Bellen te paard, verboden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 22:12

KellyZ schreef:
Yasminaa schreef:
Ik vind bellen op een paard niet kunnen zo raak je je concentratie kwijt bij ons op stal roken ze zelfs te paard schandalig!

Roken te paard? Mijn hemel.
Straks gaan mensen nog drinken te paard. :+

:)*
Die buitenritjes worden steeds leuker! :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 07:57

KellyZ schreef:
Yasminaa schreef:
Ik vind bellen op een paard niet kunnen zo raak je je concentratie kwijt bij ons op stal roken ze zelfs te paard schandalig!

Roken te paard? Mijn hemel.

Dat gebeurt al veel langer dan dat er mobieltjes bestaan, ze noemen het zelfs traditie :P

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 09:52

Miryamk schreef:
KellyZ schreef:

:)*
Die buitenritjes worden steeds leuker! :D

Ik heb standaard twee houders met waterflessen voorop het zadel en drink ook tijdens het rijden, in om het even welke gang. Voor een slok water heb ik echt niet meer dan twee hersencellen nodig en die heb ik wel over :D

hc

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:39

Ik weet niet of het juiste antwoord al gegeven is:

Ruiter te paard is een "bestuurder".

Het vasthouden van een mobiele telefoon is verboden voor "bestuurders van een voertuig".

Een paard is geen voertuig, een fiets wel.

Dus bellen te paard is gewoon legaal, op de fiets echter niet....

Wendy1708

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:45

Ja, het zou Nederland niet zijn of er is wel weer een regeltje voor. Zolang er geen wettelijke regels voor zijn moet volgens mij iedereen zelf weten hoe hij-zij de paardensport bedrijft. Of dat nou mobiel bellend of rokend is. Of het een prettig gezicht is, tja, dat is persoonlijk. Daarnaast lijkt het me de verantwoording van de ruiter om te paard niet op plaatsen te bellen waabij iets mee aandacht nodig is, zoals bv. in druk verkeer.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 19:45

corinepgek schreef:
Ik weet niet of het juiste antwoord al gegeven is:

Ruiter te paard is een "bestuurder".

Het vasthouden van een mobiele telefoon is verboden voor "bestuurders van een voertuig".

Een paard is geen voertuig, een fiets wel.

Dus bellen te paard is gewoon legaal, op de fiets echter niet....

Volgens mij stond er ergens dat het op de fiets niet verboden is, maar nu wel per 1 mei voor snorfietsers.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 19:59

Artikel 61 a van het rvv oftewel Regelement Verkeersregels en Verkeerstekens zegt:
Het is degene die een motorvoertuig, bromfiets, snorfiets of gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een motor bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden.

Een paard of fiets is geen gemotoriseerd voertuig en daarom mag je daarop wel bellen.
Echter, als jij je mobiele telefoon vasthoud op het paard of op de fiets, niet oplet en daardoor gevaar en hinder veroorzaakt voor het overige verkeer, dan kun je vervolgd worden voor artikel 5 van de wegenverkeerswet.

Het mag dus wel volgens de wet, maar of het verstandig is?

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:36

Melissa schreef:
Artikel 61 a van het rvv oftewel Regelement Verkeersregels en Verkeerstekens zegt:
Het is degene die een motorvoertuig, bromfiets, snorfiets of gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een motor bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden.

Een paard of fiets is geen gemotoriseerd voertuig en daarom mag je daarop wel bellen.
Echter, als jij je mobiele telefoon vasthoud op het paard of op de fiets, niet oplet en daardoor gevaar en hinder veroorzaakt voor het overige verkeer, dan kun je vervolgd worden voor artikel 5 van de wegenverkeerswet.

Het mag dus wel volgens de wet, maar of het verstandig is?

Sorry, als je het hele RVV en WVW uit je hoofd moet weten maak je wel eens een foutje dus heb het artikel even opgezocht.

In mijn boek staat: motorvoertuig, bromfiets of gehandicaptenvoertuig

Maar wat jij hebt opgeschreven is dan waarschijnlijk iets recenter nog(leuk dat alles altijd blijft veranderen :P).

Melissa

Re: Bellen te paard, verboden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 22:11

Ik heb RVV en WVW recentelijk gehad, maar ik begrijp wat je bedoeld!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 23:55

Welshcobfan schreef:
Mijn pony heeft mij 'verboden' om mobiel te bellen als ik op hem zit: dan gaat ie aan de wandel hahahaha :D Hij heeft dan direct door dat ik niet meer met hem bezig ben en trekt ie mooi z'n eigen plan :+

Maar ik heb altijd mijn mobiel mee, niet om te bellen maar om eventueel te gebruiken voor als ik wel van het peerd af ben gevallen (en nog bij ben en niet op mijn telefoon ben gevallen). Bovendien kijk ik erop voor de tijd.

Mijn paard is het tegenovergestelde en gaat automatisch stil staan als ik gebeld word :+
Ik ga ook nooit met mijn paard op stap zonder mijn mobiel bij me te hebben.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:10

blensink schreef:
Mijn paard is het tegenovergestelde en gaat automatisch stil staan als ik gebeld word :+

Beter uit dus.
Als ik te paard zit ben ik dáár mee bezig. Als ik te paard zit kan ik toch geen noodgeval oplossen. Als het geen noodgeval is, heeft het ook geen haast.

Ik heb de mobiel sóms bij me voor het thuisfront. Ik ervaar het zelf als een vals gevoel van veiligheid; het voorkomt niets.

Het mág echter wel, bellen te paard. Wéttelijk dan. Iemand die met mij op pad is kan gelijk zijn/haar eigen padvinden als het ding onderweg gebruikt wordt :D

hc

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:12

BaiNar schreef:
Mijn vraag is dan... is het verstandig???
Nee... maar ik heb hem wel altijd bij me, indien er iets gebeurd!!

Ik heb hem ook altijd bij me op me scooter voor als er iets gebeurt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:56

Is er eigenlijk nog wel iemand in eerste instantie zélfredzaam :?

hc

Shadow0

Re: Bellen te paard, verboden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:59

Krijg je bonuspunten als lopend hulp haalt, ipv gebruik maakt van een mobieltje?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 12:01

zelfredzaam? kan het ook in wat simpelere kindertaal? :+

Ik doe het wel eens, bellen op m'n paard (als ik gebeld wordt :+ ) maar dat doe ik alleen op m'n haflinger, die is braaf zat en ik vind het ook niet onverstandig op mijn haflinger dan ;) gezien haar 'braafheidsgehalte'.

maargoed of het nu wel of niet mag dat weet ik niet. Ik zal het eens aan mijn rij-instructeur vragen, naast dat hij rij-instructeur is is hij vroeger ook politieagent geweest. Dus hij kan me vast het juiste antwoord wel geven :j

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 12:15

Huertecilla schreef:
Is er eigenlijk nog wel iemand in eerste instantie zélfredzaam :?

hc

Het hoeft niet altijd te gaan om een hulpvraag, het kan ook zijn dat je even belt dat je later thuiskomt doordat je terugloopt ofzoiets. Veel thuisblijvers vinden het prettig om te weten waar ze aan toe zijn. ;)
Daarnaast heb ik ook wel eens 112 gebeld met dat mobieltje omdat ik langs een (sloop)pand kwam waar brand was. Het spijt me zeer, maar ik ga niet met een paard bij me zelf proberen te blussen. :P

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 12:47

Shadow0 schreef:
Krijg je bonuspunten als lopend hulp haalt, ipv gebruik maakt van een mobieltje?

Bonusléven. Ook goed?

Zélfredzaam = jezelf redden = ook niet lopend hulp hálen :)*
In kindertaal; je eigen broek ophouden :P

Ik rij wellicht extreem doch juist daarom vind ik dat ik niet mijn drang naar avontuur op anderen moet afwentelen.
1. Je kan het beter voorkomen dat er ´iets gebeurt´ dan dat je moet bellen.
2. Je kan beter dat ´iets´ oplossen dan met alle risicos van dien van hulp afhankelijk zijn.
3. Het is joúw keuze en een ander hoeft daar geen risico voor te lopen.

