Wat voor soort paard geschikt voor lange trektocht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:01

tamary schreef:
Irene18 schreef:
ik weet niet precies wat je bedoeld met lange trektochten, maar ik heb er 2x een gemaakt. (van een week). Gaat prima, als je zorgt dat je paard voldoende getraind is. De eerste keer reed ik op een quarter horse, en de 2e keer een erg stevige E pony. gaat allebei prima. Zorg wel dat je krachtvoer meeneemt,, want op alleen hooi en gras kunnen ze geen trektocht maken :)

Oh, ik heb andere ervaringen.

en anders ik wel........

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:35

Irene18 schreef:
Zorg wel dat je krachtvoer meeneemt,, want op alleen hooi en gras kunnen ze geen trektocht maken :)

Ik geef een paard op trektocht liever een volle wei dan een schep brok, hoor. En ik ga geen bagagekilo's aan krachtvoer spenderen. Er is bijna overal wel wat te regelen, eventueel met buren van je onderdakadres waar ze paarden hebben. De meeste paarden in NL worden gruwelijk overvoerd, onze paarden krijgen maximaal een paar handjes (kwart voerschep maximaal) per dag en dat zijn geen "sobere rassen", maar een kwartje, een wpn-er en een merkloze e-pony.

Atalanta

Re: Wat voor soort paard geschikt voor lange trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 21:44

ik heb ooit eens op vakantie een 2-weekse trektocht gereden van 3-6 uur per dag, daar redden de paarden het heel goed met gras en hooi. geloof dat ze 1 of 2 keer wat haver extra kregen. waren wel huculpaarden, die zijn best sober.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 21:45

Irene18 schreef:
ik weet niet precies wat je bedoeld met lange trektochten, maar ik heb er 2x een gemaakt. (van een week). Gaat prima, als je zorgt dat je paard voldoende getraind is. De eerste keer reed ik op een quarter horse, en de 2e keer een erg stevige E pony. gaat allebei prima. Zorg wel dat je krachtvoer meeneemt,, want op alleen hooi en gras kunnen ze geen trektocht maken :)

ik bedoelde meerdere weken ;)
maar zoals ik hiervoor al schreef het zal er voorlopig niet meer van komen helaas.

skyeboxer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 01:45

Met mijn paard heb ik een lange tocht naar frankrijk gemaakt.
We hebben het goed voor berijd, advies gevraagd van een op dit gebied deskundige veearts. Hij adviseerde om de paarden hun rust te gunnen. dwz Niet na een hele dag lopen ook nog eens de hele nacht laten grazen. De paarden kregen 'smorgens 2 uur voor vertrek kracht voer met toegevoegd electrolieten. 2 uur na aankomst op de slaapplek weer kracht voer met spul dat de spieren niet verzuren. Hooi en gras zijn een goede darm vulling maar je kan op trektocht niet verwachten dat ze daar alles uit kunnen halen. Let ook op hoe veel water je paard thuis drinkt.
Hoeveel op een rust dag en hoeveel na een lange rit. Als je paard onderweg een paard dagen bv 3 liter minder drinkt dan thuis kom ja al in de problemen. Niet ieder water smaakt hetzelfde, in frankrijk smaakt het meer naar ijzer dan in nederland. Een goede tip als je paard wil drinken: gooi een pak appelsap in de waterton.
Als ras staat de griollo het best bekend als kilometer vreter.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 18:34

skyeboxer schreef:
We hebben het goed voor berijd, advies gevraagd van een op dit gebied deskundige veearts. Hij adviseerde om de paarden hun rust te gunnen. dwz Niet na een hele dag lopen ook nog eens de hele nacht laten grazen. De paarden kregen 'smorgens 2 uur voor vertrek kracht voer met toegevoegd electrolieten. 2 uur na aankomst op de slaapplek weer kracht voer met spul dat de spieren niet verzuren. Hooi en gras zijn een goede darm vulling maar je kan op trektocht niet verwachten dat ze daar alles uit kunnen halen. Let ook op hoe veel water je paard thuis drinkt.
Hoeveel op een rust dag en hoeveel na een lange rit. Als je paard onderweg een paard dagen bv 3 liter minder drinkt dan thuis kom ja al in de problemen. Niet ieder water smaakt hetzelfde, in frankrijk smaakt het meer naar ijzer dan in nederland. Een goede tip als je paard wil drinken: gooi een pak appelsap in de waterton.

