Buitenrijden, Mensen express raar doen zodat paard schrikt!?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:54

ik had toevallig gisteren ook zoiets...

ik reed buiten. gewoon rustig ritje, dus zonder zadel ofzo. we gingen onder een brug door waar verkeer overheen raast en ook een fietspad overheen is. mijn paard vind dat altijd al een spannende plek omdat het langs het water is en er ook eenden (vogels zijn eng!) vanuit het water omhoog kunnen vliegen.
gisteren waren er 3 jongens op de fiets die al vanaf ver ons zagen schijnbaar, want er werd gelijk geroepen dat er een koepaard liep... lekker boeiend...ze roepen maar. maar wat deden die jongens... stoppen op de plek waar ik zegmaar onder hun door ging, gingen schreeuwen en dingen naar beneden gooien!!!

ik was onwijs kwaad, maar ben maar gewoon rustig doorgestapt en heb ze genegeerd... was wel helemaal trots op mezelf, EN op mijn paard. die gelukkig ook doorliep alsof er niks aan de hand was...

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:00

@ zij: das gewoon super gevaarlijk! Stel dat zo'n steen je paard op een verkeerde plek raakte. Mag idd trots zijn!

Ik en een vriendin maakte ook zoiets mee overlaatst, we gingen van de wei naar de stal (zo'n 12km) en het regende enorm. we waren er bijna en er stopt een wagen aan de kant. Wij in ons zelf: das vriendelijk. Maar we waren nog niet voorbij en ze rijden plots, we verstonden ons er niet goed aan. We paseren de plaats waar die wagen stond en er gaat plots een bommetje af, daarna nog een, met vuur en al, een meter van onze paarden vandaan! Gelukkig gaven die geen kick, wij waren meer geschrokken dan de paarden, het was zo luid als een pistoolschot! Die mensen in de auto keken lachend achter zich in de hoop een catastrofe te zien, gelukkig hebben we helden paarden! Ze verdienen een medaille.

Mensen zijn soms gek, iemand doen schrikken op een fiets of een wandelaar kan ik nog verstaan, maar met paarden er bij, of honden?
Het was levens gevaarlijk, de sloot was 20cm van ons, de paarden hadden hun benen kunnen breken ofzo. Die mensen moeten zeker 18 zijn geweest, net kinderen.
Hoop dat er bij sommigen doordringt dat het gevaarlijk is, en anders leer ik mijn paard trappen!

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:04

Ik heb zeer goede ervaringen met crossmotoren en vrachtwagenchauffeurs.
Toen ik mijn hengst net had moest ik hem van stal verwisselen en moesten we met hem over een grote brug. Ik had een vriend mee en die zou even het verkeer tegenhouden zodat ik rustig de brug over kon steken aangezien ik niet wist hoe hij erop zou reageren.
Een boer met een trekker wachtte netjes net als een vrachtwagenchauffeur. Een automobilist daarentegen ging tuterend achter ons rijden. Ik ben er gelukkig op dat moment achtergekomen dat hij echt bomproof is :P

Bij mij in het bos oefenen veel motorcrossers maar die minderen altijd netjes vaart gaan stapvoets langs je en versnellen dan weer langzaam. Maar een van de jongens die daar altijd oefent heeft zelf paarden dus dat is waarschijnlijk ook de reden dat ze afremmen.

Maar ik denk dat het inderdaad zo is dat mensen nauwelijks meer echt in aanraking komen met dieren zoals koeien en paarden en de gevaren er niet van inzien.

Cleo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:04

Gelukkig heb ik dit nog niet heel erg meegemaakt. Kom wel vaak scholieren tegen die gaan roepen enzo, maar daar schrikt mijn paard niet van.

Ik denk dat ik ook niet rustig zou blijven als iemand mij doelbewust zou lastigvallen (want dat is het) en zou boor reageren. Doe ik ook als ik op de fiets zit. Ik rij altijd met een vrij lange zweep, dus mijn reikwijdte is behoorlijk...

Geweldig de verhalen van paarden die terugpesten, ze verdienen een wortel!

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:28

Tja,
Sommige fietsers gaan (expres?) slingeren..
Erger me d'r wel aan.. :+

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 21:14

Ik heb weleens dubbel gelegen om de reactie van mensen :o Reden op het fietspad richting een plas. Het was zomer dus mooi stappen in de berm komt er een jongen aan met een rubberbootje boven zijn hoofd. Wout liep er braaf langs om vervolgens ff gekken sprongen te maken. Die jongens wisten niet hoe snel ze weg moesten rennen in de bosjes :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 10:07

luana21 schreef:
Mijn paard was gelukkig naar stal toe gerend :)

Over ´straat´? Zonder ruiter?
Sodeju wat gevaarlijk.

