Ruiterbewijs wordt misschien verplicht!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nickyu

Re: Ruiterbewijs wordt misschien verplicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 20:47

waarschijnkljk niet

over cap verplichting tja kweet niet
draag m zelf wel braaf rij al 32 jr
denk dat vaste hak dan ook maar gelijk moet
en niet bellen tijdens het rijden bv
en zo nog wel paar dingen

liefst laat ik dat vrij

als bij brommer bewijs en alle autorijbewijzen
nu het stukje paard in verkeer iets uitgebreider komt en voor de ruiters een ruiterbewijs ook
bestond uit verkeerregeltjes en een stukje anticiperen had het miss nog iets van zin
zoals de opzet nu is absoluut niet

CherylDaraxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 22:55

Huh nu snap ik het even niet meer, wat zei ik dan verkeerd?

Scotty__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 22:59

runningkawa schreef:
Heb jij toevallig iets meer gelezen dan de titel? Nors opkijken

Huilen van het lachen wat ben je toch heerlijk vrolijk, NOT Hamer

iets aardigere reacties zijn niet verboden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 23:01

Nee, wat jij doet is gezellig...
Het is gewoon een vraag waar ze gewoon op kan antwoorden, niet meer niet minder...
Dus hou je smileys maar bij je...

Dat jij er niet tegen kan dat er lacherig gedaan wordt over die vragen die jij zo geweldig vond, die óók al aan bod waren geweest kan ik niets aan doen...
En jij denkt je daarom af te moeten kuren op mij... Verward

CherylDaraxo
Lees maar een pagina of 5 (of meer terug) dan snap je het wel Lachen

Scotty__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 23:08

runningkawa schreef:
Nee, wat jij doet is gezellig...
Het is gewoon een vraag waar ze gewoon op kan antwoorden, niet meer niet minder...
Dus hou je smileys maar bij je...

Dat jij er niet tegen kan dat er lacherig gedaan wordt over die vragen die jij zo geweldig vond, die óók al aan bod waren geweest kan ik niets aan doen...
En jij denkt je daarom af te moeten kuren op mij... Verward

CherylDaraxo
Lees maar een pagina of 5 (of meer terug) dan snap je het wel Lachen

Hou jij jou smiley's dan ook even achterwegen?

Nee, ik kan er best tegen dat er lacherig over gedaan werd, ik wist niet dat er al wat vragen waren gegevens als voorbeeld.

Waar ik niet tegen kan is dat jij doet alsof je het allemaal niet nodig hebt, terwijl het niet voor niets misschien verplicht word.
en als jij geen normale discussie kan voeren, en je niet als een volwassen vrouw kan gedragen moet je niet op deze discussies ingaan.

Want ik probeerde wel een normale discussie te volgen, maar met jou daarin lukt dat niet.

En nu ben ik hier weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 23:11

Doei, doei
ja hoor dat kan best, maar niet als er kinderachtige vragen geplaatst worden, waar een paar pagina's daarvoor al smakelijk om gelachen was wat voor onzin er in stond op penny nivo.
Als je gelezen had, wist je al hoe daar over gedacht werd.
Dan wilde jij dat we daar nog een keer serieus op in zouden gaan?
En dat gebeurd dan logischerwijs niet en dan ben je boos....en schuif je het op een ander af...dat is netjes discussiëren Verdrietig

En ze willen het als sinds ergens in 1970 gaan verplichten..wat je ook had kunnen lezen als ook jij het topic gelezen had Lachen

Scotty__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 23:18

runningkawa schreef:
Doei, doei
ja hoor dat kan best, maar niet als er kinderachtige vragen geplaatst worden, waar een paar pagina's daarvoor al smakelijk om gelachen was wat voor onzin er in stond op penny nivo.
Als je gelezen had, wist je al hoe daar over gedacht werd.
Dan wilde jij dat we daar nog een keer serieus op in zouden gaan?
En dat gebeurd dan logischerwijs niet en dan ben je boos....

En ze willen het als sinds ergens in 1970 gaan verplichten..wat je ook had kunnen lezen als ook jij het topic gelezen had Lachen

Ik heb je toch net verteld dat ik geen problemen maakte over die vragen.

ik kwam op bladzijde 19 pas binnen in de "discussie"( als je het zo kan noemen )
En ik ga geen 19 bladzijde's dan doorlezen.

