Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
magda_90 schreef:Voordat ik op iedereen reageer wil ik even melden dat ik met mijn mening blijkbaar tegen heel wat kuiten aangetrapt heb. Dit komt omdat ik een goede kennis een aantal jaren geleden verloren heb omdat zij zonder cap op buitenrit is gegaan en tijdens een val zwaar hersenletsel heeft opgelopen, ze heeft tijden in coma gelegen alvorens de familie besloten heeft de apparatuur te stoppen (ze was hersendood). Daarom is het mijn mening dat ik het egoïstisch vindt om niet gebruik te maken van veiligheidsatributen in welke sport/activiteiten dan ook. En als je mijn mening niet waardeerd, heel cru dan ook, dan is dat jammer dan. Maar op dit gebied, wijk ik niet van die mening af.
Sisi_96 schreef:Ik rijd zelf altijd met cap. Waarom rijd je eigenlijk zonder cap, vind je dat vervelend zitten?
Mensen zeggen dus dat het niet verplicht is, maar ik denk dat het wel veel beter is voor je eigen veiligheid.
(en ja, die "het kan leiden tot hersenletsel" is een legitiem argument, er zijn mensen die hersenletsel hebben opgelopen door de klep aan hun cap).Waratje schreef:Sisi_96 schreef:Ik rijd zelf altijd met cap. Waarom rijd je eigenlijk zonder cap, vind je dat vervelend zitten?
Mensen zeggen dus dat het niet verplicht is, maar ik denk dat het wel veel beter is voor je eigen veiligheid.
Er zijn genoeg redenen om zonder cap te rijden, dat kan varieren van "ik vind het niet nodig" tot "het kan leiden tot hersenletsel", meestal via "zit niet lekker"(en ja, die "het kan leiden tot hersenletsel" is een legitiem argument, er zijn mensen die hersenletsel hebben opgelopen door de klep aan hun cap).
Of het echt beter is voor je eigen veiligheid vind ik eerlijk gezegd ook nog niet zo vanzelfsprekend, mensen hebben de neiging om onvoorzichtiger te worden naarmate er meer veiligheidsmaatregelen zijn genomen. Als je bijvoorbeeld een nogal springerig paard hebt en je durft zonder cap niet naar buiten te gaan met het dier, maar met cap wel, vraag ik me af of je dan wel goed en vooral veilig bezig bent.
Persoonlijk wil ik alleen buitenrijden op paarden waarbij ik het niet een noodzakelijke veiligheidsmaatregel vindt om een cap te dragen, dan zijn ze imo pas veilig en betrouwbaar genoeg om mee buiten te rijden.
Daarom heb ik er wel eentje nodig.Monaparte schreef:Ik rijd op een FNRS-manege/pensionstal. Toen twee jaar geleden iedere klant (dus ook de pensionklanten) verplicht met cap moesten gaan rijden ivm de verzekering van de manege moest je iedereen eens horen! En nu rijdt iedereen hier op stal altijd met cap en hebben we al menig ongeluk een betere afloop zien krijgen. Niemand klaagt nog.
Monaparte schreef:Mijn mening: Maak het dragen van een cap en bodyprotector verplicht! Dat scheelt in de ziektekosten!
Maar dat is mijn mening en ik vraag me wel af of die gerespecteerd wordt......
Monaparte schreef:Oja, en ik rijdt sinds kort met BP. Ik ging zondag rijden op mijn eigen paard (alleen) in de bak en ben eraf gevallen met mijn rug over de bakrand! Als ik die BP niet had aangehad, dan had ik er niet meer opgekund en had het minimaal een uur geduurd voordat iemand mij gevonden had! Dus ook het allermakste paard kan een onverwachte beweging maken met foute afloop!
