Buiten rijden met neckrope onder de loep...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 15:27

Lusitana schreef:
Als je kijkt naar nieuwsberichten van ongelukken, zijn dat toch mensen geweest die gewoon met een hoofdstel reden.

En hoeveel mensen rijden er verhoudingsgewijs met neckrope?

Overigens zie ik écht het nut niet van met neckrope rijden. Vrijheid, sure, dan kan je net zo goed een knoop in die teugels leggen, dan heb je ook niks in je handen maar kan je wél ingrijpen mocht dat nodig zijn. Ik krijg de indruk dat sommigen paarden een beetje te veel vermenselijken. En begin dan niet over die band die ik dan blijkbaar nooit ervaren heb, want voor een innige band heb je mijns inziens geen rijden nodig. Sterker nog, dat gaat tegen de natuur van je dier is, hoe sterk kan die band dan zijn?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Buiten rijden met neckrope onder de loep...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 15:30

Tja en toch heb ik nog nooit gehoord dat iemand die bitloos rijd wat had. Omdat je op het moment dat je bitloos rijd toch wat bewuster word van alles, dat scheelt zoveel.
En met bit is het opeens prima als iedere idioot de weg op gaat.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 15:35

Ik heb weleens met neckrope buiten gereden met mijn pony. Die er met hoofdstel weleens vandoor was gegaan. := Alleen heb hem toen aan zijn hoofdstel gepakt zijn hoofd naar achter getrokken :o , toen remde hij wel, maar met neckrope had dat niet gekunt. Het ging met neckrope heel erg goed, maar voor jezelf, tussen de oren heb je toch altijd het idee dat je minder kunt.

Ik had dan ook geen echte neckrope, maar een halstertouw dat ik met een hand vast had. Dat rijdt ook gelijk wat anders. Zelf ben ik dus meer ervaren met een hoofdstel, dus ik denk wel dat ik daarmee beter had kunnen ingrijpen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 15:35

Nee hoor, van die types die ineens op een zaterdagmiddag met hun dressuurknol de weg op gaan, gewapend met slof en minstens een pessoabit, terwijl voor datzelfde beest iedereen op stal altijd moet fluisteren als ze rijden omdat ze zeven kleuren stront schijten en vooral ook dat enge hindernismateriaal uit de baan moet, daar heb ik ook weinig mee op.

Vind ik ook kamikazeruiters die een gevaar op de openbare weg vormen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 15:36

@MissMalfoy:
Als je gaat zoeken, zal je dat ongetwijfeld vinden :) Vraag is alleen, of de optoming ook gemeld zal worden in zulke politierapporten, omdat zij geen kopje "neckrope" en "andersoortige optoming" zullen kennen :)

En nee hoor, open maar eens een topic over het met een niet verkeersmak paard de weg op gaan. Zal je ook genoeg afkeurende reacties op krijgen ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 15:37

Nou, ik ken toch echt paarden die blijven doorrennen en niet om keren om te kijken wat het was. Ook handpaarden (Schetlanders) die gewoon wegrenden van het andere paard. Ik vind dat je die conclusie niet mag trekken. Als je het zelf niet hebt meegemaakt wil nog niet zeggen dat alle paarden dat doen en daarom blijft het niet veilig. Je kan ook niet verwachten van je paard dat hij bij je blijft, of omkeert na 100 meter ofzoiets. Als je dat doet zou iedere gek gewoon de weg opgaan met een paard met een neckrope, want ja als ze rennen staan ze toch weer stil na 100 meter! Nou, niet dus..

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 15:39

randalinpony schreef:
Nee hoor, van die types die ineens op een zaterdagmiddag met hun dressuurknol de weg op gaan, gewapend met slof en minstens een pessoabit, terwijl voor datzelfde beest iedereen op stal altijd moet fluisteren als ze rijden omdat ze zeven kleuren stront schijten en vooral ook dat enge hindernismateriaal uit de baan moet, daar heb ik ook weinig mee op.

amen!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 15:40

Hhm nou ik zal er voor school eens een studie van maken. :P (Doe hippische bedrijfskundie.)

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 15:44

Op een gegeven moment kon ik mijn pony toch wel zo goed dat ik elke reactie ruim van te voren aan kon zien komen, met hem ging ik dus ook regelmatig de weg op met alleen een halstertouwtje om zn nek
Voor trekkers was ie wel bang enzo, maar dat moet je gewoon continu in de gaten houden zodat je op een ruim stuk stil staat

Met mijn paard hoef ik het heel niet te proberen, denk ook niet dat het er ooit van komt want ik wordt ook steeds ouder en op een of andere manier ga ik nu steeds meer overal het gevaar in zien :=

Maarja het is ook wel omgevingsafhankelijk, hier heb je alleen maar smalle buurtweggetjes om te rijden, daar heb je simpelweg niet altijd de ruimte om de tijd te nemen netjes en correct met je benen te sturen
Als er ineens vanachter een auto aankomt met een behoorlijke snelheid dan kunnen directe teugelhulpen ook wel erg handig zijn..

