Ruiterbewijs wordt misschien verplicht!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ruiterbewijs wordt misschien verplicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 11:22

Dan zit jij in een goede omgeving Haha!

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 11:22

en ik denk dat juist diegene die rustig doen niet perse hun paarden op bokt zetten dus dat haw een vertekend beeld geeft Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 11:24

Ken er ook wel zonder HAW Lachen

Zie er hier ook voorbij komen dat ik denk..slik...als dat de hele weg maar goed gaat...

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 11:44

ach ja dat denk ik dan weer als ik weer eens van die manegemensen met eigen paard zie wat beetje schrikachtig is en dan van die onervaren typetjes die niet kunnen rijden, dusja meningen verschillen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 12:07

Daarom zei ik ook al eerder
Zou er de echte cijfers wel van willen zien Ja

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 12:13

runningkawa schreef:
Scotty, als er 1 niet kan discusieren ben jij het omdat je tenen 2 meter lang zijn, dus wat je ook zegt, je staat er meteen op.Van jou mag je gewoon niet zeggen dat het niks vind
Zeg je dat wel ben je boos.
Doe minder aanvallend en minder opdringerig en je krijgt heel andere reacties

Nee, natuurlijk wijk ik niet van het standpunt af dat het onzin is?
Waarom zou ik dat wel doen als dit mijn mening is?

Natuurlijk wijk ik niet van het standpunt af dat herkennen van beenstanden niets afdoet aan de verkeersveiligheid.
Want net als dirkje zegt, vergroot dat de verkeersveiligheid?
Nee, 0,0 %

Dat je leert elkaar in stap te passeren..mooi Ja
Maar als je normale les krijgt, ga je ook eens met de manage les naar buiten met mooi weer.
En dan zal je instructrice je dat ook leren.

De dingen die dirkje zegt (en daar hebben shadow, ikke en ik het ook al over gehad)
Leren vooruit kijken, waneer wacht je ff, of eis je zelfs de weg ff op.
Dat leer je door ervaring, niet door dat bewijsje

Ik wil het zelfs nog anders te stellen: ik denk zelfs dat het de verkeersveiligheid verslechterd.

De meest ouders hebben geen idee waar hun kinderen met de paarden nu werkelijk mee bezig zijn. Hebben geen idee hoe goed of slecht hun dochter, zoon nu rijdt. Het enige dat ze op een gegeven moment horen is hun kind dat vraagt of ze het ruiterrijbewijs mogen halen. Het kost immers geld dus dan komen ze iets vragen. Het kind krijgt de benodigde eurie beschikbaar en ze slaagt ook nog. Wat knap zeg zo maar geslaagd. Zeg pa tegen ma, zie je wel ze kan het echt goed ik heb het altijd als geweten.
Een aantal maanden later komt ze vragen of ze met een buitenrit mag meedoen. En oja we gaan ook een stukje over de weg. De manegehouder heeft lijkt mij ( als hij slim is iig) de toestemming van de ouders nodig. De ouders moeten dan dus een inschatting maken of dat veilig is voor hun dochter/ zoon.
Ze gaan eens praten met de manegehouder ( lesgever)
En een van de antwoorden die ze dan dus krijgen is: ze is wel geslaagd voor ruiterrijbewijs.
De ouders wikken en wegen en het verlossende antwoord komt. ..... ROFL ROFL Ja hoor meidje jij mag meedoen.

Vervolgens rijdt het meidje mee en ja hoor we hebben een meidje van 12 over de weg ( onder begeleiding natuurlijk)
weer een tijdje later vraagt ze of ze met een paar vriendinnen mag gaan buitenrijden. De ouders wikken en wegen weer.
Ze heeft haar ruiterrijbewijs, ze heeft het als eens eerder gedaan. Uuuuh ja hoor meidje jij wel.

Het gevolg is dat er dan dus een paar meidjes van 12, 13 af 14 jaar buitenrijden en ook in het verkeer dus. De ouders denken dta het wel veilig is. Ze hebben echter geen idee wat een paard of pony voor een ongeleid projectiel kan zijn. Nu niet voor het paard of pony maar wel voor het kind en de nietsvermoedende overige verkeersdeelnemers. Komt daar een meidje van een jaar of 13 met die pownie van pak hem beet 300 kg door je voorruit naar binnen gezet. Het meidje levensgevaarlijk verwond. De pownie terplaatse afgemaakt door een toegesnelde arts. En dat allemaal vanwege de schijnzekerheid die het ruiterrijbewijs ( in de huidige opzet) biedt

Scotty__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 12:23

Dirkje25 schreef:
runningkawa schreef:
Scotty, als er 1 niet kan discusieren ben jij het omdat je tenen 2 meter lang zijn, dus wat je ook zegt, je staat er meteen op.Van jou mag je gewoon niet zeggen dat het niks vind
Zeg je dat wel ben je boos.
Doe minder aanvallend en minder opdringerig en je krijgt heel andere reacties

Nee, natuurlijk wijk ik niet van het standpunt af dat het onzin is?
Waarom zou ik dat wel doen als dit mijn mening is?

Natuurlijk wijk ik niet van het standpunt af dat herkennen van beenstanden niets afdoet aan de verkeersveiligheid.
Want net als dirkje zegt, vergroot dat de verkeersveiligheid?
Nee, 0,0 %

Dat je leert elkaar in stap te passeren..mooi Ja
Maar als je normale les krijgt, ga je ook eens met de manage les naar buiten met mooi weer.
En dan zal je instructrice je dat ook leren.

De dingen die dirkje zegt (en daar hebben shadow, ikke en ik het ook al over gehad)
Leren vooruit kijken, waneer wacht je ff, of eis je zelfs de weg ff op.
Dat leer je door ervaring, niet door dat bewijsje

Ik wil het zelfs nog anders te stellen: ik denk zelfs dat het de verkeersveiligheid verslechterd.

De meest ouders hebben geen idee waar hun kinderen met de paarden nu werkelijk mee bezig zijn. Hebben geen idee hoe goed of slecht hun dochter, zoon nu rijdt. Het enige dat ze op een gegeven moment horen is hun kind dat vraagt of ze het ruiterrijbewijs mogen halen. Het kost immers geld dus dan komen ze iets vragen. Het kind krijgt de benodigde eurie beschikbaar en ze slaagt ook nog. Wat knap zeg zo maar geslaagd. Zeg pa tegen ma, zie je wel ze kan het echt goed ik heb het altijd als geweten.
Een aantal maanden later komt ze vragen of ze met een buitenrit mag meedoen. En oja we gaan ook een stukje over de weg. De manegehouder heeft lijkt mij ( als hij slim is iig) de toestemming van de ouders nodig. De ouders moeten dan dus een inschatting maken of dat veilig is voor hun dochter/ zoon.
Ze gaan eens praten met de manegehouder ( lesgever)
En een van de antwoorden die ze dan dus krijgen is: ze is wel geslaagd voor ruiterrijbewijs.
De ouders wikken en wegen en het verlossende antwoord komt. ..... ROFL ROFL Ja hoor meidje jij mag meedoen.

Vervolgens rijdt het meidje mee en ja hoor we hebben een meidje van 12 over de weg ( onder begeleiding natuurlijk)
weer een tijdje later vraagt ze of ze met een paar vriendinnen mag gaan buitenrijden. De ouders wikken en wegen weer.
Ze heeft haar ruiterrijbewijs, ze heeft het als eens eerder gedaan. Uuuuh ja hoor meidje jij wel.

Het gevolg is dat er dan dus een paar meidjes van 12, 13 af 14 jaar buitenrijden en ook in het verkeer dus. De ouders denken dta het wel veilig is. Ze hebben echter geen idee wat een paard of pony voor een ongeleid projectiel kan zijn. Nu niet voor het paard of pony maar wel voor het kind en de nietsvermoedende overige verkeersdeelnemers. Komt daar een meidje van een jaar of 13 met die pownie van pak hem beet 300 kg door je voorruit naar binnen gezet. Het meidje levensgevaarlijk verwond. De pownie terplaatse afgemaakt door een toegesnelde arts. En dat allemaal vanwege de schijnzekerheid die het ruiterrijbewijs ( in de huidige opzet) biedt

hier heb je idd gelijk in, mijn ouders hebben geen idee van hoe ik rij, ze zijn nog nooit komen kijken, en ik heb ook gevraagd mijn ruiterbewijs te doen.

