Verplicht cap op met rijden over de weg?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 08:21

Maar in diezelfde lijn zou jij egoistisch zijn om zonder bodyprotector te rijden.......

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 08:21

Niet verplicht, maar wel gewoon slim om te doen ;)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 08:24

Waratje schreef:
Maar in diezelfde lijn zou jij egoistisch zijn om zonder bodyprotector te rijden.......

Dat ben ik met je eens, komt omdat ik gewoonweg nog geen lekker passende bp heb gevonden voor de buitenritten, dus als je een tip hebt, graag. ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 08:28

Nope, ik rij niet met bp. Maarre, misschien dat mensen die zonder cap rijden nog geen lekker passende cap hebben gevonden? O:)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 08:28

gut,gut gut.....
wat kunnen een aantal mensen toch ongelovelijk zeuren.
topic dwaalt ook goed af zo.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 08:45

Waratje schreef:
Nope, ik rij niet met bp. Maarre, misschien dat mensen die zonder cap rijden nog geen lekker passende cap hebben gevonden? O:)

Juist.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 16:54

magda_90 schreef:
Voordat ik op iedereen reageer wil ik even melden dat ik met mijn mening blijkbaar tegen heel wat kuiten aangetrapt heb. Dit komt omdat ik een goede kennis een aantal jaren geleden verloren heb omdat zij zonder cap op buitenrit is gegaan en tijdens een val zwaar hersenletsel heeft opgelopen, ze heeft tijden in coma gelegen alvorens de familie besloten heeft de apparatuur te stoppen (ze was hersendood). Daarom is het mijn mening dat ik het egoïstisch vindt om niet gebruik te maken van veiligheidsatributen in welke sport/activiteiten dan ook. En als je mijn mening niet waardeerd, heel cru dan ook, dan is dat jammer dan. Maar op dit gebied, wijk ik niet van die mening af.

Ik heb jaren geleden een geliefde neef verloren aan een motorongeluk. Moet ik mijn huidige levenspartner dan ook maar verbieden om motor te rijden?
Omdat enkele jaren geleden een Bokker overleed na een val van een paard terwijl ze WEL een cap droeg, is er ook geen enkele Bokker gestopt met rijden.

Wat iemand vind is zijn zaak maar projecteer dat niet op een ander, Die is heus in staat z'n eigen overwegingen te maken.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 17:27

Ik snap dat magda_90 hier een sterke mening over heeft gezien wat zij heeft meegemaakt. Daar hoeft niet zo fel op te worden gereageerd. Verplaats je eens in een ander, beetje begrip enzo.

Antwoord op de vraag is al meerdere malen gegeven.

Ik zelf rijd áltijd met cap, ik heb een heel lief, opgevoed, betrouwbaar paard. Maar ze is wel jong. En buiten vind ik het al helemaal belangrijk omdat je daar nu eenmaal niet altijd invloed hebt op wat er om je heen gebeurt.

Sisi_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:54

Ik rijd zelf altijd met cap. Waarom rijd je eigenlijk zonder cap, vind je dat vervelend zitten?
Mensen zeggen dus dat het niet verplicht is, maar ik denk dat het wel veel beter is voor je eigen veiligheid. *D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:13

Sisi_96 schreef:
Ik rijd zelf altijd met cap. Waarom rijd je eigenlijk zonder cap, vind je dat vervelend zitten?
Mensen zeggen dus dat het niet verplicht is, maar ik denk dat het wel veel beter is voor je eigen veiligheid. *D

Er zijn genoeg redenen om zonder cap te rijden, dat kan varieren van "ik vind het niet nodig" tot "het kan leiden tot hersenletsel", meestal via "zit niet lekker" ;) (en ja, die "het kan leiden tot hersenletsel" is een legitiem argument, er zijn mensen die hersenletsel hebben opgelopen door de klep aan hun cap).
Of het echt beter is voor je eigen veiligheid vind ik eerlijk gezegd ook nog niet zo vanzelfsprekend, mensen hebben de neiging om onvoorzichtiger te worden naarmate er meer veiligheidsmaatregelen zijn genomen. Als je bijvoorbeeld een nogal springerig paard hebt en je durft zonder cap niet naar buiten te gaan met het dier, maar met cap wel, vraag ik me af of je dan wel goed en vooral veilig bezig bent.
Persoonlijk wil ik alleen buitenrijden op paarden waarbij ik het niet een noodzakelijke veiligheidsmaatregel vindt om een cap te dragen, dan zijn ze imo pas veilig en betrouwbaar genoeg om mee buiten te rijden.

