Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
.
ook met mijn eerdere snelle draver reed ik met lange teugels op een hackamore/bitloos.

Ireen_ schreef:Mijn pony is tot haar dood (24jr) zo'n drammer geweest met buitenrijden. Ik heb het er nooit helemaal uitgekregen..
Ze is er nooit vandoor gegaan overigens, was qua tempo goed bij je te houden en terug te nemen, maar altijd dat gedram/gedribbel.
Stil zetten of steeds opnieuw terug nemen in stap heb ik geprobeerd, maar hierdoor raakte ze echt gefrustreerd, op een gegeven moment ontplofte ze dan zowat. Bij haar hielp dat alleen averechts.
Het enige wat hielp was dan maar flink laten lopen (wel gecontroleerd natuurlijk) en zeker niet eraan gaan hangen. Ik ben bitloos gaan rijden en dat werkte prima.
Ze kon overigens wel stappen zonder te dribbelen, maar dat was dan stappen op hoog tempo. Als ik alleen reed prima, maar met andere paarden er bij is dat toch wel lastig.. die hielden dat staptempo nooit vol.
Die van mij wordt ook gefrustreerd van steeds terugzetten, heb allerlei versies geprobeerd, inclusief stoppen en achterwaarts gaan, hielp niet.....
), als we met iemand samen rijden zal ze zich daar wat op moeten aanpassen (doet ze ook wel), maar we hebben een aantal paarden een zeer goede stap aangeleerd
Ik moet soms ook wat meer 'durven' hoor. Ben veel te snel bang dat ik mijn pony pijn doe. Maar ik moet gewoon leren dat ze best wel tegen een stootje kan
Nell_ schreef:OkeIk moet soms ook wat meer 'durven' hoor. Ben veel te snel bang dat ik mijn pony pijn doe. Maar ik moet gewoon leren dat ze best wel tegen een stootje kan

als ze echt een keer heel vervelend is en ze gaat zo doordrammen, roep ik 1x heel hard haar naam (vaak met een woord erachter dat hier wordt afgeschermd als **** of iets anders) en dan heb ik opeens een hele lieve pony die goed luistert. Nell_ schreef:Aan de hand naar buiten doe ik heel vaak. En vaak draaf ik dan ook stukjes. Dit doet ze altijd erg braaf
Haar erergie er eerst uitrijden werkt niet, energie raakt namelijk niet op bij haar
Waratje schreef:ZusJacobs schreef:Op je zit leren rijden?
Wel eens gehoord van middelvingers? Mijn merrie heeft er 4 en kan ze heel goed opsteken![]()
Ze is in de bak op een zucht te rijden, maar als ze lekker naar buiten gaat wil ze dat nog wel eens vergeten....... Geloof me, een loperig paard (is niet altijd hetzelfde als een voorwaarts paard) wil buiten gewoon lopen. Daar moet je gewoon rekening mee houden, wat niet betekent dat je maar altijd haar haar zin moet geven, maar wel dat ze dit gewoon met regelmaat nodig heeft.