Paardenongeluk verkeer!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_hill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 19:19

Is het niet omdát er tegenwoordig zoveel paarden op de weg lopen, dat het gewoon handiger is om de meerderheid in ieder geval te informeren over hoe en wat?! Dat alleen super verkeersmakke paarden die geen stap verkeerd doen alleen de weg op mogen vind ik een beetje kort door de bocht, elk paard kan schrikken het is en blijft een vluchtdier...

KiWiKo

Re: Paardenongeluk verkeer!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 19:45

ik vind dat alleen de ruiters de weg op mogen die een paard zodanig onder controle kunnen houden dat deze geen gevaar is voor de overige weggebruikers

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 19:47

een paard kan altijd schrikken en als een paard echt gaat dan kan niemand hem houden...

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 19:52

KiWiKo schreef:
kinderen op een fiets zijn heel anders.......... die horen in het verkeer thuis............

nee ik vind dat we een meerderheid van de bevolking niet moeten dwingen om te leren hoe de minderheid zich beweegt!!!

Bovenste, daar kun je over discussieren. Ik kom liever een ruiter met een braaf paard tegen dan een stel opgeschoten jeugd op de fiets. Echt. Onderste ben ik mee eens. Dwingen nee, maar de 'willers' bewust maken, dat vind ik okay.

Overigens vind ik wel dat je met een niet verkeersmak paard weinig te zoeken hebt midden in het verkeer. Kennis van mijn moeder heeft zo eens de schrik van d'r leven gehad toen ze op een regenachtige dag met een plu ging wandelen en een paard tegenkwam dat finaal uit z'n plaat ging van die plu. Paard konden ze aan de overkant van de weg uit de boom trekken. Kennisje bij wijze van ook. Vroeg ze aan mij wat ze had moeten doen, ze had zich netjes verexcuseerd en de plu ingeklapt. Mijn antwoord: 'Eigenlijk gewoon doorlopen, jij mag daar lopen met of zonder plu, ruiter zat fout op het fietspad en bovendien heeft een paard maar tegen plu's te kunnen, als ze dat al niet kunnen handelen of als de ruiter dat niet aan kan horen ze niet buiten.'
Uiteraard kan zelfs een bomproof paard schrikken van een raar object, ik schrik me ook de pleures als er ineens een hond achter een schutting vandaan springt, maar das nog wat anders dan vluchten als in er vandoor schieten. En niet elk paard schiet er direct vandoor als ie een keer schrikt. Op een paard dat er standaard vandoor gaat bij schrik ga ik liever niet naar buiten...Net zo min als dat ik graag in een auto zonder remmen zou rijden...

Tuurlijk moet een paard ook leren verkeersmak te worden, maar doe dat dan met beleid. Niet midden in de spits gooien, eerst bv met een 'gevorderd' paard naar buiten (zo'n L op de rug vind ik wel een leuk idee) en er is veel wat je van te voren al kunt doen in de veiligheid van de eigen bak c.q omgeving. In een landje naast een drukke weg of bouwput zetten helpt ook erg goed, heb ik gemerkt. Onze veulens keken al niet meer op van rare apparatuur als graafmachines en ander groot materiaal.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:03

KiWiKo schreef:
ik vind dat alleen de ruiters de weg op mogen die een paard zodanig onder controle kunnen houden dat deze geen gevaar is voor de overige weggebruikers

Dat zonder meer
maar ik vind ook dat er alleen automobilisten de weg op mogen die zichzelf zodanig onder controle houden dat ze geen gevaar vormen voor de overige weggebruikers incl. ruiters.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:05

beantsje schreef:
KiWiKo schreef:

Dat zonder meer
maar ik vind ook dat er alleen automobilisten de weg op mogen die zichzelf zodanig onder controle houden dat ze geen gevaar vormen voor de overige weggebruikers incl. ruiters.

Hier ben ik het helemaal mee eens!! ;)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:11

beantsje schreef:
KiWiKo schreef:

Dat zonder meer

Idd. Ik reed vandaag te paard 'naast' een snelweg 120 km pu. Ik reed op een ruiterpad, was er een vrachtwagen die heel lang ging lopen toeteren. Ik heb mn middelvinger opgestoken. (ben een heel net meisje verder). Ten eerste mag je niet zomaar toeteren op de weg en ten tweede ik vind het van grote domheid getuigen dat je toetert naar een dier. Nou geeft mijn paard er niks om, die was meer bezig met de koeien die naar haar aan het kijken waren :+ maar je hoeft echt geen verstand van een paard te hebben om dit te weten. Na een fietser ga je toch ook niet toeteren als die netjes op een fietspad rijdt?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:12

beantsje schreef:
KiWiKo schreef:

Dat zonder meer

helemaal mee eens!!!

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:17

KiWiKo schreef:
waarom moeten niet paardenmensen over paarden en hun gedrag leren????

