wanneer stappen jullie af tijdens een buitenrit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: wanneer stappen jullie af tijdens een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 08:37

Ik stap af als hij echt begint te bokken en er onder uit wil komen of niet verder wil, dan loop ik een stukje en stijg ik daarna weer op ;)

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 08:39

Ik stap alleen af als ik iets ga drinken bij het berghuis of als, zoals pas, mijn mobiel op de grond lag. :D

Edit; En als ik heeeel nodig moet plassen }:0

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:05

Het is nooit voorgekomen dat ik af hoefde te stappen, maar ik stap als de situatie te gevaarlijk wordt. Zoals bij iedere keer de weg op springen als er auto's aankomen.
We zijn namelijk een keer aangereden door een vrachtwagen, dus als ze haar kont naar de weg draait vind ik dat eng :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:09

Als ik moet plassen, of als we gaan picknicken. Anders niet. OP een paard heb ik er veel meer over te vertellen dan NAAST een paard.

noukie24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:41

Nooit

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:43

Op dit moment moet mijn verzorgpaard poularde nog helemaal wennen aan buitenrijden, dus ik stap er af als ze echt heel bang van iets is en er niet langs durft.
Als ik er naast loop durft ze meer en kan ik naast het enge ding gewoon weer opstappen ;)
later zal ik er niet bij elk dingetje opstappen, maar op dit moment heeft ze gewoon nog veel te ontdekken :P

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 00:12

Als ik mijn pony echt ergens niet langs krijg, als ik moet plassen en als ik mijn pony wil sparen bij zware ondergrond (bij een lange rit bijvoorbeeld).

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 10:24

Precies hetzelfde als Sonja, vind erop blijven veeeel veiliger! Die van ons is echt een draak aan de hand namelijk.

Lisan89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 10:28

Toiletbezoek (okee, bosjesbezoek) of in een echt gevaarlijke situatie voor mij als ruiter, bijv. paard dat in paniek raakt bij een brandje. Ik sta er liever naast dan dat paard zo hoog steigert dat ik er naast lig en paard weg is.
Dan heb ik aan de hand nog enige kans :+

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 10:36

ik stap eigenlijk alleen af als ik ergens lekker wil gaan zitten met paardlief.

Als hij ergens niet langs durft dan blijf ik gewoon proberen vanaf het paard...wilt het echt echt niet lukken om welke rede dan ook, misschien dat ik dan afstap. Wilt het gewoon niet verder omdat het geen zin heeft stap ik sowieso nooit af.

Ik heb ooit in een situatie gezeten dat beter kon afstappen maar er was geen plaats.
Was nietsvermoedent wat aant lopen in het bos en er was nogal een stijle berg naar beneden met een heel klein paadje. kon dat paard door en door en er was ook ruimte genoeg om erlangs te stappen..(was ook geen lang stuk ofzo!) erger een giga boom was omgevallen en blokkeerde de weg, eromheen kon niet! omdraaien was geen plek voor op dat kleine stukje, dus paardlief moest met mij erop in de achteruit het weggetje weer terug (was een paar meter maar toch had ik het even spaansbenauwd hoor!!) was toen wel erg blij dat hij een goed getraint westernpaard was die echt perfect achteruit kon lopen in alle bochten :P pffieeuw! dat ging goed haha.
Daar was ik dus liever er ff afgestapt en had hem vanaf de grond achterwaards gestuurd, dit omdat ik dan beter kon kijken hoe de weg liep... NOOIT meer ga ik zoon paadje in:P

Unicorn07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 07:23

Als ik denk dat mijn paard niet goed loopt, als ik moet plassen of dingen zoals een hekje open maken. Verder blijf ik er liever opzitten, dan heb ik voor mijn gevoel meer te vertellen. Mijn paard is 1.72 en ik 1.65 en hoewel het de laatste tijd heel goed gaat aan de hand, zit ik er toch liever op. Tenzij ik zou denken dat het extra gevaar zou opleveren voor de omgeving, mijn paard of mezelf en dat het beter is om af te stappen. Maar dit heb ik tot nu toe nog niet gedaan.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 07:32

Nooit. Pony loopt altijd mooi door.

Alleen als er iets in de weg ligt stap ik af om het aan de kant te leggen. Als ik er niet omheen kan. ;)

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 07:36

Ik stap met regelmaat af.
Mijn merrie is echt een doos als we alleen naar buiten gaan.
De brede bruggetjes in de Vlietlanden is geen probleem, maar de smalle waar ik over moet om er te komen, gaat ze alleen echt niet over, dan moet ik afstappen, maar als er een ander paard mee gaat die het niet eng vind, volgt ze met gemak.
En de bruggetjes die echt langs de Vliet liggen, daar stap ik zowiezo af, vind die zelf erg eng, een misstap en we kunnen zwemmen.