Was trouwens wel een keer aan het wandelen met mn huidige paard, en alles ging goed en rustig en aardig, tot ik een motor met een heel zwaar geluid tegenkwam, moet toch zeggen dat ik echt verschrikkelijk blij was dat ik hem voor de zekerheid een bit in had gedaan hoewel ik er gewoon naast liep.. 'k denk dat ik er echt achteraan had gesleurt als ik met een halstertje liep, hij was zo gefoccused op die motor, maar ik hing er nog aan terwijl dat beest daar staat te steigeren, moet zeggen dat het me dan ook geen ene flikker meer scheelt als het pijn doet in zn bek.. als hij los zou breken zijn de gevolgen helemaal niet meer te overzien en dan breng je anderen en je paard nog meer in gevaar
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 22-09-10 15:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 15:45

randalinpony schreef:

Dat heeft toch niets met deze discussie te maken? Je moet altijd zorgen dat je je paard goed voor elkaar hebt voordat je buiten gaat rijden.

Vind dit altijd wel zo nutteloos, dit is toch ook niet met elkaar te vergelijken? Ik ben het met je eens dat dat ook niet goed is, maar daar gaat het hier nu niet over. Als je die mensen die het zo doen in de grond wil trappen moet je maar een ander topic openen. Hier is het nergens voor nodig.

Diesel2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 15:49

Ik zou het niet durven. Ik rijd wel bitloos en 99% op stem en zit, maar die ene %....... Mijn paard kan best weleens schrikken en dan heb ik toch liever teugels in mijn handen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 15:53

Ik vind het onverantwoord.
In een omgeving waar je geen gevaar bent voor een ander maakt het mij niet uit, maar in het verkeer heb je je aan te passen imo.
Overigens rijd ik wel bitloos, maar met neckrope naar buiten vind ik niet kunnen.

Loslaten van paarden in natuurgebieden vind ik de grootste kul overigens.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:00

Skygirl schreef:
randalinpony schreef:

Dat heeft toch niets met deze discussie te maken? Je moet altijd zorgen dat je je paard goed voor elkaar hebt voordat je buiten gaat rijden.

Vind dit altijd wel zo nutteloos, dit is toch ook niet met elkaar te vergelijken? Ik ben het met je eens dat dat ook niet goed is, maar daar gaat het hier nu niet over. Als je die mensen die het zo doen in de grond wil trappen moet je maar een ander topic openen. Hier is het nergens voor nodig.

Volgens mij gaf ik antwoord op Malfoy.
En het is prima met elkaar te vergelijken. Het is allebei onverantwoord.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:02

Geryon schreef:
Nou, ik ken toch echt paarden die blijven doorrennen en niet om keren om te kijken wat het was. Ook handpaarden (Schetlanders) die gewoon wegrenden van het andere paard. Ik vind dat je die conclusie niet mag trekken. Als je het zelf niet hebt meegemaakt wil nog niet zeggen dat alle paarden dat doen en daarom blijft het niet veilig. Je kan ook niet verwachten van je paard dat hij bij je blijft, of omkeert na 100 meter ofzoiets. Als je dat doet zou iedere gek gewoon de weg opgaan met een paard met een neckrope, want ja als ze rennen staan ze toch weer stil na 100 meter! Nou, niet dus..

In een natuurlijke omgeving is die stelling van die 100 meter misschien wel waar.

Maar de openbare weg is voor een paard natuurlijk alles behalve natuurlijk dus de kans dat een dier blijft lopen is groot. Zeker als het de weg naar huis niet kan vinden omdat het op ander terrein is, of juist wel de weg weet en naar de veilige stal wil terugkeren.

Hoewel je ook van die types hebt die bij het eerste het beste graspolletje halthouden, maar op die eigenschap worden paarden zelden geselecteerd dus daar kan je niet vanuit gaan. :+

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:05

Miss_Malfoy schreef:
Tja en toch heb ik nog nooit gehoord dat iemand die bitloos rijd wat had. Omdat je op het moment dat je bitloos rijd toch wat bewuster word van alles, dat scheelt zoveel.
En met bit is het opeens prima als iedere idioot de weg op gaat.

