Buitenrijden in het donker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Delaja

Re: Buitenrijden in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:45

Had je dan helemaal geen lampjes?

Officieel is het nog verplicht ook volgens mij, je bent namelijk een bestuurder en een bestuurder hoort in het donker en bij mist licht te voeren.

xchristy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 16:01

nee had geen lampjes .
Al dat reflecterend spul vond het wel genoeg :o

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 16:32

Ik zou me heel eerlijk gezegd niet eens veilig voelen met alleen reflectie... Heb dat ook de fiets ook, als mijn licht het niet doet voel ik me toch minder veilig haha.

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 16:37

ikke schreef:
Hhhmmm, twee zaken:
ten eerste: de wet schrijft voor dat je constant brandende verlichting moet voeren, rood achter, wit of geel voor, punt, uit, simpel zat. Doe dat in ieder geval, kun je alvast nooit een boete krijgen.
ten tweede: reflectie heeft alleen zin tot ongeveer 1,50m boven de grond; hoger komt het dimlicht van een auto niet.

Reflectie om benen heeft zin, een reflectiedeken is alleen zinvol wanneer de staartflap en borstsluiting reflectie voeren; de zijkant van een paard zie je immers nooit als automobilist!!!
Reflectiehesje voor de ruiter heeft alleen nut wanneer je ernaast loopt en ook dan geldt de verplichting tot het voeren van verlichting.

en toch zie je als automobilist de ruiter goed zitten met dat knalgele hesje!! Het reflecteerd weliswaar niet, maar het is iig beter zichtbaar dan een donkere jas...Doe reflecterende bandages om bij je paard en een lampje op je cap, wit voor en een rood fietslampje achter!

naadjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 16:58

rij al jaren in het donker... en zorg er gewoon voor dat ik aan alle kanten reflecteer en licht geef :-)

Lampjes aan beide eigen benen
Vestje met lampjes
reflectie om het paard zn benen
links voor en rechts achter knipperende band
in zijn staart nog een lampje
reflecterende band om zn nek met lampje

hoor regelmatig dat ik goed zichtbaar ben.. en tuurlijk zijn er altijd van die leipo's die nix zien en nergens op letten.. maar die zien je overdag ook niet

eerder zei iemand dat automobolisten je nooit van de zijkant zien.. dat is onzin.. wat als je oversteekt of even in een inham gaat staan wachten.. neehoor de zijkant verlichten is net zo belangrijk als de voor en achterkant

en zelf moet je natuurlijk ook supergoed opletten.. wat je ook nog kan doen is een extra lampje om je hand.. op het moment dat er dan een auto hard aankomt kan je er mee zwaaien.. valt je ook iets beter op

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:11

nou hc .. moet zeggen dat ik je reactie nu wel dooddoeners vind
je gooit zo ruim met onze wetgeving zo enorm ver weg van jou
keer op keer op keer

denk die hoest je zo op :+

ja paarden zijn voertuig ..doch ... zo simpel kan je het helaas niet stellen

bij een voertuig opwielen tellen de wielen ook voor voor en achter verlichting
echter een paard heeft geen wielen 8-)

hoeveel lichtjes mogen er op een paard :D

lichtgevend hesje
ook zo'n leuke :D
voor motorrijders in be
en wat dacht je van dat je in be voor alle inzittenden van een auto zo'n hesje aanwezig moet zijn
in je auto ingeval van pech , echter niet als je een bus bent ..

op de fiets mag die en op het paard gelukkig ook

betreffende fietspaden
inprincipe moeten we over de weg
BEHALVE ALS ,, de kapstok ... ken je m nog ?

maar okee , verlichting
zal iedereen uit de droom helpen
enigste wat bepaald is is dat men bij verminderd zicht verlichting moet dragen
voor wit of geel achter rood

of je dat op 1 been of arm of cap of op paard of alle mogelijke opties tegelijkertijd wil doen
is niet per wet bepaald

ook mag je je paard volhangen met reflectie materiaal ,
lees mag .. moet niet

oja wetje
Citaat:
Artikel 36

Ruiters en geleiders van rij- of trekdieren en vee moeten bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd, en bij nacht een lantaarn meevoeren die naar voren wit of geel licht en naar achteren rood licht moet stralen.

als je buiten het lichtje echt je gehele paard wil laten reflecteren in geel oranje rood paars groen
mag dat , des te duidelijker je bent des te veiliger het is
maar niks moet en alles mag

heb de vraagstelling voor de twijfelaars wel bij wat mensen neergelegd die met deze wetgeving helemaal bekend zijn
mijn wetgevings ervaring/papieren/studie .. lag op ander vlak :D

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 20:37

xchristy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:17

Delaja schreef:
Ik zou me heel eerlijk gezegd niet eens veilig voelen met alleen reflectie... Heb dat ook de fiets ook, als mijn licht het niet doet voel ik me toch minder veilig haha.

Ik vind het wel mee vallen :o

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:11

Wacht maar tot je gaat autorijden, dan zie je hoe slecht fietsers nou écht zichtbaar zijn zonder licht, ook al denken de meeste niet-autorijdende fietsers dat ze toch wel worden gezien.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 15:57

MagicDay schreef:
en toch zie je als automobilist de ruiter goed zitten met dat knalgele hesje!! Het reflecteerd weliswaar niet, maar het is iig beter zichtbaar dan een donkere jas...

