''western ruiters'' en passeren.. aarrggh!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:28

Miss_Malfoy schreef:
Ben het helemaal eens met HC, wat mij betreft mag je er in rengalop voorbij, alleen meld het even.
Kwam ooit eens een 'jacht' tegen. Ze 'melden' zich wel op tijd, maar echt geholpen heeft het niet :D
Net als een doedelzakspeler in vol oornaat. Die 'melde' zich ook al van verre :+

Maw wil je dit soort situaties uitsluiten moet je idd niet gaan buiten rijden :D

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:37

DubbelDun schreef:
Net als een doedelzakspeler in vol oornaat. Die 'melde' zich ook al van verre :+

Geweldig :D _O-

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:41

Miss_Malfoy schreef:
Ben het helemaal eens met HC, wat mij betreft mag je er in rengalop voorbij, alleen meld het even.

"Hallooooow, jij daar, op jouw witte pony'tje, ik kom in een snoeiharde galop op je af, mijn paardje racet graag. Waarschijnlijk ga ik vol tegen jouw pony knallen want jouw pony huppelt en dribbelt over het pad. Ik dacht ik meld het maar even."
Grapje natuurlijk, maar ik zag deze situatie als levensecht voor mijn ogen flitsen. :D

Als ik die "western"ruiter was geweest was ik naar stap overgegaan.
Waarom?
1) Ik zie dat het paard voor mij opgewonden wordt van mijn dravende paard.
2) De mederuiter vraagt of ik even naar stap wil overgaan.

Geen enkele wet of regel die mij op dat ogenblik verplicht om in stap over te gaan. Integendeel, haar paard is het probleem, zij heeft haar paard niet onder controle.
Ik kan dus stug en koppig door blijven draven, en het gevaar nog extra doen opflakkeren.
Of ik kan even over mijn hart wrijven en overgaan naar stap en zorgen dat die twee meiden (en ik!!) zonder ongelukken het tochtje verder kunnen zetten.

Waarom klinkt die tweede oplossing mij zoveel fijner in de oren?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:45

DubbelDun schreef:
@laetitia : het gebeurt ook regelmatig dat ik totaal geen reactie krijgt en ja dan jog ik er dus ruim langs.
Ik heb er weleens over gedacht voor die gevallen een bel op mijn zadelhorn te monteren :+

Goed idee! Ik ben voor :+

Anyway, jij geeft aan dat je wilt passeren in draf/gallop etc. De andere ruiter moet dan zelf maar weten wat hij ermee doet.

Het gaat in dit topic echter over ruiters die zelfs ná vriendelijk verzoek om te gaan stappen, door blijven draven.
Zij geven geen gehoor aan een vriendelijk verzoek en zijn in mijn ogen daarmee dus behoorlijk asociaal.
Beetje rekening met elkaar houden zou de samenleving zoveel leuker maken.... :Z

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:50

Kuggur schreef:
Onaardig ja, maar een combinatie die uitflipt omdat ze voorbij gedraafd, of gegalopeerd worden zijn imo niet klaar voor een buitenrit.

Nou ik ga er met een kudde manege paard altijd op pad als belgeiding.
En al die pony's zijn super mak en verkeersmak.
In de 10 jaar was er nog nooit wat gebeurt.

Totdat we gepasseert werden door een karretje.

1 pony schrok zich een hoedje en sloeg op hol
Die nam de hele kudde mee.

Ik heb er 3 tegen kunnen houden, de overige 4 niet.

En echt dat zijn normaal de makste van de makste.
Geen van die dieren heeft daarvoor en daarna een pas verkeerd gezet.
Maar het zijn en blijven dieren die altijd kunnen schrikken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:54

Ik ben toch altijd weer trots op mijn Quarter Horse als zij alleen even kijkt als er een aantal ruiters in draf of galop voorbij komen. Al komen ze in rengalop voorbij maakt het nog niets uit, ze reageert op de hulpen die ik geef. Ik geef geen signaal dat mijn paard mag gaan dus gaat ze er ook niet als een yacko achteraan en zo hoort het imo :7

Delaja

Re: ''western ruiters'' en passeren.. aarrggh!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:15

TS: je blijft herhalen dat je het niet bedoelt tegen alle western ruiters, misschien is het handiger als je dan gewoon zegt '3 ruiters' in het algemeen want nu komt het toch over alsof je iets tegen western ruiters hebt terwijl je het niet zo bedoelt...

Helaas heb ik het ook vaak genoeg, zat er laatst nog aan te denken om er een topic over te openen maar hier kan ik het ook kwijt...
Ik ben zelf een recreatieve western ruiter, in het bezit van een ruiterbewijs en hou mezelf ook zoveel mogelijk aan de regels.

Situatie 1: Ik was bijna terug op stal, op een mooi ruiterpad langs een lange weg (ruiterpad, daarnaast fietspad, 2 meter groen en parkeerplekken, daarnaast de weg) en merkte al dat er een mevrouw die ik wel vaker zenuwachtig zie rijden achter me stapte. Ik moest oversteken om op stal te komen dus stak het fietspad over en stuurde paardlief richting zo'n oversteek puntje. Ik was nog half op het fietspad toen mevrouw haar paard liet gaan en stuift dus zo'n 1.5 meter achter de kont van mijn paard in volle galop weg...

Situatie 2: Ik wandelde op hetzelfde pad met mijn paard aan de hand. Op het ruiterpad ja want daar hoor je ook als je met je paard aan de hand wandelt. Meisje met een vosje komt tegenin in volle galop. Nou galopperen heel veel ruiters dat stuk en remmen dan af voor een stenen oprit naar een parkeerplaats daar maar meisje schoot in volle galop over die stenen heen en zo langs me (gelukkig een redelijk breed pad). Ze riep nog sorry terwijl ze langs stoof, alsof ik daar wat aan heb...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:43

Corellaa schreef:
Oke even voor de duidelijkheid, Ik open dit topic NIET om de groep western ruiters af te kraken/beledigen oid, absoluut niet, heb zelfs respect voor die sport.

Maar het gaat er gewoon om dat me dit haast elke week gebeurd en vandaag of morgen gebeurd er wat met vriendin + paard, ik snap niet dat die ruiters hier de gevolgen niet van inzien

Waaromd schrijf je dan 'western ruiters' in eerste plaats? Dan kan je toch op je 10 vingertjes natellen dat sommige mensen zich alsnog beledigt voelen? Je had prima 'ruiters' kunnen schrijven, want welke kleding of harnachement dan ook het blijven ruiters. Onbedoeld of niet, vind je post discriminerend overkomen.

Daarbij heeft het verhaal wel degelijk twee kanten, jou vriendin heeft haar paard duidelijk niet onder controle. En als je met je paard naar buiten gaat hoor je hem onder controle te hebben, heel simpel. Dat hij schrikt ok, ze reageren soms echt heftig op een geluid waarvan ze de oorzaak niet weten. Maar om dan aan het huppen en het springen te blijven als ze zien wat er aan de hand is duid gewoon op een paard wat imo nog niet geschikt is naar buiten te gaan en een schriktraining nodig heeft.

Deze ruiter heeft idd niet netjes gereageerd, het werd immers extra gevraagd en hij zag al dat het paard bang was. Dan vind ik zeker dat even stappen wel zo netjes is. Maar dan moet ik zeggen als ik hier ruiters tegenkom en ik ben rustig aan het draven dat ik ze ook in draf passeer, maar ik bekijk wel de reacties van hun paarden vooraf. Raargenoeg hier nog nooit een flippend paard tegen gekomen, allemaal netjes afgericht en rustig.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 19:50

Nah ik geloof niet dat dat paard schriktraining nodig heeft :+

Hij heeft genoeg levenservaring incl buitenrij en concours ervaring (tot hogere klasses ;) )
Paard schrok gewoon van snel achteropkomend paard en ging daardoor aan de stuiter, tja, wij zijn ook weleens gestresst :D

Galeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:07

Had ik ook een keerttje:

Mijn vz pony was heel druk en was aan het dribbelen en was al een paar keer ' weggeschoten '
Ik zag dat er een koets aan kwam en die reed op de weg, ik in de smalle berm.
Maar me vzpony ging bokken en dribbellen en ik probeertje hem stil te laten staan en die menner draaft gewoon heel hard langs ..

Maarja gelukkig wou mijn vzpony er niet achteraan :}

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:10

Misschien spraken ze geen Nederlands? :D

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:13

dus als ik het ook goed begrijp!

zou een ruiter met een jong paard niet voor de eerste keer buiten kunnen rijden omdat de andere ruiters zich niet aan hoeven te passen aan de rest?

klinkt heel logies! ook met dit paard moeten ze buiten kunnen rijden en er moet respect voor elkaar zijn! stappen is toch een basis regel???? je hout toch ook rekening met elkaar als je samen in een bak rijd? of hoeft dit niet bij andere disiplines in de ruiter sport!

gewoon associaal dit gedrag

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:42

Corellaa schreef:

Hij heeft genoeg levenservaring incl buitenrij en concours ervaring (tot hogere klasses ;) )
Paard schrok gewoon van snel achteropkomend paard en ging daardoor aan de stuiter, tja, wij zijn ook weleens gestresst :D

Dat hij in de hogere klasses op concours gaat zal imo niet voorkomen dat hij flipt buiten. Levenservaring en concoursen maken een paard niet verkeersmak, en als hij aan de stuiter gaat van een ander paard en daarna blijft flippen kun je me niet vertellen dat hij cool is buiten, dan is mijn naam haas. En idd zo een paard heeft schriktraining nodig. 1 + 1 = 2

@o0eefje0o: Voor het eerst naar buiten gaan met je jonge paard in de hoop van zegen, en in de verwachting dat iedereen wel rekening houdt met jou en je jonge paard, is zeer naief....
Een jong paard neem je al een hele tijd voor je eerst buitenrit al aan de hand mee naar buiten. Die leer je al een hele tijd vantevoren dat een auto/tractor/vrachtwagen echt niet eng is, daar heb je immers een erf of bak voor. Je zet die dingen eens in de wei, bak of paddock en zet je paardje een paar uurtjes erbij. Zo nu en dan zet je het aan, laat je het hoog in de toeren lopen, zet het uit en loopt weer weg. Daarnaast leer je ze dat ook enge geluiden geen rede is om te flippen. En pas na dat alles ga je met ze naar buiten, want dan kun je tenminste zeggen dat ze genoeg zijn voorbereid.

Heb het idee dat er veel te veel mensen totaal onvoorbereid naar buiten gaan met hun paard, uiteraard is deze dan niet op zijn gemak, maar uiteindelijk wordt er wel met het vingertje gewezen naar iedereen anders dan naar zichzelf. Het is een vluchtdier, maar wel een vluchtdier dat je in zeer veel dingen kunt conditioneren, ook in enge en luide dingen. Heel simpel, pas als jij en je paard klaar zijn om naar buiten te gaan moet je gaan, niet als je weet dat een opwaaiend blaadje voor jou een potentiele gebroken nek betekend, dat is toch te gek voor woorden??