Maar er zijn niet alleen maar mensen van 12/13/14 die niet verantwoordelijk kunnen zijn.
Je hebt ookal mensen die wel heel goed de situatie kunnen inschatten.

En de jonge meisjes en jongens die het allemaal nog spannend vinden om de stad in te gaan met hun pony, en de drukke weg op hou je ook wel, met of zonder ruiterbewijs.

Want een ruiter kan ook tegen zijn ouders zeggen: Mam ik rij nu al 4 jaar mag ik naar buiten met les.
Mijn ouders weten in mijn geval dat ik verantwoordelijk genoeg ben, om dit te doen.

Maar zoals jij zegt zijn er genoeg ouders die toestemming geven..

Met of zonder ruiterbewijs is het buiten altijd anders, en kan je ook bij raadsels komen te staan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 12:33

Citaat:
In tegenstelling tot bij veel andere sporten is de meerderheid van de slachtoffers vrouw (85%, 8.000). Een kwart van de blessures komt voor bij 10- tot en met 14-jarigen (24%, 2.200).
Ruim tweederde van de blessures wordt veroorzaakt door een val van het paard of de pony (66%, 6.200). Daarnaast raakt 21% van de slachtoffers geblesseerd door contact met het dier (2.000) bijvoorbeeld door een trap of schop van het dier of doordat het paard of de pony op de voet van het slachtoffer gaat staan.

Bij meer dan de dan de helft van de slachtoffers is niet bekend op welke locatie de blessure is opgelopen. De overige blessures zijn vrijwel allemaal opgelopen in een manege (35%, 3.300), een veel kleiner gedeelte in bijvoorbeeld natuurgebieden, op straat of op de boerderij.Blessures zijn is er vooral aan de armen (42%, 3.900) en benen (28%, 2.600). Hoewel oppervlakkige letsels/kneuzingen bovenaan staan komen botbreuken (vooral aan armen) ook relatief vaak voor. Ten opzichte van andere sporten komen blessures aan de romp relatief vaak voor (17%, voor alle sporten 5%).

Dus laten we beginnen met maneges veiliger te maken Tong uitsteken
Harder nodig dan het bewijs in voeren

En dat de jongeren/pubers meer ongelukken maken is dus ook een feit

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 12:37

Scotty__ schreef:
Ik heb net hierboven vermeld, het is niet alleen om veilig de weg op te gaan.

Ook voor daarbuiten, en heel fijn dat JIJ dat allemaal weet, maar 80% weet dat niet, en om veiligheid voorop te hebben is het dus verstandiger dat het wél verplicht word.
Als jij de DA laat komen kóst dat ook weer geld, je kan beter zelf al meer weten, en niet de moeite hoeven te nemen om de DA te laten komen, want dan ben je meestal ook weer een paar dagen verder.

In plaats van maar wat te roepen elke keer en af te geven op RK zou je eens kunnen PROBEREN je kreten te onderbouwen.

Ik zal even een voorbeeldje voor je geven over inzicht en anticiperen: Ik ben in het gelukkige bezit van een jong paard en heb ongeveer 30 jaar rijervaring. Heb al vele paarden gereden van jong tot oud. Nu was ik van de week mijn jonge paard aan het rijden, die is sinds een week of zes onder het zadel. Ik reed gewoon bij ons achterom in de bak en hij was zo braaf en relaxed dat ik dacht: 'ik kan wel even een stapritje gaan doen op de (land)weg buiten de poort. Dus ik vraag mijn vriend of hij de hekken naar de weg open wil maken. Ik stap met mijn paard de oprijlaan op waar eea aan landbouwgereedschappen staat die hij regelmatig ziet. Maar puur vanwege de opwinding om 'iets nieuws' begint hij te springen en stuiteren en gek te doen, draait alle kanten op. Ik heb het een paar meter geprobeerd hoor, maar ik dacht: als er nu een crossmoter oid langs 'm af gesuisd komt dan liggen we ergens in een sloot, of hij springt bovenop de eerstvolgende weggebruiker. Dus ben ik verstandig geweest want ik wilde immers niemand in gevaar brengen en ben dus teruggegaan. Vanwege de veiligheid dus. Ik had ook m'n kop strak kunnen houden en denken 'NEE ik ga door WANT ik heb mijn ruiterrijbewijs dus ik kan het. Helaas haal je je ruiterrijbewijs niet op zo'n jong paard en dus heb je geen idee(het gros van de ruiters). Even voor de duidelijkheid, ik heb het ruiterbewijs NIET want het voegt niets toe. Voor de verzorging en de stand van de benen kan ik net zo goed de penny lezen dus om die reden hoef ik het ook niet te halen Clown Haha!

