bos: paard en wandelaars!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: bos: paard en wandelaars!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:55

Ikima schreef:
Hier in Nederland heeft de ruiterij weinig alternatieve gebieden.

Jij kan met jouw paard zowat overal in Nl een ruiterpad vinden. Van alle bossen waar jij een ruiterpad doorheen vindt mag de hond slechts in een héél klein deel op een beperkt stuk los.
Idem openbare weg.
Tel je zegeningen.

In de streek waar ik woon deel ik héél graag de mooie paden met wandelaars, honden, atb-ers, terreinmotorfietsen, terreinwagens en landbouwvoertuigen.
Doordat al deze groepen dezelfde paden gebruiken is er voor elk alles mogelijk. Wanneer ik als ruiter ga lopen roepen dat ik vrije paden wil omdat een paard nu eenmaal een onvoorspelbaar dier is, krijg ik zeker te horen: wat doe je dan in de openbare ruimte als je een gevaar bent? Terecht!

Zoals Blensink opmerkt is het hier heel normaal dat een paard overal kan rijden, dat je op de rijbaan van de provinciale weg rijdt.
Hier is geen énkel ruiterpad, zijn vluchtstroken en fietspaden zeldzaamheden; hier in onze vallei NUL.

Dat het in NL geaccepteerd wordt dat paarden twijfelachtig verkeersmak zijn, dat er overal ruiterpaden zijn etc. is Wow!
Tel je zegeningen!!

Blensink en ik passen ons aan. Ik ga hier op zondagmorgen niet rijden op de paden waarvan ik weet dat ik er wandelaars met honden tegen zal komen.
Ik mijd ook de tijden/paden waarvan ik inmiddels weet dat ik touristen te paard tegen zal komen. Kom ik ze toch onverhoopt tegen, dan zal ik mijn snelheid aan moeten passen bij het passeren. Ik verwacht wel dat ze gelegenheid geven tot vlot en veilig passeren. In de praktijk is dit zelden zo en regelmatig moet ik er van het pad af door de stuiken omheen.
Hoeveel ik ook in mijn 'recht' sta, heb ik NOOIT het recht een situatie gevaarlijk te maken, ook al ligt de fout principieel bij een ander.

hc

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:22

Ik weet niet in welke eeuw jij uit Nederland vertrokken bent hc maar je hebt het helemaal mis, er zijn juist heel weinig ruiterpaden en volop ruimte voor honden om los te lopen.
Als ik bijna €100,- per jaar moet betalen voor die ruiterpaden dan wil ik er ook op rijden zonder om de 100 meter te gaan stappen vanwege een wandelaar, die gaan maar op hun eigen paden. Ik ga er ook niet in rengalop voorbij maar in een rustig handgalopje, mits er genoeg ruimte is.
In een bos zonder ruiterpaden ga ik wel stappen als ik een wandelaar tegenkom, dan maken we gezamelijk gebruik van de paden en dan moet ieder zich aanpassen, dus ook die persoon met loslopende hond.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:29

Huertecilla schreef:
Adil18 schreef:
Honden niet aanlijnen is bij Rano op eigen risico! Als een hond te dicht bij Rano in de buurt komt sta ik niet in voor de gevolgen...!

Ah, nóg een ruiter die de wet en haar verantwoordelijkheden niet kent.

hc

Daar gaat het niet om HC, maar Rano is een beest die ik niet in alles onder controle kan hebben...

Rano is, nadat hij door een grote hond gebeten is, erg op zijn hoede met honden....Op het moment dat een hond zou proberen Rano te grijpen zou hij zeker trappen uit verdediging (maar dat zouden meer paarden doen, daar hoeven ze niet eens slechte ervaringen voor te hebben).

Das toch puur oerinstinct! Iets wat jij zou moeten waarderen als natural!

En waar is dan de verantwoordelijke hondenbezitter ineens heen? Immers kan hij/zij alles voorkomen door ofwel de hond aan te lijnen of hem zo goed onder appèl hebben dat aanlijnen overbodig is...