Hhmmm, ik ken twee paarden die op gras naar zuid-Frankrijk zijn gelopen en die kwamen beter terug dan ze gingen. Paarden leren heel snel zich aan wisselende omstandigheden aan te passen, dat is hun vorm van overleven.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 20:38

skyeboxer schreef:

maar als je paard kan lopen grazen 's nachts, verzuren de spieren dan ook? of is dat juist omdat ze dan helemaal stil staan?

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 20:56

Mij lijkt het ook beter dat ze in de wei staan. Volgens mij wordt door de beweging juist het melkzuur uit de spieren weg gevoerd.

Atalanta, ondanks dat het er misschien niet meer in zit. Ik heb ook een keer een paardrijvakantie gehad op criollo's (geen trektocht, wel elke dag 5-6 uur op een paard). Criollo's hebben toen wel mijn hart gestolen. Erg braaf, vlot, aan de hulpen en nekreining. Erg leuk! Veel criollo's komen echt nog uit argentinië (voor de paarden minder leuk; lange reistijd en ik heb begrepen dat ze daar niet al te zachtzinnig werden ingereden).
Toen ik weer thuis was ook wat meer opgezocht over de criollo en toen kwam ik dit op bokt wiki tegen;
Met name in Argentinië is men erg trots op het uithoudingsvermogen van dit paard en organiseert men verrichtingsproeven om hun uithoudingsvermogen en weerstand te testen, wat dan weer invloed heeft op de keuze in de fokkerij. Jaarlijks organiseren de fokkers een 15 dagen durende rit waarbij het paard een afstand van ruim 700 kilometer moet afleggen, een gewicht van 110 kg dragend, met niets anders te eten of te drinken dan wat men onderweg tegen komt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:02

Atalanta schreef:
maar als je paard kan lopen grazen 's nachts, verzuren de spieren dan ook? of is dat juist omdat ze dan helemaal stil staan?

Heel goed opgemerkt +:)+
Die spieren verzuren van 2 dingen: te rijk voer en overbelasting. Als je zorgt dat je je paard niet overneemt overdag en er niet teveel krachtvoer instopt dan is de kans op verzuring niet zo groot. De hele nacht grazen betekent ook de hele nacht rustig in beweging blijven en dat is beter voor de spieren dan op stal staan. Je zult natuurlijk soms wat keuzes moeten maken, als het beestenweer is, dan kun je soms alsnog moeten besluiten om het paard op stal te zetten. Maar ook dan kun je je maatregelen nemen door te zorgen voor rustige beweging na aankomst (en gelegenheid tot rollen). Altijd eerst zorgen voor ruwvoer en wat water, als je krachtvoer geeft, doe dat dan inderdaad wat later.
Skyeboxer waarom 2 uur voor vertrek krachtvoer geven? Dan vertrek je precies als ze de dip daarvan hebben..... :?

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 21:14

Kaartje23 schreef:
Mij lijkt het ook beter dat ze in de wei staan. Volgens mij wordt door de beweging juist het melkzuur uit de spieren weg gevoerd.

