[HK] De kilometervreters en genieters

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [HK] De kilometervreters en genieters

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 17:51

Ik heb vooral heerlijk gelongeerd :)

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 21:48

Die film wil ik ook nog zien! Hoe was 't?

Het was inderdaad prachtig weer! Ben nog 2,5 uur gaan rijden met Pol. Hij deed het geweldig! Ben trots op ons!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 22:01

*Strompelt topic binnen en ploft neer*

Silver, klinkt toch alsof jullie goed vooruit gaan! :j

Maarten, met Elske en jou komt het vast helemaal goed. Gewoon een beetje training en veel geduld :D

Marcella, 13 jaar, jeetje. Leuk hoor dat er toch nog mensen zijn die hun paard zo lang hebben. Tegenwoordig hoor je dat toch steeds minder vaak (hoor mij nou praten... Maar toch).

kinel, gezellig! Ben benieuwd wat je van de film vindt, heb er al veel goede verhalen over gehoord.

dancer, jammer dat je niet op pad bent gegaan :n

Robijntjah fijn gelongeerd, goedzo.

Henkje weer 2,5 uur gereden, toe maar. Nog foto's gemaakt?

Wij hebben heuveltjestraining gedaan door de bossen, 2 uur stappen. Tijdens het rijden had ik nergens last van, maar nu zijn mijn spieren dood :+ Lig ook al lekker in bed! Was wel enorm gezellig en weer prachtige natuur gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 23:51

Lekker sonja. Buitenrijden op de veluwe is fantastisch. :D

Het komt ook wel goed, vandaag moest ik zelf tijdens de les oefenen. :) Eerst haar rustig krijgen in stap, dan in draf, daarna aanspringen en na een paar pasjes weer terugnemen. Wat natuurlijk neerkwam op dat ik haar eerst weer kalm moest krijgen, haar naar de hoefslag moest trekken en afremmen omdat ze niet meer luisterde.. Zenuwpees. :9

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 06:35

Grondwerk je weleens met haar?

Toen ik gisteren thuiskwam, hadden mijn ouders de skibroek van de Lidl voor me gekocht. Ben gisteravond nog teruggegaan om de jas erbij te halen. Dus Myrthe, je raad is opgevolgd :D

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 07:24

Sonja89 schreef:
Grondwerk je weleens met haar?

Toen ik gisteren thuiskwam, hadden mijn ouders de skibroek van de Lidl voor me gekocht. Ben gisteravond nog teruggegaan om de jas erbij te halen. Dus Myrthe, je raad is opgevolgd :D

+:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 08:09

He,hier zit geen Lidl helaas...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 08:27

Nee, longeren vind ik niks. Maar bij de lidl hadden ze volgens mij ook een t-shirt, die is wel heerlijk ademend. :D Alleen de kleur is lelijk. :(

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 08:47

Een thermo T-shirt bedoel je Maarten? Mijn ski-jas is paars met blauw. Ach ja, zien ze me in ieder geval niet over het hoofd in de sneeuw :P

dc, oh jammer! Anders had ik wel wat voor je willen halen bij de Lidl hier?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:06

De skibroek van de lidl is heerlijk in ieder geval heb er vorig jaar eentje gekocht voor in de winter op de scooter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:14

Oh ik ga er ook eens kijken of ik eentje kan kopen dan. Ik weet alleen mijn maat niet meer, ben nogal afgevallen. :o

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:21

Anoniem schreef:
Nee, longeren vind ik niks. (

Longeren alleen is geen grondwerk. Er zijn zoveel oefeningen te doen aan de hand met grondwerk dat je wel eventjes zoet bent.

Met Genghis Khan en ook Black Pearl doe ik minimaal 3x in de week grondwerkoefeningen. Misschien toch eens verder kijken dan alleen naar het longeren.

Ff snel een website erbij voor enkele simpele maar effectieve oefeningen:

http://www.1001tips.be/vrije-tijd/paard ... buigen.asp

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:23

Ik doe eerlijk gezegd nooit aan grondwerk. :o En heeeeeeeeeel soms maar dat is echt zelden doe ik longeren. :o

Ik ga van het weekend als ik thuis ben je link eens bekijken Alex. :) Wie weet heb ik er wat aan zodat ik er misschien toch mee kan gaan beginnen haha je weet nooit. ;)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:27

Anoniem schreef:
Nee, longeren vind ik niks.