En als ze ergens echt niet langs wil, want dan zit er alleen maar een achteruit op, en dan kijkt ze niet of er een sloot / hekwerk ed. of auto's achter de staan.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 07:41

Ik zal eigenlijk nooit afstappen..... Als hij een rare beweging maakt, dan kan hij zich zo losrukken. Bovendien kom ik er ook slecht op als hij al opgewonden zijnde blijft dribbelen. Mits ik uberhaupt in zo'n situatie terecht kom.

Maar ik zal niet afstappen, tenzij het echt gevaarlijk wordt...

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 17:42

Paard maakt idd wel eens rare bewegingen, maar ik laat echt nooit maar dan ook nooit los. Ik heb er 1 keer 7 blaren aan over gehouden.. Maar op de mijne heb je minder te zeggen dan ernaast, moet zeggen dat mijn paard wel een rarerd is :P
Ik zou alleen afstappen als t zelf echt ergens niet over of langs durft.. Of idd als je sleutels of mobiel vallen, pauze van een lange buitenrit, moet plassen enz.

veerkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:04

ik stap af als er een tractor aan komt

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:05

Ik stap nooit af, heb liever dath ij er vandoorgaat met mij erop dan dat hij er vandoorgaat zonder mij erop.. dan hebb je niets meer ;)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:08

Ik stap ook nooit af, ik vind het gevaarlijker ernaast dan errop, je hebt toch nog iets meer te zeggen als je errop zit dan ernaast

veerkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:12

chanel1985 schreef:
Ik stap ook nooit af, ik vind het gevaarlijker ernaast dan errop, je hebt toch nog iets meer te zeggen als je errop zit dan ernaast

daar zit wel wat in ja

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:15

mijn merrie heeft een hemelse schrik voor traktoren maar ik weet als ik afstap dat ze zo weg is, als ik errop blijf zitten ( ze heeft wel een martingaal aan voor de veiligheid) gaat ze misschien wel in draf of in galop maar dan in een soort "terplaatse galop" en kan ik ze bijhouden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:16

Ik stap af wanneer mijn paard iets écht eng vind en er ook niet langs durft. Gelukkig komt het zelden voor en is mijn paard zowel aan de hand als erop braaf en gehoorzaam (ook in een voor haar enge situatie) dus kan het ook gemakkelijk. Ook rent ze in zo'n situatie niet weg of wat dan ook maar blijft ze gewoon onder/naast me. Ik merk dat wanneer ik voor ga, ik haar net dat beetje vertrouwen geef wat zij nodig heeft. Vaak loop ik dan meteen even naar het 'enge' object toe om haar eraan te laten ruiken, deze manier werkt prima voor ons beiden ;) Daarnaast stap ik ook vaak af op ritten van meerdere uren en wandel ik een stukje mee om zelf even lekker te lopen en om mijn paard een beetje te ontzien (is ook hard nodig met mijn gewicht van 50kg :+ ).
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-06-10 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:16

bij mijn paard, als we moeten wachten (als mijn moeder weer eens met iemand aan het praten is, en er een situatie aankomt, waarvan ik niet weet hoe ze reageerd(heb haar nog niet zo lang)
bij mijn ponytje stapte ik alleen af als ik er bijna afviel (shetje van 1 meter)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:19

NienkeNiels schreef:
Ik stap nooit af, heb liever dath ij er vandoorgaat met mij erop dan dat hij er vandoorgaat zonder mij erop.. dan hebb je niets meer ;)

Ik geef de voorkeur aan een paard dat er niet vandoor gaat 8-)
Maarre, als je nooit afstapt, hoe doe je dat dan met hekken enzo?

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:22

Ik stap alleen af als mijn pony echt niet meer verder durft... Maar dat is echt heel zelden...

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:26

het liefst niet, maar volgende situaties wel:

- als hij gepoept heeft op een plek waar mensen fietsen, wandelen
- als hij iets heel eng vind (niet dreigt eng te vinden maar al echt stilstaat en problemen geeft als achteruit lopen, weg willen rennen en steigeren), ik kan hem veel meer vertrouwen geven wanneer ik er naast loop en weet hoe de situatie kan worden wanneer ik het doorzet als ik erop zit. Heb al vaak genoeg een bijna sloot ervaring en volle galop over de wegsituatie gehad. En vind dat ik dat moet voorkomen en als afstappen daarvoor de manier is dan stap ik af.
- soms het laatste stukje uitstappen.
- en soms niet vrijwillig :+

edit: ff (.....) toegeveoegd
Laatst bijgewerkt door whitje op 20-06-10 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt