Hoe houden jullie je paard bij je?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annemariej

Re: Hoe houden jullie je paard bij je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 22:12

Ik zelf vond het altijd best irritant, want dan wilde de pony ''echt'' niet terug naar de stap en dan probeer je van alles en ja uit eindelijk sta je dan 100 meter verder eindelijk weer in stap.

Ik heb haar nu ong. ander half jaar. En vaak over gangen gereden op buitenrit, ze is nu veel beter te houden, 1 ophouding en ze gaat rustig naar de stap.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 14:28

Juist veel gaan draven, als je alleen maar stapt dan kan je paard dr energie ook niet kwijt. Logisch dat ze druk word. En idd vaak doen, dan went het vanzelf en gaan ze (en jij) meer ontspannen. Ik heb er zelf geen last van met rijden dus kan niet vertellen wat ik doe maar misschien helpt dit :).
Ook veel overgangen rijden zodat zij op jou moet letten en niet de hele tijd met andere dingen bezig is, kies niet elke keer dezelfde route, wissel af, ga ook niet op hetzelfde punt elke keer overgangen rijden.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 18:07

Ik raad je aan om een keertje een lesje te nemen terwijl je buitenrijd, iemand die meegaat zonder dat ze jou paard beïnvloedt, dus op een afstandje bijvoorbeeld. Die persoon kan jou dan coachen, als het kan zou ik jezelf ook laten filmen dan zie je wat je doet en dan snap je beter wat je "coach" bedoeld met de tips.
Je maakt geen grote fouten, maar je doet wel iets fout namelijk te lang de teugels eraan houden, en dat is nu niet meer makkelijk op te lossen, want als je ze nu loslaat dan spurt je paard er vandoor en dat is logisch. De tips die hier gegeven worden, van het langzaam invoeren zijn goed, maar de praktijk leert dat het niet zo makkelijk gaat omdat je paard nu gewend is om direct hard te gaan.
Iemand die ter plekke is om goede tips te geven helpt dan toch wel heel goed. En zoals ik al zei, laat jezelf filmen buiten(!!!), dan zie je dingen die je doet die je zelf waarschijnlijk niet doorhebt.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 18:13

@TS, op het moment dat je paard harder gaat dan jij wenst ga je terug naar stap. Dit blijf je volhouden, uiteindelijk blijft hij wel rustiger maar het kan lang duren. Het is immers een gewoonte geworden en dat duurt nu eenmaal langer om dit gedrag te corrigeren. Op asfalt draven is goed voor de pezen maar ik zou het wel rustig houden want de schokken zijn daarentegen weer slecht voor de gewrichten. Hoe harder je gaat hoe groter je slijtage. Bij de endurance is er een gulden regel "it is not the distance that kills the horse, but the speed".
Ik zou wel blijven proberen te draven maar het telkens op lossen als ze harder gaat weer een gang langzamer te gaan. Is dat braaf gelukt ga je weer naar draf. Maak er meteen mooie overgangen van heb je 2 vliegen in een klap. Luistert je paard goed naar de stem? Zo ja blijven praten met een rustig geluid. Dit gedrag is gewoon ongehoorzaam gedrag en schuit hebben aan de gene die erop zit. Oftewel hij denkt dat hij de leider is.
Grondwerk erbij pakken kan ook erg zinvol zijn, is al eens ergens geschreven dacht ik. Mijn paard heeft dit gedrag ook vertoond en is ook een heethoofd, maar nu is ze een heethoofd welke goed luistert. Ik moet haar niet ineens loslaten want dan is ze ook weg maar ik kan nu wel normaal stappen, draven en galoperen.

Succes de aanhouder wint. Dit krijg je niet in een paar weken gedaan maar kan maanden duren. Als het goed is krijg je na verloop van tijd ook sneller reactie.

