Endomondo challenge: Bokkers Bokaal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

linoleum

Re: Endomondo challenge: Bokkers Bokaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 14:23

Interessant al die theorie achter het opbouwen.

Ik probeer het zelf altijd wel wat te verdelen, niet 2/3 dagen achter elkaar en ook het soort werk afwisselen (dressuur/bakwerk afwisselen met buitenrijden). Nu zit ik natuurlijk volledig op recreatief niveau en dan ben ik er wel wat makkelijker in. Maar straks wordt toch eerste tijd weer wat opbouwen na veulen, dan is het wel fijn om beetje wat informatie erbij te hebben waar ik goed aan doe en niet.

Als ik mijn gevoel volg kom ik zie te zien een heel eind. Soms gaan we wel twee dagen achter elkaar, maar dan is daarna wel vaak ook paar dagen niks.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 15:06

Meestal rij ik om de dag, maar na een wat zwaardere inspanning krijgt mijn paard 2 dagen vrij. Die grens ligt bij mij rond de 20 km. Rondom het weekend kan ik nog wel eens twee dagen achter elkaar rijden omdat dat zo dan beter uitkomt, maar dan nooit allebei de dagen meer dan 15 km en vaak is het eerste ritje dan een langzaam tempo.

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 17:06

Ja voor mij is een flinke rit zeg maar 15 a 20 km, waarschijnlijk nog niks bij wat de endurance ruiters hier rijden

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 17:13

Wauw wat een reacties al, like! Die curves/grafieken heb ik eerder gezien, bedankt! Die had ik erover in m'n hoofd nl. Weet dat het bij mensen t zelfde werkt, vroeger ooit hij fitness en sportmassage gehad.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 17:20

Voor iedere combi is weer anders wat 'zwaar' is ... bij de een is het mn kilometers, maar het kan ook terrein, weersomstandigheden zijn e.d. dat maakt het ook zo boeiend (vind ik dan).

Hier ook na zware inspanning 3 dagen rust dwz paddock/wei (liefst wei maar dat gaat nu niet) en liefst samen met haar maatjes, dan houden ze elkaar wat in beweging. Na die 40 km rit van vorige week dus ook drie dagen rust. En dan heb ik ook zo'n beetje het idee van 10 km een dag rust, maar dat heb ik wat verlegd naar plm 12/15 km als ik 'thuis' rij dat is zulk simpel terrein (gewoon vlak, nette paden) maar als je bijv in de duinen traint is 20 km best weer zwaar. Ben ook erg van de Tonkie-ideeën :j

Vandaag maar klein ritje gedaan van 7.5 km maar handpaardje Ber ook mee. Die was errrrug =:) zo'n show-ding naast me de hele poos :wow: gelukkig liet Ollie zich niet opnaaien.

Ik heb het jaar voordat we endurance zijn gestart heel veel stap/rustig drafwerk gedaan. Of erop, of met Ollie voor de wagen. En dan inderdaad langzamerhand meer draf en minder stap. Maar ik vind zelf wel dat je vrij makkelijk een km of 20 moet kunnen doen op 11/12 km/uur voordat je gaat starten. Je wilt toch ook wat 'reserve' overhouden voor als het een keer heel warm is of als je paardje per ongeluk wat minder heeft gegeten, gedronken, gestresst is etc. Dan hoef je op wedstrijd niet voor je maximale inspanning te gaan, kun je gewoon lekker ontspannen rijden, of dat proberen in ieder geval. Wedstrijd is zeker in het begin al spannend genoeg, moet je je geen zorgen maken of je paardje het wel aan kan.

Tenminste zo denk ik erover hoor, ieder zijn ding natuurlijk Y;( :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 17:22

Joh weet ik nu eindelijk wie jij bent. :+ Maaike? :')

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 17:26

Ik geloof nog dat ik 11/12 gemiddeld ooit zal redden met m'n trekpaard, en dat ie dan ook fatsoenlijk aankomt ;)
In de zomer al helemaal niet, dit is echt zijn weer: droog maar koud(er)
Maar hoeft van mij ook niet. Ben allang blij dat ie t weer zo goed doet. Nu z'n pootjes nog...

