Vanaf hoe oud alleen naar buiten? (kind)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mirgeenjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 17:53

Opzich kan je er weinig over zeggen, want je weet niet in wat soort omstandigheden het is. Misschien is 100 m verderop de stal!

Bamm__Bamm

Re: Vanaf hoe oud alleen naar buiten? (kind)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 18:03

ik zelf was 13 alleen naar buiten.
me dochter 10 jaar maar niet alleen,met de vakantie.
hier in a"dam zal dat wel lang of nooit gaan gebeuren .
alleen dan.
ze mag met mij of iemand die ik goed vertrouw,naar buiten.

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 18:05

onze rij bak lag op 10 min stappen door een wijland van ons huis af. Dit deed ik vanaf mijn 10e met mijn eigen pony die ik vanaf mijn 8e had.
Toen ik op mijn 13e een nieuwe pony kreeg zijn mijn ouders eerst weer een paar maanden mee gelopen naar de bak.
Echte buitenritten deed ik denk ik vanaf mijn 15a16e alleen.

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 18:08

Ik geloof dat er hier (in België) zelfs een wet op staat.. Ik weet het niet 100% zeker, maar denk dat je zonder begeleiding 16 moet zijn.

Ik was zelf 12. Toen ging ik voor het eerst samen met mijn zus (13 jaar toen) naar de clubtraining. Dit was enkel omdat mijn moeder dan nog aan het werken was. Want ze kwam altijd zo snel mogelijk kijken of we er veilig geraakt waren en op de terugweg ging ze met de fiets mee of reed ze achter ons aan met de auto.

Echt alleen was pas toen ik mijn paard had. Toen was ik 16 jaar. Vind het zelf jammer dat ik niemand heb om samen mee buiten te gaan. Stel dat er wat zou gebeuren..

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 18:11

Tjee, het blijft een beest! Die van mij is nu bijna 8 en die zie ik idd ook niet in staat om een dergelijk probleem op te lossen als er wat gebeurt. Ik vind het een heel moeilijke vraag. Voorlopig mag ze het zeker nog niet. Met al dat zware verkeer, weet ik niet of ik het ooit ga toestaan.
Ik vind in je uppie op buitenrit gaan eigenlijk altijd onverantwoord. Ook bij volwassenen. Als er namelijk wat gebeurt, dan is het fijn dat er een getuige is, die eventueel hulp kan regelen als het helemaal mis gaat. Toch? Ik ken genoeg verhalen van 18+ die nog van hun paarden kletterden en waarvan in één geval zelfs het paard is verongelukt. Alleen gaan rijden is tegenwoordig meestal onverantwoord in mijn ogen.

Maar ik ken ook al één verhaal van ook zo'n kind, die zonder toestemming van de ouders en medeweten van de pony eigenaar een buitenrit ging maken. Dat liep ook niet goed af, kind en pony waren gelukkig ongedeerd enzo, maar ze lag er wel naast. Dus ik wil de ouders ook niet zo maar veroordelen. Het kan dus ook eigen initiatief zijn geweest van het kind. ;)

mecc_myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 18:16

alleen zal ik nooit snel mogen wel met vrienden
ik was 11 toen ik voor het eerst met een vriendin ging (dus met z'n 2 tjes ) meestal ging ik met een groep.
en natuurlijk een cap op en altijd een brave pony erbij wat wel voorop wil enzo.

dat is ook erg jong

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 13:09

Ik geloof dat ik op mijn 9de/10de 1x alleen naar buiten ben geweest met mijn verzorg shet. (standaard rondje)
En op me eigen haflinger 13 geloof ik.

dirkystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:16

ik denk dat ik iets van 12-13 was wel altyd met zijn 2tjes..
achteraf gezien wel wat te jong denk ik, als ik terug denk aan wat we allemaal wel niet deden te paard.
Mijn dochter is nu 9 heeft er geen intresse in, maar moet er ook even niet aan denken dat ze al een buitenrit zou willen maken!
Kom ze hier in het bos ook wel eens tegen hoor van een jaartje of 10-11..
Ligt ook aan het kind en pony denk ik, maar het blijf altyd lastig!!

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:20

ehm bij mij werd er geen leeftijd gesteld :P
ik ging pas alleen naar buiten toen ik 13 was (ben ik nu nog steeds :+ )
Maar peerd durft niet alleen dus was niet zon succes := ben er gelukkig niet afgevallen ;)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:30

Mijn dochter van 9 mag alleen naar het bos. Daarvoor moet ze 200 meter langs een ruiterpad wat naast een weg ligt. Ze mag ook alleen op de fiets naar school, de pony heeft ze goed onder controle en is goed verkeersmak.

Buitenrijden moet je ook leren en als je het niet doet leer je het nooit. Wel heeft ze al -tig kilometers in de benen met begeleiding. Als ik op een jong paard zit lijkt het eerder andersom te zitten met die begeleidingsrol.

kimvdwx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:31

Ik was denk ik een jaar of 11/12 maar wel onder begeleiding!

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 19:46

jaar of 12/13 ging ik toch wel heel regelmatig alleen buitenrijden, met zelfs een handpony erbij... hier een klein natuurgebiedje, maar voor de rest alles langs drukke wegen...

jimlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 11:45

met 4 mijn eerste buiten rit met 7 voor het eerst alleen op een super makke pony die het te rijden rondje elke dag wel 5 keer deed hangt er dus een beetje vanaf.....