Tevens rijd ik met een utrechts stangetje. De reden daarvan is, is dat als ze braaf is ik met een losse teugel rijd zonder druk en als ze dus wel eens loopt te klieren er meer druk op kan komen te staan. De bovenste ring staat gelijk als een ongebroken trens en de onderste geeft een kleine hefboomwerking. Ik vind een stang prettiger omdat dit geen notenkraker effect heeft op het verhemelte, dit gebeurd bij bvb een pessoa teugel wel. een stang ligt ook rustiger in de mond is mijn ervaring. Nu heeft mijn paard een kleine mond dus dat wisselt per paard. Maar je moet ten alle tijden een noodstop kunnen maken buiten vandaar dit bit.

Dan moet me nog van het hart dat ik het eigenlijk absurd vind hoe de meeste het normaal vinden dat hun paarden een loopje met hun nemen en dit bestempelen als hij wil niet, of het is een heethoofd, of een wat dan ook. JIJ bent de baas en niet het paard, het zal toch niet gekker worden dat je je paard buiten laat beslissen wat het tempo is? Ik vind het niet raar dat er daarom zoveel ongelukken gebeuren. mensen voed je paard op en ga dan lekker naar buiten. Maar ga er geen racerij van maken. Hoe vaker je dit blijft doen hoe sneller je paard ten eerste versleten is en er dus minder plezier van beleefd en dat je op een begeven moment echt niets meer te zeggen hebt buiten met alle gevolgen van dien.

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 18:49

ik ga altijd terug naar stap als de draf niet goed gaat. dramt ze al in stap? dan terug naar het halthouden.
gaat dit goed dan ga je weer een stapje verder. van halt naar stap, naar draf.
wees consequent dat is duidelijk.
Je paard heeft het dan zo door wat er verwacht wordt.

mijn ervaring is dat hoe meer je je paard opsluit door je benen eraan te hebben en druk op je teugels te hebben hoe meer je paard wil vluchten voor de druk.
ga zeker niet terug trekken. je wint het echt niet van je paard op kracht. Ik kan tenminste geen 500kg tillen...

ik rij altijd met lange teugels. maar ik rij dan ook western. ;) ook met mijn eerdere snelle draver reed ik met lange teugels op een hackamore/bitloos.
Zeker op buitenrit vind ik het heerlijk om met lange teugels te rijden.
bouw het rijden op lange teugel langzaam uit.
loopt ze goed, zonder trekken, zonder versnellen dan laat je geleidelijk een beetje teugel door je handen glippen.
gaat ze lopen trekken of harder neem dan weer wat meer druk op je teugels. (kan ook door je hand dicht te knijpen of even een kort ophoudinkje) loopt ze weer beter laat dan weer meer teugel los. je zult steeds langere stukken zonder druk en aan een lange teugel kunnen rijden. tot je altijd op lange teugel kan rijden.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 19:59

PBA_: Bedankt voor de goede tips.
Ze dramt in stap soms ook, gaat heel hard stappen, dat ze zelfs een groot paard voorbij stapt :')
Ik ga proberen om haar iedere keer gewoon terug te nemen.
Alleen dat terugnemen zelf is al lastig!
Een noodstop zit er dus denk ik niet op. Ga er wel mee aan de gang :j

Een keertje filmen zou kunnen, alleen ik weet wat mijn fouten zijn. Zowel in de bak, als daarbuiten :)
Het ligt niet echt aan mijn pony, maar meer aan mij. Want zodra ik les, gaat het veel beter :j

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 03:30

Waar ik mee begon was hem wel hard te laten gaan maar dan wel in mijn gang.
Ik bedoel; hij wilde altijd galoperen ipv draven. Als hij dan in draf zat dan liet ik hem draven, ook al ging hij duindigt hard. Als hij dan over ging in galop ging ik het hem weer ongemakkelijk maken. Toen hij leerde dat het beter was om mijn gang te lopen ben ik hem gaan leren om mijn tempo te lopen. Dit alles heeft mij zo'n drie kwart jaar gekost maar ik kan nu wel stellen dat mijn paard buiten goed naar mij luistert.
Dit dus samen met wat ik al zei; vaak naar buiten.
Succes!