Omdat je, voordat je aan het verkeer deelneemt, over het verkeer moet leren. Paarden met hun ruiter horen ook bij het verkeer.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:28

precies het verkeer........... en paarden zijn geen vast onderdeel van het verkeer :) :)

verkeer is automobilisten, fietsers en voetgangers!

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:29

Heeft de TS nog gereageerd eigenlijk?

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:31

Lizzle schreef:
Ruiters zouden misschien ook meer met gebaren kunnen doen. Een doorrijd-gebaar als een auto van achteren komt, een langzaam-aan gebaar en een stopgebaar.
Ik zie het al veel doen, maar lang niet allemaal. Als de bestuurder dan ook weet hoe er op te reageren, zal het best verbeteren.

Alles leuk en aardig.... maar bij ons hier werkt dat niet. Als ik gebaar dat ze iets langzamer moeten rijden (omdat mn merrie nogal heet kan worden als er een auto langsraced), dan blijven ze gewoon vol gas geven.
Dus alle automobilisten: hou rekening met de paardjes aub!!!

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:32

Als de bestuurder dan ook weet hoe er op te reageren..

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:34

KiWiKo schreef:
precies het verkeer........... en paarden zijn geen vast onderdeel van het verkeer :) :)

verkeer is automobilisten, fietsers en voetgangers!

Citaat:
Weggebruikers

Hieronder vind je een opsomming van alle weggebruikers:

Voetganger

* gewone voetganger, maar ook:
* rolschaatser
* skateboarder

Bestuurders

* Fietser
* snorfietser
* Bestuurders van een invalidenvoertuigen
* Bromfietser
* Bestuurders van motorvoertuigen ( auto, motorfiets, vrachtauto, autobus, trekker, gemotoriseerde werkvoertuigen, ... ), Een bijzonder motorvoertuig is het voorrangsvoertuig.
* Bestuurders van een tram
* Overige bestuurders: ruiters, geleiders van rij- of trekdieren, geleiders van vee, bespannen- of onbespannen wagens

Citaat:
Volgens de Spokanische wet is een "weggebruiker":

1. een persoon die zich op de openbare weg bevindt; of
2. een voorwerp dat middels wielen, rupsbanden, sledes of andere technische voorzieningen geschikt is om zich over de openbare weg voort te bewegen, en waarbij deze voortbeweging alleen kan plaatsvinden door toedoen van een persoon die op, in of naast dit voorwerp een onmiddellijke invloed kan uitoefenen op het zich voortbewegen dan wel het tot stilstand brengen van dit voorwerp; of
3. een zoogdier dat middels poten in staat is om zich over de openbare weg voort te bewegen, en waarbij deze voortbeweging plaatsvindt door toedoen van een persoon die op of naast dit dier een onmiddellijke invloed kan uitoefenen op het zich voortbewegen dan wel het tot stilstand brengen van dit zoogdier.
Laatst bijgewerkt door Miracle_ op 16-06-10 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:36

Nou, het lijkt wel alsof het alleen mij overkomt, ben tot nu toe 3 x aangereden, 1 x was de automobilist dronken, reed door met pony en mij op de motorkap tegen een boom :oo

2 x agressief op de achterbenen ingereden omdat mijn paard niet snel genoeg ging :?

Nou ja, kom maar op met de aktie van VVN!

ps als ik nu een auto aan zie komen zet ik mijn paard dwars op de weg en wacht totdat de auto/ trekker / motor of vrachtwagen vaart mindert, voordat ik er ook maar ook aan denk om iets aan de kant te gaan :Y)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:37

Ik wilde het al typen maar Miracle was me voor. Paarden zijn al sinds oudsher onderdeel van het verkeer

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:39

In het verkeer moet iedereen rekening houden met elkaar..al het goed is houden bv; auto bestuurders en fietsers ook rekening met vrachtwagens dat ze b.v niet naast een vrachtwagen moeten rijden dat ze een langere remweg hebben etc. wij ruiters en menners zijn ook onderdeel van het verkeer met ons moet ook rekening worden gehouden al is die zo verkeersmak dan hoeft een automobilist niet volgas langs te scheuren en ook niet toeteren het blijft een vluchtdier.. paar passen opzij en je ligt met alles op de auto.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:39

joh hou nou toch op................. :)

hoeveel mensen rijden auto en hoeveel mensen rijden paard......

de gemiddelde automobilist gaat ervan uit dat het paard onder controle is......... en verwacht niet dat deze op de motorkap springt, evenals hij niet verwacht dat een fietser op de motorkap spiringt.

ruiters moeten gewoon eens leren kijken naar zichzelf ipv van vinden dat anderen zich aan moeten passen aan hun

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:40

@kiwiko, Deelnemen aan het verkeer is een wisselwerking. Dat weet iedereen, neem aan jij ook, die met gezond verstand deelneemt aan het verkeer.