Ik vind het dom, hoe jij reageert op andere mensen.

want wat er allemaal in de "Penny" staat is best informatief, en ik geloof ook zeker dat jij met een vreemdpaard zo naar buiten zou kunnen gaan, want daar heb je, als ik je zo zie schrijven genoeg ervaring voor.
Maar het "Penny" Euh.. Theorieboek, is wel lastig, en er staan niet alleen dingen in als waar mag je wel en niet rijden, ziekte's en aftekeningen.

Maar ook beenstanden, en ik weet zeker dat als ik jou nu een plaatje laat zien, dat jij niet kan zeggen hoe een paard staat, en waar dit hinderlijk voor is, want die verschillen zijn soms zo uiterst klein.

En het ruiterbewijs hoeft niet alleen voor het buitenrijden te zijn.
maar ook voor de verzorging, en zoals ik net zij de ziekte's en welke planten je wel en niet mag eten, en waar je op moet letten met het kopen van een paard.

En ik weet je antwoord nu al.

vast weer zoiets als:

Ik let op de kleur en of hij mooi loopt.

En als ik wat wil weten over ziektes pak ik een boek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 23:23

Wat hebben beenstanden te maken met de veiligheid op de weg?

Dat als het te erg is dat hij struikeld en je zo onder een auto komt...

Ik heb bij een handelaar gewerkt..denk je dat je dan niks leert over verzorging?
Hoe een paard hoort te lopen, hoe been en hoefstanden zijn?
Ben al weet ik het hoeveel keer bij een keuring aanwezig geweest, dan leer je ook waar je op moet letten bij de aankoop (net zoals de andere hier in dit topic die die ervaring dus met mij delen)
Maar ga je daar veiliger het verkeer mee in?

Bij een auto rijbewijs leer ik ook niet hoe ik de auto APK moet keuren, dat doet de garage voor me.
Bij aankoop paard laat ik hem keuren door de DA

En veel giftige planten herken ik ook, ja zelfs zonder boek, maar heel simpel, mijn paarden eten niet onderweg...

Scotty__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 23:29

Ik heb net hierboven vermeld, het is niet alleen om veilig de weg op te gaan.

Ook voor daarbuiten, en heel fijn dat JIJ dat allemaal weet, maar 80% weet dat niet, en om veiligheid voorop te hebben is het dus verstandiger dat het wél verplicht word.

Als jij de DA laat komen kóst dat ook weer geld, je kan beter zelf al meer weten, en niet de moeite hoeven te nemen om de DA te laten komen, want dan ben je meestal ook weer een paar dagen verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 23:33

Dus jij denkt, met het halen van het ruiterbewijs, net zoveel te kunnen zien als een DA met een studie van vele jaren.... Ach gut

Fijn dat 80% dat niet weet, dan gaan ze toch mooi een cursus voedingsleer paardenhouderij doen ofzo als ze dat wel graag willen leren Ja
Waarom dingen leren die niks, noppes nada te maken hebben met verkeers veiligheid??
Dáár is dat rijbewijs toch voor, toch niet voor alle randzaken?

Dat is bij alle andere rijbewijzen toch ook niet?
Bij andere dingen doe je er ook een cursus bij als je dat leuk vind
Noem waar wat, de cursus band verwisselen voor vrouwen (bestaat echt)

Scotty__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 23:40

jammer, ik dacht toch echt dat ik een normale discussie met je ging voeren zonder dat je weer een sarcastisch moest doen.

Nee, je kan niet net zoveel zien als een DA, maar je kan wel misschien zien dat de beenstand van het paard verkeerd is, zodat je de DA alvast niet hoeft laten te komen, anders kan je wel 25 verschillende paarden afgaan en 25x de DA bellen.

Dingen leren die niks te maken hebben met verkeers veiligheid zitten nou eenmaal in het ruiterbewijs omdat het van belang is dat jij niet met een kreupel paard of ziek paard naar buiten gaat.

En wat maken andere rijbewijzen uit, we hebben het hier toch over een RUITERBEWIJS.

en volgens mij zouden we de smiley's achterwegen laten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 23:44

Scotty__ schreef:
ik kwam op bladzijde 19 pas binnen in de "discussie"( als je het zo kan noemen )
En ik ga geen 19 bladzijde's dan doorlezen.

Maar het is natuurlijk niet zo heel beleefd om zomaar binnen te vallen in een discussie zonder de moeite te nemen te lezen wat anderen hierover geschreven hebben.

