Rijden jullie buiten met Body-protector?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:53

Ik ben een nog al zelfverzekerde ruiter. Stap ook overal op zonder er verder over na te denken. Heb in mijn jonge jaren ook altijd zonder cap of bp gereden (dat waren vroeger echt ondingen). Ook dieren zo zadelmak gemaakt. Ben er ook al zolang niet meer afgevallen, dat ik me niet eens echt kan heugen hoe dat ook al weer voelt.

Maar als je dan steeds vaker mensen tegen komt die wel wel behoorlijk ernstige blessures opgelopen hebben (ik zie dit vooral juist bij de wat minder jonge ruiters) dan ga je toch een keer nadenken. Vandaar dat ik besloten heb om mijn leven te beteren, zodat ik vooral maar een zekere ruiter kan blijven.

De ervaring van andere leert, dat als je eenmaal een keer ernstig letsel hebt opgelopen je dan toch nooit meer zo onbevangen op je paard zit als daarvoor (als je überhaupt nog kan rijden). En daar heb ik dus geen zin in.

Caps van tegenwoordig heb ik geen last van en mijn bp ook niet. Ik zie het een beetje als een autogordel, ben ook geen onzekere autobestuurder, maar heb 'm toch altijd om. Waarom niet, als je er toch geen last van hebt, denk ik dan.

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:00

Sosha:

Ik ben een nog al zelfverzekerde ruiter. Stap ook overal op zonder er verder over na te denken. Ook dieren zo zadelmak gemaakt. Ben er ook al zolang niet meer afgevallen, dat ik me niet eens echt kan heugen hoe dat ook al weer voelt.

[i]om diezelfde reden draag k t ook niet, k denk er niet bijna als k op een paard stap[/i] en vind bokkende paarden juist een leuke uitdaging!

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:03

ik rijd buiten en met springen altijd met BP. Met dressuur ook een hele tijd gedaan, maar daar vertrouw ik mijn paard nu zo dat ik zonder rijdt.

Ik heb mijn BP (air-o-wear reiver) gekocht na een val van mijn paard waarbij ik mijn sleutelbeen brak (ik was al van plan om 1 dag later een BP te gaan kopen voor de crosslessen die ik zou gaan volgen). Nu is mijn paard met buiten rijden nog steeds niet betrouwbaar en met springen zit een ongeluk in een klein hoekje vandaar dat ik daarbij mijn BP om doe

happy2014

Re: Rijden jullie buiten met Body-protector?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:08

Ik rijd als ik naar buiten ga met BP. Voorheen nooit hoor, rijd altijd op hetzelfde paard die uberbraaf is. Maar van de zomer toch een nare val gemaakt en daar een gebroken rugwervel aan over gehouden. Nu maar met BP. Hoewel ik eigenlijk betwijfel of hij ook beschermt tegen het breken van je rug. Maar goed, baat het niet, dan schaadt het niet.. Ik heb er een van Airowear, wel een dure, maar heel comfortabel. Was de enige die mij lekker zat.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 11:09

X_Michelle_X schreef:
Sosha:

Ik ben een nog al zelfverzekerde ruiter. Stap ook overal op zonder er verder over na te denken. Ook dieren zo zadelmak gemaakt. Ben er ook al zolang niet meer afgevallen, dat ik me niet eens echt kan heugen hoe dat ook al weer voelt.

[i]om diezelfde reden draag k t ook niet, k denk er niet bijna als k op een paard stap[/i] en vind bokkende paarden juist een leuke uitdaging!

Mischelle? Mag ik vragen hoe oud je bent? Ik heb namelijk het idee dat een "bepaalde leeftijd" het doet besluiten aan een cap of BP te denken.. Zoals ik jouw reactie lees denk ik dat je vrij jong bent ;)

Ook ik ben al heel lang niet meer van een paard gevallen en weet dus niet meer hoe het voeld, daar wil ik ook liever niet meer achterkomen :o

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:10

Sosha schreef:
Ik ben een nog al zelfverzekerde ruiter. Stap ook overal op zonder er verder over na te denken. Heb in mijn jonge jaren ook altijd zonder cap of bp gereden (dat waren vroeger echt ondingen). Ook dieren zo zadelmak gemaakt. Ben er ook al zolang niet meer afgevallen, dat ik me niet eens echt kan heugen hoe dat ook al weer voelt.

