eigenlijk best veel paarden met buitenrijprobleempjes!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DameBlanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 10:48

Het toverwoord is geduld! Kan nu ook gaan roepen heb een bom proef beest, kan overal rijden (bos, polder, strand, Dorpstraat, Amsterdam, enz!) alleen of in de groep in het light in het donker met windkracht 12, hagel, sneeuw en regen! Het maakt ons allemaal niets meer uit!

Maar als ik dan goed na denk, Ik kreeg haar toen ze 7 was (wel 1 keer in het bos geweest) ze kon dus eigenlijk niets. Alles stuk voor stuk aangepakt eerst samen, toen alleen (heb ook staan klooien om het erf af te komen, buiten er afgevallen en in het ziekenhuis beland, op hol geslagen, geparkeerd tegen een boom, ergens absoluut niet langs willen, niet stil willen staan (dit laatste kan ze pas sinds kort eigenlijk!)

Maar geef niet op, nu 15 jaar later rij ik overal en altijd met veel plezier in de rondte en gaan mensen met ons mee om hun paardje overal aan te laten wennen. Ik denk dat veel paarden bomproef gemaakt zijn en niet zo geboren helaas!

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 11:04

Delano is altijd al bomproof geweest....Als veulen, als jaarling, als 2 jarige, als 3 jarige, als 4 jarige, als 5 jarige, als 6 jarige. Toen hij voor het eerst een trekker zag keek hij een keer op en dat was het...Fietsen, scooters, luchtballonnen, vliegtuigen, sproeiers loopt hij onderdoor, bruggen stampt hij overheen nooit een stap in de achteruit gedaan. Hij is serieus nooit ergens bang voor geweest(1 keer voor een grote steen 1 stap opzij) En ik denk ook wel heel makkelijk hoor, als hij wegrent nouja....hij stopt vanzelf wel. Er is een keer heel hard een fiets tegenop geknalt hij draaide weg ofzo en ook door mijn been en die fiets er zo op _O- Ik kijk achterom, hij kijkt achterom zwaait een keer met zijn staart en loopt heel beledigd verder :+ Ook als de rest van de groep wegrent...hij blijft gewoon onder mij hoor, dan zie je hem denken veels te veel moeite :D Of de eerste keer de trailer op gewoon hoofd en nek laag loopt er zo in 8-)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 09:13

Zoals beloofd kom in vanmiddag/ vroeg in de avond even verslag doen....
Heb er vreselijk veel zin in :D

Anoniem

Re: eigenlijk best veel paarden met buitenrijprobleempjes!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 09:41

Veel plezier!

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 11:17

avalonnancy schreef:
mss ben ik wel heel negatief hoor..maar ik denk dat ik er niet zoveel mee op zou schieten om op een ander paard buiten te rijden! dat durf ik namelijk wel net zoals met een ander paard springen! alleen niet met mijn eigen paard vanwege haar karakter! dus hoe krijg je dan vertrouwen in je eigen paard? dat is dus mijn probleem!

Ik denk dat het paard ook vertrouwen moet hebben in jou!!! En dat kan hij niet hebben als hij onzekerheid op zijn/haar rug voelt. Dat is een negatieve wisselwerking tussen jullie. Als je paard iets doet of eng zou vinden dan zit jij er waarschijnlijk op van 'oeps...wat gaat hij nu doen?' en voor hem komt het dan over. 'o jee, mijn ruiter vindt iets eng dus ik moet extra opletten'. ;)

Denk dat jullie er goed aan doen om samen wat te wandelen. Dan ziet je paard dat jij gewoon ergens langs loopt als hij iets spannend zou vinden en geef je hem vertrouwen. Andersom krijg jij vertrouwen omdat hij het dan gewoon doet. :D

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 20:20

@ popke
ja maar weet je wat het is, aan de hand is ze superbraaf! als ze ergens niet langs wil kan ik een half uur staan kl*te tot ze cht pissig wordt en gaat steigeren. stap ik af loopt ze zo mee en kan ik weer op stappen! maar als ze echt haar bui heeft presteert ze het ook om het dan alsnog op een staken te zetten! aan de hand is ze echt superbraaf!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 20:24

zo, ik heb het overleeft!!!!