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 17:27

Haha ja je zet altijd leuk verhaaltjes bij je Endomondo, daarom ben ik je daar ook gaan volgen :D En het zelf ook beetje gaan doen, toch iets extra's dan alleen maar het kaartje en afstand/tijd.

Jaan, ik ga dat ook nooit redden hoor. Zet voor mezelf doelen waar ik naar toe werk. Een wedstrijd gaat hem toch niet worden. Maar ik geniet er ontzettend van, ook heerlijk om een paar uur rond te stappen en te genieten van omgeving.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 17:33

:j Maaike IRL :+ En Ollie heet officieel Sudersee's Olympia, Olympia is haar wedstrijdnaam.
Oh echt, wat grappig dat de verhaaltjes worden gelezen :) doe het voor mezelf dat ik alles beetje bijhoud. Vroeger had ik notitieboekjes, nu gewoon online.
Met Ollie had ik nooit gedacht dat we endurance zouden gaan rijden, ze is maar zo klein en ik wist niet of ik het zelf nog kon volhouden. Maar ze ging steeds makkelijker lopen, en ik hield het zelf ook steeds makkelijker vol. Tja en dus zijn we toch gestart. Ze heeft vorig jaar een super endurance debuutjaar gelopen. Ben er nog steeds erg trots op. Maar als we niet waren gestart hadden we nog net zo van elkaar genoten met de rustigere ritjes hoor. Alleen als het zo lekker gaat is het leuk om toch net steeds wat meer te doen.

@Jaan vind het helemaal super wat je doet met zo'n groot koudbloed paard echt geweldig :j zo heeft iedereen weer wat hij of zij kan en doet. Heel soms zijn er wel trekpaarden bij endurance dan is uitrijden op wat voor snelheid dan ook gewoon het doel. Is ook een doel. Toen ik ooit lang geleden begon met endurance reed ik met mijn KWPN'er mijn eerste wedstrijd net boven de 9 km/uur. Was er supertrots op :D is ook mooi.

Oja AlexVB wat ongelovelijk vervelend zeg die Rhino zo dichtbij ... -O- hoe lang is de wachttijd voordat je redelijk veilig bent na de enting eigenlijk?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 17:35

Haha ;) Dan heb ik de goede voor me :P

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 17:36

Ik wil wel eens een impulsklasse starten in de endurance maar weet niet zo goed wat er van mij en de pony verwacht word. Dat houd me een beetje tegen. Heb niemand in de buurt die me kan helpen haha.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 17:37

Anders een keertje vrijwilligen bij een wedstrijd? Dagje groomen bij iemand die wedstrijd rijdt? Kun je beetje beeld krijgen bij alles en het is altijd erg gezellig.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 17:40

Oja das een idee! Ga eens informeren.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 20:10

11 april is er hier in de buurt de endurance zeeland. Wil daar misschien meedoen met de impulsrubriek. In eerste instantie zei ik gelijk met m'n fjordenvriendje, maar ergens heb ik zoiets van, waarom niet met m'n Tychje? Weer iets nieuws!

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 20:58

Ik meot verplicht een een week buiten rijden gaan de bak opnieuw maken :(
aag weer wat Km :D

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 21:16

Elvis heeft ook moeite met die 11-12km/h, maar loopt de 9km/h met vier hoeven in z'n neus. Snelheid komt vanzelf wel. Ik start altijd zonder verwachtingen. Afgelopen seizoen liep hij in Ermelo wel de 11km/h onder behoorlijke warme omstandigheden. Wat was ik trots op hem. Dit jaar ff de start kaart opgezegd, al kriebelt het wel onwijs! Eerst opbouwen na de winterstop en dan zie ik wel wat er bij ons past,... Misschien Renkum ofzo??