Sisi_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 12:06

Waratje schreef:
Sisi_96 schreef:

Er zijn genoeg redenen om zonder cap te rijden, dat kan varieren van "ik vind het niet nodig" tot "het kan leiden tot hersenletsel", meestal via "zit niet lekker" ;) (en ja, die "het kan leiden tot hersenletsel" is een legitiem argument, er zijn mensen die hersenletsel hebben opgelopen door de klep aan hun cap).
Of het echt beter is voor je eigen veiligheid vind ik eerlijk gezegd ook nog niet zo vanzelfsprekend, mensen hebben de neiging om onvoorzichtiger te worden naarmate er meer veiligheidsmaatregelen zijn genomen. Als je bijvoorbeeld een nogal springerig paard hebt en je durft zonder cap niet naar buiten te gaan met het dier, maar met cap wel, vraag ik me af of je dan wel goed en vooral veilig bezig bent.
Persoonlijk wil ik alleen buitenrijden op paarden waarbij ik het niet een noodzakelijke veiligheidsmaatregel vindt om een cap te dragen, dan zijn ze imo pas veilig en betrouwbaar genoeg om mee buiten te rijden.

Dat is wel waar, maar er kan altijd iets gebeuren. Zelfs het makste paard kan nog eens schikken. En als ik in het bos rijd, krijg ik altijd de grootste takken tegen mijn hoofd, maar dat is gewoon onhandig van mij. :D Daarom heb ik er wel eentje nodig.
En hoe kun je een hersenletsel krijgen van die klep?

Monaparte

Re: Verplicht cap op met rijden over de weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 12:35

Ik rijd op een FNRS-manege/pensionstal. Toen twee jaar geleden iedere klant (dus ook de pensionklanten) verplicht met cap moesten gaan rijden ivm de verzekering van de manege moest je iedereen eens horen! En nu rijdt iedereen hier op stal altijd met cap en hebben we al menig ongeluk een betere afloop zien krijgen. Niemand klaagt nog.

Mijn mening: Maak het dragen van een cap en bodyprotector verplicht! Dat scheelt in de ziektekosten!

Maar dat is mijn mening en ik vraag me wel af of die gerespecteerd wordt......

Oja, en ik rijdt sinds kort met BP. Ik ging zondag rijden op mijn eigen paard (alleen) in de bak en ben eraf gevallen met mijn rug over de bakrand! Als ik die BP niet had aangehad, dan had ik er niet meer opgekund en had het minimaal een uur geduurd voordat iemand mij gevonden had! Dus ook het allermakste paard kan een onverwachte beweging maken met foute afloop!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 13:13

Monaparte schreef:
Ik rijd op een FNRS-manege/pensionstal. Toen twee jaar geleden iedere klant (dus ook de pensionklanten) verplicht met cap moesten gaan rijden ivm de verzekering van de manege moest je iedereen eens horen! En nu rijdt iedereen hier op stal altijd met cap en hebben we al menig ongeluk een betere afloop zien krijgen. Niemand klaagt nog.

Dat is dus een stukje referentiekader: jij ziet op die manege menig ongeluk een betere afloop krijgen, ik zie bij ons op stal gewoon niet eens ongelukken. Ja, er kan eens een keer iemand van zijn paard vallen, maar het is in het laatste jaar misschien 3x gebeurd en dan nog 2 van die 3 op buitenrit (waar vrijwel iedereen een cap bij draagt). Ik heb dan altijd de neiging om me af te vragen waarom er op zo'n manege dan zoveel ongelukken gebeuren.

Monaparte schreef:
Mijn mening: Maak het dragen van een cap en bodyprotector verplicht! Dat scheelt in de ziektekosten!

Maar dat is mijn mening en ik vraag me wel af of die gerespecteerd wordt......

Ik respecteer je mening, maar ik heb zelf een heel andere :P
Mijn mening over een bp is dat die wel eens meer problemen zou kunnen opleveren dan dat hij oplost bij het gewone rijden. Dat hij verplicht is bij cross heb ik geen enkel probleem mee, dat is een groter risico op bepaalde ongelukken waarbij een bp toch net dat stukje kan schelen. Maar bij gewoon dressuren in de bak of een gewone buitenrit beperkt zo'n ding je toch echt in je bewegingen.
En kun je mij vertellen waar het dragen van cap en bodyprotector scheelt in mijn ziektenkosten? Ik ben al jaren niet van een paard gevallen en in de tijd dat ik dat wel eens deed had ik er ook geen ziektenkosten van. Verder dan een blauwe plek hier en daar ben ik nooit gekomen, mag je mij vertellen wat een bp daaraan in ziektenkosten had gescheeld.

Monaparte schreef:
Oja, en ik rijdt sinds kort met BP. Ik ging zondag rijden op mijn eigen paard (alleen) in de bak en ben eraf gevallen met mijn rug over de bakrand! Als ik die BP niet had aangehad, dan had ik er niet meer opgekund en had het minimaal een uur geduurd voordat iemand mij gevonden had! Dus ook het allermakste paard kan een onverwachte beweging maken met foute afloop!