In het begin voelde het paard mijn spanning en vond gelijk ook alles eng.
Sjemig wat een geweldige omgeving hebben wij op stal!!!!!
Smalle paadjes, over takken, steil naar beneden, gras zo hoog dat het tot de schouders van het paard kwam, door een wei vol bloemmetjes,een appelboomgaard, gewoon jammer dat ik zelf zo angstig was in het begin.
Na eenmaal gedaarft te hebben ging dat een stuk beter.
Paard was braaf, er gebeurde nog iets waar we allemaal van schrokken maar paard bleef braaf.
Als mijn merrie schrikt gaat ze er gelijk vandoor, geen stuur geen rem, helemaal niets.
Dit paard schrikt, draaft een paar pasjes weg en stopt weer.
Dat was dus wel mijn vuurdoop!!! Dit paard was ook donker vos, net als mijn merrie er ging dus van alles door me heen.
we zijn geeindigd met een losse teugel terwijl er verkeer van alle kanten kwam :D
Een galop zat er nog niet in, ik heb wegens blessures van mijn merrie te lang niet gereden en moest mijn balans eerst even goed zoeken. Dit paard was veeeel groter en breder en een ander zadel natuurlijk.
Maar binnenkort gaan we weer en nemen we de galop ook even mee :D
We hebben afgesproken dat als mijn merrie ook eens mee gaat dat stalhoudster er dan op gaat en ik op die andere mee.
Dan voelt ze mijn spanning niet en hebben zowel zij als ik goede begeleiding.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 20:44

Héél netjes gedaan _/-\o_ ; de eerste stap in de goede richting is gezet +:)+
Ga zo door en blijf idd je hoofd cool houden 8-) (wat is van mij en wat is van m'n paard en wat is er realistisch??)

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 20:46

ik rijd op een fjord van 15 jaar, leeft al heel lang op dezelfde plek, maar op buitenrit zijn er altijd nog dingen waar ze flink van kan verschieten, of ze neemt een loopje met je, ze is ook heel opletterig :Y)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 20:50

Tja mijn haflinger is in zijn eentje niet makkelijk. Voor de wagen daar in tegen doet hij het aardig goed in zijn eentje.

Maar hoe komt dat. omdat ik zelf geen held ben met buiten rijden in me eentje.

Me hafje is met andere een super braaf paard buiten. Behalve vandaag haha toen hij een dag van alles is eng :s mafjoekel. haha

Maarja dat heb je. zo is me haf super mak en zo ziet hij spoken die er niet zijn. en geloof mij maar dit keer lang het niet aan de ruiter ik was zelf verzekerder dan ooit haha.

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 20:58

ik heb mijn merrie nu 3 jaar. Gekocht voor in eerste instantie buitenrijden!!! Dat hebben we twee maanden zonder problemen kunnen doen totdat ze het van het een op andere moment aanpakte buiten en begon te steigeren en gewoon terug wilde. Daarna zijn we wel weer vaker naar buiten geweest, nooit alleen , altijd met anderen erbij en ook daar begon ze vanuit het niets opeens gericht te bokken en te steigeren gericht om mij eraf te krijgen omdat ze terug naar stal wilde , ondanks dat de andere paarden rustig bleven .. De laatste keer dat ze zo gevaarlijk deed was vorig jaar oktober. Sindsdien proberen we het af en aan eens en de ene x gaat het goed , de andere x staat ze weer ontzettend belachelijk te doen!!!
Ik vind het jammer dat er hier wat wordt gezegd over dat het dan vast aan de mate van kunnen van de ruiter ligt. Ikzelf heb M dressuur gereden en weet echt wel wat van rijden af met ruim 25 jaar ervaring!!ook ligt het bij ons niet aan dat we nooit naar buiten gingen want dat was in eerste instantie de bedoeling van mijn diva.
We zijn inmiddels met een training bezig waardoor het beter gaat, afkloppen haha!!
Hopenlijk blijft het goed gaan en kunnen we eindelijk weer eens genieten van heerlijke buitenritten!!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 21:10

Ik denk trouwens niet dat je elk paard geheel braaf krijgt. Mijn merrie zal nooit 100% braaf zijn, trekkers geen probleem, camions, aanhangwagens? Joh doe je nie moeilijk om... Maar een blaadje dat fout hangt en ze springt een meter de lucht in. :)) En dat kan de ene moment wel eng zijn, en de andere moment heeft ze nergens last van. :)) Mijn huidige theorie is dat ze kortsluiting krijgt zo nu en dan. Ik rijd overigens nog steeds leuk buiten, is alleen geen paard om anderen op buiten te sturen. :D

emmie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 21:26

Buitenrijden met mijn paard is echt een huge probleem! Leiding geven aan groepen paarden wil sinds twee weken ineens wel. En wil zij de trotse pauw zijn maar in mijn eentje durf ik echt neit aan. Ze kan dan soms zo'n monster zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 21:27