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 21:23

@-Nicky

Deze grafiekjes bedoelde ik inderdaad! Ik ben ook een aantal keer naar de clinic van tonkie geweest, erg nuttig

Voor de anderen die denken dat ik nu nooit 2 of 3 dagen achter elkaar rij. Dat doe ik dus wel ;)
De bedoeling is wel dat je een prikkel geeft en na die prikkel geef je voldoende rust om je paard weer te laten herstellen. Maar naarmate je verder komt in de afstanden is 1x 20 of 30 km geen prikkel meer maar gewoon het onderhouden van de conditie. Je paard wordt dus niet meer beter dan hij al was.
Dan kun je met bloktrainingen gaan werken. Dus bijvoorbeeld in 1 week maak ik dan 100 a 110 km verdeeld over de dagen in de week als voorbereiding op een 80 km. stel 30-30-25-20. Na die week krijgt ze dan van mijn een week rust om dan weer verder te trainen en na enkele weken weer zon blokweek in te bouwen.

Ik zit nu ook een beetje te kijken naar mijn planning en training. Wil half mei de 3x50 graag starten..

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 21:38

Machtig, 100km per week.... Dat is mijn doel per maand ongeveer, haha!

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 22:45

Dat is mijn doel per 3 maanden ongeveer :')

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 23:40

Ik ben nu ook nog niet zover helaas hoop morgen nog even eeklein rondje te rijden en dan van het weekend in totaal 50 km denk ik.

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 06:09

Leuk om te lezen over de manier van trainen! Maar inderdaad 100km in een week? :wow: Ik zou niet weten hoe lang ik daar over doe.. :')

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 07:54

Rust is roest dus wei paddock is niet goed. Ik heb de paardenhouderij opleiding gedaan en les gekregen van een DA. Die zegt als je flink gereden heb moeten de afvalstoffen eruit en dan is de paddock wei niet goed, eventjes longeren klein rondje buiten en volgende dag rust doe ik vaak.

Mijne staat wel 24/7 buiten maar na een flinke les of rit rijd ik de volgende dag rondje buiten stappen en klein drafje van ong 3 km. Die dag daarna rust en dan vaak indd poetsen of vrijheidsdressuur

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 09:47

VanHuisUit schreef:
Oja AlexVB wat ongelovelijk vervelend zeg die Rhino zo dichtbij ... -O- hoe lang is de wachttijd voordat je redelijk veilig bent na de enting eigenlijk?

Geënte paarden zijn na 2 weken veilig, maar kunnen de Rhino nog krijgen maar dan in verzwakte vorm zeg maar.

Aankomend weekend gaan we weer verder met buiten trainen.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 10:26

JoycexEnya schreef:
Rust is roest dus wei paddock is niet goed. Ik heb de paardenhouderij opleiding gedaan en les gekregen van een DA. Die zegt als je flink gereden heb moeten de afvalstoffen eruit en dan is de paddock wei niet goed, eventjes longeren klein rondje buiten en volgende dag rust doe ik vaak.

Mijne staat wel 24/7 buiten maar na een flinke les of rit rijd ik de volgende dag rondje buiten stappen en klein drafje van ong 3 km. Die dag daarna rust en dan vaak indd poetsen of vrijheidsdressuur

Dat is niet helemaal waar. In de paddock en zeker in de wei geven ze zichzelf voldoende beweging om afvalstoffen af te voeren. Rust in een box is funest. Daarbij kunnen ze naar behoefte bewegen wat het herstelproces bevorderd.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 15:28

Tja paardenhouderij allemaal prima en goed en leuk maar endurance sport en training en zeker op klasse III/IV niveau is wel ff wat anders dan wat de meesten denken dat een zware training of flink rijden is. Alle respect hoor, maar wat hier gezegd wordt over rusttijden e.d. wordt gezegd door mensen die al jaren hoog en succesvol plus blessure- en dopingvrij in de sport zitten dus die weten het wat dat betreft echt wel hoor :j daarbij is endurance duur training ipv training op pieken in 5 of 10 minuten als een dressuurproef of dressuurtraining van een uurtje , springproef of springtraining van een uurtje of zelfs een SGW proef of training. SGW komt er nog het dichtste bij in de buurt.

Duszzz.

OK duidelijk Alex.