Atalanta, ondanks dat het er misschien niet meer in zit. Ik heb ook een keer een paardrijvakantie gehad op criollo's (geen trektocht, wel elke dag 5-6 uur op een paard). Criollo's hebben toen wel mijn hart gestolen. Erg braaf, vlot, aan de hulpen en nekreining. Erg leuk! Veel criollo's komen echt nog uit argentinië (voor de paarden minder leuk; lange reistijd en ik heb begrepen dat ze daar niet al te zachtzinnig werden ingereden).
Toen ik weer thuis was ook wat meer opgezocht over de criollo en toen kwam ik dit op bokt wiki tegen;
Met name in Argentinië is men erg trots op het uithoudingsvermogen van dit paard en organiseert men verrichtingsproeven om hun uithoudingsvermogen en weerstand te testen, wat dan weer invloed heeft op de keuze in de fokkerij. Jaarlijks organiseren de fokkers een 15 dagen durende rit waarbij het paard een afstand van ruim 700 kilometer moet afleggen, een gewicht van 110 kg dragend, met niets anders te eten of te drinken dan wat men onderweg tegen komt.

dat stukje kwam ik al googelend ook tegen ja, is toch mooi eigenlijk he, wat zo'n paard dan aankan. er even vanuit gaand dat die paarden dan ook gezond en wel de eindstreep halen en het niet een afval-race is :o

skyeboxer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:58

Onze paarden stonden ook de hele nacht op het land, ze konden grazen maar ze hoefden niet. We zijn in de voorbereidingen begeleid door de vee arts die ook het nederlandse endurance team doet. Ben even de naam kwijt hij heeft zijn praktijk in Duitsland.
Onze paarden liepen dik 40 km per dag, voor het grootste deel over de verharde weg. Eentje is onderweg uitgevallen, hij was tijdens een pauze een wond opgelopen waardoor we het niet verantwoord vonden om hem verder mee te nemen. De rest heeft in 3 weken 700 km gelopen.
Het is ons ook afgeraden de paarden tussen door een rust dag te geven. We deden het om de vier dagen rustiger aan dus bv maar 4 uur rijden ipv 8.
Het zijn gewoon mijn ervaringen ik hoop dat iemand er wat aan heeft.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 08:17

skyeboxer schreef:
Het is ons ook afgeraden de paarden tussen door een rust dag te geven. We deden het om de vier dagen rustiger aan dus bv maar 4 uur rijden ipv 8.

Ik ben erg benieuwd naar de motivatie van de dierenarts hierover.

skyeboxer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 10:20

Om ze in het ritme te houden. Volgens hem was dat beter dan een hele dag stil zetten.Op het land dus we hebben geen stal mee op trektocht. Een rustige dag van 4 uur was beter dan niets doen.
De eerste en laatste km van de dag liepen we er naast.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:31

skyeboxer schreef:
Om ze in het ritme te houden. Volgens hem was dat beter dan een hele dag stil zetten.Op het land dus we hebben geen stal mee op trektocht. Een rustige dag van 4 uur was beter dan niets doen.
De eerste en laatste km van de dag liepen we er naast.

Weet je, als dit jouw manier van trektocht rijden is, ga ik nooit met jou op trektocht. Ook 5 dagen rijden 1 dag rust (weidegang) is een ritme en als je goed naar je paarden kijkt zullen ze een dergelijk ritme zelf ook aangeven. De manier waarop jij je trektocht beschrijft kan ik me goed voorstellen dat je maatregelen moet nemen tegen het verzuren van spieren, want je bent in principe je paarden continue aan het overbelasten. Drie weken trektocht is een heel ander verhaal dan een 1-daagse endurancewedstrijd.
En je loopt alleen maar de eerste en laatste kilometer ernaast??? Op een rit van meer dan 40 kilometer? Arme paarden :(:)
Juist op zo'n langer traject is het van belang om niet teveel door te jakkeren, maar dagelijks te kijken naar wat de paarden aankunnen en je volgende overnachting daar op aan te passen. En als dat een keer uitkomt op amper 10 km verderop, dan is dat maar zo. Die 40+ van jullie zou ik als zeer ongewenste uitschieter zien die maar heel incidenteel zou mogen voorkomen.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:52

Atalanta schreef:
Ik heb nog geen paard, maar ben me aan het orienteren om er eventueel dit jaar of volgend jaar een te kopen. Heb ruim 10 jaar les gehad, verzorgpaarden, ben buitenritbegeleider geweest, maar wat ik op termijn heel graag zou willen is een echt lange trektocht maken te paard (minimaal een aantal weken).