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 11:46

vanaf mijn twaalfde heb ik een verzorgpony, en daar deed ik alles alleen mee. maar we deden geen grote buitenritte in het begin. gewoon even het dorp langs en dan weer terug.

KyliesHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 11:54

Konstantine schreef:
stef schreef:
Paard kan wel doodsbraaf zijn, maar je hebt ook met andere weggebruikers (die je van de sokken rijden) te maken

_O-

Ik woon in Zeeland. Daar kom je op zondagen in de polder echt niemand tegen hoor :')
Daarom mocht ik in het begin ook alleen op zondag buiten rijden :j

Maarja als een paard ergens van schrikt en je valt eraf is het wel handig als er iemand is ;)
Ik ben 13 en ik mag niet alleen het bos in , magwel gwn alleen in de bak enz en buiten een beetje voor de deur over het gras stappen+draven :P

MarKiJen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 12:03

Ik heb nog geen idee wanneer ik mijn kind alleen naar buiten zou laten gaan... Voorlopig is ze echt nog veel te jong (7,5jaar) dus voor mij is die vraag nog niet echt relevant.
Ik heb eerder wel 2 verzorgstertjes gehad (die heb ik door omstandigheden weggestuurd) die ik met hun verzorgshetje op de dijk heb zien lopen. Die meiden waren een jaar of 12-13 en die pony zou volgens hun super betrouwbaar zijn (had ik alleen lichtelijk mijn twijfels over)
Die pony ging dus zonder reden ineens aan de kletter waardoor diegene die erop zat zo langs de dijk naar beneden rolde de brandnetels in en de pony racede zo de dijk af de weg op.
Dan hou je toch wel even je adem in als je dat ziet gebeuren,want het had heel erg vervelend kunnen aflopen...
Toch mogen ze nog steeds van hun ouders zonder begeleiding langs de weg met die pony (of ze doen het stiekem)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 12:13

Ik ben 15 en mag ook niet alleen naar buiten. Paardje is erg schrikkerig. Dus rij (als ik een buitenrit maak :') ) met de eigenaar.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:20

Ik was zelf een jaar of 11/12 denk ik. Heb toen nooit toestemming gevraag aan mijn ouders ik deed dat gewoon. Niemand die er wat van zei.
Maar kan me nu wel voorstellen dat het misschien niet echt slim was. Stel dat er iets gebeurt dan ja sta je daar als guppie.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:21

Ik ben 21, rij op een hele brave pony, maar ga echt niet alleen naar buiten. Vind het risico gewoon te groot :)

_equus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:25

ik zou zelf ook niet alleen naar buiten gaan. Hoe braaf het paard/pony ook is. blijven tot (vlucht)dieren.
Ze hoeven maar een keer te schrikken. je valt eraf, komt beetje ongelukkig terecht, paardje rent naar stal.. zonder ruiter.
Die mensen die op stal zijn weten dan niet waar ze moeten zoeken. ALs je met z'n 2en bent kan je veel meer.. hulp halen/bellen enz...
Dus niet alleen voor de gezelligheid met minimaal 2 man buiten rijden, maar ook voor de veiligheid

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 16:10

dit is geheel afhankelijk van het gedrag en ervaring van het kind en het betreffende paard.
Mijn dochter mocht al op jonge leeftijd (8 of 9 jaar) met haar pony gaan rijden echter met haar huidige paard is het alleen toegestaan in de rijbak.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 16:24

Zonder begeleiding mocht ik pas op mijn 16e alleen naar het bos. Mijn zusje had geluk - die mocht op haar 14e, bijna 15 was ze. Alleen toen was paard ondertussen ook stukje ouder en iets minder springerig.

Overigens wel een betrouwbaar paard. Met een paard dat ik niet vertrouw zou ik nog niet alleen naar buiten gaan. Ja en wij hoeven niet langs een grote weg ofzo...zijn direct in het bos. Vind ik ook nog een verschil.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:30

ik was 10 toen ik in een bepaald gebied zelf mocht buitenrijden. Ik had een telefoon bij, er lopen daar veel mensen en mijn pony was braaf. Ook ging ik mijn mijn vader iedere zondag een lange rit maken, dus ik was op hol slaan wel gewend, en het zelf oplossen ook :+ In het begin deed ik het stiekem, maar toen ik het had verteld vonden ze het wel goed.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:39

Ik zat in groep 6 toen ik mijn pony kreeg en toen ging 1 van mijn ouders af en toe mee. Ik groep 7 ging ik helemaal alleen.
Als ik er op terug kijk best onverantwoord.. maar op dat moment was dat voor ons heel normaal. Mijn paard was absoluut niet de braafste en de verkeersmakste maar is het in die jaren wel geworden. Ben eigenlijk verbaast dat ik toen al alleen naar buiten mocht, volgens mij ben je in die klas best jong..

GAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:40

xmarliez schreef:
Ik zat in groep 6 toen ik mijn pony kreeg en toen ging 1 van mijn ouders af en toe mee. Ik groep 7 ging ik helemaal alleen.
Als ik er op terug kijk best onverantwoord.. maar op dat moment was dat voor ons heel normaal. Mijn paard was absoluut niet de braafste en de verkeersmakste maar is het in die jaren wel geworden. Ben eigenlijk verbaast dat ik toen al alleen naar buiten mocht, volgens mij ben je in die klas best jong..

same for me.

Ik was 11 toen ik alleen naar buiten ging en moch mits!!