Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
runningkawa schreef:Scotty, als er 1 niet kan discusieren ben jij het omdat je tenen 2 meter lang zijn, dus wat je ook zegt, je staat er meteen op.Van jou mag je gewoon niet zeggen dat het niks vind
Zeg je dat wel ben je boos.
Doe minder aanvallend en minder opdringerig en je krijgt heel andere reacties
Nee, natuurlijk wijk ik niet van het standpunt af dat het onzin is?
Waarom zou ik dat wel doen als dit mijn mening is?
Natuurlijk wijk ik niet van het standpunt af dat herkennen van beenstanden niets afdoet aan de verkeersveiligheid.
Want net als dirkje zegt, vergroot dat de verkeersveiligheid?
Nee, 0,0 %
Dat je leert elkaar in stap te passeren..mooi
Maar als je normale les krijgt, ga je ook eens met de manage les naar buiten met mooi weer.
En dan zal je instructrice je dat ook leren.
De dingen die dirkje zegt (en daar hebben shadow, ikke en ik het ook al over gehad)
Leren vooruit kijken, waneer wacht je ff, of eis je zelfs de weg ff op.
Dat leer je door ervaring, niet door dat bewijsje
Dirkje25 schreef:runningkawa schreef:Scotty, als er 1 niet kan discusieren ben jij het omdat je tenen 2 meter lang zijn, dus wat je ook zegt, je staat er meteen op.Van jou mag je gewoon niet zeggen dat het niks vind
Zeg je dat wel ben je boos.
Doe minder aanvallend en minder opdringerig en je krijgt heel andere reacties
Nee, natuurlijk wijk ik niet van het standpunt af dat het onzin is?
Waarom zou ik dat wel doen als dit mijn mening is?
Natuurlijk wijk ik niet van het standpunt af dat herkennen van beenstanden niets afdoet aan de verkeersveiligheid.
Want net als dirkje zegt, vergroot dat de verkeersveiligheid?
Nee, 0,0 %
Dat je leert elkaar in stap te passeren..mooi
Maar als je normale les krijgt, ga je ook eens met de manage les naar buiten met mooi weer.
En dan zal je instructrice je dat ook leren.
De dingen die dirkje zegt (en daar hebben shadow, ikke en ik het ook al over gehad)
Leren vooruit kijken, waneer wacht je ff, of eis je zelfs de weg ff op.
Dat leer je door ervaring, niet door dat bewijsje
Ik wil het zelfs nog anders te stellen: ik denk zelfs dat het de verkeersveiligheid verslechterd.
De meest ouders hebben geen idee waar hun kinderen met de paarden nu werkelijk mee bezig zijn. Hebben geen idee hoe goed of slecht hun dochter, zoon nu rijdt. Het enige dat ze op een gegeven moment horen is hun kind dat vraagt of ze het ruiterrijbewijs mogen halen. Het kost immers geld dus dan komen ze iets vragen. Het kind krijgt de benodigde eurie beschikbaar en ze slaagt ook nog. Wat knap zeg zo maar geslaagd. Zeg pa tegen ma, zie je wel ze kan het echt goed ik heb het altijd als geweten.
Een aantal maanden later komt ze vragen of ze met een buitenrit mag meedoen. En oja we gaan ook een stukje over de weg. De manegehouder heeft lijkt mij ( als hij slim is iig) de toestemming van de ouders nodig. De ouders moeten dan dus een inschatting maken of dat veilig is voor hun dochter/ zoon.
Ze gaan eens praten met de manegehouder ( lesgever)
En een van de antwoorden die ze dan dus krijgen is: ze is wel geslaagd voor ruiterrijbewijs.
De ouders wikken en wegen en het verlossende antwoord komt. .....![]()
Ja hoor meidje jij mag meedoen.
Vervolgens rijdt het meidje mee en ja hoor we hebben een meidje van 12 over de weg ( onder begeleiding natuurlijk)
weer een tijdje later vraagt ze of ze met een paar vriendinnen mag gaan buitenrijden. De ouders wikken en wegen weer.
Ze heeft haar ruiterrijbewijs, ze heeft het als eens eerder gedaan. Uuuuh ja hoor meidje jij wel.