En mijn jonge paard, die gaat binnenkort onder begeleiding van een ervaren paard de weg op (dat paard heeft z'n bomproofbewijs Knipoog )

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 12:40

runningkawa schreef:
Citaat:
In tegenstelling tot bij veel andere sporten is de meerderheid van de slachtoffers vrouw (85%, 8.000). Een kwart van de blessures komt voor bij 10- tot en met 14-jarigen (24%, 2.200).
Ruim tweederde van de blessures wordt veroorzaakt door een val van het paard of de pony (66%, 6.200). Daarnaast raakt 21% van de slachtoffers geblesseerd door contact met het dier (2.000) bijvoorbeeld door een trap of schop van het dier of doordat het paard of de pony op de voet van het slachtoffer gaat staan.

Bij meer dan de dan de helft van de slachtoffers is niet bekend op welke locatie de blessure is opgelopen. De overige blessures zijn vrijwel allemaal opgelopen in een manege (35%, 3.300), een veel kleiner gedeelte in bijvoorbeeld natuurgebieden, op straat of op de boerderij.Blessures zijn is er vooral aan de armen (42%, 3.900) en benen (28%, 2.600). Hoewel oppervlakkige letsels/kneuzingen bovenaan staan komen botbreuken (vooral aan armen) ook relatief vaak voor. Ten opzichte van andere sporten komen blessures aan de romp relatief vaak voor (17%, voor alle sporten 5%).

AMEN!

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 12:50

ik heb niet het hele topic gelezen, maar begrijp dat er discussie is over het nut van het RB.

mijn mening: geen. waarom? omdat ik het heb gehaald toen ik 12 jaar was, en amper kon rijden nog. ik heb het gehaald op ene vijfsterren-FNRS-manege, waar ze me wel netjes hebben leren rijden, maar dus ook examen lieten doen toen ik amper rijervaring had. geslaagd met vlag en wimpel! Lachen

nu, 18 jaar rijervaring verder en in bezit van een lief, doch schrikkerig eigen paard, heb ik dat ding nooit bij me. ik verleng 'm braaf iedere paar jaar, maar niemand heeft me er ooit naar gevraagd.
waarom ik 't dan toch verleng? de WA-verzekering, that's all.

ik vind het ook een schijn-veiligheid bieden. tenzij ze het examen eens flink moeilijker maken, zodat 12-jarige penny-meisjes (zoals ik toen ook, haha) het niet halen.

natuulijk is het nuttig dat je ook iets weet over beenstanden, correct optomen, etc. maar verkeer inschatten, en het gevaar van 700kg angstig paard onder je? dat is niet iets voor kinderen.

verder vind ik het enorm spijtig dat die campagne op TV etc. van de KNHS 'weet wat je doet als je een paard ontmoet' gestaakt is wegens geldgebrek. ik kom geregeld mafkezen tegen die daar nog wel een lesje of wat in konden gebruiken; ik noem crossmotoren, wielrenners, tractorchaffeurs, andere dombo's die net naast je toeteren. erger-de-erger-de-erger... Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 12:51

Citaat:
de WA-verzekering, that's all.

zelfs die is onzinnig

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 12:54

dierfysio schreef:
ik heb niet het hele topic gelezen, maar begrijp dat er discussie is over het nut van het RB.