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:42

KiWiKo schreef:
waarom moeten niet paardenmensen over paarden en hun gedrag leren????

Dat zullen er wel meerderen weten,, en anders op geattendeerd worden door stalgenoten (dit doe ik in iedergeval wel).
En als je paard niet verkeersmak is, kies een goed moment en ga samen met een ECHT goed verkeersmak paard buiten rijden. Begin misschien met wandelen. Zo heb ik me paard verkeersmak gemaakt. eerst wandelen, en er is een goede brede berm, laat vrachtwagens en alles maar lekker langskomen, leren het vanzelf wel. en ga dan met een paard wat echt verkeersmak is samen naar buiten, ik heb een pony die 100% verkeersmak is, dag of nacht, vrachtwagen of hond. Hij is niet geschrokken want me pony liep altijd door, of hij beukte er tegenaan en pony reageerd niet, dan gewoon weer doorlopen. Denk dat sommige mensen idd geschoolt moeten worden hoe en wat het beste is om buiten te rijden, want Buitenrijden moet je ook leren ben ik van mening. !

Voorbeeld; er is een jongetje bij ons op stal, gaat naar buiten (joggie is 10?) heb ik verschillende xen naar huis gestuurd of terug geroepen dat het goed fout kan gaan enzo, en wil ook niet dat hij verongelukt dat ik pony uiteindelijk thuis zie komen en joggie is nergends te zien!.

Vindt het ook nergends op slaan dat wij moeten uitwijken voor automobilisten. Iedereen zo zijn ding. Wie irriteerd zich niet aan wielrenners die middenoprijden en niet aan de kant gaan als je langs wil met de auto? wordt toch ook niks van gezegt ;).

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:44

@kiwiko, er zijn in dit land ook altijd nog meer personen auto's dan vrachtwagens, maar er word wel degelijk rekening met vrachtwagens gehouden.
Dus het komt van 2 kanten.... je kan niet met een neurotisch paard de weg op, maar als er een auto gaat lopen toeteren omdat je niet snel genoeg gaat, is het te verwachten dat het paard nerveus word.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:45

@wig_love: wat zou ik die ***wielrenners af en toe es van de weg af willen rijden met mn auto.
Nu al 4x een ongeluk met die idioten gehad! :@
Maar dat even terzijde....

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:46

KiWiKo schreef:

de gemiddelde automobilist gaat ervan uit dat het paard onder controle is......... en verwacht niet dat deze op de motorkap springt, evenals hij niet verwacht dat een fietser op de motorkap spiringt.

ruiters moeten gewoon eens leren kijken naar zichzelf ipv van vinden dat anderen zich aan moeten passen aan hun

Weet niet of jij buiten rij? en anders alleen in het bos misschien, (zo kom je absoluut over). dat je het belangrijker vindt dat je hard door kan rijden dan dat je even vaart moet minderen voor een dier.. Als er een kat voor je auto loopt rij je daar ook gewoon keihard door? lijkt me niet als je een dierenmens bent :Y) .

Maargoed, ruiters gaan vanzelf aan zichzelf denken als andere verkeersdeelnemers totaal geen rekening met ze houden.
Ik, zo brutaal als ik ben wel. blijf middenop tot ze vaart minderen. of de donderen maar lekker de sloot in, interesseerd me dan helemaal niks leren ze vanzelf wel af. ze rijden je toch niet zo maar aan, en weet dat me pony er niet op reageerd, met me paard doe ik dit neit!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:46

precies sleepy......... je kan er dus niet van uitgaan dat alle mensen die je tegenkomt op buitenrit weten hoe een paard tikt!!!

en dus zul je bestuurders tegen komen die het woord paahd niet eens kunnen spellen laat staan weten hoe het dier werkt!

en jij als ruiter moet daarop voorbereid zijn, of de weg niet opgaan!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:47

Wig_love schreef:
KiWiKo schreef:

Weet niet of jij buiten rij? en anders alleen in het bos misschien, (zo kom je absoluut over). dat je het belangrijker vindt dat je hard door kan rijden dan dat je even vaart moet minderen voor een dier.. Als er een kat voor je auto loopt rij je daar ook gewoon keihard door? lijkt me niet als je een dierenmens bent :Y) .

Maargoed, ruiters gaan vanzelf aan zichzelf denken als andere verkeersdeelnemers totaal geen rekening met ze houden.
Ik, zo brutaal als ik ben wel. blijf middenop tot ze vaart minderen. of de donderen maar lekker de sloot in, interesseerd me dan helemaal niks leren ze vanzelf wel af. ze rijden je toch niet zo maar aan, en weet dat me pony er niet op reageerd, met me paard doe ik dit neit!

erg verstandig!!! :)
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 16-06-10 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt