stap je af of niet als..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Read_My_Mind

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 20:27

Hm, ik zou liever niet afstappen omdat je naar mijn mening dan te minder te vertellen hebt en als hij aan de kletter gaat en je houdt hem niet, waar eindigt hij dan? Aan de andere kant is je eigen veiligheid ook belangrijk, als jij denkt dat je een lelijke klap kan maken of dat je samen met je paard onder een vrachtwagen eindigt snap ik dat je afstapt. Misschien nog maar even niet naar buiten tot je wat meer te vertellen hebt? Of lekker met een groepje, dat werkt ook wel kalmerend als hij ziet dat de rest kalm blijft. In ieder geval is het een moment opname, achteraf kan je altijd bedenken wat je had moeten doen, maar in een stress-situatie reageer je sowieso anders dan normaal (net als je paard ;) )

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 21:03

Ik stap af. Ben ik heel makkelijk in. Ik stap liever af, dan dat ik een tijd ga lopen k*tten. Ligt ook een beetje aan de situatie, en ik kan redeiljk goed inschatten of ze aan het mutsen is of echt 'bang' is. Mutsen zet ik wel door (mits ik de tijd krijg en we geen autos in de weg zitten, anders moet ik wel afstappen, ik wil niemand tot last zijn), en bij echt bang sta ik er zo naast. Ik ga er sowieso altijd af als er een tractor/vrachtwagen aan komt en ik heb geen inham waar ik op kan staan. Mijn paard is braaf met opstappen, kan ik zoweer opstappen. En aan de hand heeft ze meer vertrouwen en is ze stoerder dan als ik erop zit, ik geef teveel onzekerheid dan door, maar op de grond ben ik een baas die ze volop vertrouwd (ernaast staand is een tractor niet eng, als ik erop zit wordt het chaos :+)

Als je paard druk is dat je niet meer kan opstappen, loop je gewoon toch even een stukje aan de hand door? Die van mij was ooit eens compleet in paniek geraakt en stond helemaal te trillen op de benen. Ja, daar kwam ik ook niet meer op, en heb niet eens een poging ondernomen. We zijn gewoon gezellig gaan wandelen tot ze gekalmeerd was.
Als je sowieso nooit meer op je paard kan komen als je eenmaal buiten bent afgestapt, kan je in mijn ogen beter de weg niet op gaan. Toch wel een basis-iets dat een paard moet kunnen en moet toelaten.

Teugels over het hoofd doe ik bij langere stukken ernaast lopen, maar normaal eigenlijk nooit. Mijn paard kan omdraaien en wegrennen als ik erop zit (geef teweinig vertrouwen dan aan haar), maar ernaast heb ik tot nu toe nog nooit gehad dat ze op mij sprong, en tot nu toe altijd bij mij gebleven.

mirror666

Re: stap je af of niet als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 21:35

@tancreda; klinkt bijna alsof je het over mij en m'n pony hebt :j
ik snap je :)

MandyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 21:39

Gewoon afstappen.. heb je naar mijn idee meer te vertellen. Waarom zou je op een paard blijven zitten dat op ontploffen staat? Daar krijg je alleen maar vervelende situaties van.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 22:51

Tancreda4 schreef:
Als je sowieso nooit meer op je paard kan komen als je eenmaal buiten bent afgestapt, kan je in mijn ogen beter de weg niet op gaan. Toch wel een basis-iets dat een paard moet kunnen en moet toelaten.

Ben ik het eigenlijk wel een beetje mee eens. Afstappen hoeft niet alleen in panieksituaties te gebeuren, wat als er een steentje in de voet van het paard zit?
(of als er een tak in de staart van paard verstrikt raakt, een doorgang te laag is, je schattige katjes wil aaien, een bord lezen, een pad redden van een verpletteringsdood, paddestoelen fotograferen, netjes wil zijn en de drol van paardlief wilt opruimen, bloemetjes plukken om aan het hoofdstel te hangen of gewoon met iemand een praatje maken - ja, ik doe hele rare dingen buiten ;) daarom vinden de paarden het ook doodnormaal als ik er weer eens naast sta)