Mijn 2 jarige is nu al bomproof, maar ik loop dan echt overal langs met haar en als ze iets eng vind dan klop of schop ik er tegenaan ( niet tegen haar natuurlijk maar bijvoorbeeld tegen een hek) en na een paar keer vind ze het niet meer eng. Ik ga ook niet lopen tuttelen..

corina430

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 21:42

Het is echt een groot verschil per paard. Ik heb zelf paarden gehad waarmee ik wel relaxed naar buiten ging en paarden waarmee ik er niet van kon genieten. Dat lag er deels aan dat ik 'vroeger' (ha ha, ouwe bok van 32 dat ik ben :o ) meer lef had. (Voor ik mama werd zeg maar). Maar ook deels aan de paarden. En vooral aan de combinatie. Ik heb ook paard gehad dat was een flinke scheiterd, maar ik wist altijd precies wat ze ging doen als ze iets eng vond, en ik wist dat ik haar de baas was. Ik heb haar nog, ze is met pensioen, en met haar 27 jaar is het nog steeds een dikke scheiterd. Haar benen staan er intussen krom en scheef onder maar als er een trekker over het zandpad van de wei komt weet ze niet hoe snel ze moet maken dat ze zo ver mogelijk wegkomt.
Ik heb daarna nog wel andere paarden gehad. Eentje was op het eerste gezicht heel cool. Maar haar bui kon zomaar omdraaien als een blad aan de boom en dan wist je domweg niet wat je aan haar had. Die was in staat om zo achterover de sloot in te crashen of vanuit het niets ineens kaarsrecht omhoog te gaan omdat de tiende auto langsreed, ook al waren die andere negen lucht voor haar.
Ik heb ook een tinker onder het zadel gehad, als zij schrok dan sprong ze alleen maar even op en ging daarna weer verder alsof er niets gebeurd was.
M.a.w. het ligt deels aan de opvoeding, maar ook voor een groot deel aan wat voor vlees je in de kuip hebt. En idd of je zelf een beetje lef hebt. Als je zelfverzekerd bent dan neem je toch automatisch steviger de leidig over je paard dan wanneer je het eigenlijk stiekum heel eng vind ook al probeer je streng te zijn en het niet te laten merken. Met iemand anders naar buiten gaan die veel lef heeft, en dan jijzelf op een ander paard, dat wel braaf is, en dan zien dat het goed gaat met jou eigen paard als er iemand op zit die niet bang is en even flink doorzet kan dan nog weleens helpen. Omdat je erbij bent en ziet hoe het gaat groeit je vertrouwen in je eigen paard, en heb je de volgende keer zelf ook meer lef.
Maar met de echte linkerts zou ik gewoon voorzichtig zijn.
@ Alison, het lijkt misschien wat raar onder het zadel, maar misschien gaat het beter als je je paard buiten eens een hoofdstel met oogkleppen aan doet ? (Dit omdat ze ook voor de wagen heeft gelopen).

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 21:47

Ik heb het geluk 2 bomproof fjorden te hebben, Vera was het al toen ik haar kocht op 5 jarige leeftijd en toen ik Exel erbij kreeg toen hij 1 was hebben we veel met hem gewandeld en daarna ging hij als handpaard mee naast Vera. Ik kan met die 2 van mij echt overal komen, heerlijk :D

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 21:54

ik weet niet zo goed hoe mijn paard reageert buiten, want heb nog niet echt een buitenrit gemaakt met haar. Maar als ik zo met haar een rondje wandel, door een dorpje heen...Doet ze het ontzettend braaf! Kijkt niet op of om naar bordjes, en paaltjes interesseert haar niks! Alleen tractoren zijn soms wel eng :D ... En dingen die ze niet kan zien, zoals mensen die achter hele hoge coniferen de container meenemen en aan de weg zetten, is de enge man weg... Dan zijn de coniferen niet eng meer... :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 10:37

alison_belle Hoe gaat het nu met buiten rijden! ?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 10:46

Anoniem schreef:
alison_belle Hoe gaat het nu met buiten rijden! ?