Al met al een erg triest topic dit.
Slechts een uitzondering geeft blijk van een normale sociale mentaliteit.
Wát een negativiteit en agressiviteit naar niet ruiters bij bestuurders van een rijdier. Wij tegen Zij en dan verantwoordelijk voor een rijdier van zomaar 500 kilo.

Het (de) topic(s) over fijne ervaringen op een buitenrit geeft(geven) hetzelfde beeld.

Wij tegen Zij ...... :r

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 10:15

wouterpaard schreef:
Ik heb weleens dubbel gelegen om de reactie van mensen :o Reden op het fietspad richting een plas. Het was zomer dus mooi stappen in de berm komt er een jongen aan met een rubberbootje boven zijn hoofd. Wout liep er braaf langs om vervolgens ff gekken sprongen te maken. Die jongens wisten niet hoe snel ze weg moesten rennen in de bosjes :D

_O-
En waar was het bootje?hhihihihi

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:11

Bloodymary schreef:
Mijn ervaringen met quads en motorrijders is juist dat die zich netjes gedragen bij een paard in de buurt.

Motorrijders doen het bijna altijd fantastisch vind ik. Ze remmen netjes af, en geven pas 50 meter nadat ze gepasseerd zijn weer gas. Hier hoef ik bijna nooit een beweging te maken dat ze langzamer moeten. Quads vindt ik vreselijk, motorrijders geen probleem!

Bloodymary schreef:
Vaak heb ik juist last van mensen die goed willen doen, maar het in hun onkunde juist spannend maken (bijvoorbeeld wandelaars die in de bosjes gaan staan, of mensen die juist verkeerde bewegingen maken terwijl ze goed willen doen, of zich ergens achter gaan verschuilen. Als mijn paard ze dan toch ineens ziet, schrikt hij zich helemaal te pletter.

Zeer herkenbaar! Mensen met honden zien me aankomen, gaan snel met hond en al in een bosje staan 'zodat het paard niet schrikt'. Paard heeft hond en mens niet gezien en op het laatste moment ziet ie bewegingen in de struiken van het oh zo goed bedoelde gedrag, en paard schrikt zich compleet het leplazerus! Of op een smalle weg, twee wandelaars, de een wijkt naar links en de ander naar rechts, zodat je er dwars doorheen moet. Als paardlief dan schrikt, gaat een van de twee eraan :+

wintepint

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:26

Vroeger reed ik op de kanaaldijk, daar kon ik in alle rust rijden, totdat een visser er de pest in had dat ik daar reed. Ik dacht die wacht netjes tot ik voorbij reed, ja hij deed zijn vissersparasol open, mijn paard stijgerde en wij klapte achterover de dijk naar beneden. Vreselijk was dat het paard lag op mij, gelukkig alleen maar bont en blauw, wat deed die eikel, me uitlachen en zei erbij zo hier rij jij nooit meer. echt aso.

Laatst een ambulance auto die niet de sirene uitdeed, mijn paard in volle galop de straat op, pf ik scheet zowat in mijn broek, ik vraag me echt af hoelang het nog goed gaat met de maatschappij.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:37

wintepint schreef:
Laatst een ambulance auto die niet de sirene uitdeed, mijn paard in volle galop de straat op, pf ik scheet zowat in mijn broek, ik vraag me echt af hoelang het nog goed gaat met de maatschappij.

Het is inderdaad een vraag hoe lang de samenleving een dergelijk risico on de openbare ruimte duldt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:38