Daar ben ik het echt niet mee eens..
Als ik eerlijk ben vind ik je wat naief..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:12

Waarom doe je eigenlijk dan nog die neckrope om? Kun je niet net zo goed geheel zonder "iets van een teugel" rijden?

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:24

Ik zou het om verzekeringstechnische redenen niet doen.
Om aan het verkeer deel te nemen moet je ten allen tijde controle hebben over je dier (staat volgens mij in de wet). Als een verzekering de kans ziet om zich onder een schadekwestie uit te trekken, dan zal ze dat ook doen. Redenatie van de verzekering: met een neckrope heb je geen controle. Dus helaas pindakaas; verzekering komt niet tussen. Een verzekering kijkt niet naar de band die jij met je paard hebt.

Bij een los handpaard heb je helemaal geen controle.

Ik kan er wel inkomen dat het als ruiter een geweldig gevoel geeft als je dit kan/durft.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:44

En waar baseert de verzekering het op dat je met een neckrope geen controle hebt?

Ik vraag me af hoeveel van de tegenstanders eigenlijk wel eens met een neckrope gereden hebben of zich er in verdiept hebben.
Stel je hebt een groen paard. Denk je echt dat het uitmaakt of hij nou met bit of bitloos of met een neckrope wordt ingereden? In álle gevallen moet hij leren tekens van de ruiter te begrijpen en gehoorzamen. Hij weet niet anders. Voor het paard maakt het niet uit.
De controle met de neckrope is niet minder. Ik weet niet waar dat idee vandaan komt.

Daarbij, nogmaals, een paard met een hoofdstel om, kan ook een stap opzij zetten.

En er is terecht genoemd dat je een en ander wel voor elkaar moet hebben voordat je met een paard naar buiten gaat.
En naar buiten gaan is ook lang niet altijd je in het drukke verkeer begeven. Daarbij, het paard is niet bang voor verkeer, dat is de ruiter. Als een paard geleerd heeft dat hij op de ruiter kan vertrouwen, zal het niet zo snel schrikken en als het schrikt, niet extreem reageren.

Wat de ongelukken rapportering betreft, met een neckrope rijden is nog byzonder genoeg om opgemerkt te worden als abnormaal en ik denk dat het dus zeker wel gemeld zal worden in de krant. Wellicht niet in het politie rapport zelf, maar wij weten van ongelukken via de media, niet via de politie.

Een paard is een potentieel gevaarlijk dier. Hoe je het ook wendt of keert. Nu zitten jullie hier te focussen op het neagtieve, van áls, maar jullie stappen toch ook gewoon op je eigen paard zonder dat je denkt stel dát?
Een ruiter kan zelf het beste inschatten of het verantwoord is om met een paard de weg op te gaan al of niet met neckrope.
Overigens is het natuurlijk altijd al slimmer om niet alleen te gaan. En in gezelschap is de kans op ongelukken al kleiner.
Toch gaan er dagelijks honderden alleen op pad en die denken dan niet stel dat er wat gebeurd. Als je al zo op je paard gaat zitten, vraag je er eigenlijk om, want dan ben je niet in the moment en veel te gespannen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:57

Nou daar ben ik het niet mee eens Lusitana.

Ik heb een welsh cob gehad die langs een drukke 80weg kon stappen met halster om en waar je bij wijze van slapend op kon zitten. Die ging als handpaard mee naast de brommer.

Maar ik heb nu een merrie die levensgevaarlijk is langs de weg, niet bang van auto's of zo maar o wee als er bijv. ineens een koe zijn kop boven de dijk steekt of er in de verte een groepje wielrenners oplicht in de zon.
Dat paard flipt al door voor ik maar heb gezien wat er is (of ik zie niets).

Dat paard staat al even stil en is ook niet meer verkeersmak, is wel heel braaf aan de hand of achter een ander paard trouwens.
Paard heeft een extreem karakter en kan ook extreem schrikken.

Met de ruiter heeft dat weinig te maken want ik heb zat heel brave paarden gehad in het verkeer, meestal zelf afgericht. Maar ook een waar ik zelfs nooit mee de weg ben opgegaan.
En met mijn huidige paard zal ik straks wel weer eens op zondagochtend om 6 uur van huis gaan. ;)

Ik vind het wél belangrijk dat jij als ruiter een inschatting maakt, of jij met dat ene paard wel veilig de straat op kan. Volgens mij ben je dat aan je medeweggebruikers verplicht.
En ik vind dat je ook een afweging moet maken welke optoming bij welk paard en welke situatie past.

Dat je dan automatisch met samengeknepen billetjes op je paard zou zitten is onzin, want je gaat dan namelijk al niet van huis als het echt te spannend kan worden, of je past de situatie aan.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 17:04

Lusitana schreef:
maar jullie stappen toch ook gewoon op je eigen paard zonder dat je denkt stel dát?

