Welk hondenras perfect om mee te nemen naar buitenritten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Candace

Re: Welk hondenras perfect om mee te nemen naar buitenritten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:52

Wij gaan wel eens met een herder naar buiten, maar die luisterd dan ook super goed! Is wel heel leuk om te doen! Maar ik denk dat het meer aan de hond ligt dan aan het ras. Want er zullen ook herders zijn die voor geen meter luisteren, je kunt ze nooit allemaal over 1 kam scheren.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 23:56

maar wat gebeurt er als je je border meeneemt en je komt onderweg een kudde schapen tegen?
lijkt me dat je altijd je onder appel moet hebben als je naar buiten wilt, hoe 'geschikt' je hond ook lijkt; uiteindelijk zijn ze geen van allen gefokt om maar een beetje sullig achter je aan te hobbelen Lachen

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 00:08

Jade schreef:
maar wat gebeurt er als je je border meeneemt en je komt onderweg een kudde schapen tegen?
lijkt me dat je altijd je onder appel moet hebben als je naar buiten wilt, hoe 'geschikt' je hond ook lijkt; uiteindelijk zijn ze geen van allen gefokt om maar een beetje sullig achter je aan te hobbelen Lachen

Ik weet niet hoe het met andere borders zit, maar die van mijn moeder gaat niet achter schapen aan als je dat niet wilt. En drijven wil hij wel hoor, als hij de kans krijgt. Katten, fietsers of schapen, het maakt hem allemaal niets uit. Maar nee is nee en dan is het ook klaar. Mijn moeder wandelde altijd met hem in een natuurgebied waar schapen los liepen en dat was geen enkel probleem. Dus ik denk dat het wel meevalt. Zeker ook omdat mijn moeder niet zo consequent is en die hond eigenlijk helemaal niet zo goed opgevoed, dus als het met hem lukt moet het andere borders toch ook te leren zijn. Bloos *LOL*

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:11

mijn border drijft niet en vind schapen nog niks.... mijne loopt nooit van me weg.... katten vind ze wel leuk om achteraan te rennen maar dat doet ze dan ook niet....

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:25

Mijn duitse herder ging vroeger altijd mee. Dat ging perfect maar dat was ook een hond die zeer goed luisterde. Moest er alleen wel aan denken dat ik "over" zei als we een weg moesten oversteken; anders bleef de hond gewoon zitten. Dat commando nam het paard later gewoon over en die ging dus ook pas als je "over" zei.

vosscot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:32

wij hebben een bordercollie die bang is van paarden en schapen maar heeft wel veel uithoudingsvermogen het licht er net aan hoe je de hond opvoed en
vanaf het begin laten weten dat het ''leuk'' is om met de paarden mee te gaan. let er wel op dat je de afstanden langzaam opbouwd want het
kan voor een hond ook teveel worden en een hond heeft een wat kortere pootjes dan een paard.

(inderdaad onze hond rent wel achter fietsers hardlopers en katten aan maar doet ze gelukkig geen kwaad maar het is wel vervelend Clown )

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:18

Jade schreef:
hoe 'geschikt' je hond ook lijkt; uiteindelijk zijn ze geen van allen gefokt om maar een beetje sullig achter je aan te hobbelen Lachen

Die van mij moet fiks doorrennen en bij de les blijven, want ik rij wel stevig door, dus dat is geen punt Haha!

Ik heb alleen geen zin om daarop te moeten letten en dat ben ik mijn hond wel verplicht.
Punt twee is dat ik ook op moet letten dat mijn hond geen last veroorzaakt. Dat ben ik de woonomgeving verplicht.
De hond staat perfect onder appél doch als ik niet roep is er niets om naar te luisteren dus.... moet ík opletten.
Ik let liever op goed rijden Cool

hc

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:09

dalmaten zijn zeer geschikt (mits opgevoed natuurlijk). ze liepen vroeger mee met de koets, als gezelschap en bewaker.
ze zijn vriendelijk, trouw aan de baas, intelligent, sportief en hebben een groot uithoudingvermogen.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:59

Een bordercollie lijkt mij wel heel geschikt of een Husky, deze honden hebben veel beweging nodig.

EquiNatura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:24

Hai
Ik heb zelf een kruising herder en een hovaward en beide gaan erg graag mee op buitenritten. Heeft wel even tijd gekost om ze het een en ander aan te leren. Met name wanneer ik ging gallopperen was de herder erg enthousiast en mocht graag tussen de paarden benen door lopen dan wel in de staart van mijn paard hangen en dat was niet de bedoeling. Maar volgens mij kom je met een hoop geduld en redelijk gehoorzame hond met iedere hond een heel eind. Tenminste wel als het een hond is die aardig wat bewegen kan en mag.

_Gabriellexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:27

Een australian scheperd doq of een bordelcollie. Maar denk dat de meeste honden wel geschikt zijn als ze maar goed opgevoed zijn en braaf luisteren. Knipoog

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:31

Ik heb een Franse basset die regelmatig mee gaat op buitenrit. Voor zo'n eigenwijs ras, is ze heel erg braaf, ze blijft altijd in de buurt en ze komt altijd als ik roep. Konijnen e.d laat ze links liggen.
Langs de weg loop ik naast mijn paard en heb ik de hond aan de lijn.
Ik heb het langzaam opgebouwd, nu heeft ze een superconditie en kan ze rustig een uur mee. Ik doe het dan wel rustig aan en hou tussendoor even een kleine pauze.

Hond en paard zijn trouwens echte vriendinnen. Paardlief heeft zelfs ooit een keer een andere hond die mijn hond aanviel weggejaagd! Ik vind het heerlijk om samen met mijn 2 beste maatjes op 4 voeten op stap te gaan.

lizzyke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:11

Ik geef zelf de voorkeur aan de australian shepherd die onder de westernruiters populair zijn, omdat ze zo oplettend met paarden zijn, reageren snelen hebben veel engergie, darabij moeten ze natuurlijk wel gehoorzaam zijn, en als ik met mijn paard door een drukke woonwijk rijd dan nam ik heb wel altijd even aan de lijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:02

_Gabriellexx schreef:
Een australian scheperd doq of een bordelcollie. Maar denk dat de meeste honden wel geschikt zijn als ze maar goed opgevoed zijn en braaf luisteren. Knipoog

Het zijn australian sheperd's(geen dog want het is al een sheperd) en border collie's. Knipoog
Bordel collie's... arme hondjes Haha!

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:17

Kan je ook Leonbergers meenemen op buitenritten? Ze zijn wat groter dan Duitse Herders en in hun gemiddelde stokmaat is rond de 74 cm (Gemiddeld! Houd rekening mee dat ze ook 84 cm kunnen worden) voor de reuen. Bij de teven licht het rond de 68 cm vermoed ik. Ze kunnen op zich erg goed worden getraind en het zijn waakhonden. (We hadden er 3 rondlopen, helaas zijn er 2 overleden, maar binnekort krijgen we een nest)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:19

Tuurlijk kun je die meenemen. Zoals al gezegd is; als hij maar komt als je hem roept kan in princiepe elke hond mee, hoewel de een het wat langer vol kan houden dan de ander, maar dat lijkt me bij een leonberger geen probleem.

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:38

Op het moment oefen ik te paard in de binnenbak dat mijn bordercollie 'naast' moet blijven, ze is nog maar 7 maanden en superenthousiast naar alles om haar heen. Maar als ik haar roep komt ze wel gelijk naar me toe en wijkt niet meer van mijn zijde. Over een jaartje of zo wil ik haar wel een keer mee nemen op buitenrit.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:36

anneliesdj schreef:
_Gabriellexx schreef:

Het zijn australian sheperd's(geen dog want het is al een sheperd) en border collie's. Knipoog
Bordel collie's... arme hondjes Haha!

