[HK] De kilometervreters en genieters

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Henkje

Re: [HK] De kilometervreters en genieters

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 09:50

haha, ik moest echt 10x lezen wat daar stond
vouwt=fout?

Paardjes hier staan nu op hun winterplek, vlak aan het bos. Echt super!
Gisteren daar voor het eerst in de bak gereden, waren meteen rustig en relaxt. Wel een goed teken :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 09:53

Heerlijk aan het bos :D

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 10:00

Even een vraagje voor de endurance rijders hier: Hoe vaak stappen jullie tijdens een rit of training? Ik heb gisteren ongeveer 20 minuten warm gestapt, en vervolgens een kwartier gedraafd rond de 14 a 15 km per uur. Vervolgens tien minuten gestapt en weer een kwartier gedraafd op hogere snelheid (tussen de 15 en 20 km per uur). Gedurende de rit wisselt dat steeds zo af, en heb ik steeds ongeveer een kwartier draf (evt. in combinatie met galop) en daarna een minuut of vijf tot tien stap zodat Alanda weer even op kan frissen. Ze houdt het zo heel goed vol, maar ik wil een beetje een idee hebben van waar ik naar toe kan werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 10:02

Volgens mij is er op het subforum trec en endurance een topic over trainingen en schemas?

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 10:15

ik ga vanmiddag denk ik weer even een ritje maken, kijken of we alleen van het erf afkomen. Binnenkort gaan we een bak maken bij ons op de wei, dus dan kunnen we ook wat meer dressuurmatig aan de slag.

Afbeelding

Gisteren even 3 foto's langs elkaar gezet om te kijken hoeveel ze verandert is :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 10:16

Haha bij ons hebben we nu ook zo'n koeienpaard rondlopen. En alle paarden hier die bang zijn voor koeien vinden dat paard eng. :P

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 10:18

@dc: klopt, maar ik wil hier ook alvast wel antwoord geven :)

Uiteindelijk wil je van 15-5 wel naar nog meer draf en minder stap. Je kan dat doen door 15-5 af te bouwen naar 15-4, 15-3, enzovoort. Herstelt je paard daarin goed, dan ga je uiteindelijk naar 20-5 en met tussenstappen dan steeds langer draven. Ervaring leert dat je met 25-5 al heel prima snelheden kunt halen.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 10:24

Hilli schreef:
@dc: klopt, maar ik wil hier ook alvast wel antwoord geven :)

Uiteindelijk wil je van 15-5 wel naar nog meer draf en minder stap. Je kan dat doen door 15-5 af te bouwen naar 15-4, 15-3, enzovoort. Herstelt je paard daarin goed, dan ga je uiteindelijk naar 20-5 en met tussenstappen dan steeds langer draven. Ervaring leert dat je met 25-5 al heel prima snelheden kunt halen.

Dank je, ik had inmiddels ook een topic gevonden met trainingsschema's. Ik heb het idee dat we qua afstand al wel wat hoger zitten dan veel schema's aangeven (voor 20 kilometer draait Alanda haar hoeven niet om, en dan draven we bijna continu). Ik denk dat ik me voorlopig ga bezighouden met afstanden tussen de 15 en 30 kilometer en een zo constant mogelijk tempo. Daarnaast is het moeilijk in te plannen naast mijn werk (heb nu een weekje vrij, maar werk onregelmatig), maar we zullen eens zien hoe ver we het gaan schoppen. Als mijn laatste examen geweest is, wil ik gaan oefenen met het starten vanaf vreemd terrein en als dat goed gaat, gaan we maar eens een startkaart regelen :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 10:30

Snadrem schreef:
Even een vraagje voor de endurance rijders hier: Hoe vaak stappen jullie tijdens een rit of training? Ik heb gisteren ongeveer 20 minuten warm gestapt, en vervolgens een kwartier gedraafd rond de 14 a 15 km per uur. Vervolgens tien minuten gestapt en weer een kwartier gedraafd op hogere snelheid (tussen de 15 en 20 km per uur). Gedurende de rit wisselt dat steeds zo af, en heb ik steeds ongeveer een kwartier draf (evt. in combinatie met galop) en daarna een minuut of vijf tot tien stap zodat Alanda weer even op kan frissen. Ze houdt het zo heel goed vol, maar ik wil een beetje een idee hebben van waar ik naar toe kan werken.