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 06:45

op mijn manege mag je er nog niet eens afstappen:)
alleen als je ervanaf valt ja, dan kun je er ook niks aan doen.
gewoon blijven zitten, en probeer om hem gewoon door te laten rijden, laat zelf merken dat het niet eng is, door gewoon door te stappen...en zachtjes praten kan veel wonderen doen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 16:47

als er een situatie ontstaat waarbij het dier recht omhoog steigert stap ik ook af,anders beschijt ik me hahaha.
Maar ik doe regelmatig onderweg eens afstappen,effe stukje lopen en dan weer erop.Gewoon om mijn paardje eraan te laten wennen dat het iets normaals is als het baasje even afstapt buiten.Nu moet ik wel erbij zeggen dat het op en afstappen een heel ander verhaal word als je klein bent en op een reus van een paard zit!!!Mijn beestje is niet groot dat scheelt.
Verder kan ik me ook helemaal kapot ergeren als die maloten zo snoeihard over de weg komen,tis toch een kleine moeite om even je poot van het gaspedaal te halen!!! :(

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 19:43

silvericathy schreef:
op mijn manege mag je er nog niet eens afstappen:)
alleen als je ervanaf valt ja, dan kun je er ook niks aan doen.
gewoon blijven zitten, en probeer om hem gewoon door te laten rijden, laat zelf merken dat het niet eng is, door gewoon door te stappen...en zachtjes praten kan veel wonderen doen.

Maar dan ben je waarschijnlijk met meerdere buiten. Dat maakt vaak nog een heel verschil, omdat ze dan toch
met een groep zijn. Alleen vind ik het lastiger om langs "moeilijke situaties" te gaan dan met zijn tweeen.
Ernaast kun je dan het voortouw nemen.

Als het nu echt nooit goed gaat geld dan natuurlijk ook; niet naar buiten gaan.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:00

Met meerderen maakt idd een heel verschil en dan stap ik ook niet zo snel af dan als ik in mijn eentje ga rijden. Zolang ze tenminste niet massaal aan de klet gaan (en tja, dan stap je er alleen nog onvrijwillig af ;) ) kun je een minder dapper paard achter een stoerder exemplaar plakken en vaak zijn ze, iig die keren dat ik met meerderen buiten rij, minder snel angstig dan als ze alleen op pad gaan. Met z'n allen kun je bv een potentieel strotvliegende vuilniswagen een stuk beter aan...

xNursiex schreef:
Als het nu echt nooit goed gaat geld dan natuurlijk ook; niet naar buiten gaan.

Yep...zo eentje hebben we nu ook op stal. Beessie wordt op het moment beleerd maar de manier waarop hij nu nog met stress-situaties omgaat (rennen, of beter gezegd vliegen totdat je niet verder kan) en het feit dat ie gewoon álles eng vindt, maakt hem voor mij voorlopig totaal ongeschikt als buitenhobbelknollie. Dat is gewoon wachten op ongelukken...
Er gaat nog heel wat voorwerk in zitten voordat ik met een gerust hart daarmee naar buiten ga.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 23:15

In de situatie die in de OP wordt beschreven zou ik niet afstijgen aangezien mijn paard niet warm of koud wordt van verkeer of galopperende soortgenoten. Had het echter ezeltjes of schaapjes (of waaiende gele bloemetjes, of meerkoeten, of bedenk het maar) betroffen dan was ik even afgestapt, zodat hij veilig achter mij aan kan lopen. 't Is nogal een onzeker watje af en toe. Ik heb meer over hem te zeggen wanneer ik er naast sta, hij wordt er rustig van als hij je kan zien. Er daarna weer op is, wanneer hij eenmaal heeft gezucht, geen punt. Mocht hij aan de kletter slaan dan houd ik hem ook niet als ik er op zit hoor :+

Evike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 23:20

Ik blijf er altijd opzitten, als die auto komt aanstormen blijf ik in het midden van de weg dribbelen met mijn paard dat hij niet voorbij kan tot ik ergens fatsoenlijk aan de kant kan gaan. als je voorbij die paarden was hij wsl wel wat gekalmeerd, oke die hond kwam wel even maar mss kon je daar even het erf op gaan om de auto te laten passeren ik weet natuurlijk niet hoe jouw paard reageerde op de hond.