Is jouw paard dan het allermakste paard van stal? Het zegt mij natuurlijk helemaal niets als jij zegt dat je van je eigen paard bent gevallen, ik weet niet of jij een makke, luie sok hebt of een compleet hysterische stuiterbal 8-)
Maar ik vraag me wel af wat het voer- en bewegingsbeleid op die stal is, je geeft aan dat er "menig ongeluk" gebeurt en ook dat je van je eigen paard daar bent afgevallen.

Sisi_96: als je op de klep valt kan die de hele cap met een klap achterover laten schieten zodat de achterkant in je nek schiet. En als de klep de cap juist voorover laat knallen kan je neus naar je hersenen worden geduwd.
Het heeft een reden dat de Britten voor het serieuzere buitenrijden (en crossen) vaak een helm dragen, dus zonder klep en daar dan een leuk gekleurd hoesje omheen dragen met (zachte) klep.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 13:23

Monaparte schreef:

Dus omdat ze op de stal waar jij staat de boel niet zo geweldig voor elkaar hebben (gezien je zegt dat er regelmatig ongelukken gebeuren), moet de rest van NL maar verplicht aan de bodyprotector en cap?

Ik heb jaren op een manege gereden, zowel met de manegepaarden als (later) met mijn eigen paard en ik kan de ongelukken in die tijd probleemloos tellen op de vingers van een hand.
Sterker nog, er is in al die jaren precies twee keer een ambulance op het terrein geweest en dat was beide keren voor ongelukken tijdens grote wedstrijden. Dat was allemaal lang voordat caps zinnige dingen waren en bodyprotectors nog moesten worden uitgevonden.

mjlein

Re: Verplicht cap op met rijden over de weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 13:36

Cap of geen cap discussie gaan we hier op bokt nooit uitkomen denk ik... Cap lijkt me echt verstandiger. Ieder zijn ding, iedereen moet zijn eigen fouten maken

neus naar je hersenen? als je zo hard op je hoofd valt... zou ik toch liever een cap op hebben denk ik..

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 13:39

Ik ben verzekerd, heb een paard waar geen kwaad in zit, maar toch rijd ik buiten met een cap op.
Een paard is en blijft een dier, ookal is hij altijd zo lief, ook al gaat het 100 keer goed, het hoeft maar 1 keer fout te gaan. Heb dit zelf meegemaakt met mijn brave paard die nooit iets uitvreet. Ik was blij dat ik een cap op had, ben er nog afgekomen met een hersenschudding en schaafwonden van top tot teen.
Elk braaf paard kan een keer op hol slaan, zoiets kan je nooit voorspellen.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 13:41

Ik stel mijn ruiters wel verplicht om met een cap te rijden, maar dit is omdat mijn bedrijfsverzekering het verplicht stelt. Mocht er iets gebeuren tijdens een rit en iemand raakt dusdanig gewond zonder cap dan ben ik aansprakelijk voor de schade. Dat kan behoorlijk in de papieren lopen. Dat ik daar niet op zit te wachten lijkt me duidelijk.
Dus toen we begonnen met het organiseren van buitenritten en trektochten ben ik direct begonnen met de capverplichting in te stellen.
Dit kost me zo af en toe een keer een paar ritten, omdat sommige (western) ruiters echt geen cap willen dragen, maar dat is dan jammer. Ik wil het risico niet lopen dat ik mijn huis en paarden moet gaan verkopen om hun ziekenhuisrekening of erger blijvende invaliditeit te moeten bekostigen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 13:53

mjlein schreef:
Cap of geen cap discussie gaan we hier op bokt nooit uitkomen denk ik... Cap lijkt me echt verstandiger. Ieder zijn ding, iedereen moet zijn eigen fouten maken

neus naar je hersenen? als je zo hard op je hoofd valt... zou ik toch liever een cap op hebben denk ik..