Jij wilt geen 19 pagina's te lezen, maar waarom denk jij dat wij wel een reactie willen lezen die al heel vaak herhaald is? Dat gaat natuurlijk beide kanten op.

En weer on-topic:

Citaat:
Maar ook beenstanden, en ik weet zeker dat als ik jou nu een plaatje laat zien, dat jij niet kan zeggen hoe een paard staat, en waar dit hinderlijk voor is, want die verschillen zijn soms zo uiterst klein.

Ik ben geen deskundige, geen dierenarts en geen hoefsmid. Zonder bijzonder uitgebreide kennis en ervaring over dit soort onderwerpen is die kennis niet zo belangrijk, want je kunt er toch niets mee. Het is als ruiter belangrijk te herkennen wanneer je paard zich niet goed voelt, wanneer het onregelmatig gaat etc. Want dan kun je deskundigen inschakelen. Maar je kunt niet zelf gaan dokteren, dus precieze kennis lijkt me ook niet zo noodzakelijk.

Citaat:
En het ruiterbewijs hoeft niet alleen voor het buitenrijden te zijn.
maar ook voor de verzorging, en zoals ik net zij de ziekte's en welke planten je wel en niet mag eten, en waar je op moet letten met het kopen van een paard.

Waar je op moet letten als je een paard koopt? Dat je een betrouwbare deskundige meeneemt. En verder is het niet de taak van het ruiterbewijs om het geheel van paardenhouden in regels en diploma's te vangen. (En al helemaal niet volgens de standaarden van de SSR)

Citaat:
En ik weet je antwoord nu al.

vast weer zoiets als:

Ik let op de kleur en of hij mooi loopt.

En als ik wat wil weten over ziektes pak ik een boek.

Je kunt me niet beschuldigen van het gedachteloos altijd eens zijn met Runningkawa Knipoog Maar als er iemand is die niet een paard zou uitkiezen vanwege de geldende mode, of zelf gaat knutselen met een handboek "wat en hoe bij paarden" in de hand, dan is het RK wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 23:44

Ik wilde je aleen maar troosten..mag dat ook al niet meer...

meisje geloof me (wat je toch vertikt)
Die mensen in dit topic die gereageerd hebben met het is flauwekul...gaan echt zo'n paard niet kopen, die zien het al bij het oprijden van de oprit dat ie krom op de poten staat en draaien al om...

Andere die dat niet herkennen nemen als ze verstandig zijn een kundig instructrice mee en draaien zo ook al bij de oprit van de verkoper om...

Maar ik ga nu slapen..
geloof jij maar in je geweldige penny boek en denk maar dat je nu alles weet...prima (je komt er nog wel eens achter en schaamt je de oren uit je kop over je uitspraken hier)

Ik, en andere geloven wel in de ervaring die we hebben op gedaan, gewoon door jaren dagelijks bij de paarden in omgang te zijn geweest

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 23:46

wauw..een shadow die eens achter een mening van me staat Haha!
Denk dat we de krant gaan bellen Tong uitsteken Clown

truste

Scotty__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 23:55

Ten eerste, ben geen meid.

En ik zal mij niet schamen omdat ik hier een NORMALE discussie probeer te voeren, en jij niet wilt uitwijken van je standpunt.

Ik snap dat veel mensen het belachelijk vinden, dat je dit moet leren want ze zijn ó zo goed.

Maar het gaat hier om veiligheid.
En je hebt misschien gelijk er staat een hoop in wat misschien niet nodig is.

maar er staan ook belangrijke dingen in.. ( kan jij je niet voorstellen he! )
als je zo'n "dom" papiertje heb bewijst dat dat jij e nodige BASIS van het paardrijden bevat, om goed genoeg in je ééntje of met een groep naar buiten te kunnen, wat jij nual kan.

maar ik heb het nu ook niet over jou.

Want ik denk dat het voor jou ook lekkerder is, dat wanneer je naar buiten gaat er geen penny-meisjes meer rijden die niet weten welke kant ze op moeten of hoe ze normaal moeten draven, want dat word dan strafbaar, en dan vermindert dat ook.

ik ga ook slapen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 23:56

Ik ga trouwens ook helemaal mee met RK.
Vind het grote onzin en geldverspilling om dat papiertje te halen maargoed, dat heb ik al eerder aangegeven! Clown

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 23:57

Scotty_, ik kan me er ook helaas niets bij voorstellen dat het beter zou zijn voor de veiligheid.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 00:00

Dat het misschien beter zou zijn voor het buitenrijden met name dat je de kennis hebt om elkaar stapvoets te passeren ben ik geheel met je eens als je dat bedoelt. Dat vind ik zeer a-sociaal.