Nee, ik probeer de veiligheid van een situatie/keuze altijd goed in te schatten. Op het moment dat ík me niet lekker voel, ga ik niet eens buiten wandelen met mijn paard. Omdat ik het risico dan te groot vind dat áls er iets gebeurt, dat ik niet snel genoeg in kan grijpen.

En ja, ik heb me verdiept in een neckrope, en ja, ik vind dat je daarmee minder controle hebt over een dier.

Overigens vind ik dat je een boel potentiële problemen wel erg snel afdoet als beperking van de ruiter en/of gebrekkige band tussen mens en paard.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 17:13

Heino schreef:
Lusitana schreef:
maar jullie stappen toch ook gewoon op je eigen paard zonder dat je denkt stel dát?

Nee, ik probeer de veiligheid van een situatie/keuze altijd goed in te schatten. Op het moment dat ík me niet lekker voel, ga ik niet eens buiten wandelen met mijn paard.

En je denkt dat iemand die met een neckrope rijdt dat niet doet, dat inschatten of het kan?

Om een idee van de controle te krijgen heb ik wat filmpjes opgezocht.

film

Let in het begin op de mormale schrikreactie van een hoofdstelloos paard
film

film

film

Let hier vooral op de "rem"
film
Je kunt doorklikken op youtube om meer bitlooswerk van haar te zien.

@randalinpony. Ik vind het ook belangrijk dat de ruiter de inschatting maakt. Maar let wel, de ruiter, niet wat anderen denken of vinden. De ruiter kent het paard.
Het lijkt wel of er van uit gegaan wordt dat ruiters die met neckrope rijden per definitie onverantwoordelijke ruiters zijn. Alleen omdat ze een ander middel hebben voor de controle? Apart.

Ik zie verder niet waar we het oneens zijn?

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 17:24

Ik rijd ook wel eens met neckrope buiten, maar dan hangt er evengoed nog wel een hoofdstel om. Mijn teugels zet ik dan gewoon vast aan mijn zadel, dan heb ik een noodrem als dat nodig zou zijn. Pony is heel braaf, en schrikt zelden.

Ik ben het wel met Heino eens dat je met een neckrope gewoon minder te zeggen hebt.
Zolang er niks bijzonders aan de hand is, dan kan het prima. Maar als er onverwacht iets gebeurt waardoor een paard in paniek raakt... Die van mij zou op zo'n moment echt niet meer helder hebben waar die neckrope ook alweer voor bedoeld is. Met een hoofdstel heb je toch net even een extra rem op je pony, mocht dat een keer nodig zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 17:32

Dat is hetzelfde soort veiligheids gevoel waarvoor anderen bv een slofteugel gebruiken.
Een hoofdstel kan niet voorkomen dat je paard schrikt, op hol slaat, aan het bokken slaat, opzij het verkeer in stapt, noem maar op. Dat kan een slofteugel ook niet.

Wel geeft het een gevoel van directere controle. Er is meestal ook directere controle, maar in hoeverre dat nodig is, is per paard en ruiter en situatie verschillend.
Daarom, nogmaals, vind ik dat de ruiter de inschatting moet maken, en dat we die het doen (met neckrope buitenrijden), niet moeten veroordelen.
Dat is eigenlijk mijn boodschap.

En dat het hele punt is dat je juist paniek kunt voorkomen. Een paard kan schrikken, maar wat hij daar mee doet, ligt in zijn opleiding.
Wat een paard in het eerste levensjaar leert zit verankerd en vergeet hij nooit meer. Echter dit is het jaar waarin de meesten die gouden kans om paarden van alles en nog wat handigs aan te leren, laten liggen, omdat ze vinden dat een veulen vooral moet kunnen spelen of er gewoon geen tijd in willen of kunnen steken.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 22-09-10 17:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Ussiethree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 17:32

waneer gaat dit topic over het werkelijke punt?

namelijk de verantwoordelijkheid nemen?
en niet over durfals met hun onuitputtelijke band?

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 17:36

met mijn vorige paard deed ik het wel.
Paard wat ik nu rij doe ik het niet. Ik weet dat ze kan schrikken buiten, ben zelf nog niet in staat om dat te voorkomen en ook niet om dat met neckrope op te lossen als het gebeurt dus doe ik het voorlopig sowieso nog niet.

Kortom: zodra jij kan verzekeren (aan jezelf) dat ruiter en paard het samen kunnen doe ik niet moeilijk, maar dat gaat inderdaad over verantwoordelijkheid nemen voor als het (nog) niet kan.