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 09:02

Zodiacje: Bedankt voor de tip. Ik ben alleen bang dat dit voor mijn pony niet werkt. In de bak kan ze ook zo mega hard gaan, en heb ik dit ook wel eens geprobeerd. Alleen werkt dit bij haar dus niet goed :)

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 09:05

Mijn pony is tot haar dood (24jr) zo'n drammer geweest met buitenrijden. Ik heb het er nooit helemaal uitgekregen..
Ze is er nooit vandoor gegaan overigens, was qua tempo goed bij je te houden en terug te nemen, maar altijd dat gedram/gedribbel.
Stil zetten of steeds opnieuw terug nemen in stap heb ik geprobeerd, maar hierdoor raakte ze echt gefrustreerd, op een gegeven moment ontplofte ze dan zowat. Bij haar hielp dat alleen averechts.
Het enige wat hielp was dan maar flink laten lopen (wel gecontroleerd natuurlijk) en zeker niet eraan gaan hangen. Ik ben bitloos gaan rijden en dat werkte prima.
Ze kon overigens wel stappen zonder te dribbelen, maar dat was dan stappen op hoog tempo. Als ik alleen reed prima, maar met andere paarden er bij is dat toch wel lastig.. die hielden dat staptempo nooit vol.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 09:17

Ireen_ schreef:
Mijn pony is tot haar dood (24jr) zo'n drammer geweest met buitenrijden. Ik heb het er nooit helemaal uitgekregen..
Ze is er nooit vandoor gegaan overigens, was qua tempo goed bij je te houden en terug te nemen, maar altijd dat gedram/gedribbel.
Stil zetten of steeds opnieuw terug nemen in stap heb ik geprobeerd, maar hierdoor raakte ze echt gefrustreerd, op een gegeven moment ontplofte ze dan zowat. Bij haar hielp dat alleen averechts.
Het enige wat hielp was dan maar flink laten lopen (wel gecontroleerd natuurlijk) en zeker niet eraan gaan hangen. Ik ben bitloos gaan rijden en dat werkte prima.
Ze kon overigens wel stappen zonder te dribbelen, maar dat was dan stappen op hoog tempo. Als ik alleen reed prima, maar met andere paarden er bij is dat toch wel lastig.. die hielden dat staptempo nooit vol.

Gut, wat klinkt dit allemaal bekend ;) Die van mij wordt ook gefrustreerd van steeds terugzetten, heb allerlei versies geprobeerd, inclusief stoppen en achterwaarts gaan, hielp niet.....
Ik rij haar ook bitloos buiten (touwhalster), als we alleen gaan mag ze flink tempo maken, maar moet wel luisteren als ik zeg dat het niet kan (doet ze ook wel, alleen soms niet in de gang van mijn voorkeur :+ ), als we met iemand samen rijden zal ze zich daar wat op moeten aanpassen (doet ze ook wel), maar we hebben een aantal paarden een zeer goede stap aangeleerd ;)

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 09:22

Bij mijn paard helpt dat dus ook niet. Stoppen achterwaarts e.d., daar word ze alleen maar chagerijniger van en gaat ze nog harder drammen.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 12:20

Ik vind mijn pony ook wel een type die nóg harder gaat drammen, dus ik ga het eerst proberen, en als het niet werkt, verzin ik wel weer wat anders :')

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:40

dan ga jij ook nog harder doordrammen. jij bepaald de regels niet je pony.

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 18:20

idd. PBA!

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 18:56

Oke :o Ik moet soms ook wat meer 'durven' hoor. Ben veel te snel bang dat ik mijn pony pijn doe. Maar ik moet gewoon leren dat ze best wel tegen een stootje kan :+

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:29

Nell_ schreef:
Oke :o Ik moet soms ook wat meer 'durven' hoor. Ben veel te snel bang dat ik mijn pony pijn doe. Maar ik moet gewoon leren dat ze best wel tegen een stootje kan :+

Op het moment dat je pony harder gaat dan jij wil (veilig vind), moet ze toegeven aan jouw wensen. Als zij namelijk niet toegeeft lopen jullie beiden gevaar voor nog meer pijn. Rij haar met een beetje lef, zorg dat ze wel luistert als het van belang is.

DragonHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 13:04

heeeeel veel praten en je paard zich op jou laten concentreren ipv omgeving/zich zelf. dat helpt bij de mijne iig.
of eerst in de bak rijden dat hij/zij al een deel van z'n energie al kwijt is.. dat wil ook wel is helpen.

en klinkt misschien gek :p maar ga er eens buiten mee wandelen en aan de hand stukjes draven. bouw je ook een sterkere band met je paard op. dan moet hij/zij namelijk wel op jou concentreren. let iig heel goed op je paard wanneer wil hij sneller? (welke situatie) en hoe laat hij het merken. meestal gaan er wel een boel stappen aan vooraf voordat hij daadwerkelijk de versnelling in zet.

(moetje maar is zonder zadel in de bak rijden en je aandacht volledig op het paard richten (ogen dicht helpt :p ) als je aanspoort voel je dat hij z'n rug samentrekt en begint met de voorbereidingen om te gaan draven. dit gaat best snel :p maar zitten toch nog een stap of 3 tussen)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 18:41

Aan de hand naar buiten doe ik heel vaak. En vaak draaf ik dan ook stukjes. Dit doet ze altijd erg braaf :j

Haar erergie er eerst uitrijden werkt niet, energie raakt namelijk niet op bij haar :=

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 18:46

Ik gebruik; mn zit, bomen (om haar tegenaan te zetten als het echt niet anders kan), martingaal en vooral mijn boze stem :o als ze echt een keer heel vervelend is en ze gaat zo doordrammen, roep ik 1x heel hard haar naam (vaak met een woord erachter dat hier wordt afgeschermd als **** of iets anders) en dan heb ik opeens een hele lieve pony die goed luistert.

DragonHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:29

Nell_ schreef:
Aan de hand naar buiten doe ik heel vaak. En vaak draaf ik dan ook stukjes. Dit doet ze altijd erg braaf :j

Haar erergie er eerst uitrijden werkt niet, energie raakt namelijk niet op bij haar :=

de aandacht die ze voor je heeft als je er naast loopt zou je... dan moeten krijgen als je er opzit. geen makkelijke taak :+

hmm, dat.. is soms wel irritant :p maar zo ken ik er ook wel 1.. een shet die maar door kan blijven gaan en z'n lol kan maar niet op xD

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 21:16

Een boze stem opzetten ("UH!!") werkt in de bak heel goed bij mijn knol. Zal het buiten ook eens proberen :+

karin1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 11:23

Waratje schreef:
ZusJacobs schreef:
Op je zit leren rijden? ;)

Wel eens gehoord van middelvingers? Mijn merrie heeft er 4 en kan ze heel goed opsteken 8-)
Ze is in de bak op een zucht te rijden, maar als ze lekker naar buiten gaat wil ze dat nog wel eens vergeten....... Geloof me, een loperig paard (is niet altijd hetzelfde als een voorwaarts paard) wil buiten gewoon lopen. Daar moet je gewoon rekening mee houden, wat niet betekent dat je maar altijd haar haar zin moet geven, maar wel dat ze dit gewoon met regelmaat nodig heeft.

Precies, in de bak rijden is een totaal andere sport dan buiten ;)

Mijn pony loopt in stap juist heel relaxt en is dan totaal niet drammerig. Pas als we in draf gaan, gaan alle remmen los. Ik probeer dan te remmen, rustig te draven (ook op mijn zit). Zodra we rustig draven, laat ik de teugels wat meer los en dan begint het spelletje weer van voren af aan. Ben benieuwd of jullie dat ook wel eens hebben en wat je daar aan doet.