mijn mening: geen. waarom? omdat ik het heb gehaald toen ik 12 jaar was, en amper kon rijden nog. ik heb het gehaald op ene vijfsterren-FNRS-manege, waar ze me wel netjes hebben leren rijden, maar dus ook examen lieten doen toen ik amper rijervaring had. geslaagd met vlag en wimpel! Lachen

nu, 18 jaar rijervaring verder en in bezit van een lief, doch schrikkerig eigen paard, heb ik dat ding nooit bij me. ik verleng 'm braaf iedere paar jaar, maar niemand heeft me er ooit naar gevraagd.
waarom ik 't dan toch verleng? de WA-verzekering, that's all.ik vind het ook een schijn-veiligheid bieden. tenzij ze het examen eens flink moeilijker maken, zodat 12-jarige penny-meisjes (zoals ik toen ook, haha) het niet halen.

natuulijk is het nuttig dat je ook iets weet over beenstanden, correct optomen, etc. maar verkeer inschatten, en het gevaar van 700kg angstig paard onder je? dat is niet iets voor kinderen.

verder vind ik het enorm spijtig dat die campagne op TV etc. van de KNHS 'weet wat je doet als je een paard ontmoet' gestaakt is wegens geldgebrek. ik kom geregeld mafkezen tegen die daar nog wel een lesje of wat in konden gebruiken; ik noem crossmotoren, wielrenners, tractorchaffeurs, andere dombo's die net naast je toeteren. erger-de-erger-de-erger... Boos!

Voor de verzekering hoef je het niet te doen. Je bent zoiezo verzekerd Knipoog Dus ik weet niet of je geld moet betalen voor het verlengen van dat bewijs, maar da's weggegooid geld dus.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 12:55

ik meen dat mijn WA-verzekering niet alle schade dekt die die extra WA wel dekt. althans, dat hebben ze me toen verteld. Bloos
of heb ik me weer wat wijs laten maken??

ja, het kost wat geld, ik meen iets van 17e ofzo per twee of drie jaar. geen man over boord dus. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 12:57

ja, wijs laten maken Ja

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 12:58

dierfysio schreef:
ik meen dat mijn WA-verzekering niet alle schade dekt die die extra WA wel dekt. althans, dat hebben ze me toen verteld. Bloos
of heb ik me weer wat wijs laten maken??

ja, het kost wat geld, ik meen iets van 17e ofzo per twee of drie jaar. geen man over boord dus. Knipoog

Volgens mij heb je je wat wijs laten maken. Vraag even aan Dirkje25 hier in het topic hoe het zit anders. Dat is de man van de verzekeringen, pensioenen en hypotheken Knipoog

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 12:59

runningkawa schreef:
Citaat:

Mee eens.

Als je al die jonge pubers bij ons op stal zie, het is dat wij verplicht zijn op het terrein een cap te dragen anders zouden ze op een jong paard rondje bos gaan. Maar zelfs soms als de ouders er ook zijn... ow mijn kind kan rijden dus.....

Nou ik rij ook ongeveer 25 jaar maar het is altijd afwachten wat er gebeurt onderweg.
Onze kids gaan, indien de rijinstructrice daar toestemming voor geeft, in de zomer ook ipv een les, rondje bos. helemaal niets mis mee. Wel onder begeleiding van volwassenen die voorop en achterop rijden.

Het hoeft niet aan jou te liggen maar zelfs onder de ruiters heb je aso's erbij zitten.

voorbeeld, ik rij in het bos, wij stappen rustig over het bospad, geen verkeer, alleen wandelaars met honden (ook soms zo'n irritante groep die het normaal vinden dat honden achter paarden aangaan maar dat is een andere discussie)....
Mijn pony gaat ineens staan stuiteren, draait om en.... komt zo'n aso in galop aan, gaat over in draf en roept.... mag ik passeren.
Dus ik zet mijn pony dwars en roep terug.. ja maar wel zoals je geleerd heb. in STAP....
Vent kwaad... gaat 3 meter voor ik sta stappen, stapt tot net na me en galoppeerd weer aan.
Kijk zulke klootviolen heb je er dus ook bijzitten... en die hebben misschien wel hun ruiterbewijs.... dus ik blijf erbij.. geen toegevoegde waarde.
Je kan beter een super bomproef leerpaard naast je hebben.... en iemand met ervaring erop.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 13:01

idd jammer dat ze de campagne hebben stop gezet maar zoals ik eerder aangaf. Dit soort zaken moeten ze bij het rijexamen aan de mensen laten zien/leren.... zodat ze bij hun examen ook al gaan nadenken over dit soort onderwerpen.