Sorry HC, maar je opmerking slaat dus op niks, want ik zie in deze situatie niet in dat de ruiter schuld heeft...!
Laatst bijgewerkt door Adil op 05-11-08 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:31

Met het ruiterbewijs en met trektochten heb ik altijd geleerd dat je in stap je tegenliggers moet passeren..

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:40

Ikima schreef:
Ik weet niet in welke eeuw jij uit Nederland vertrokken bent hc maar je hebt het helemaal mis, er zijn juist heel weinig ruiterpaden en volop ruimte voor honden om los te lopen.
Als ik bijna €100,- per jaar moet betalen voor die ruiterpaden dan wil ik er ook op rijden zonder om de 100 meter te gaan stappen vanwege een wandelaar, die gaan maar op hun eigen paden. Ik ga er ook niet in rengalop voorbij maar in een rustig handgalopje, mits er genoeg ruimte is.
In een bos zonder ruiterpaden ga ik wel stappen als ik een wandelaar tegenkom, dan maken we gezamelijk gebruik van de paden en dan moet ieder zich aanpassen, dus ook die persoon met loslopende hond.

Juist! Lachen

E__line

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:41

Ik vind gewoon dat honden NIET op de ruiterpaden mogen komen! Ze hebben hun eigen paden!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:44

fammiepammie schreef:
Ik vind gewoon dat honden NIET op de ruiterpaden mogen komen! Ze hebben hun eigen paden!

Ik heb er geen moiete mee dat die koters loslopen, maar dan moeten ze onder appèl staan...

Maar ja, de een vind dat een ruiterpad uitsluitend voor de ruiter is en de ander niet...

Achterlijk is natuurlijk wel dat een ruiter en paard niet overal mogen komen, wandelaars etc. zijn veel vrijer...En dan ook nog eens beslag leggen op ruiterpaden...Als je er over nadenkt besef je wel hoe krom dat is....

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:45

Huertecilla schreef:
Adil18 schreef:
Honden niet aanlijnen is bij Rano op eigen risico! Als een hond te dicht bij Rano in de buurt komt sta ik niet in voor de gevolgen...!

Ah, nóg een ruiter die de wet en haar verantwoordelijkheden niet kent.

hc

Trouwens HC, mag ik vragen in welke wet staat dat mijn paard niet een hond mag trappen als deze te dicht in de buurt komt of zelfs probeert te grijpen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:47

Adil18 schreef:

Paardrijden is onnatuurlijk.
Paardrijden in de bewoonde wereld is zo onnatuurlijk als het komt.
Onder het zadel ben ik daarom de grote roerganger.

De schrikreactie is een reflex. Het fight-or-flight erna is gedrág. Dit gedrag MOET je omvormen tot veilig gedrag.

Hier zijn légio erfhonden waarvan de meesten niet mis zijn. Soms aan de ketting, vaak los. Het is niet de bedoeling dat mijn rijpaard op eigen initiatief vlucht of - een aanval afstraft.
Dit komt neer op bewuste ongehoorzaamheid en is een enorme valkuil welke je met anticiperend leiderschap moet voorkomen. JIJ moet een heldere beslissing nemen welke leidt tot een situatie waarin het paard zich veilig voelt.

Op nachtritten kom ik vaker wel dan niet een roedel verwilderde honden tegen. Overdag zie je die niet, s'nachts zijn die ronduit gevaarlijk.
Je kan het dan écht niet hebben dat jouw paard zelf initiatief neemt om te vluchten of aan te vallen. Vluchten leidt tot achtervolgen, zonder strategie aanvallen leidt tot escalatie. Beiden kunnen mij serieus in gevaar brengen.

Paardrijden = onnatuurlijk. Flight noch fight zijn acceptabel.

hc

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:50

Huertecilla schreef:
Hoeveel ik ook in mijn 'recht' sta, heb ik NOOIT het recht een situatie gevaarlijk te maken, ook al ligt de fout principieel bij een ander.

Ik vind dit een hele rake uitspraak.