Het gevolg is dat er dan dus een paar meidjes van 12, 13 af 14 jaar buitenrijden en ook in het verkeer dus. De ouders denken dta het wel veilig is. Ze hebben echter geen idee wat een paard of pony voor een ongeleid projectiel kan zijn. Nu niet voor het paard of pony maar wel voor het kind en de nietsvermoedende overige verkeersdeelnemers. Komt daar een meidje van een jaar of 13 met die pownie van pak hem beet 300 kg door je voorruit naar binnen gezet. Het meidje levensgevaarlijk verwond. De pownie terplaatse afgemaakt door een toegesnelde arts. En dat allemaal vanwege de schijnzekerheid die het ruiterrijbewijs ( in de huidige opzet) biedt
Citaat:In tegenstelling tot bij veel andere sporten is de meerderheid van de slachtoffers vrouw (85%, 8.000). Een kwart van de blessures komt voor bij 10- tot en met 14-jarigen (24%, 2.200).
Ruim tweederde van de blessures wordt veroorzaakt door een val van het paard of de pony (66%, 6.200). Daarnaast raakt 21% van de slachtoffers geblesseerd door contact met het dier (2.000) bijvoorbeeld door een trap of schop van het dier of doordat het paard of de pony op de voet van het slachtoffer gaat staan.
Bij meer dan de dan de helft van de slachtoffers is niet bekend op welke locatie de blessure is opgelopen. De overige blessures zijn vrijwel allemaal opgelopen in een manege (35%, 3.300), een veel kleiner gedeelte in bijvoorbeeld natuurgebieden, op straat of op de boerderij.Blessures zijn is er vooral aan de armen (42%, 3.900) en benen (28%, 2.600). Hoewel oppervlakkige letsels/kneuzingen bovenaan staan komen botbreuken (vooral aan armen) ook relatief vaak voor. Ten opzichte van andere sporten komen blessures aan de romp relatief vaak voor (17%, voor alle sporten 5%).
Scotty__ schreef:Ik heb net hierboven vermeld, het is niet alleen om veilig de weg op te gaan.
Ook voor daarbuiten, en heel fijn dat JIJ dat allemaal weet, maar 80% weet dat niet, en om veiligheid voorop te hebben is het dus verstandiger dat het wél verplicht word.
Als jij de DA laat komen kóst dat ook weer geld, je kan beter zelf al meer weten, en niet de moeite hoeven te nemen om de DA te laten komen, want dan ben je meestal ook weer een paar dagen verder.
runningkawa schreef:Citaat:In tegenstelling tot bij veel andere sporten is de meerderheid van de slachtoffers vrouw (85%, 8.000). Een kwart van de blessures komt voor bij 10- tot en met 14-jarigen (24%, 2.200).
Ruim tweederde van de blessures wordt veroorzaakt door een val van het paard of de pony (66%, 6.200). Daarnaast raakt 21% van de slachtoffers geblesseerd door contact met het dier (2.000) bijvoorbeeld door een trap of schop van het dier of doordat het paard of de pony op de voet van het slachtoffer gaat staan.
Bij meer dan de dan de helft van de slachtoffers is niet bekend op welke locatie de blessure is opgelopen. De overige blessures zijn vrijwel allemaal opgelopen in een manege (35%, 3.300), een veel kleiner gedeelte in bijvoorbeeld natuurgebieden, op straat of op de boerderij.Blessures zijn is er vooral aan de armen (42%, 3.900) en benen (28%, 2.600). Hoewel oppervlakkige letsels/kneuzingen bovenaan staan komen botbreuken (vooral aan armen) ook relatief vaak voor. Ten opzichte van andere sporten komen blessures aan de romp relatief vaak voor (17%, voor alle sporten 5%).