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 13:03

dierfysio schreef:

ik vind het ook een schijn-veiligheid bieden. tenzij ze het examen eens flink moeilijker maken, zodat 12-jarige penny-meisjes (zoals ik toen ook, haha) het niet halen.

weet je ik vraag me dan altijd zo af of het wel veel veiliger is als een volwassene buitenrijdt dan wanneer een kind van twaalf dat doet, een paard kan er ook van door en ook nog veel gemener, en er zijn heel veel mensen die geen 20 jaar rij ervaring hebben of dan 20 jaar 1 keer in de week en als je dan als volwassene op een paard zit wat ervandoor gaat of als kind ik weet het niet. je hebt natuurlijk een hoop kinderen van 12 13 die bij de eerste keer dat het paard zich uitschudt erafliggen, maar je hebt er ook een hoop met een eigen pony die bijna elke dag rijden of toch wel 4 keer in de week en vaak een redelijk brave pony hebben dat lijkt me dan minder gevaarlijk dan een stel volwassene die denken dat ze kunnen paardrijden, omdat ze volwassen zijn meer inzicht hebben enz, maar je moet ook nog kunnen rijden Knipoog

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 13:05

dierfysio schreef:

oja ik kon al wel rijden toen ik twaalf/dertien was Knipoog

ik reed toen elke week een uur lang heen en een uur lang terug over de weg voor naar de ponyclub les, dusja het is maar net wat voor voorbeeld je neemt Knipoog

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 13:09

@siria, ik neem aan dat je op die leeftijd niet alleen naar die ponyclub reed.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 13:13

maikeltje schreef:

Ook naar de McDrive Haha!

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 13:14

maikeltje schreef:

uhh jawel Knipoog

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 13:15

en dan meestal kwam ik halverwege iemand tegen waarmee ik samen reed, maar ook niet altijd Knipoog

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 13:18

tsja, is het heel erg als ik het TOCH onverantwoord blijf vinden dat kinderen alleen op pad gaan met pony/paard?
ik heb leren rijden op de eerdergenoemde goede(!) manege, toen ik 10 was. dan ben je met 12 jaar, en 1 of 2 lesjes per week, geen briljante ruiter natuurlijk. toch heb ik toen al m'n examen vet gehaald. raar toch, dat dat kan? Verward

echt goed leren rijden heb ik toen ik mijn eerste paard kreeg, ik was 15 ofzo. dan rijd je dagelijks, en ga je ineens hard vooruit.
nu ben ik 28, rijd ik al 18 jaar, waarvan de laatste 13 jaar ofzo zeker 4x per week. denk dus dat ik nu wel alleen op pad mag. Tong uitsteken (doe ik althans wel, en voel me dan echt wel een veilige weggebruiker).

ik denk dat rijervaring zeker belangrijk is, maar wijsheid komt toch echt pas met de jaren, dus ik vind leeftijd óók belangrijk: die 13-jarige penny-meisjes DENKEN dat ze heel wat zijn en kunnen, maar kunnen dat feitelijk slecht inschatten.
dan heb ik persoonlijk toch meer vertrouwen in een 20-plusser.
uiteraard uitzonderingen daargelaten.

ik ben me overigens nog nooit zo rotgeschrokken te paard toen ik een keer in het bos bijna van de sokken werd gesjeesd door een klein meisje met een totaal over de ze*k pony, die me met een bloedgang voorbij sjeesde, luid roepend dat ik aan de kant moest gaan. mijn arme paard heeft denk ik 10 minuten staan hippen en stuiteren nadat ze voorbij gescheurd was....
lekker verantwoord, zo eentje alleen op pad sturen... Boos!