Endomondo challenge: Bokkers Bokaal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

iEmmaaa

Re: Endomondo challenge: Bokkers Bokaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 04:35

Doe mij ook zo'n straaljager :')

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 09:23

Wij hebben ivm de Rhino uitbraak bij ons in de buurt gekozen om maar wat baktraining te doen. Niet dat wij met onze paarden in de buurt van een andere manege of stal komen, maar dan noch. Volgend weekend is het wel weer buitenrijden. Dan is het voor onze toppers 2 weken geleden dat ze geent zijn..

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 12:35

Vervelend hoor Alex, dat je nu niet op je gemak naar buiten kan, lijkt mij ook wel eng als het zo dichtbij is.

Het is hier vandaag super mooi weer! Ze voorspelden bewolking en regen vanmiddag, maar het is strak blauw en de zon schijnt. Super weer voor een ritje, maar paard heeft vandaag vrij :)

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 13:03

Hoop dat t mooie weer nog blijft vanmiddag ( en de rest van de week, haha) Ga vanmiddag rondje strand maken namelijk.

Alex, wat balen en vooral eng...

Mooney, hoe gaat t? Herstel je al een beetje zoals verwacht/gehoopt?

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 19:21

Ik ben zoooooo trots op mijn knollie!!! :# :# :# Check:
Afbeelding
5 stukken minimaal 1 km gedraafd of gegaloppeerd, op strand zelfs 2 (met pal tegenwind, stormde) en twee stukken echt redelijk constante draf ook. Whiehoe!
En hij was alleen onder het zadel bezweet en waar hij een paar maanden geleden na tien minuten nóg liep te puffen, was hij nu toen ik afstapte al zo goed als op adem! Weet niet wat ik meemaak, wauw! <3
Laatst bijgewerkt door Jaan81 op 23-02-15 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 19:23

Wauw wat fijn Jaan! Super.. het toppertje.

Sanne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 21:34

Janneke echt super! Ben zo blij dat je weer lekker kilometers kan maken met je knapperd <3 Hij is zelf ook weer lekker vrolijk!! Voor jou ook weer een blij moment :)

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:29

Oh wat fijn Jaan!
Ik wou dat ik ook wat meer kon rijden zodat mijn pony wat meer conditie zou hebben :=

Vandaag een klein rondje gemaakt, uiteraard begon het de eerste kilometer al te regenen en hebben we even geschuild, want mijn pony kan echt niet tegen de regen, dan gaat ze op een rollkur-achtige manier lopen :+

Afbeelding

Maar na regen komt zonneschijn (en een regenboog!) :D

Afbeelding

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:36

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:50

Oliiviia schreef:
Vandaag een klein rondje gemaakt, uiteraard begon het de eerste kilometer al te regenen en hebben we even geschuild, want mijn pony kan echt niet tegen de regen, dan gaat ze op een rollkur-achtige manier lopen :+

Hier nog zo een die dat doet :')

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 08:18

Zondag lekkker ritje gemaakt, van 25 km. Ik wil graag eens kennismakings klasse rijden. Me vriendin en ik probeerde gemiddeld 8 km/u te rijden maiar dat is niet gelukt. Leuke verslagen weer en oortjes.

Afbeelding
Afbeelding

Gisteren nog klein rondje gedaan van 3,5 km

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 10:59

Heel fijn Jaan!

Jammer van de regen, maar mooie regenboog Oliiviia :)

JoycexEnya, heb je hier ook al een stuk instappen meegerekend? Dat haalt je snelheid ook wel omlaag natuurlijk! Als je een keer kennismakingsklasse wil rijden, kan je bij de start gewoon al weg draven, dat scheelt heel erg in je gemiddelde snelheid. En je hebt natuurlijk nog tijd genoeg om wat meer op tempo te trainen :)

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 11:53

Jaa heb we wisten al dat we niet redden heeel veeel gestapt. Stukjes gedraafd en stukje gegalopeerd

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 11:57

Eigenlijk hoef je niet eens zoveel harder te rijden, gewoon proberen de draf stukken te verlengen en de stap stukken te verkorten. Je mag inderdaad in draf starten, instappen doe je voor de start. Je kan al ver van tevoren weer gaan stappen maar dat drukt de snelheid ook behoorlijk, op 2 km al gaan stappen is toch al dik 20 min stappen.. Op 1 km stappen scheelt dus ook al in je tijd

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:57

Volgens mij hebben we dit wel eens hier besproken, maar hoe lang laat je je paard herstellen van een flinke rit? Die van gister van mij was voor mijn paard een flinke rit (16,5km) Daarom heeft hij vandaag rust. Ik heb ergens een keer gelezen dat je een paard per 10km een dag rust moet geven om optimaal te herstellen.

Wat is jullie ervaring en mening? Doen jullie dat ook of doen jullie het op een andere manier? En is rust echt niets doen of is rust bv bakwerk, longeren of een kort staprondje? (En wat is dan kort?) Of rijden jullie paar dagen achter elkaar >10km per dag? Wat is daar het idee achter?

Bij mij is rust echt rust, dus gewoon lekker op de paddock, hoogstens lekker poetsen. Meer niet. Ik rijd sowieso geen twee dagen achter elkaar, maar dat heeft er ook mee te maken dat ik nog aan het opbouwen ben. Vroeger deed ik dat wel, maximaal drie dagen achtereen en dan een van die dagen was bakwerk, andere twee buitenrit of mennen, maar niet verder dan 10km. Rit >10km is bij mij erna dag rust. Reden? Omdat ik van mening ben dat hij ook tijd moet krijgen om te herstellen, anders maak ik misschien meer kapot dan dat ik aan het opbouwen ben.

Ben heel erg benieuwd naar jullie meningen, tips en adviezen!
Laatst bijgewerkt door Jaan81 op 24-02-15 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:06

Ik moet zeggen dat ik er niet echt over nadenk. Ik doe het vooral op gevoel, denk ik dat Loulou het kan hebben om nog een ritje te maken? Twee dagen achter elkaar een flinke rit doe ik sowieso niet, soms wel de dag na een flinke rit een klein rondje, maar dan moet het wel lekker weer zijn.

Over het algemeen probeer ik 3 of 4x per week te rijden, in ieder geval vrijdag en zondag en dan nog maandag of woensdag. Afgelopen zondag hebben we voor ons doen een flinke rit gemaakt, dus ponylief had gisteren vrij en vandaag zit ik de hele dag op school, dus heeft ze ook vrij. Als het morgen lekker weer is, ga ik morgen weer een rondje doen, en anders heeft ze morgen ook vrij, en donderdag heb ik ook geen tijd.

Het is bij mij echt kijken naar hoe het uitkomt, maar daarbij houd ik natuurlijk wel rekening met Loulou. Als ik morgen ga rijden zal dat wel gewoon een klein rondje worden, omdat we zondag al zo'n grote ronde hebben gemaakt :)

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 14:04

In de endurancewereld wordt - zover ik het weet - gebruik gemaakt van 2 methodes. 1 dag rijden, 1 dag rust of dag 1, dag 2, dag 3 rijden en dan dag 4, 5 en 6 rust.. Of ze rekenen per 10km gereden 1 dag rust na de gereden dag. Daarbij is rust ook echt rust..

Ik maak gebruik van een combinatie van deze methodes..

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 14:05

Bij mij is rust overigens ook echt rust inderdaad, dan blijft Loulou ook gewoon in de wei staan

Sanne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 14:06

Vandaag lekker met een oud stalgenootje wezen rijden. Toen we vertrokken regende het echt hard, gelukkig na een half uurtje kwam de zon door dus hebben we toch nog wat kilometers gemaakt.

Nu krijgt ze morgen rust of even aan de hand een beetje stappen, want anders wordt het wel een beetje te gek. Zondag een flinke rit en gisteren een beetje aan de dressuur gewerkt en vandaag weer een flinke rit.

Afbeelding

Toen ik terug kwam was mijn schimmel niet echt meer zo wit haha

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 14:08

Na een grensverleggende training minimaal 72 uur rust om het microtrauma te laten herstellen. Rust is gewoon lekker naar buiten en hooguit een klein stukje wandelen.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 14:09

Ik hou na een zware training 72 uur rust (weidegang) aan.
dan kan ze mooi herstellen.
na een flinke rit krijg je microtraumas in de pezen en die herstellen pas bij voldoende rust tussen door
je hebt ook wel mooie plaatjes van de trainings curve
kan ze nu even niet opzoeken sorry!

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 14:10

__Nicky schreef:
Na een grensverleggende training minimaal 72 uur rust om het microtrauma te laten herstellen. Rust is gewoon lekker naar buiten en hooguit een klein stukje wandelen.

o haha nou dit dus ;)

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 14:11

Uit de clinic van Tonkie Collee :P Vind haar clinics altijd reuze interessant, steek er altijd weer wat van op. Gaat er hier iemand nog naar de clinic voeding?

Edit; jij bedoeld denk ik deze plaatjes?

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door __Nicky op 24-02-15 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 14:14

Inderdaad volgens de clinic van Tonkie:

•zorg voor voldoende rust:
* na elke grensverleggende inspanning
minimaal 72 uur rust.
* minimaal 1x per jaar vakantie.

Dus wat hierboven al gezegd is :)