Bij grondwerk denk in dit geval eerder aan spelletjes op de grond die jouw leiderschap bevestigen, omdat ze naar jou toe zo duidelijk 'ongehoorzaam' is. Op de grond kun je daar op een speelse manier aan werken, waarbij je zelf in een zekere positie staat (op de grond i.p.v. overgeleverd in het zadel).

Edit; leuke link Alex! Zulke oefeningen bedoelde ik inderdaad :j

Zelf heb ik echt een hekel aan longeren :o maar vrij longeren vind ik dan weer wél leuk. Dus puur op lichaamstaal en stem je paard verschillende kanten op sturen, aan laten draven, stilzetten etc. Ook héél geschikt om in de winter te doen, want ik ben zelf minstens zo veel aan het rennen als de pony.
Laatst bijgewerkt door Wijslander op 18-10-13 10:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:28

Ik doe ook zelden echt aan grondwerken, zeker momenteel niet.
Wandelen af en toe en als ze weer vlakbij de bak staat weer om de week longeren.
Probeer wel af toe wat oefeningen te doen dat ze mee moet lopen en stoppen etc. wanneer ik het zeg.
Een keer geprobeerd met lange lijnen te werken maar dat snapte ze niet of wilde ze niet snappen omdat ze vind dat ze in de wei niet hoeft te werken :P .
Maar nu ik al zo weinig tijd heb om überhaupt te rijden, schieten andere dingen er ook bij in.

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:32

Ik zal nooit zeggen dat grondwerk heilig is, maar.. Het is een geweldige aanvulling zo niet de basis voor een goede verstandhouding tussen jou en je paard. Genghis is mede hierdoor binnen een paar maanden van ongebalanceerd (r)arabier verandert in een paard dat super in balans is.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:34

Precies... Af en toe hebben Geisli en ik een periode dat het even strubbelt tussen ons. Dan prop ik een paar grondwerkmomenten in ons schema, spelen we met elkaar in de bak (het voelt ook echt als spelen, lekker gek doen haha) en dan kunnen we weer samen door de staldeur :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:40

Doe dus hetzelfde als Sonja89 en dus gewoon als het weer even nodig is.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:42

hmm bij mij strubbelt het eigenlijk nooit echt tussen ons.. Ja misschien voor 5 minuten en dan zijn we het allebei alweer vergeten. :+ :')

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:44

Ik doe het dus gewoon wekelijks bij beide paarden. Dan hoef ik me niet te ergeren als het fout dreigt te gaan omdat het nu voorkomen wordt dat het fout gaat.

Voorkomen is beter dan genezen..

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:45

Maar ook 'zomaar' af en toe spelen is leuk, vind ik tenminste!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:48

AlexVB schreef:
Ik zal nooit zeggen dat grondwerk heilig is, maar.. Het is een geweldige aanvulling zo niet de basis voor een goede verstandhouding tussen jou en je paard. Genghis is mede hierdoor binnen een paar maanden van ongebalanceerd (r)arabier verandert in een paard dat super in balans is.

Werken naast het paard (grondwerk is voor mij sleuf graven, kabel erin, sleuf dicht) is niks bijzonders. Sterker nog, het is al zo oud als dat mensen paarden africhten. Kijk naar de Spaanse Rijschool die hun paarden eerst aan de hand opleren en daarna er pas op gaan zitten. Het is niet meer dan een onderdeel wat je kunt gebruiken bij de basisopvoeding van je paard. Het zijn gereedschapstukken, precies als de oefeningen die je doet terwijl je op je paard zit, niet meer en niet minder. Maar daarmee niet minder zinvol.

Het is echter volstrekte onzin om grondwerk te zien als de oplossing voor alles, zoals je in het NH-volgelingenwereldje steeds weer tegenkomt. Kaart een probleem aan en hun standaard-antwoord is: grondwerk. WAT je dan precies moet doen, dat zeggen ze er maar niet bij want daar hebben ze geen flauw benul van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:50

Ja longeren lijkt me niks, maar dat andere soort grondwerk lijkt me wel leuk om te doen. :) Ik zal het eens doorlezen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:56

Anoniem schreef:
Ja longeren lijkt me niks, maar dat andere soort grondwerk lijkt me wel leuk om te doen. :) Ik zal het eens doorlezen.

Longeren is een zeer zinvolle bezigheid mits correct uitgevoerd. Zoek maar eens op Lammert Haanstra.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:58

Ja dat mits doet het hem. ;)