Maar als je dan steeds vaker mensen tegen komt die wel wel behoorlijk ernstige blessures opgelopen hebben (ik zie dit vooral juist bij de wat minder jonge ruiters) dan ga je toch een keer nadenken. Vandaar dat ik besloten heb om mijn leven te beteren, zodat ik vooral maar een zekere ruiter kan blijven.

De ervaring van andere leert, dat als je eenmaal een keer ernstig letsel hebt opgelopen je dan toch nooit meer zo onbevangen op je paard zit als daarvoor (als je überhaupt nog kan rijden). En daar heb ik dus geen zin in.

Caps van tegenwoordig heb ik geen last van en mijn bp ook niet. Ik zie het een beetje als een autogordel, ben ook geen onzekere autobestuurder, maar heb 'm toch altijd om. Waarom niet, als je er toch geen last van hebt, denk ik dan.

Dat is waar, na mijn val waarbij ik mijn rug brak, zit ik niet meer onbevangen te paard, best jammer is dat.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:11

Ik draag geen BP, ik heb er zelfs geen.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:51

X_Michelle_X schreef:
Sosha:

tsja als je altijd standaard je cap en bp aantrekt, dan denk je daar ook niet over na. Ik ben ook nog nooit mijn laarzen vergeten aan te trekken :P

libra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:54

Wendy schreef:
Ik draag geen BP, ik heb er zelfs geen.

Bij mij het zelfde. Ik heb geen BP.
Het lijken me ook onhandige dingen.

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:44

Ik heb een bodyprotector, maar draag hem niet. Heb volgens mij level 3 of 4 (4 bestaat volgens mij niet, toch?) Merk... geen idee, want heb hem nog maar 1 keer gedragen. :P
Maar ik zit wel te overwegen om hem te gaan gebruiken. Ik rij nu ook op een jonge pony en met dressuur maakt het niet zo heel veel uit omdat dat eigenlijk heel goed gaat. Maar met springen is ze nog wat onzeker en snapt ze nog niet alles. Zo springt ze veel te hoog, rent er omheen, struikeld over de sprong, schat het verkeerd in, springt te vroeg of gaat na de sprong rare dingen doen :P. Dus dan is het misschien veiliger om wel met BP te rijden. Maar ik weet nog niet wat ik ga doen.
Mijn vader heeft hem voor me aangeschaft toen ik op trektocht ging afgelopen zomer. Had daarvoor al vele trektochten zonder gereden, maar de stal waar ik dit jaar heen ging, raadde het aan. Zodoende hebben we er eentje aangeschaft. Maar heb hem die trektocht niet gebruikt haha. Nu zei m'n vader laatst weer dat hij denkt dat ie wat te groot is :+ . Maargoed, ik moet nog even kijken wat ik doe ;) Het is in ieder geval een stuk veiliger. Daar valt niet over te discussiëren denk ik.

Loveskyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 16:50

Ik rij zelf niet met body-protector omdat ik zelf een eigen paard heb die ik vertrouw op niet al te gekke sprongen. Ze is 90% bomproof us ik ga niet voor die 10% een protector aanschaffen!

edmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 16:56

Ik rijd tegenwoordig altijd met BP. Mijn merrie die overigens nog heel erg jong is wel nog wel eens raar uit de hoek komen. En na een nare val heb ik toch maar besloten om een BP te gaan dragen.

Vroeger kon het mij ook niet gek genoeg maar ben tegenwoordig toch wel een stuk voorzichtiger geworden. Mede doordat je ouder wordt maar ook omdat ik zelf moeder ben.