Monaparte schreef:Ik rijd op een FNRS-manege/pensionstal. Toen twee jaar geleden iedere klant (dus ook de pensionklanten) verplicht met cap moesten gaan rijden ivm de verzekering van de manege moest je iedereen eens horen! En nu rijdt iedereen hier op stal altijd met cap en hebben we al menig ongeluk een betere afloop zien krijgen. Niemand klaagt nog.
Mijn mening: Maak het dragen van een cap en bodyprotector verplicht! Dat scheelt in de ziektekosten!
mjlein schreef:Cap of geen cap discussie gaan we hier op bokt nooit uitkomen denk ik... Cap lijkt me echt verstandiger. Ieder zijn ding, iedereen moet zijn eigen fouten maken
neus naar je hersenen? als je zo hard op je hoofd valt... zou ik toch liever een cap op hebben denk ik..
crazycactus schreef:Ik stel mijn ruiters wel verplicht om met een cap te rijden, maar dit is omdat mijn bedrijfsverzekering het verplicht stelt. Mocht er iets gebeuren tijdens een rit en iemand raakt dusdanig gewond zonder cap dan ben ik aansprakelijk voor de schade. Dat kan behoorlijk in de papieren lopen. Dat ik daar niet op zit te wachten lijkt me duidelijk.
Dus toen we begonnen met het organiseren van buitenritten en trektochten ben ik direct begonnen met de capverplichting in te stellen.
Dit kost me zo af en toe een keer een paar ritten, omdat sommige (western) ruiters echt geen cap willen dragen, maar dat is dan jammer. Ik wil het risico niet lopen dat ik mijn huis en paarden moet gaan verkopen om hun ziekenhuisrekening of erger blijvende invaliditeit te moeten bekostigen.
Waratje schreef:mjlein schreef:Cap of geen cap discussie gaan we hier op bokt nooit uitkomen denk ik... Cap lijkt me echt verstandiger. Ieder zijn ding, iedereen moet zijn eigen fouten maken
neus naar je hersenen? als je zo hard op je hoofd valt... zou ik toch liever een cap op hebben denk ik..
Nee, dan wil je een helm (= zonder klep en nog wat degelijker) op hebben, geen cap (= met klep)
CC: als je een bedrijf hebt met paarden vind ik het vanzelfsprekend dat je een cap/helm verplicht stelt, tegenwoordig is het veel te gangbaar om een les- of verhuurbedrijf aansprakelijk te stellen voor letselschade. Je kunt je dat risico inderdaad niet op de hals halen, maar dat is wat anders voor mensen die gewoon op hun eigen paard rondkachelen.
mjlein schreef:Waratje schreef:Nee, dan wil je een helm (= zonder klep en nog wat degelijker) op hebben, geen cap (= met klep)
CC: als je een bedrijf hebt met paarden vind ik het vanzelfsprekend dat je een cap/helm verplicht stelt, tegenwoordig is het veel te gangbaar om een les- of verhuurbedrijf aansprakelijk te stellen voor letselschade. Je kunt je dat risico inderdaad niet op de hals halen, maar dat is wat anders voor mensen die gewoon op hun eigen paard rondkachelen.
Oke, fair enough. In ieder geval iets wat je hoofd gaat beschermen. Heb eerlijk gezegd nooit gehoord dat zoiets gebeurde eigenlijk... ( zonder daar iets mee te bedoelen ofzo) maar breekt die klep niet af als hij zover naar voor gedrukt word?
Shadow0 schreef:Monaparte schreef:Mijn mening: Maak het dragen van een cap en bodyprotector verplicht! Dat scheelt in de ziektekosten!
Weet je wat nog meer scheelt in de ziektekosten qua paardgerelateerde ongelukken? Paardrijden in z'n geheel verbieden!
)
)
magda_90 schreef:ikke schreef:Moet ik mijn huidige levenspartner dan ook maar verbieden om motor te rijden?
Lezen is moeilijk zeg. Waar zeg ik dat je familie moet gaan bepalen wat jij doen moet (of in dit geval jij jouw levenspartner)? Lézen mensen.