Maandag ga ik weer op dat andere paard naar buiten, die heb ik inmiddels ook een keer in de bak gereden.
Maandag ga ik daar buiten ook een galopje op maken :D

Mijn merrie moet een stukje naar buiten om in de nieuwe weide te komen.
Dat gaat nog met een boel gesnurk en stampij.(aan de hand)
Volgens haar leven er allemaal wolven in de takken en struiken waar ze langs moet.
Die kunnen ieder moment aanvallen }>
Vanmiddag moet ik haar alleen uit die wei halen (zonder haar maatje).
Ik hoop dat ik haar mee krijg. :o
Het rijden in de bak gaat wel met sprongen vooruit, daar moet ze ook langs struiken.
Denkt ze af en toe ook dat er iets in zit en vliegen we door de bak :(

Vanmiddag probeer ik weer een stukje aan de hand te lopen na het rijden, ik moet haar maar eens flink moe rijden van te voren denk ik.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 22:30

't verschilt denk ik inderdaad ook per paard.
Met mijn eerste paardje maakte het vanaf dag 1 totaal geen verschil of ze buitenreed of in de bak. Precies hetzelfde qua gedrag en precies hetzelfde qua dingen waar we tegenaan liepen.
Mijn huidige paardje heeft op gegeven moment een 'moeilijke' ervaring buiten gehad, waardoor hij in z'n hoofd had gehaald dat buitenrijden blijkbaar eng en niet zo tof was. Geduld en vertrouwen zijn dan inderdaad de toverwoorden. Met heel langzaam opbouwen, grenzen aftasten en altijd toewerken naar ontspanning is hij nu ook zover dat ik lekker met hem alleen op pad kan.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 22:36

Gelukkig heb ik een lief arabier waarmee ik gewoon heerlijk buiten relaxt kan rijden.

Het is belangrijk het al jong te leren dat ie alleen met een persoon naar buiten gaat, niet altijd een ander paard mee laten gaan, als steun, het moet leren ook alleen naar buiten te kunnen gaan.

Niet altijd alleen maar in de bak te rijden en of altijd met anderen mee te rijden.

Ik denk dat het al heel veel scheelt door het vroeg te leren verkeersmak te maken en ermee buiten aan de hand te wandelen en later onder het zadel en vooral niet voor gevaar/engs weglopen maar laat er ernaar kijken en blijf gewoon doorlopen en doorgaan, dan leer je het dat het normaal is.

Helaas gaat dat niet bij alle paarden, paarden verschillen enorm in karakter en of ervaringen die het heeft gehad en of meegemaakt had, maar ook de persoon is belangrijk, je moet niet al te bang zijn en consquent zijn, dat ie weet dat je er bent dat er geen gevaar is enzovoort. Dat je goed op je paard let, hij moet ook accepteren dat je de baas bent.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 22:39

Ayasha schreef:
Ik denk dat je conclusie fout is. Het punt is dat men op bokt geen topics opent met "mijn paard is zooooo braaf buiten". :+

haha en hiermee is alles gezegd ;)
Ik heb twee heel brave buitenrij paarden. Mijn vriendin ook.
En heel handig: jonge paarden op stal gaan achter onze brave buitenrijpaarden aan op buitenrit. Leren die ook dat het buiten gewoon leuk is.
Zo simpel is het vaak.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 22:40

vandaag bleek maar weer hoe angstig ze is voor andere paarden.....

Er zijn een paar pony`s gekomen voor het ponykamp wat we binnenkort hebben.
Vanuit de bak in de verte kan je ze zien lopen op een apart stukje land.
Op de rechterhand liep mijn paardje netjes en oplettend.
Op de linkerhand kon ze de nieuwe pony`s zien en telkens als ze ze in het vizier had was er geen land mee te bezijlen.
De aandacht was weg en bij ieder geluid schoot ze er vandoor.
Hoofd hoog in de lucht en bij het contact zoeken met de teugel ging ze alleen maar harder lopen en haar hoofd zo mogelijk hoger dragen.
Ik moest gewoon uitkijken dat ik geen kopstoot kreeg :(
En wegschieten als je nog aan het opbouwen bent van een peesblessure is niet grappig!!!
op een gegeven moment gaf ik haar wel even een flink tik op de billen, ik was het na poging 500 meer dan zat.
en wat denk je???????????
Het rondje erna liep ze er gewoon langs!!!! }>
ben toen gelijk maar gestopt met de nodige beloningen :D