Jeetje wat een verhalen lees ik hier allemaal :oo Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zoveel last heb van mensen die mijn paard proberen te laten schrikken. Ze proberen het wel, maar ik trek me er gewoon niets van aan :D Soms komen er wel eens van die snelle jongens in hun auto langs, hard toeterend in hun gepimpte Suzuki Alto en ik zwaai al lachend terug :wave: Wij zitten vlakbij een drukke provincialeweg waar de gemiddelde snelheid 100km p/u is en we rijden hier met de paarden vaak langs. Motorrijders die knoerthard (soms met wheelie 8-) ) voorbij razen, rammelende opleggers, vrachtwagens en ook voertuigen met sirenes, maakt allemaal niet uit: mijn paard blijft gewoon aan mijn hulpen. Van het weekend nog lekker bitloos wezen rijden, dit kan gewoon omdat onze paarden nergens van opkijken, goed aan de hulpen zijn en als iets echt heel eng is gaan ze hoogstens een kleine meter zijwaarts erlangs. Als ik met het verkeer te maken heb probeer ik mij altijd zo vriendelijk mogelijk op te stellen. Fietsers en wandelaars etc zeg ik vrolijk gedag en bedank mensen die langzamer gaan of zich op een andere manier aanpassen voor mijn paard. Maar als ze niets doen ga ik ook niet boos worden, zij hebben net zoveel rechten als mij dus zijn ze niet verplicht zich aan te passen. Ik stel het wel op prijs als ze iets doen en dat laat ik ook merken, als ik in mijn auto zit pas ik mij ook aan en zal nooit met 80 een klein kindje op een fietsje ofzo inhalen. Zou er niet aan moeten denken als er wat gebeurd, hetzelfde doe ik met paarden en andere dieren maar er zijn mensen die zich daar niet verplicht toe voelen. De andere weggebruikers denken en verwachten dat ruiters hun paarden t.a.t. onder controle hebben en ik moet ze daarin ook wel gelijk geven. Wij gaan op pad met onze paarden dus is het aan ons om ons zo goed mogelijk aan het verkeer aan te passen. Daarnaast vind ik het belangrijk om ons zo sociaal mogelijk op te stellen om andere weggebruikers geen slecht beeld van 'de ruiter' in het algemeen te geven. Vriendelijk zijn, bedanken en mocht er even iets zijn, verontschuldigingen aanbieden en de weg vervolgen. Het zou fijn zijn als de andere weggebruikers een goed beeld van ruiters zouden krijgen, zou een hoop ellende op de openbare weg schelen :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:48

Miss_Montana schreef:
De andere weggebruikers denken en verwachten dat ruiters hun paarden t.a.t. onder controle hebben en ik moet ze daarin ook wel gelijk geven. Wij gaan op pad met onze paarden dus is het aan ons om ons zo goed mogelijk aan het verkeer aan te passen.

:)*

...en als de ruiterij massaal het WvW niet kent, op ´vluchtdieren´ rijdt en onder de streep een risico vormt in de openbare ruimte, dan is dat snel opgelost.
Ruiterij let op uw saeck.

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:50

Hmm, heb wel eens meegemaakt dat mijn vriendin en ik langs een school reden en met steentjes werden bekogeld... Paarden gaven geen kick en wij reden gewoon door alsof er niets aan de hand was..
Verder vind ik juist dat mensen best goed rekening houden met je als ze je tegenkomen met een paard, vrachtwagens nemen vaak gas terug, trekkers ook, etc. Een enkeling zal wel eens afsnijden of toeteren, maar ik denk dat ook lang niet iedereen er bij stilstaat wat de reactie van een paard kan zijn, of ze gaan er vanuit dat je je paard onder controle hebt als je je er mee op de weg begeeft. Ben het in dat opzicht wel met Miss Montana eens. Gewoon mensen die rekening met je houden vriendelijk groeten en de rest negeren, dat werkt voor mij wel.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:53

Nou, ik vind niet dat je moet verwachten dat een ambulance zijn sirenes uitzet omdat ze toevallig een paard tegenkomen..

Een ambulance rijd namelijk niet voor de lol met signalen aan. Plus dat je al op voorhand gewaarschuwd werd, als het goed is heb je hem ruim op tijd al aan horen komen ;)

Anoniem

Re: Buitenrijden, Mensen express raar doen zodat paard schrikt!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:59

Ik heb even meegelezen en eigenlijk was ik niet van plan te reageren, maar ik heb toch een vraag. Ik zie een aantal keer "100% verkeersmak" of "100% bomproof" voorbij komen.

Honderd procent, echt? Zijn er nou werkelijk mensen die dat geloven?
Ik begrijp dat je het beste uit je paard wilt halen, maar 100% verkeersmak lijkt míj niet realistisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:06

Kimmey schreef:
Ik heb even meegelezen en eigenlijk was ik niet van plan te reageren, maar ik heb toch een vraag. Ik zie een aantal keer "100% verkeersmak" of "100% bomproof" voorbij komen.

Honderd procent, echt? Zijn er nou werkelijk mensen die dat geloven?
Ik begrijp dat je het beste uit je paard wilt halen, maar 100% verkeersmak lijkt míj niet realistisch.