Nee, dan wil je een helm (= zonder klep en nog wat degelijker) op hebben, geen cap (= met klep)

CC: als je een bedrijf hebt met paarden vind ik het vanzelfsprekend dat je een cap/helm verplicht stelt, tegenwoordig is het veel te gangbaar om een les- of verhuurbedrijf aansprakelijk te stellen voor letselschade. Je kunt je dat risico inderdaad niet op de hals halen, maar dat is wat anders voor mensen die gewoon op hun eigen paard rondkachelen.
Laatst bijgewerkt door Waratje op 07-08-10 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 13:53

crazycactus schreef:
Ik stel mijn ruiters wel verplicht om met een cap te rijden, maar dit is omdat mijn bedrijfsverzekering het verplicht stelt. Mocht er iets gebeuren tijdens een rit en iemand raakt dusdanig gewond zonder cap dan ben ik aansprakelijk voor de schade. Dat kan behoorlijk in de papieren lopen. Dat ik daar niet op zit te wachten lijkt me duidelijk.
Dus toen we begonnen met het organiseren van buitenritten en trektochten ben ik direct begonnen met de capverplichting in te stellen.
Dit kost me zo af en toe een keer een paar ritten, omdat sommige (western) ruiters echt geen cap willen dragen, maar dat is dan jammer. Ik wil het risico niet lopen dat ik mijn huis en paarden moet gaan verkopen om hun ziekenhuisrekening of erger blijvende invaliditeit te moeten bekostigen.

Ik vraag me af of de verzekering deze verplichting in een bodemprocedure overeind houdt, maar dat is een hele andere discussie.

In dit verhaal zit echter wel de clou: jij verhuurt de paarden, dus jij mag bepalen onder welke voorwaarden, zolang het niet indruist tegen de geldende wetgeving. Je mag als particulier namelijk eisen stellen die boven de wet uitgaan zolang het jouw toko betreft. Het is aan jouw bezoekers om daar wel of niet mee akkoord te gaan.

Dat is echter wezenlijk anders dan voor een ander te bepalen wat die moet doen, terwijl je niet eens de omstandigheden van die ander kent. Dit laatste is wat nogal wat mensen in dit topic proberen voor elkaar te krijgen.

mjlein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 14:03

Waratje schreef:
mjlein schreef:

Nee, dan wil je een helm (= zonder klep en nog wat degelijker) op hebben, geen cap (= met klep)

CC: als je een bedrijf hebt met paarden vind ik het vanzelfsprekend dat je een cap/helm verplicht stelt, tegenwoordig is het veel te gangbaar om een les- of verhuurbedrijf aansprakelijk te stellen voor letselschade. Je kunt je dat risico inderdaad niet op de hals halen, maar dat is wat anders voor mensen die gewoon op hun eigen paard rondkachelen.

Oke, fair enough. In ieder geval iets wat je hoofd gaat beschermen. Heb eerlijk gezegd nooit gehoord dat zoiets gebeurde eigenlijk... ( zonder daar iets mee te bedoelen ofzo) maar breekt die klep niet af als hij zover naar voor gedrukt word?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 14:05

mjlein schreef:
Waratje schreef:

Oke, fair enough. In ieder geval iets wat je hoofd gaat beschermen. Heb eerlijk gezegd nooit gehoord dat zoiets gebeurde eigenlijk... ( zonder daar iets mee te bedoelen ofzo) maar breekt die klep niet af als hij zover naar voor gedrukt word?

Jawel, NADAT ie je neusbeen heeft gebroken (en wellicht meer?)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 15:17

Monaparte schreef:

Weet je wat nog meer scheelt in de ziektekosten qua paardgerelateerde ongelukken? Paardrijden in z'n geheel verbieden! :)*

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:46

Shadow0 schreef:
Monaparte schreef:

Weet je wat nog meer scheelt in de ziektekosten qua paardgerelateerde ongelukken? Paardrijden in z'n geheel verbieden! :)*

Precies! (maar dat vinden de meesten weer heeeeel iets anders! ;) )
Maar -en ik haal het er nog maar een keer bij- als we zo gaan beginnen, moeten we ook het roken in z'n geheel verbieden, snackbars sluiten, alcohol verbieden, het autorijden verbieden, het klussen verbieden en nog veeeeeel meer dingen waar veel ongelukken mee gebeuren stoppen. Want al die dingen dragen er toe bij dat er hoge(re) premies betaald moeten worden, veel verdriet, veel familieleden die slachtoffers ' moeten' verzorgen enz enz.. (maar dat is natuurlijk allemaal heeeel anders? ;) ) :D

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:52

ikke schreef:
Moet ik mijn huidige levenspartner dan ook maar verbieden om motor te rijden?

Lezen is moeilijk zeg :O . Waar zeg ik dat je familie moet gaan bepalen wat jij doen moet (of in dit geval jij jouw levenspartner)? Lézen mensen. :=

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:54

magda_90 schreef:
ikke schreef:
Moet ik mijn huidige levenspartner dan ook maar verbieden om motor te rijden?

Lezen is moeilijk zeg :O . Waar zeg ik dat je familie moet gaan bepalen wat jij doen moet (of in dit geval jij jouw levenspartner)? Lézen mensen. :=

Dat schreef jij in je post waar je stelde dat het egoïstisch was tegenover je familie als je -in jouw ogen- onvoorzichtig te werk ging.