Banani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 14:01

Hmm, lastige situatie..
mijn pony is ook altijd wel fris en dribbelig buiten..
maar ik blijf er altijd op zitten, zo heb je je paard meer te vertellen dan wanneer je er naast staat..
dus meer kans om het op te lossen ;)

Lies09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:28

Het ligt natuurlijk aan de situatie en de reden waardoor je paard schrikt of kan schrikken. Maar ik blijf er het liefst wel opzitten. Want dan heb ik meer controle en zou je hem rustig kunnen maken. Als ik er af stap kan hij er namelijk gewoon van door rennen want hij is veel sterker :-)

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:37

Het liefst blijf ik op het paard zitten. Als het paardje wat ik rij, iets eng vindt, blijft ze eerder stilstaan dan rennen of bokken, als dat komt, komt dat erna, of is dat meer door protest.
Als ik ernaast ga staan heb ik het gevoel minder zeggenschap over haar te hebben.

Laatst gebeurde er een vrij heftig ongeluk tijdens de onderlinge op onze stal.. Ik stapte net nog wat uit, en paardje had door dat het niet goed was iets verderop.., ging wel dribbelen en raar doen.. Dat was een situatie dat ik erop bleef zitten, omdat ik anders een trekkend paard zou hebben die ik niet kan overmeesteren met mijn armkracht.

Een andere situatie: een tractor die eng was, maar we wandelden met haar... Dus geen zadel op en op een stuiterende Mel zonder zadel... ga ik mezelf niet aandoen ;) Maar dat was echt alleen maar trekken en springen op de weg... Gelukkig is dat al wel verbetert met wat 'opvoedlesjes' maargoed, met 2 dagen in de week kan ik het paardje ook niet helemaal verbeteren ;)

Nee, blijven zitten is voor mij het meest veilig, als ik die keuze heb :)

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 15:45

De ene keer stap ik af, de andere keer blijf ik erop zitten.

In sommige gevallen vind ik het veiliger om toch af te stappen. En dat had ik in het geval van de TS ook gedaan, denk ik.
In principe is de combi rennende paarden en een auto niet zo'n probleem, maar als die auto goed hard rijd en je kunt geen kant op, dan stap ik af.

Maargoed ik heb dan ook gelukkig nog nooit een situatie meegemaakt waarbij ik mijn paard (bijna) niet meer kon houden, en ook steigeren heeft ze tot nu toe nooit gedaan.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 16:38

Ik blijf er eigenlijk altijd op zitten, dan is hij veel makkelijker als dat ik er naast loop. Daarnaast heb ik ook een tank die nergens bang voor is, pas nog begonnen 2 paarden te stijgeren en te doen omdat ze ergens niet langs durfden, douwt die van mij zich er tussendoor om er gewoon stug langs te lopen.
Daarnaast heb ik ook problemen met opstappen, zou er op zich best op kunnen komen, alleen doordat hij zo rond is heeft mijn zadel de neiging om te schuiven, en buiten kom ik er dan toch wat lastiger weer op.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 16:40

Ik stap in de meeste gevallen zeker af! :) Ik kan er wel op blijven zitten maar op zo'n moment is de kans d'r zeker om d'raf te vallen,
dan lig je d'r alsnog naast en is je paard toch aan de kletter :=

Pyralis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 20:55

Citaat:
Ik stap af. Ben ik heel makkelijk in. Ik stap liever af, dan dat ik een tijd ga lopen k*tten. Ligt ook een beetje aan de situatie, en ik kan redeiljk goed inschatten of ze aan het mutsen is of echt 'bang' is. Mutsen zet ik wel door (mits ik de tijd krijg en we geen autos in de weg zitten, anders moet ik wel afstappen, ik wil niemand tot last zijn), en bij echt bang sta ik er zo naast.

Same here. Als het paard al zenuwachtig is, hij geeft al aan niet helemaal happy te zijn met de situatie, wil eigenlijk zsm vluchten, alleen de ruiter houdt hem tegen door de teugels super strak te houden -->gevolg paard word nog gespannender dan stap ik af. Als ik blijf zitten wordt de situatie niet anders, kan alleen maar erger worden. Als ik naast het paard loop, heb ik erg veel te vertellen. Zoniet alles. Enge dingen weg? Gelijk er weer op, desnoods bij iemand op de oprit/in een weiland. Veiligheid voor alles.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 20:08

Ik blijf altijd zitten.
SOms ga ik zelfs midden op de weg lopen en dan zien de auto's je snel zat.
En stoppen moeten ze wel, want ja anders zit hun auto in de prak.

Kailonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 21:09

Ik probeer zoveel mogelijk te blijven zitten. Alleen als ik zelf het gevoel heb dat ik geen controle meer heb, en dus zelf bang word stap ik af. En inderdaad als er een auto hard komt aanrijden ga ik juist niet aan de kant. Dan remmen ze vanzelf wel.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 21:14

Ik heb erop meer te vertellen dan ernaast, dus afstappen zou ik niet snel doen, al ligt het natuurlijk aan de situatie :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:28

Ik blijf áltijd zitten. Er op heb ik nog altijd 10x meer te vertellen als ernaast, en zie met zo'n frisse gekke knol nog maar eens er op te komen... :=

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:31

Ik vind het vrij dom om eraf te stappen, je hebt dan zoveel meer kans op een trap van je paard of een paard wat er vandoor gaat! Ik voel me altijd veel veiliger als ik erop blijf zitten. dan ga je er maar vandoor, so what? Liever dat en m dan na eventjes weer netjes terug hebben dan dat ie weg rent zonder mij! Plus dat wanneer je afstapt je je paard laat merken dat er iets engs aan komt als je het vaker doet. Misschien schrikt je paard wel helemaal niet als je gewoon rustig door probeert te stappen! ;)

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:35

Candace schreef:
Ik vind het vrij dom om eraf te stappen, je hebt dan zoveel meer kans op een trap van je paard of een paard wat er vandoor gaat! Ik voel me altijd veel veiliger als ik erop blijf zitten. dan ga je er maar vandoor, so what? Liever dat en m dan na eventjes weer netjes terug hebben dan dat ie weg rent zonder mij! Plus dat wanneer je afstapt je je paard laat merken dat er iets engs aan komt als je het vaker doet. Misschien schrikt je paard wel helemaal niet als je gewoon rustig door probeert te stappen! ;)

Ben ik het niet met je eens. Het is dom om iets te doen wat niet goed voelt en waar vervolgens ongelukken van komen. En dan nog is het een moment om van te leren. Dat je nu afstappen als "dom" betitelt vind ik een beetje neerbuigend ..

En of je getrapt wordt of eraf valt, dan heb je toch in allebij de gevallen een probleem.

En er is verschil tussen overal voor afstappen of voor iets echt engs. Als er aan twee kanten auto's aankomen of iets, kan zo snel geen situatie verzinnen verder, en je paard vind het doodseng is het een gevaarlijke situatie. Als hij gewoon loopt te kl*ten voor iets normaals merk je dat snel genoeg. Bovendien is afstappen niet hetzelfde als omdraaien. Je stapt erna weer genoeg op en gaat verder. Dus hij wint er verder niks aan.

Ik heb een voorbeeld van vorige week, ik liep tussen twee weilanden in waar paarden aan het rennen waren, en dan ook echt aan het rennen en springen en maf doen. Nou als ik erop had gezeten weet ik gewoon zeker dat ik niks meer te vertellen had gehad. Nu kon ik het oplossen door hem niet langs mij te laten, wat er ook zou gebeuren. Erop hoeft hij maar een keer te springen, je laat je teugels net wat los en tada weg is paard.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:39

Zowel onder het zadel als op de kar, gebeurt het me vaak dat er auto's aan komen racen en liefst met een bloedgang er vlak langs scheuren.
Gelukkig heb ik een kalm paard.

Ik ga dan bewust midden op de weg rijden, totdat ik hoor dat ze duidelijk vaart minderen. Dat doen ze echt wel; niemand wil tenslotte 600 kg op zijn motorkap.
Pas wanneer ik hoor dat ze vaart minderen, ga ik gewoon aan de kant.

Vroeger heb ik 1 x de fout gemaakt om aan de kant te gaan zodat een automobilist die eigenlijk geen ruimte had, toch ging inhalen. Hij reed tegen de hakken van mijn paard. En bedankt....
Nee, hoe gek het ook klinkt, gewoon midden op de weg blijven rijden.