Corellaa schreef:Nah ik geloof niet dat dat paard schriktraining nodig heeft

Hij heeft genoeg levenservaring incl buitenrij en concours ervaring (tot hogere klasses

)
Paard schrok gewoon van snel achteropkomend paard en ging daardoor aan de stuiter, tja, wij zijn ook weleens gestresst

Dat hij in de hogere klasses op concours gaat zal imo niet voorkomen dat hij flipt buiten. Levenservaring en concoursen maken een paard niet verkeersmak, en als hij aan de stuiter gaat van een ander paard en daarna blijft flippen kun je me niet vertellen dat hij cool is buiten, dan is mijn naam haas. En idd zo een paard heeft schriktraining nodig. 1 + 1 = 2
@o0eefje0o: Voor het eerst naar buiten gaan met je jonge paard in de hoop van zegen, en in de verwachting dat iedereen wel rekening houdt met jou en je jonge paard, is zeer naief....
Een jong paard neem je al een hele tijd voor je eerst buitenrit al aan de hand mee naar buiten. Die leer je al een hele tijd vantevoren dat een auto/tractor/vrachtwagen echt niet eng is, daar heb je immers een erf of bak voor. Je zet die dingen eens in de wei, bak of paddock en zet je paardje een paar uurtjes erbij. Zo nu en dan zet je het aan, laat je het hoog in de toeren lopen, zet het uit en loopt weer weg. Daarnaast leer je ze dat ook enge geluiden geen rede is om te flippen. En pas na dat alles ga je met ze naar buiten, want dan kun je tenminste zeggen dat ze genoeg zijn voorbereid.
Heb het idee dat er veel te veel mensen totaal onvoorbereid naar buiten gaan met hun paard, uiteraard is deze dan niet op zijn gemak, maar uiteindelijk wordt er wel met het vingertje gewezen naar iedereen anders dan naar zichzelf. Het is een vluchtdier, maar wel een vluchtdier dat je in zeer veel dingen kunt conditioneren, ook in enge en luide dingen. Heel simpel, pas als jij en je paard klaar zijn om naar buiten te gaan moet je gaan, niet als je weet dat een
opwaaiend blaadje voor jou een potentiele gebroken nek betekend, dat is toch te gek voor woorden??