ROFL zag het ook al...

thea_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:30

Hooi,,
Ik neem altijd mijn jack russeltje mee, maar dan moet je wel een hebben die goed luisterd:D
& niet bang is voor paarden want ik had een keer dat mijn pony schrok en toen schrok de hond en toen viel die in de vaart:$
Gelukkig kon ik hem er snel uithalen;)
Maar voor de rest gaat het altijd wel goed!!

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:34

Adrian schreef:
Elke hond die onder appel staat, die fysiek in staat is een galloperend paard bij te houden en in een goede conditie verkeerd, is geschikt als gezelschapshond tijdens buitenritten. Ik had ooit een Labrador Retriever die ik meenam op buitenritten. Plotseling was ik hem kwijt, omdat hij de geur aannam van een konijntje of zo...moest ik achter hem aan. Later had ik een Jack Russell..die rende voor ons uit en als hij moe werd sprong hij, via mijn voet, voor mij op het zadel. Volgens mij is er geen ras hond die past bij een bepaald ras paard. Hg. A3

Hier sluit ik me volledig bij aan; niets aan toe te voegen.
Niets is zo vervelend om steeds je hond in de gaten te moeten houden.
Ken je hond dus Knipoog

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:39

AngelSpirit schreef:
Kan je ook Leonbergers meenemen op buitenritten? Ze zijn wat groter dan Duitse Herders en in hun gemiddelde stokmaat is rond de 74 cm (Gemiddeld! Houd rekening mee dat ze ook 84 cm kunnen worden) voor de reuen. Bij de teven licht het rond de 68 cm vermoed ik. Ze kunnen op zich erg goed worden getraind en het zijn waakhonden. (We hadden er 3 rondlopen, helaas zijn er 2 overleden, maar binnekort krijgen we een nest)

Met de onze (waren beide geen zware types) had het best gekund denk ik, maar als je zo'n echte 'beer' hebt lijkt het me voor de hond te zwaar. Het zijn overigens wel fantastische honden. Wij hebben er 2 gehad en ook mee gefokt. Soms kwamen 'pups' logeren en dan had je 5 reuzen in huis lopen (waar je niets van merkte).

Fe_m_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:19

ik heb zelf een friese stabij en die is helemaal niet bang voor paarden.
hij loopt vaak juist te dicht achter de paarden en heeft daardoor al een keer een trap gehad, maar hij blijft het doen!

Stephanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:26

Citaat:
Honden die het meest geschikt zijn zijn dan vanzelfsprekend(gelet op de achtergrond); herders, collie's en terriers maar bv ook dalmatiers.

Misschien een late reactie maar lees het nu pas:

ik dacht juist dat Dalmatiers weglopertjes zijn, dan zou ik m toch niet graag meenemen op buitenrit.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:36

Wij nemen onze flatcoated retriever weleens mee... Hij houdt het prima bij (ook een stukje galop) en rent over het algemeen braaf met ons mee. Maar ja, het blijft een flatcoat en die zijn nou eenmaal enthousiast, dus als hij iets leuks ziet sjeest hij erheen, als er een hondje is moet er gespeeld worden en 's zomers springt hij in alle moddersloten Knipoog
Als dat even nodig is kan hij naast de paarden volgen (belonen met een koekje doet wonderen).
Klein nadeeltje wel: hij heeft de neiging in de struikjes te gaan snuffelen en er dan bij wijze van verrassing ergens anders ineens heel hard uit te komen rennen Haha!

Muuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 01:02

Ik denk vooral honden die een goed uithoudingsvermogen hebben en ook echte buitenhonden zijn.
Wij hebben een Border Collie en een Rhodesian Richback en die gaan regelmatig wel eens mee als ik naar buiten ga.

Oja, en de hond moet natuurlijk goed luisteren Knipoog