Een mobiel bij je voor de veiligheid is een grote valkuil. Het voorkomt níets en het mag geen reden zijn om zelfredzaamheid te verwaarlozen. Een vals gevoel van veiligheid leidt tot risico-gedrag en is ónveiliger.

Drie weken terug op een rit nog zelf een brandje geblust Waratje. Met losse aarde gooiend de vlammen gedoofd. Nablussen/afkoelen met water m.b.v. vanuit een waterloopje hervulde drinkflessen.
Was wél even zoet en ik zag zwárt, maar tegen de tijd dat via 1-1-2 blussers ter plaatse zijn is groot materieel nodig.
Was met een nichtje trouwens. Die is er nóg van onder de indruk. Stond echt helemaal te tríllen, maar deed wel gewoon wat ik zei +:)+
Trouwens als ik zou bellen krijg ik de vraag van de locale coördinator of ik niet zelf vast kan beginnen; ben de bereden eenheid van de regionale Proteccion Civil ;)

Nee, voor de veiligheid heb ik het ding nooit mee. Alleen op langere trips voor de gemoedsrust van het thuisfront.

hc

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 12:54

Oke tuurlijk kan je nog wel zelfredzaam zijn. Maar áls er iets gebeurd waar je jezelf niet meer kan redden. Of bijv. je paard valt opeens neer en er moet in een rottempo een dierenarst bijkomen. tot op zekere hoogte kan je je paard misschien zélf nog wel helpen, maar allicht dat je de DA moet bellen.

Of als je ziet dat er ergens ingebroken wordt ofzo (lijkt me sterkt dat je dat ziet, maar toch) ga ik toch écht niet zelf actie ondernemen hoor :+ of als er een ongeluk gebeurt is (met gewonde) moet je toch even de ambulance kunnen bellen.

Mobieltje is gewoon áltijd handig :j maar als jij zonder wilt rijden, moet je 't vooral doen ;) en dan hoop ik voor je dat je nooit in een situatie terechtkomt dat je 'm écht nodig hebt.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 12:57

Allemaal leuk die zelfredzaamheid, maar ik kan nog steeds niet mijn eigen gebroken been zetten, of mijn eigen 'arm uit de kom' terugduwen. Daar bel ik dan graag een ambulance voor.

Het is nog nooit voorgekomen dat ik het nodig had, dus dat het meenemen van een telefoon leidt tot meer risicogedrag lijkt me voor mij niet van toepassing. Maar ik ga het risico gewoon niet nemen dat ik zonder mobiel ergens midden in het bos lig, met een gebroken arm of erger een blessure van paard.

Ik los alles zelf op wat ik kan, maar maak graag gebruik van hulp als dat nodig is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:15

Prima Anoeska.
Als jij de mobiel niet ziet als mobiele vervanging van jouw zelfredzaamheid, dan is het een extra. Klopt.

Ik kan wel mijn schouder zelf terug in de kom zetten en met alles behalve een gebroken dijbeen kan je nog heel veel.
In dat laatste geval heb je voor het overleven waarschijnlijk het meeste aan vaardigheid om een stevige tourniquette aan te brengen. Daarna heb je inderdaad een mobiel nodig om hulp in te kunnen roepen. Klopt.
Heb je de vaardigheid niet, dan loop je bij een onverhoopte bloeding eerder leeg dan hulp via de mobiel bij je kan zijn.

Mooi voorbeeld voor het relatieve nut van beíden:
- in principe moet je de eigen broek op kunnen houden
- voor de uitzondering is de mobiel mogelijk redding

Ik ben wellicht wat érg skeptisch. Heb twee keer de mobiel willen gebruiken, eigenlijk nódig gehad. De eerste keer was het ding door de val kapot. De tweede keer had ik in het ravijn waar ik ingekukeld was geen bereik.
Ook weet ik omdat ik noodhulp bén, hoe relatief die is in echte noodgevallen. Ook ervaar ik dat veel hulproepen voor dingen die men zélf had moeten oplossen zijn.
De mobiel is geen substituut voor zelfredzaamheid.

On topic is dat je er, wettelijk, mee mág bellen vanuit het zadel.

hc

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:19

Shadow0 schreef:

grinnik!

