Wandelaars op het ruiterpad, zeggen jullie er iets van?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 18:40

ThePast03 schreef:
In het andere topic schreef ik al dat er een ree net voor mijn paard overstak toen ik in rengalop over het ruiterpad ging.
Ook al zou je het ruiterpad alleen voor ruiters hebben zoals sommigen hier willen, dan nog hou je onvoorziene situaties.

Natuurlijk houd je die situaties altijd, alleen in jouw geval heb alleen jij pech, maar als er voetgangers in het spel zijn, hebben ook zij pech. ;)
Stukje veiligheid voor de voetgangers dus...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 18:44

Nadir schreef:
Natuurlijk houd je die situaties altijd, alleen in jouw geval heb alleen jij pech, maar als er voetgangers in het spel zijn, hebben ook zij pech. ;)
Stukje veiligheid voor de voetgangers dus...

Weet niet hoe het bij jullie is maar ik had vanuit stal/weiland geen directe toegang tot de ruiterpaden en moest wel een stukje over de weg. Ook een bepaald risico voor andere weggebruikers.
De afgelopen 40 jaar weinig gehoord over ernstige aanrijdingen met ruiters/aanspanningen in het bos, des te meer gehoord van dat soort aanrijdingen op de openbare weg.

Het lijkt me dus schromelijk overdreven om te willen gaan afdwingen dat ruiterpaden alleen nog toegankelijk mogen zijn voor ruiters en niet bepaald positief naar buiten toe.
Gewoon een beetje opletten en zorgen dat je je paard onder controle hebt en niet gelijk bij de eerste de beste zijsprong/bokt naast je paard staat. ;)

NIV

Re: Wandelaars op het ruiterpad, zeggen jullie er iets van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 18:53

Ik geloof ook niet dat de meeste mensen hier een verbod willen afdwingen, alleen maar meer duidelijkheid voor meer veiligheid..

Probeer maar eens de regels voor ruiters en wandelaars op ruiterpaden te zoeken op internet, ik kan ze niet vinden, dus ik denk de meeste anderen ook niet.

En nu doe ik de computer eindelijk uit en stort me weer heerlijk op studeren :S

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 18:57

NIV schreef:
Ik geloof ook niet dat de meeste mensen hier een verbod willen afdwingen, alleen maar meer duidelijkheid voor meer veiligheid..

Probeer maar eens de regels voor ruiters en wandelaars op ruiterpaden te zoeken op internet, ik kan ze niet vinden, dus ik denk de meeste anderen ook niet.

En nu doe ik de computer eindelijk uit en stort me weer heerlijk op studeren :S

Er zijn geen specifieke regels en dat is blijkbaar ook niet nodig want ik lees weinig over ernstige ongelukken tussen voetgangers en ruiters op ruiterpaden.
De meeste ongelukken gebeuren nog steeds op de openbare weg.

Het enige wat je met zo'n petitie bereikt is dat niet paardenmensen het idee krijgen dat paarden in het bos wel erg gevaarlijk zijn en dat we straks nog meer beperkingen krijgen.

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 19:05

Gelukkig inderdaad niet veel ongelukken maar zoals hier lees je al best veel bijna-ongelukken..

Toch blijf ik van mening dat als er een goed wandelpad naast loopt wij als ruiters best even vriendelijk kunnen adviseren om daar te lopen.. Daar jullie mening over was ook de bedoeling van dit topic..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 19:07

Tuurlijk, vriendelijk adviseren is nooit erg....... en wellicht inderdaad een voorstelling maken van wandelaars en een in een stevige galop aankomend paard :)

DAT begrijpen mensen, dat vinden ze ook niet erg om te horen........

maar een "he opzouten, dit is een ruiterpad" daar ga je het niet mee redden :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 20:28

Nadir schreef:
Antheman schreef:
Nogmaals, ik ben dus van mening dat het niet gevaarlijk is om te wandelen op een ruiterpad. Je bent altijd verantwoordelijk voor het gedrag van je paard. Die moet je onder controle hebben. Kun je dat nog onvoldoende, dan hoor je niet in het bos thuis. ;)
En verdraagzaamheid is een prachtig iets om iedereen van de natuur te laten genieten. Groeten, pasje opzij etc.

In je eerste post vraag jij je af waarom het gevaarlijk is om op een ruiterpad te lopen.
Ik leg uit dat je niet in elke situatie je paard 'onder controle' hebt.
Jij bent dat met mij eens.
Daarom vraag ik jou waarom jij je afvraagt waarom het gevaarlijk is om op een ruiterpad te lopen..............

Je geeft namelijk eerder aan dat je het met mij eens bent dat het gevaarlijk KAN zijn wanneer je paard ergens van schrikt en er loopt een voetganger........ ;)

En verder ben ik het met je eens, wederzijds respect, groeten, passeren in stap, allemaal hele normale omgangsregels. :)

Jij leest echt dingen die ik niet opschrijf.
Mijn mening is nu wel duidelijk ;)

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 09:02

ThePast03 schreef:
Weet niet hoe het bij jullie is maar ik had vanuit stal/weiland geen directe toegang tot de ruiterpaden en moest wel een stukje over de weg. Ook een bepaald risico voor andere weggebruikers.
De afgelopen 40 jaar weinig gehoord over ernstige aanrijdingen met ruiters/aanspanningen in het bos, des te meer gehoord van dat soort aanrijdingen op de openbare weg.