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:49

Lara_Silver schreef:
@o0eefje0o: Voor het eerst naar buiten gaan met je jonge paard in de hoop van zegen, en in de verwachting dat iedereen wel rekening houdt met jou en je jonge paard, is zeer naief....
Een jong paard neem je al een hele tijd voor je eerst buitenrit al aan de hand mee naar buiten. Die leer je al een hele tijd vantevoren dat een auto/tractor/vrachtwagen echt niet eng is, daar heb je immers een erf of bak voor. Je zet die dingen eens in de wei, bak of paddock en zet je paardje een paar uurtjes erbij. Zo nu en dan zet je het aan, laat je het hoog in de toeren lopen, zet het uit en loopt weer weg. Daarnaast leer je ze dat ook enge geluiden geen rede is om te flippen. En pas na dat alles ga je met ze naar buiten, want dan kun je tenminste zeggen dat ze genoeg zijn voorbereid.

ben ik het niet mee eens! pak bv men eigen ponny! kan wandelen langs het spoort de snel weg af mvr. geeft geen kick ga erop zitten en ze flipt! dus heb als voorbereiding alles gedaan wat jij op noemt maar men ponny kan niet mee na buiten! en als er dan mensen voorbij komen crossen als ze al rustig is is ze mee! keizen op bit en gaan denkt ze dan!

dan maar naief maar je hoort rekening te houden met elkaar!

kan best zeggen dat je associaal bent als je zelf niet met die gedachten op pad gaat! ( is in het algemeen he niemand moet zich nu aangesproken voelen )

vind dit zelf ook een mooie discussie hoor!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:11

Wat ik trouwens wel raar vind is dat waar ik rijd (Hilversum) wij elkaar ALTIJD in stap passeren.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat een ruiter mij in draf of gallop passeerde...
Blijkbaar is dat bij ons in de buurt wél etiquette!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:16

Lara_Silver schreef:
Corellaa schreef:

Dat hij in de hogere klasses op concours gaat zal imo niet voorkomen dat hij flipt buiten. Levenservaring en concoursen maken een paard niet verkeersmak, en als hij aan de stuiter gaat van een ander paard en daarna blijft flippen kun je me niet vertellen dat hij cool is buiten, dan is mijn naam haas. En idd zo een paard heeft schriktraining nodig. 1 + 1 = 2

Heb het idee dat er veel te veel mensen totaal onvoorbereid naar buiten gaan met hun paard, uiteraard is deze dan niet op zijn gemak, maar uiteindelijk wordt er wel met het vingertje gewezen naar iedereen anders dan naar zichzelf. Het is een vluchtdier, maar wel een vluchtdier dat je in zeer veel dingen kunt conditioneren, ook in enge en luide dingen. Heel simpel, pas als jij en je paard klaar zijn om naar buiten te gaan moet je gaan, niet als je weet dat een opwaaiend blaadje voor jou een potentiele gebroken nek betekend, dat is toch te gek voor woorden??

Wie heeft het hier over een opwaaiend blaadje?
Heb ik nergens iets over gelezen.

Het gaat hier om FATSOENSNORMEN, niet meer en niet minder.
Vriendin van TS vraagt vriendelijk of ruiters willen stappen, en geven hier geen gehoor aan.

Dáár gaat dit topic om.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:18

SB_Beessie schreef:
Tsja, errug ASO! Maar dit kan ook met dressuur ruiters:P

ik wou net zeggen dit heeft totaal niks te maken met de stijl van het rijden
mar meer met de persoon zelf.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:39

Lara_Silver schreef:
Dat hij in de hogere klasses op concours gaat zal imo niet voorkomen dat hij flipt buiten.

Een paard dat buiten hupst en springt door zenuwachtigheid omdat er een ander (vreemd) paard passeert, noem ik geen flippend paard. Een paard dat flipt hoort imo niet thuis op de weg.

vallyke_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:11

Corella, ben het helemaal met je eens, ik vind alleen dat het elk soort mensen met paard kunnen zijn, alleen jij hebt nu je oordeel gebasseerd op dat je het alleen met western meemaakt!
ik vind het ook verschrikkelijk, stel er is iemand met een jong onervaren paard/pony in het bos bedenk je dan eens wat er gaat gebeuren? dat paard heeft geen ervaring en elk paard is anders van karakter en de ene schrikt makkelijker dan de andere. ik vind dat je rekening moet houden met andere ruiters in het bos je vind het zelf ook fijn dat er rekening met je gehouden word!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:17