Chococo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:27

Ik rij juist met een bp, omdat je ook met paard en al lelijk kan vallen. Mijn eerste pony was echt een schat, daar kon je alles mee, ging altijd goed. Tot dat we een keer uitgleden en dan ga je toch echt samen.

ldeGraaff

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:37

Ik rij zelf zonder BP ten eerste omdat ik ze veel te duur vind en ik heb geleerd om zonder te rijden en te vallen. Als ik een paard niet vertrouw ga ik er niet op.
Maar ik denk als je je er prettiger bij voelt dat je het zeker moet doen.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:42

Ook ik rijd zonder BP. Daarnaast heb ik er ook geenéén en zit ik er eigenlijk nog niet aan te denken om er eentje te kopen.
Cap draag ik altijd trouw.

tljrtos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 14:32

@ No-No Gek he hoe voorzichtig je wordt als je kinderen krijgt.Ik reed altijd zonder cap,maar nu echt nooit meer.Ook omdat ik het goede voorbeeld wil geven aan mijn zoontje.Ik gebruik zelf geen body-protector maar mijn kind verplicht wel.Misschien moet ik er zelf ook eens aan.Ik ben nog nooit van een paard gevallen,dan denk je er misschien ook niet zo bij na dat dat kan gebeuren.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 14:57

tljrtos schreef:
@ No-No Gek he hoe voorzichtig je wordt als je kinderen krijgt.Ik reed altijd zonder cap,maar nu echt nooit meer.Ook omdat ik het goede voorbeeld wil geven aan mijn zoontje.Ik gebruik zelf geen body-protector maar mijn kind verplicht wel.Misschien moet ik er zelf ook eens aan.Ik ben nog nooit van een paard gevallen,dan denk je er misschien ook niet zo bij na dat dat kan gebeuren.

Nou idd! Mijn kinderen hebben ook geen contact meer met hun vader dus ik ben eigenlijk nog de enige waar ze op terug kunnen vallen. Inmiddels heb ik een hele lieve vriend hoor, maar dat is wel iets anders dan een eigen vader.. Hierdoor ben ik me ook iets meer bewust van wat er KAN gebeuren.
Mijn vriend reed eerst motor, dit doet hij dus ook niet meer om dezelfde rede.

Mijn zoontje heeft ook even gereden, hij MOEST van mij een BP aan!

Er zijn blijkbaar veel mensen die overwegen een BP te kopen maar het wel duur vinden (ik ook)!
Zodra ik een goedkope goedzittende vind zal ik het wel linken!

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 00:29

Ik vraag me soms alleen wel af waar de grens ligt.
Let op ik zeg niet dat ik het per sé oneens ben met het kinderen een bodyprotector verplichten.
Maar ik merk wel dat veel ouders hun kinderen maar steeds meer in beschermend spul stoppen, bijvoorbeeld met fietsen, ik zie af en toe weleens zo'n kindje met een fietshelm en dan denk ik, ik heb toch ook nooit zoiets gedragen, die kinderen durven later niet meer zonder, ik liep als kind altijd onder de blauwe plekken en schrammen, heb met koppeltje duikelen ook een keer een gat in mijn hoofd gevallen, maar daar heb ik eerder meer van geleerd dan dat ik erdoor beschadigd ben.
Het ververlende is, dat zodra je altijd met zoiets rijd, je daarna niet meer zo snel zonder durft, of wel durft, maar dan toch minder relaxed op je paard zit. Juist kinderen zijn flexibeler, de natuur heeft ervoor gezorgd dat een kind zijn botten veel minder snel breekt, juist ook omdat kinderen heel veel vallen.
Ik denk, en nee hier heb ik geen sterke bewijzen voor, maar ik denk, dat iemand die van kinds af aan al met bodyprotector rijdt, een minder goede zit zal krijgen dan iemand met.
En wat wel te beredeneren valt is, dat iemand die altijd met bodyprotector rijdt, zodra die zonder moet starten zal hij of zij minder goed presteren, omdat hij of zij minder relaxed op dat paard zit.