Ik begrijp ook niet zo goed wat het probleem is om even in stap wandelaars, honden etc te passeren. Als ik op zondag in het bos ga rijden is het druk, dan weet ik dus dat ik me aanpassen moet. Ga ik zaterdagochtend heel vroeg dan is het rustig en heb ik het rijk alleen. In NL hebben we dusdanig weinig natuur dat we het beetje wat we hebben moeten delen. En dat gaat het prettigste als we allemaal een beetje rekening met elkaar houden. En niet door de natuur onder te verdelen in jouw pad, mijn pad, het is tenslotte ons bos.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:53

Adil18 schreef:
Maar ja, de een vind dat een ruiterpad uitsluitend voor de ruiter is en de ander niet...

...en in de wet staat????? Daar mag je van vínden wat je wil, doch je tóch gewoon aan te houden.

De ruiterij is ronduit anarchistisch wanneer het haar uitkomt. Fietspaden, wandelgebied, ruiterpaden, natuurgebied, verkeersregels, openbare veiligheid, alles wordt naar eigen goeddunken met voeten getreden.

hc

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:56

Huertecilla schreef:
Adil18 schreef:

Paardrijden is onnatuurlijk.
Paardrijden in de bewoonde wereld is zo onnatuurlijk als het komt.
Onder het zadel ben ik daarom de grote roerganger.

De schrikreactie is een reflex. Het fight-or-flight erna is gedrág. Dit gedrag MOET je omvormen tot veilig gedrag.

Hier zijn légio erfhonden waarvan de meesten niet mis zijn. Soms aan de ketting, vaak los. Het is niet de bedoeling dat mijn rijpaard op eigen initiatief vlucht of - een aanval afstraft.
Dit komt neer op bewuste ongehoorzaamheid en is een enorme valkuil welke je met anticiperend leiderschap moet voorkomen. JIJ moet een heldere beslissing nemen welke leidt tot een situatie waarin het paard zich veilig voelt.

Op nachtritten kom ik vaker wel dan niet een roedel verwilderde honden tegen. Overdag zie je die niet, s'nachts zijn die ronduit gevaarlijk.
Je kan het dan écht niet hebben dat jouw paard zelf initiatief neemt om te vluchten of aan te vallen. Vluchten leidt tot achtervolgen, zonder strategie aanvallen leidt tot escalatie. Beiden kunnen mij serieus in gevaar brengen.

Paardrijden = onnatuurlijk. Flight noch fight zijn acceptabel.

hc

Dit is absoluut de grootste onzin die ik ooit las...!
Ik kan en wil mijn paard niet in zoverre controlen dat hij niet meer durft te trappen uit verdediging...!
Hoe wil je dat bewerkstelligen, HC? Dat is onmogelijk! Op het moment dat een paard zich aangevallen voelt door in dit voorbeeld een hond en geen andere optie meer ziet zal het uithalen als reflex...

Reflexen zijn er om jezelf te beschermen en je moet wel heel erg achterlijk zijn als je dit soort reflexen wilt gaan onderdrukken. Je maakt iets kapot wat de natuur niet zonder reden mee heeft gegeven....

Bovendien ben ik dat toontje van jou onderhand spuugzat! Het is leuk dat je wilt discussiëren, maar doe dat a.u.b. zonder te doen alsof alleen jij de waarheid verkondigt en de ander slecht ruiterschap in de schoenen te schuiven!!! Boos!

En nogmaals de vraag:

Citaat:
Trouwens HC, mag ik vragen in welke wet staat dat mijn paard niet een hond mag trappen als deze te dicht in de buurt komt of zelfs probeert te grijpen?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:58

Huertecilla schreef:
Adil18 schreef:

...en in de wet staat????? Daar mag je van vínden wat je wil, doch je tóch gewoon aan te houden.