Élk paard kan buiten flippen, alleen de ene heeft iets meer nodig als de ander.
Het blijven dieren en ook nog eens van nature vluchtdieren.

vallyke_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:20

inderdaad en iedereen die wel eens op een paard zit weet hoe onberekenbaar een paard KAN zijn, hou daarom er rekening mee je vind het zelf fijn dat ze dat ook met jou doen eventueel.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:44

Lara_Silver schreef:
Corellaa schreef:

Nou mij zie je niet langs de weg wandelen met een jong paard.
Dat vind ik juist link.
Ik ben een wichje van 53 kilo wat dan nergens blijft mocht het paard "flippen"

Ik ga er echt 10x liever op en dan langs de weg.
Uiteraard zorg je dat je paard eerst alle basis hulpen goed kent.
En nee, je gaat niet de weg op op hoop van zegen.

Ik ga eerst lekker over het erf stappen en ga bij de weg stil staan als er verkeerd langs komt.

Maar hoe braaf een paard ook is.
Het kan altijd schrikken.

Die manege pony's die ik meehad zijn alles inprincipe wel gewend.
Zijn allemaal stuk voor stuk heeeeeeel braaf.

Maar ja een 2 span met een klapperende kar die je van achteren in draf inhaalt...
Kan mij voorstellen dat ze zich kapot schrokken.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:47

Allereerst heb ik datgene wat jij beschrijft toevallig altijd met dressuurruiters.
Ten tweede is zijn de regels hier in het bos dat je elkaar wel degelijk in STAP MOET passeren.
Ten derde is het een feit dat je instinct niet volledig kunt uitschakelen en een paard is een vlucht/kuddedier, op het moment dat er paarden van achterop aan komen draven/galopperen in een aardig tempo, dan is de eerste reactie van het paard dat voorop zit: "er is gevaar, want de anderen komen aanrennen, dus ik moet mee, anders overleef ik het niet". Er is geen overweging, er is een puur instinctieve reactie, het paard denkt niet: "goh, ze zijn alleen maar aan het draven, niets aan de hand". Dat is de overweging die WIJ maken, niet het paard.
Als je een paard hebt wat niet volgens zijn/haar instinct reageert, gefeliciteerd, dan heb je een zombie :+ (lees als grapje!). Maar voor al die andere paarden die dat wel doen, zo gek is het gelukkig niet.

Ik heb het zelf laatst ook meegemaakt, toen kwam er een aardig grote groep dressuurruiters langsdraven, maakte een flinke herrie en bleven ondanks onze verzoeken om te gaan stappen, gewoon stug doorrijden, wij reden met onze paarden op het ruiterpad en onze paarden raakten lichtelijk in paniek omdat ze zich bij de kudde wilden volgen. We hebben ze wel tegen kunnen houden, dus we kunnen wel ingrijpen, maar we kunnen het gedrag niet voorkomen.

Dus dat een paard dan niet buiten zou mogen komen vind ik dan ook onzin, zolang het wel in de hand te houden is en je paard niet bij iedere grasspriet compleet uit z'n stekker gaat en oncontroleerbaar op hol slaat, dan is het risico aanvaardbaar, maar het blijft altijd.

Even ter info, ik kan mijn paard ook terugnemen op het moment dat er 1 voor haar uit wegstuift, maar de reactie is er wel en valt niet te voorkomen.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 23:18

Paard ging er ook niet vandoor, is wel goed in de hand te houden, zo is t niet, maar het gevaar van weg willen/ mee willen was er wel idd :j

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 00:22

Ik reageerde niet zozeer op jou, maar meer op de mensen die vinden dat je niet buiten moet gaan rijden met zo'n paard. Instinct is niet uit te schakelen, hooguit een beetje in te perken.