Het lijkt me dus schromelijk overdreven om te willen gaan afdwingen dat ruiterpaden alleen nog toegankelijk mogen zijn voor ruiters en niet bepaald positief naar buiten toe.
Gewoon een beetje opletten en zorgen dat je je paard onder controle hebt en niet gelijk bij de eerste de beste zijsprong/bokt naast je paard staat. ;)

Ik ben het helemaal met je eens. :)
Alleen vind ik wel dat zowel een ruiter als een wandelaar voor zijn plezier/ontspanning in het bos is en dat gescheiden paden daarom noodzakelijk zijn.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 09:30

Veel mensen willen buitenplezier hebben in de bossen en dit kan ook prima samen gaan in de bossen als je inderdaad rekeninghoudt met elkaar en elkaar accepteerd. Een mooi voorbeeld is in de bossen van Stiphout de gemeente HElmond heeft daar echt alle sporten door elkaar laten lopen. Zoals mountainbikers, nordikwalkers, hondenuitlaat enz. En dat ging prima samen en er werdt zeer weinig gemopperd.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 09:34

Je krijgt wel commentaar als je met je paard over het wandel/fietspad gaat en als mensen op het ruiterpad lopen mag je er niks van zeggen. Tenminste dat is mijn ervaring. Het maakt mij verder niet uit als ze op het ruiterpad lopen, ik galoppeer toch nooit buiten maar het is wel vervelend als je een hele groep van die Nordic walkers tegenkomt die met zijn 3en naast elkaar lopen terwijl jij met je aanspanning daar langs moet. Ja dan zeg ik er wel wat van. :)

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:39

De eerste reactie van de wandelaar is toch, dat hij/zij direct van het pad afgaat wanneer paard met ruiter naderen.
Wanneer het kinderen zijn zonder begeleider, zeg ik toch even vriendelijk in het voorbij gaan dat het gevaarlijk kan zijn en dat ze beter afstand nemen van het pad.
Ik ben blij met de ruiterpaden in mijn buurt en zou echt niet willen dat die gesloten worden, daarom probeer ik altijd vriendelijk te zijn naar de mederecreanten.
Want er zit onderhoud aan de paden en wij vormen maar een heel klein percentage van het totaal aantal bezoekers van een recreatiegebied.

Flos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 12:04

Ik zou vriendelijk vragen of ze misschien op hun ''eigen'' pad willen blijven lopen. En er meteen bij uitleggen waarom. (Als voorbeeld dat er ook paarden zijn die er van kunnen schrikken en er ergen dingen kunnen gebeuren of dergelijke). Wat ik zelf erg vervelend vind is als er mensen met honden op het ruiterpad lopen! Die honden schrikken vaak toch wel van het paard..

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 16:07

Wij kwamen gister op het paard een groep kinderen tegen, op een ruiterpad. Ze waren op kamp en hadden rare linten bij zich. Het was duidelijk dat de docent niet wist dat er iets gebeuren moest worden. Mijn moeder heeft dus even hun aandacht geroepen en ze hielden die linten laag. De docenten gingen er ook in mee.

Die kinderen nog zeggen: "Wat een grote paarden!" (ze zijn 1.70/1.73) en een meisje vroeg: "Hoe kom je daar op?"
Was echt blij dat ze stil bleven staan, ik heb namelijk een best wel onzeker paardje die wel kan schrikken.

Uiteindelijk waren we er voorbij en moest meneer van een takje schrikken :7

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 15:55

opala schreef:
De eerste reactie van de wandelaar is toch, dat hij/zij direct van het pad afgaat wanneer paard met ruiter naderen.Wanneer het kinderen zijn zonder begeleider, zeg ik toch even vriendelijk in het voorbij gaan dat het gevaarlijk kan zijn en dat ze beter afstand nemen van het pad.
Ik ben blij met de ruiterpaden in mijn buurt en zou echt niet willen dat die gesloten worden, daarom probeer ik altijd vriendelijk te zijn naar de mederecreanten.
Want er zit onderhoud aan de paden en wij vormen maar een heel klein percentage van het totaal aantal bezoekers van een recreatiegebied.

Nou, ik weet niet of dat plaatsgebonden is, maar hier is dat niet zo. en dat hoeft dus ook niet. het is net zo goed een wandelpad blijkt...

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 09:53

NIV schreef:
Gelukkig inderdaad niet veel ongelukken maar zoals hier lees je al best veel bijna-ongelukken..

Toch blijf ik van mening dat als er een goed wandelpad naast loopt wij als ruiters best even vriendelijk kunnen adviseren om daar te lopen.. Daar jullie mening over was ook de bedoeling van dit topic..

Je kunt pas spreken van "veel" als je het aantal bijna ongelukken kunt afzetten tegen het aantal buiten/bosritten. Ik rij veel buiten en in het bos en heb nog nooit zo'n bijna ongeluk meegemaakt omdat ik altijd rekening hou met anderen. Als het erg druk is in het bos kom ik soms niet aan galopperen toe omdat ik het risico dan te groot vind en op een onoverzichtelijk pad zal ik nooit galopperen.