Als je zulk soort zaken bedoeld.

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 02:28

Scotty__ schreef:
jammer, ik dacht toch echt dat ik een normale discussie met je ging voeren zonder dat je weer een sarcastisch moest doen.

Nee, je kan niet net zoveel zien als een DA, maar je kan wel misschien zien dat de beenstand van het paard verkeerd is, zodat je de DA alvast niet hoeft laten te komen, anders kan je wel 25 verschillende paarden afgaan en 25x de DA bellen.

Dingen leren die niks te maken hebben met verkeers veiligheid zitten nou eenmaal in het ruiterbewijs omdat het van belang is dat jij niet met een kreupel paard of ziek paard naar buiten gaat.

En wat maken andere rijbewijzen uit, we hebben het hier toch over een RUITERBEWIJS.

en volgens mij zouden we de smiley's achterwegen laten

Je moet de boel niet omdraaien het niet de vraag wat er allemaal voor nutige dingen instaan over paardenhouderij enz. Het is de vraag wat het toevoegd aan de verkeersveiligheid. Nou volgens mij dus 0.0,0,0
Het kennen van de verkeersregels is iets dat je sowieso zou moeten toetsen en dan heb je het al snel over een theorie verkeersexamen. Maar waar het om draait is hoe vaardig ben je met je paard, hoe goed kun je een verkeers situatie inschatten. Hoe veel gevoel heb je het inschatten van de reactie van een paard in bepaalde verkeerssituaties. Hoe ver kijk je vooruit in het verkeer. Hoe ver vtv zie je waar het waar weleens gevaarlijk kan zijn. Wanneer stel je je als ruiter terughoudend op en wanneer zorg je dat je wat dominanter gebruik maakt van de weg. In de ene situatie moet je even op een rustig plaatsje wachten in de andere situatie moet je juist iets sneller gebruik maken van ruimte die er op de weg geboden wordt. Al dat soort zaken lees je nergens in het boekje voor je ruiter rijbewijs. Het is niet voor niets dat het nog niet als verplichting is ingevoerd. Ik heb ooit eens mijn jeugd ruiterrijbewijs gehaald toen ik een jaar of 10 was. Wat weet je dan in godsnaam van het verkeer.

Aan de andere kant denk ik wel dat je ergens mee moet beginnen.

Wat betreft de verzekeringstechnische kant van het verhaal, je dient je als ruiter gewoon aan de verkeersregels te houden. De avp (aansprakelijkheidsverzekering particulieren) dekt deze schade`s gewoon. Dan heb ik het over schade`s aan derden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 08:44

Scotty, als er 1 niet kan discusieren ben jij het omdat je tenen 2 meter lang zijn, dus wat je ook zegt, je staat er meteen op.Van jou mag je gewoon niet zeggen dat het niks vind
Zeg je dat wel ben je boos.
Doe minder aanvallend en minder opdringerig en je krijgt heel andere reacties

Nee, natuurlijk wijk ik niet van het standpunt af dat het onzin is?
Waarom zou ik dat wel doen als dit mijn mening is?

Natuurlijk wijk ik niet van het standpunt af dat herkennen van beenstanden niets afdoet aan de verkeersveiligheid.
Want net als dirkje zegt, vergroot dat de verkeersveiligheid?
Nee, 0,0 %

Dat je leert elkaar in stap te passeren..mooi Ja
Maar als je normale les krijgt, ga je ook eens met de manage les naar buiten met mooi weer.
En dan zal je instructrice je dat ook leren.

De dingen die dirkje zegt (en daar hebben shadow, ikke en ik het ook al over gehad)
Leren vooruit kijken, waneer wacht je ff, of eis je zelfs de weg ff op.
Dat leer je door ervaring, niet door dat bewijsje

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 09:36

Ik vind het ruiterbewijs beetje nutteloos.. Maar ik ga hem wel halen iig straks wordt het wel verplicht.. Sigaar

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 09:53

Jeee, wat een discussies allemaal.

Ruiterbewijs, tja ach,... ik heb hem niet en ben het met RK eens.
Er zijn gebieden waar het verplicht is maar ik vind het geen toegevoegde waarde hebben.