Ik heb zelf wat met fjorden (mits goed voorwaarts), dravers en paarden met arabisch bloed vind ik ook leuk.. maar las bijv ergens dat paarden als een fjord lastig zijn ivm weinig schoft, dat zadel met bepakking dan snel gaat schuiven. Zou zoiets echt een probleem kunnen zijn, of valt er altijd wel een mouw aan te passen?

Wat voor paard is voor echt lange trektochten geschikt voor denken jullie (type, ras, karakter, fysiek...)
Ik denk zelf aan niet al te jong, goed verkeersmak, niet al te bang aangelegd.. niet te groot, want ik ben zelf ook zo lang niet. Qua karakter zou ik een paard willen dat open en nieuwsgierig is en met wat pit.

Ben benieuwd wat jullie ideeen zijn!

_O-

Hihi, nou ik heb echt heel mijn levenlang al fjorden (ong 26 jaar nu) en ik heb vanalles gehoord waarom een fjord ergens niet geschikt voor zou zijn, maar deze is echt nieuw voor me!!

Mijn fjord kan je alles op en aanhangen hoor, als je gewoon goedpassend tuig hebt is dat geen enkel probleem, maar dat geldt voor alle paarden!!!

Zelf ben ik ook maar 158cm en heb dus een fjord van 140cm. Ik zei vanmorgen nog tegen haar, toen ik aan het rijden was, jij bent mijn arafjord!!

Ze is heel pittig, heeeel braaf, maar heeeeeeel pittig, super voorwaarts, super sensibel, super verkeersmak, luisterd ook negen van de tien keer super...echt op haar zou ik naar Rome kunnen rijden en weer terug!!

skyeboxer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 16:02

voor het hele verslag van de trektocht www.theparistrail@blogspot.com
Het was voor het goede doel, onze paarden werden goed voorbereid en voor vertrek meerdere keren onderzocht en na gekeken.
Ze waren zeker niet overbelast we hebben niet gejakkerd.
Ik dacht dat mijn ervaringen misschien nuttige tips zouden hebben.
Alle paarden zijn goed terug gekomen en ze hebben er niets aan overgehouden.

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 20:45

hm ik heb zo n criollo die dus die race heeft gelopen!Idd uit zuid amerika,urugay wel te verstaan,deze paarden hebben zo n goede basisconditie en blijven voor je lopen!!

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 23:07

skyeboxer schreef:
voor het hele verslag van de trektocht http://www.theparistrail@blogspot.com
Het was voor het goede doel, onze paarden werden goed voorbereid en voor vertrek meerdere keren onderzocht en na gekeken.
Ze waren zeker niet overbelast we hebben niet gejakkerd.
Ik dacht dat mijn ervaringen misschien nuttige tips zouden hebben.
Alle paarden zijn goed terug gekomen en ze hebben er niets aan overgehouden.

volgens mij moet er een . staan waar de @ staat..?
zal het eens lezen, wat mij betreft alle info welkom en als het ooit zo ver komt kan ik in ieder geval goed onderbouwd zelf een keuze maken.
ik heb trouwens een bijrijdpaardje gevonden, nu eigen paard voorlopig uit de picture is, een fjordje *D dusss ff aan elkaar wennen en dan ga ik lekker de bossen in hierzo!

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 08:14

jeeee eeen fjord is koel!!!!

dmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:04

Ik denk niet dat het ras heel veel uitmaakt, het is vooral een paard met veel uithoudingsvermogen.
Ik denk dat een paard met wat kouder bloed dit prima kan.;)