Ik stap alleen in en uit meer niet of ik zou moeten gaan stappen ivm de omstandigheden met verkeer enzo maar liever niet.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 10:34

Somebitch schreef:
Snadrem schreef:

Ik stap alleen in en uit meer niet of ik zou moeten gaan stappen ivm de omstandigheden met verkeer enzo maar liever niet.

Maar hoe lang zijn jouw ritten dan qua afstand en tijd? En hoe lang is het in- en uitstappen bij jou?

Ben verder niet nieuwsgierig of zo :') Maar ik ben de enige op stal die zich bezig houdt met het rijden van lange afstanden, dus ik kan het op stal nergens navragen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 10:36

In en uitstappen is 2 km ongeveer, daarnaast zijn mijn ritten wisselend van afstand. :j

Edit dus 2 km instappen en 2 km uitstappen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 10:36

Interessant dit :)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 10:40

Somebitch schreef:
In en uitstappen is 2 km ongeveer, daarnaast zijn mijn ritten wisselend van afstand. :j

Edit dus 2 km instappen en 2 km uitstappen

Okee, dus als je bijvoorbeeld een rit maakt van 20 kilometer dan ben je 16 kilometer hiervan aan het draven (tenzij het door omstandigheden zoals verkeer niet kan). Hou jij ook ergens bij wat voor draftempo je dan aanhoudt, en hoe heb je dit opgebouwd, door steeds een langere afstand te rijden of zo of door steeds minder te stappen tussendoor?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 10:44

Ik reed altijd al zo buiten in draf, heb dus enkel het aantal KM's opgebouwd..
Ik hou niet bij welk draftempo ik aan hou maar ik zit gemiddeld op 30 km een snelheid van thuis 11 a 12 km per uur (ligt aan het verkeer dus) en op wedstrijd waar je geen verkeer tegen kom rond de 12 a 13 km gemiddeld, eigenlijk hoger nog maar mag maar max 13 km per uur rijden..

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 10:45

Bedankt voor de verduidelijking! :)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 11:02

En ik stap 1 km in en 1 km uit, en draaf in principe het hele tussenliggende stuk. Dit bouw ik uiteraard wel op in afstand/duur.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 11:17

Toen ik nog trainde voor endurance hielt ik ook 1 km aan voor in- en uitstappen. Maar had bij mij ook een andere reden, want heb namelijk een fjord die stappen dodelijk saai vind en zelf het een en ander gaat verzinnen om het leuker te maken. :+

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 11:19

Dat doet mijn merrie ook :))

Ohja, helemaal vergeten: wat hebben Silence en Jimmy een leuk stekkie!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:02

Haha dank je ;)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:09

Eigen stekkie is goud waard dat zie ik nu ook op stal waar ik nu sta.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:58

Ik weet nietbof het mag, maar ik zie een topic over km vreters.
Ik ben een enduranceruiter en heb nog een stalletje vrij aan het ruiterpad in Leersum.
Er staat nog een enduranceruiter en hetbis supergeschikt voor mensen die veel buitenrijden!
http://www.bokt.nl/markt/ad/195664/stal ... ad-leersum

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:12

Silver, leuke foto's!

Interessant al die posts over stappen/draven. Wij doen nog niet echt serieus mee wat dat betreft, stappen zo 80% van de tijd.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:32

ik doe waar ik zin in heb :P

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:35

EmptyWords schreef:
ik doe waar ik zin in heb :P

Precies :D

Maar een test van 15min draf, 5 min stap en dan moet je paard weer in "rust" zijn (hartslag en ademhaling) is altijd een goede testindikatie van de conditie van je paard.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:49

dat is indd wel waar ikke.