Ik heb zelf afgelopen half jaar mijn pony ingereden en toen hij net van de longe af was is hij mee naar buiten gegaan...(het dorp in waar alles rijdt zelfs langs de drukke provinciale weg)... wel met een super super super bomproef paard (Famke_93).. Tuurlijk liep hij wel eens te klooien maarja als er een scooter met 80 voorbij scheurt vind hij dat eng en dat mag hij.
Tuurlijk vond hij een tunneltje eng... dat mag ook en ook die auto die bijna op zijn kont zat omdat de bestuurder geen afstand hield.
Hij mag het allemaal... en dat zijn dingen die je niet kan voorkomen zelfs niet met een ruiterbewijs want die leert je niet anticiperen in het verkeer.

Ik denk eerder dat ze de automobilisten bewuster moeten maken van de paarden in het verkeer.

Ik hou rekening met het verkeer en laten zij maar ook een beetje rekening houden met de ruiters in de gebieden waar zij doorrijden.

Ik vind het ruiterbewijs geen toegevoegde waarde hebben... ik denk dat je het gewoon in de praktijk moet leren. Dat is ook een stukje dat je zelf als ruiter moet doen. Niet altijd je paard onder de man het verkeer in meenemen maar wandel er ook eens naast.
Wij gaan meestal pas in de avond rond 21.00 uur naar buiten... waarom opzoeken wat gevaarlijk is. Ter info, wij doen dit dus ook midden in de winter... in de regen.. als al die watjes in de binnen bak rijden.

Ik heb een 'bijna' bomproeve pony.. die wel angstig is voor bv een bus of een witte bakwagen maar daar wel naar kijkt (mag hij van mij) en onrustig wordt maar er niet van aan de kletter gaat. langzaam opbouwen dan komt het allemaal wel goed.

Over die cap... ja verplicht stellen in het verkeer. Ik hoorde ergens dat ze ook BP verplicht willen stellen... prima vind ik heel goed vooral voor die 'jonge' ruiters.

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 10:52

runningkawa schreef:
Ik denk dat onder de 12 niet de ongeluk makers zijn
Ik verwacht eerder zo tot de 16, die pubers die alles ruig vinden en denken dat ze ontsterfelijk zijn.
Zonder cap, met gympies door de stad heen crossen.

Maar idd, ik weet geen cijfers, dus daar ben ik wel benieuwd naar eigenlijk
Want dit is een gevoel, maar niet gebasseerd op cijfers

klinkt als vooroordeel Knipoog

dan kun je ook zeggen ja als die 40+ ers die 1 of twee jaar op een manege hebben gereden en dan een eigen paard kopen wat heel de dag op stal staat en dan 1 keer in de week in het bos gaan rijden dat is pas gevaarlijk Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 10:56

Hoeveel ken jij die mensen?
Om eerlijk te zijn ik geen.

Natuurlijk is zo niet iedere puber zo, dat weet ik ook wel. Lachen

Maar ik denk dat jij ze ook wel kent, van die stoere meiden, lekker ruig doen Lachen
Op HAW zie je ze ook regelmatig voobij komen
gympies aan, geen cap op, springen over hindernis materiaal waarvan je denkt, als je paard dat raakt is hij ook niet meer te redden.
Die zullen de verantoordelijheid buiten ook niet hebben Lachen

Klink ff als een ouwe doos, maar met de jaren wordt je gewoon een stuk voorzichtiger
In alle opzichten, niet alleen met de paarden Lachen

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 11:21

runningkawa schreef:
Hoeveel ken jij die mensen?
Om eerlijk te zijn ik geen.

Natuurlijk is zo niet iedere puber zo, dat weet ik ook wel. Lachen

Maar ik denk dat jij ze ook wel kent, van die stoere meiden, lekker ruig doen Lachen
Op HAW zie je ze ook regelmatig voobij komen
gympies aan, geen cap op, springen over hindernis materiaal waarvan je denkt, als je paard dat raakt is hij ook niet meer te redden.
Die zullen de verantoordelijheid buiten ook niet hebben Lachen

Klink ff als een ouwe doos, maar met de jaren wordt je gewoon een stuk voorzichtiger
In alle opzichten, niet alleen met de paarden Lachen

weet je ik ken juist best wel veel mensen van die leeftijd en eigenlijk heel weinig die zo onverantwoord doen Knipoog