HC, hoe had ik lopend hulp moeten halen toen ik met paard viel en met mijn been er nog onder lag en een fietser die mij zag vallen en vrolijk verder fietst als je hard "WAAAAAACHT" roept. Paard is uiteindelijk zelf wel weer rechtgekrabbeld, zonder veel erg. Er was trouwens niks daaraan dat ik had kunnen voorkomen. Gewoon simpel arbeidsdrafje op een normale ondergrond. Plop en daar lagen we. Nogsteeds een raadsel waarom we vielen en mijn eerste gedachte was een hartstilstand...

Het voorkomt wel iets. Het voorkomt in mijn geval dat ik mijn voet kwijtraak en in het ergste geval een nacht onder een dood paard lig.

Mijn gsm vliegt rustig door de lucht als er iets moest gebeuren.(maar ja ik heb dan ook een goedkoop, ouder ding)

Een tip, goed kijken als je met handschoenen je gsm terug steekt of hij daadwerkelijk in je broek steekt. Anders mag je weer afstappen, simkaart en gsm weer in elkaar prusten...

Iemand zei afstappen en vastzetten? Aan je teugels vastzetten? Lekker veilig alternatief dat! Daarbij heb ik veel meer te zeggen over mijn ruin als ik erop zit dan als ik ernaast loop.

HC, daar heb je een noodfluitjes voor. Heb je die? Zijn ook iets steviger dan een gsm.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:20

e_horse schreef:
Staat ergens in de wet dat het voor ruiters ook verboden is? Ik zie namelijk wel staan dat het voor bestuurders verboden is en als ruiter/begeleider van vee/paarden ben je een bestuurder.

dan heb je je antwoord toch??? beide staat in de wet. en 1+1 is 2 :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:26

Huertecilla schreef:
Zélfredzaam = jezelf redden = ook niet lopend hulp hálen :)*

Tsja, dat is ook een opvatting. Ik ben van mening dat er grenzen zijn (bijvoorbeeld) fysiek aan wat 1 mens alleen aankan... dat is dan ook de reden dat mensen meestal in sociale verbanden leven :)
Ik vind het geen enkel probleem om hulp te vragen of te geven. Ik weet mijzelf (voor mijn gevoel) best te redden, maar jezelf redden is gebruik maken van alle mogelijkheden die er zijn in de omgeving, en als dat andere mensen zijn vind ik het ook prima.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:42

wizewo schreef:
HC, daar heb je een noodfluitjes voor. Heb je die? Zijn ook iets steviger dan een gsm.

Grapje?
Dat werkt wellicht in megadicht bevolkt NL, hier verspil je er alleen hoognodige energie en idem lucht mee.

Overigens; ook als de gsm aangeeft geen bereik te hebben, bel in geval van echte nood wél 1-1-2.
1-1-2 wordt ook door com-stats opgepikt en doorgegeven. Ook als je geen saldo hebt.
Ik had in het ravijn gewoon pech dat de rotswanden signaal tegenhielden.
Heb na de eerste noodstuiter inmiddels al jaren een ´rugged´ mobiel. Onverwoestbare ´koelkast´ :D
Ondanks deze stevige mobiel en de com-sats heb ik liever een extra kursus gevorderde bergredding dan de mobiel mee.

Juist met paardrijden loop je ten opzichte van hiking relatief hoog risico op potentieel fatale zaken als een ingeklapte long, dijbeenbreuk en shock. Vreemd genoeg lees je hier nérgens wat over op enig forum over trekking te paard, doch wel príma expert-informatie over op fora van bergwandelaars.
Het extra voordeel is dat je eigen vaardigheid altijd bij je hebt en niets weegt.

hc

p.s. zet in je mobiel het in geval van nood te waarschuwen nummer onder ´AA.naam´ in je telefoonboekje. Dat staat dan bovenaan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 14:41

Huertecilla schreef:
Ondanks deze stevige mobiel en de com-sats heb ik liever een extra kursus gevorderde bergredding dan de mobiel mee.

Dat heeft toch niks met elkaar te maken? Het een sluit het andere niet uit.