Als het echt donker is dan maakt de kleur van dat hesje helemaal niets meer uit. Kleur heeft alleen maar zin als er licht op valt, reflectie heeft dan overigens meer effect, dus geel hesje met reflectie heeft bij schemer nog wel enig nut voor je zichtbaarheid.
Goede verlichting is gewoon heel hard nodig om zichtbaar te zijn in het donker. Dus ook niet zo'n gloeiende spijker gebruiken zoals sommige fietsers doen, want die zie je nauwelijks. De wet geeft hierbij niet heel veel zinvols aan, die volstaat met wit/geel van voren en rood van achter, zonder specificatie hoeveel licht daaruit moet komen of vanaf welke afstand het zichtbaar moet zijn. Neem daarin vooral zelf de verantwoordelijkheid voor de veiligheid van jou en je paard, maar ook die van je medeweggebruikers die je dan tijdig zien en geen schrikreacties hoeven te krijgen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 18:31

Delaja schreef:
Wacht maar tot je gaat autorijden, dan zie je hoe slecht fietsers nou écht zichtbaar zijn zonder licht, ook al denken de meeste niet-autorijdende fietsers dat ze toch wel worden gezien.

AMEN!!!!!!

xchristy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 20:48

Delaja schreef:

Ik vind dit niet te vergelijken .
Ik draag veel meer reflectie.
& ik zit toch ook in de auto ?
Heb wel eens een ruiter gezien en met goede reflectie vind ik het reuze mee vallen :Y)
Want het licht valt op het hesje waardoor het reflecteert.
& niet alleen op het hesje maar ook de been bescherming .
Hoofdstel bescherming en dekje

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 21:23

Als je als bijrijder mee rijdt in de auto zie je sowieso veel meer, als je zelf moet rijden zijn er heel veel meer dingen op de weg waar je op moet letten. In principe zit er op een fiets ook nog een hoop reflectie maar zeker met slecht weer zie je het vaak op het allerlaatste moment en het zal vaak genoeg te laat zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 21:35

Delaja schreef:

Daar hoef je niet voor te gaan autorijden. Voetgangers op een onverlicht fietspad in het donker leer je die les ook van. Gelukkig zie ik redelijk in het donker, kende het pad en wist dus welke donkere vlek in het donker er niet hoorde.

naadjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:09

Miryamk schreef:
Even op google gezocht, en verrek nog wat gevonden ook!
Heeft iemand een lantaarn over? :D

http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.p ... 081f0473f7

toch is het gek.. ik kom zo vaak politie tegen als ik op het fietspad rij.. nog nooit commentaar gehad.. en ook nog nooit over mijn verlichting en dat terwijl ik ook wel eens met rood licht (meer dan 1 zelfs) aan de voorkant rij.

maar een lantaarn lijkt me wel leuk.. aan mn beugels ofzo ;-)

belper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 15:43

reflecterende dekens, hesjes, bandjes om de benen, en een fiets naast je met licht of wat ik wellis doe is met een auto erachter met het licht aan dan zie jijzelf en je paard de weg en andere auto's zien het dan ook sneller.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 10:33

Ik zou ook allemaal die reflecktie dingen om doen.
Alleen als je het echt te eng vind kun je ook er even naast lopen ;)
Ga anders een keer in de auto met je moeder een stukje rijden in het donker waar veel paarden rijden.
En op de fiets

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 11:16

:D Mijn moeder ziet me aankomen. :D

Roxy2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 17:21

Verkeershesje aan en bandjes om de enkels idd.

afneembaar fietslampje op zadel klippen.

het paard zelf kan trouens heel goed zien in het donker.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 20:00

Bestaat er zo'n reflecterend hoofdstel?? Ik zou die namelijk best graag willen, maar kan er geen vinden. (maat full)

shine1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 01:20

ik zou lichtjes kopen voor aan je laars

je hebt speciaale lichtjes voor aan je laars en rreflecterende deken en hoofdstelbandjes

gr

Annemijnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 12:38

als je maar gezien word , dat is ht belangrijkste.
z'n deken is idd erg handig ! en dan zou ik zelf nog een hestje aandoen .

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 12:42

Wij gaan op donderdagavond ook altijd als een wandelende kerstboom naar de les.
Ik zal eens vragen of iemand er een foto van kan maken.. Heb zelf ook geen idee hoe het er uit ziet.

Ik heb ook een hoofdlampje voor op mijn cap.. dat vind ik wel heel erg fijn moet ik zeggen..

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 13:13

Ik heb mijn verzameling inmiddels uitgebreid met een reflecterend borsttuig en een lamp die je om je laars kan doen (al heb ik dat touwtje vervangen door een spoorriempje, zit een stuk beter) die aan de voorkant wit en aan de achterkant rood licht heeft. Ook aan de zijkant goed te zien!

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 14:17

Er is iemand die een paar avonden per week bij ons op stal komt rijden en zij heeft als ik het goed heb zo'n reflecterend hesje aan, reflecterende bandjes om de benen en om de staart (met een rood lampje erop). En volgens mij heeft ze ook iets bij de borst, ik dacht een borsttuig met een wit lampje..
Je moet die paarden zien kijken als ze aankomt, die schrokken zich de eerste paar keren wild. :D