En natuurlijk kan je zeggen dat als ze ouder zijn, dat ze de bp dan af mogen doen als ze dat willen bijvoorbeeld om te trainen voor dat starten.
Maar in dat geval, waarom zou iemand als kind, terwijl kinderen van de meest enge vallen nog 9 van de 10 keer met niets anders dan schrik weglopen, wel met een bodyprotector moeten rijden, en iemand die ouder is die een veel grotere kans heeft om iets te breken, per val, niet?

Mijn punt is vooral, dat we niet te ver moeten doordrijven, ik heb laatst serieus iemand een kind met extra padding rond de benen op een paard zien zetten, en dan denk ik toch, tja jongens, laten we vooral onszelf helemaal mummificeren met bescherming, want dat houd het leuk!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 10:12

Labyrinth,
Ik ben het gedeeltelijk zeker met je eens! Mijn zoon was 7 toen hij op een jonge shet hengst ging rijden die niet eens helemaal doorgereden was. Hij kon niet rijden, shet had geen ervaring, dus BP. Mijn dochtertje zit ook wel eens op een pony, een reus voor haar beleving! Zij heeft geen BP. Zodra zij ook serieus wil gaan rijden zal ze van mij (zeker in het begin) ook een bp aan krijgen. In de bak rijden vind ik een iets ander verhaal, mits je al een goede basis hebt met uitzondering van springen. Op wedstrijden heerst altijd een spanning! Ruitertje nerveus, ouders nerveus, pony nerveus, iedereen nerveus, onbekend terrein dus in mijn mening is een BP dan geen overbodige luxe. (kinderen worden tegenwoordig ook op "hetere" pony`s gezet dan vroeger, pony`s worden nu meer geselecteerd op "bloed" dan 20 jaar geleden en de pony`s worden tegenwoordig meer "op de groei" gekocht)
In mijn vorige posts heb ik ook niet benoemd om het altijd te moeten dragen en alleen maar kinderen maar wel in het algemeen met springen en tijdens wedstrijden tot de M.
Het over beschermen is naar mijn mening ook niet nodig, ls je overal bang voor bent kan je beter in bed blijven liggen denk ik dan maar. Hoofd en levensbelangrijke organen vind ik persoonlijk niet overbodig om te beschermen.
Oudere mensen zullen zeker sneller iets breken dan kinderen. Wat mij opvalt is dat als mensen iets ouder worden meer gaan nadenken over de mogelijke gevaren en daar dus idd maatregelen voor zullen treffen. Iets breken kan je altijd, daar beschermt ook een BP niet voor :o

Dit zijn de ervaringen die ik heb en die ik om me heen zie, vandaar mijn conclusie ;)

saskia1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:57

nee en meestal vergeet ik mijn cap ook nog

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 23:14

Ik rij sinds kort met een bp.
Eerst deed ik dat nooit, ook niet met het inrijden van mijn haflinger (inmiddels verkocht). Totdat ik, vorig jaar oktober, van mijn kwpn'er afviel en een rib brak. Het was vreselijk om overal bij geholpen te worden, en niet meer kunnen rijden natuurlijk. toen vonden mijn ouders het slimmer dat er een bp kwam :P
Ik heb er een van RiderPro.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 15:35

X_Michelle_X schreef:
Sosha:

Grapjas, jeugdige onbezonnenheid, of penny
En in ieder geval nog nooit op een rotzak gezeten.

_Jenny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 17:11

Ik rij niet met body protector. Ik heb ook nog nooit heb idee gehad dat ik er een nodig heb.

sassiee17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 19:58

nee en meestal zonder cap ook (al is het verplicht)

Charlot2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 20:03

ik heb geen body-protector omdat ik een super braaf cool paard heb, maar als je je veiliger voelt met zo'n ding dan zou ik het vooral doen!