De ruiterij is ronduit anarchistisch wanneer het haar uitkomt. Fietspaden, wandelgebied, ruiterpaden, natuurgebied, verkeersregels, openbare veiligheid, alles wordt naar eigen goeddunken met voeten getreden.

hc

Het is een uitspraak en baseert zich niet direct op mijn mening. Verder zou je eens op mijn hele bericht moeten reageren en niet alleen op de delen waarop jij denkt een antwoord te hebben...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:59

Voor alle duidelijkheid nog eens mijn eerste post, je schuift me namelijk zaken in de schoenen die ik niet wil hebben Knipoog

Citaat:
Ik passeer meestal in stap, meer voor mijn eigen veiligheid en dat van mijn paard...Als een mens toch ineens iets overwacht doet of de hond die ze bij zich hebben toch een sprong naar voren doet omdat het paard en vaart op hem afkomt zijn de reacties van de paarden soms moielijk te voorspellen en dat maakt het wel gevaarlijk...

Verder vind ik het niet netjes dat mensen zich op ruiterpaden bevinden. Het mag wel zijn dat het mag, dat wil echter niet zeggen dat het moet....! Ik mag ook met mijn paard door de bouw heen jakkeren mar doe het liever niet i.v.m. verkeer ophouden en de productie van mesthopen voor iemands deur...

Soms is het niet te vermijden, het zij zo, maar over het algmeen vind ik dat wandelaars en mountainbikers van de ruiterpaden weg moeten blijven...Fatsoen, gewoon fatsoen...

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:07

Passeren doe je altijd in stap heb ik geleerd. (ondermeer ruiterbewijs e.d.)

Bovendien, ik ben een paardenmeid in hart en nieren en heb altijd heel veel in het bos gereden, maar toen ik laatst met mijn twee honden in het bos was (hier mogen ze in dat bos overal los lopen) kwamen er twee ruiters aan die geen vaart minderden en in volle draf voorbij schoten (ik had de honden bij me geroepen). Ik vond het ronduit onbeschoft! Je weet nooit wat er kan gebeuren, mensen en dieren kunnen schrikken en een ongeluk zit in een klein hoekje. Het was overigens geen ruiterpad, maar één van de iets bredere bospaden van mul zand.

Passeren doe je imo in stap!

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:12

Ruiterij anarchistisch? Onder welke steen woon jij? Op de Nederlandse wegen is het tegenwoordig levensgevaarlijk om met je paard te lopen, wandelgebieden zijn verboden voor paarden, blijft alleen nog een ruiterpad over dus daar wil ik ook ongestoord rijden.
Als mijn paard door een hond aangevallen wordt dan mag die rustig een lel uitdelen, moet ik mijn paard dan maar in de hielen laten bijten of erger zoals bij een eventing ruiter destijds is gebeurd, zijn paard werd door een loslopende pitbull doodgebeten.
Ik zie jou je paard echt niet in stap houden als je een roedel wilde honden achter je aan keijgt.

E__line

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:14

Adil18 schreef:
fammiepammie schreef:

Ik heb er geen moiete mee dat die koters loslopen, maar dan moeten ze onder appèl staan...

Achterlijk is natuurlijk wel dat een ruiter en paard niet overal mogen komen, wandelaars etc. zijn veel vrijer...En dan ook nog eens beslag leggen op ruiterpaden...Als je er over nadenkt besef je wel hoe krom dat is....

Maar als wij langsrijden, staan ze niet onder appèl! Het baastje kan roepen wat ie wilt maar ze komen niet terug!

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:17

Kleine aanvulling trouwens;

Als ik met mijn paard door de bossen rijd en ik zie een wandelaar die zijn of haar hond niet bij zich roept baal ik ook flink! Ik vind namelijk dat je als ruiter nooit zomaar moet vertrouwen op de braafheid van andermans hond. Mijn honden gaan absoluut niet achter paarden aan, maar toch roep ik ze altijd bij me want dan hoeft de ruiter daar ook niet over na te denken/onzeker te zijn.

Ik heb weleens een hond achter mijn paard aan gehad die absoluut niet luisterde (en die mensen riepen de hond in eerste instantie niet eens terug), dan heb je dus echt een probleem met me. Ook met mijn paard bovendien, die is honden heel goed gewent maar een vreemde hond die richting zijn staart of achterbenen jaagt maakt hij zeker een uitzondering voor..