Dus moeten we maar accepteren dat een paard aan de kletter gaat en andere weggebruikers hiermee in (levens)gevaar brengt? :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:18

Miss_Montana schreef:
Dus moeten we maar accepteren dat een paard aan de kletter gaat en andere weggebruikers hiermee in (levens)gevaar brengt? :)

Dát is het punt.
Paardrijden is geen recht maar een verantwoordelijkheid.
Wanneer de ruiterij deze verantwoordelijkheid niet kan dragen en paarden/paardrijden een risico vormt, kan dat met een pennestreek voorkomen worden.
Ik begrijp daarom al decennia niet waarom de ervaren ruiters niet de felste strevers zijn naar zelfregulering van de ruiterij.
Uit de séctor gaat het niet komen, want het korte termijn bedrijfsbelang is groei. Hoe meer ruiters, hoe lager het niveau, hoe meer omzet.
Ook hoe meer risico in de openbare ruimte.

Denk er eens even over na waarom er nog steeds geen écht rijbewijs voor ruiters is vanuit het CBR.
E is al járen een convenant hiertoe tussen de sector en het CBR......

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:07

wat ook wel eens gebeurd is toen ik was uit rijden met nog iemand.We staken bij het stoplicht over en schijnbaar vond een bestuurder aan de andere kant het zo interessant dat ie niet voor zich keek en vol op zn voorganger botste met de auto hahaha
Hoop gekraak en een paar benauwde koppen achter het stuur hihihi

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 20:43

Even over de ambu's / politie / brandweer. Ik meende dat deze tijdens hun opleiding leren hun sirene's uit te zetten. Ik heb het wel een aantal keer meegemaakt.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:26

ja ik kom ze geregeld tegen en altijd zetten ze netjes de sirene even af.
Heb er geen moeite mee als ze het niet zouden doen maar ik vind het wel erg netjes van ze!(en voor hun weer minder slachtoffers! :D )

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:33

Siebjuh schreef:
Even over de ambu's / politie / brandweer. Ik meende dat deze tijdens hun opleiding leren hun sirene's uit te zetten. Ik heb het wel een aantal keer meegemaakt.

Echt niet.
Het is een waarschuwingssignaal opdat ze onbelemmerde doorgang krijgen :)*

Ken je het WvW niet??
Oeps, dat behoort elke ruiter wel te kennen.....

Kijk, dat bestuurders vertelt wordt dat als een paard flipt ze het ding beter uit kunnen zetten om escalatie te voorkomen is heel wat anders.
De sirene staat alleen aan in geval van noodhaast.
Het is NIET de bedoeling om het vrij baan makende waarschuwingsignaal uit te zetten omdat een ruiter de baan niet vrij kan maken omdat deze diens rijdier niet beheerst. Dat laatste is basis WvW.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:36

Ik snap het niet hoor zulke dingen. Leuk geintje, maar hoe leuk is het nog als het paard op hol gaat, de ruiter er erngstig afvalt, paard vervolgens tegen een auto vliegt, nog meer gewonde... Getver! Ergste is volgens mij nog dat ze dat waarschijnlijk niet eens merken en boeiend vinden :oo

Hier komt regelmatig een gozertje langs die ALTIJD gaat toeteren met zijn scooter of zijn alarm aan zet. En dan zo'n gemene kop erop... En hij doet het zelfs als hij alleen rijdt (meestal is het stoerdoenerij). Snap ook niet wat er leuk aan is, en waarom hij het blijft doen, want mijn paard verdraaid nog geen oor.

Tja, ieder zo zijn eigen hobby... ik ben blij dat mijn paard redelijk stalen zenuwen heeft over het algemeen.

Gelukkig nooit sirenes langs gehad, mocht dat zo ver komen sta ik binnen 2 tellen naast mijn paard, dan hou ik haar beter en komt het wel goed :)

J_C_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:45

Ik werd een keer op een bospad(!!!!!) ingehaald door een mega vrachtwagen, zwaar beladen met kiezelgrind.
Ik was aan het uitstappen, vrachtwagen haalt me in en gaat 50 meter verderop stilstaan, blokkeert de volledige weg en die laadklep gaat omhoog en het grind eruit. 8)7 Dat vond zelfs mijn redelijk verkeersmakke ijslander niet leuk :(

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:42

Hele domme vraag maar waar staat WvW voor?

@ Huertecilla : ik vind je reactie een beetje dreigend naar mij overkomen, maar dat kan ook aan mij liggen. Ik heb netjes mijn ruiterbewijs gehaald en mijn rijbewijs dus de regeltjes ken ik wel.

Ik typte expres ook meende, omdat ik het dus niet zeker weet of dit zo is. Ik heb er geen problemen mee als ze met sirenes langsrijden, want mijn paarden geven er niet om, maar toch heb ik het regelmatig meegemaakt dat ze bij het passeren hun sirene uitzetten.