Dus laten we beginnen met maneges veiliger te maken
Harder nodig dan het bewijs in voeren
En dat de jongeren/pubers meer ongelukken maken is dus ook een feit
Citaat:de WA-verzekering, that's all.
dierfysio schreef:ik heb niet het hele topic gelezen, maar begrijp dat er discussie is over het nut van het RB.
mijn mening: geen. waarom? omdat ik het heb gehaald toen ik 12 jaar was, en amper kon rijden nog. ik heb het gehaald op ene vijfsterren-FNRS-manege, waar ze me wel netjes hebben leren rijden, maar dus ook examen lieten doen toen ik amper rijervaring had. geslaagd met vlag en wimpel!
nu, 18 jaar rijervaring verder en in bezit van een lief, doch schrikkerig eigen paard, heb ik dat ding nooit bij me. ik verleng 'm braaf iedere paar jaar, maar niemand heeft me er ooit naar gevraagd.
waarom ik 't dan toch verleng? de WA-verzekering, that's all.ik vind het ook een schijn-veiligheid bieden. tenzij ze het examen eens flink moeilijker maken, zodat 12-jarige penny-meisjes (zoals ik toen ook, haha) het niet halen.
natuulijk is het nuttig dat je ook iets weet over beenstanden, correct optomen, etc. maar verkeer inschatten, en het gevaar van 700kg angstig paard onder je? dat is niet iets voor kinderen.
verder vind ik het enorm spijtig dat die campagne op TV etc. van de KNHS 'weet wat je doet als je een paard ontmoet' gestaakt is wegens geldgebrek. ik kom geregeld mafkezen tegen die daar nog wel een lesje of wat in konden gebruiken; ik noem crossmotoren, wielrenners, tractorchaffeurs, andere dombo's die net naast je toeteren. erger-de-erger-de-erger...
dierfysio schreef:ik meen dat mijn WA-verzekering niet alle schade dekt die die extra WA wel dekt. althans, dat hebben ze me toen verteld.
of heb ik me weer wat wijs laten maken??
ja, het kost wat geld, ik meen iets van 17e ofzo per twee of drie jaar. geen man over boord dus.
runningkawa schreef:Citaat:In tegenstelling tot bij veel andere sporten is de meerderheid van de slachtoffers vrouw (85%, 8.000). Een kwart van de blessures komt voor bij 10- tot en met 14-jarigen (24%, 2.200).
Dus laten we beginnen met maneges veiliger te maken
Harder nodig dan het bewijs in voeren
En dat de jongeren/pubers meer ongelukken maken is dus ook een feit
dierfysio schreef:ik heb niet het hele topic gelezen, maar begrijp dat er discussie is over het nut van het RB.
mijn mening: geen. waarom? omdat ik het heb gehaald toen ik 12 jaar was, en amper kon rijden nog. ik heb het gehaald op ene vijfsterren-FNRS-manege, waar ze me wel netjes hebben leren rijden, maar dus ook examen lieten doen toen ik amper rijervaring had. geslaagd met vlag en wimpel!
nu, 18 jaar rijervaring verder en in bezit van een lief, doch schrikkerig eigen paard, heb ik dat ding nooit bij me. ik verleng 'm braaf iedere paar jaar, maar niemand heeft me er ooit naar gevraagd.
waarom ik 't dan toch verleng? de WA-verzekering, that's all.
ik vind het ook een schijn-veiligheid bieden. tenzij ze het examen eens flink moeilijker maken, zodat 12-jarige penny-meisjes (zoals ik toen ook, haha) het niet halen.
natuulijk is het nuttig dat je ook iets weet over beenstanden, correct optomen, etc. maar verkeer inschatten, en het gevaar van 700kg angstig paard onder je? dat is niet iets voor kinderen.
verder vind ik het enorm spijtig dat die campagne op TV etc. van de KNHS 'weet wat je doet als je een paard ontmoet' gestaakt is wegens geldgebrek. ik kom geregeld mafkezen tegen die daar nog wel een lesje of wat in konden gebruiken; ik noem crossmotoren, wielrenners, tractorchaffeurs, andere dombo's die net naast je toeteren. erger-de-erger-de-erger...
waarom ik 't dan toch verleng? de WA-verzekering, that's all.
ik vind het ook een schijn-veiligheid bieden. tenzij ze het examen eens flink moeilijker maken, zodat 12-jarige penny-meisjes (zoals ik toen ook, haha) het niet halen.
maikeltje schreef:@siria, ik neem aan dat je op die leeftijd niet alleen naar die ponyclub reed.
maikeltje schreef:@siria, ik neem aan dat je op die leeftijd niet alleen naar die ponyclub reed.