Ik loop met de honden trouwens nooit op de ruiterpaden. Bij ons zijn er paden genoeg, bovendien vind ik de mountainbikepaden veel leuker! Tong uitsteken Maar ruiters kom ik overal tegen, die houden zich blijkbaar niet aan de ruiterpaden hier..

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:19

Hmm, ik rem in de meeste gevallen wel af, gewoon uit beleefdheid, zou het zelf ook niet fijn vinden.
En aangezien ik al weleens flink 'boos' kan worden als een auto mij vol gas in haalt terwijl ik met een paard loop, snap ik het dus wel.
Maar als er nu zoveel ruimte is dat ze absoluut geen last van mij hebben, dan zou ik gerust in draf of galop gaan. (nu doe ik dat niet, in geen enkel geval omdat ik een jonge pony heb, die soms nog de streken heeft om ineens weg te schieten of opzij)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:36

Adil18 schreef:
Dit is absoluut de grootste onzin die ik ooit las...!
Ik kan en wil mijn paard niet in zoverre controlen dat hij niet meer durft te trappen uit verdediging...!
Hoe wil je dat bewerkstelligen, HC? Dat is onmogelijk! Op het moment dat een paard zich aangevallen voelt door in dit voorbeeld een hond en geen andere optie meer ziet zal het uithalen als reflex....

Jij vínd het onzin.
Jij dénkt dat het onmogelijk is.

Wanneer jouw paard geen andere optie meer ziet dan uithalen dan is dat een falen van JOU.

Het is de basis onder veilig rijden dat het natuurlijke gedrag van de ruiter betrouwbaar in veilige banen wordt geleid. Dát is nu net waar dresseren, dressuur om gaat.
Een 'onvoorspelbaar vlucht-of-aanval-dier' van 500+ kilo hoort niet in de openbare ruimte.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:40

Een paard wat niet mag trappen ter verdediging, dat gaat tegen alle principes in. Mooie boel, stel je voor dat een hond zich vastbijt in het achterbeen van mijn paard en mijn paard mag niks terugdoen. Nee, je faalt inmijn optiek wanneer je je dier dusdanig dresseert dat het geen dier meer is maar een slaafje wat zich laat bijten.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:41

hc wat een onzin, je moet en zal altijd gelijk hebben hè, een paard moet het maar over zich heen laten gaan als hij aangevallen wordt? Een aanvallende hond hoort wel in de openbare ruimte zeker.

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:42

Ir111 schreef:
Ik heb even de ruiterbewijs regels erbij gepakt:

Citaat:
Gulden regels voor het buitenrijden:

1. U bent gast: volg de aanwijzingen van de gastheer op
2. Maak gebruik van de voor u bestemde wegen
3. Fiets- of voetpaden zijn er alleen voor fietsers of wandelaars
4. Jonge aanplant moet bos worden; rijd er niet doorheen
5. Laat uw paard niet grazen en ook niet knabbelen aan struik of boom
6. Houd altijd zoveel mogelijk rekening met andere recreanten
7. Moet u wandelaars passeren, doe dat dan stapvoets
8. Ook ruiters en aanspanningen passeert u in stap\
9. Een goede ruiter rookt niet: brandgevaar!
10. Wees er voortdurend op attent dat een paard een eigen reactie heeft

Dit zijn dus geen wettelijk vastgestelde regels. Echter wel een regels die meehelpen om de goede naam van ruiters hoog te houden waardoor we welkom blijven met onze paarden in natuurgebieden. Lachen

hier wilde ik ook aan refereren Lachen. Netjes in stap passeren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:44

11. Honden aan de lijn!!!!!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:44

Huertecilla schreef:
Het is de basis onder veilig rijden dat het natuurlijke gedrag van de ruiter betrouwbaar in veilige banen wordt geleid. Dát is nu net waar dresseren, dressuur om gaat.
Een 'onvoorspelbaar vlucht-of-aanval-dier' van 500+ kilo hoort niet in de openbare ruimte.
hc

Tjonge wat kort door de bocht! Al heb je je paard nog zo gedresseerd, dan kun je het toch nog niet beschermen tegen een geflipte roedel honden die plotseling om de bocht komt stormen en in de achterbenen van je paard gaan hangen?