Endomondo challenge: Bokkers Bokaal deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Endomondo challenge: Bokkers Bokaal deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:44

Oh heerlijk is dat, zo vroeg rijden :j

Hier geen knooppunten, maar wel heel veel ruiterpaden.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 21:23

aniek1985 schreef:
Hier nu ook toegevoegd aan de challenge :D. Bedankt daarvoor Mooney.

Wat een mooie foto's komen er weer voorbij.

Dorine wat fijn. Volgens mij ben ik jouw een tijdje terug ook tegen gekomen in het bos in Schoorl, maar weet het niet zeker.

Dat zou zomaar kunnen, ik rij daar nu vaak. Ik was niet alleen klopt dat? Wat voor paard had jij dan?

Ik vind trouwens wel dat sommige ruiterpaden van die enge paaltjes met een ijzerdraad er langs hebben. Ik snap nooit wie dat nou verzint en een goed idee vindt... bijv die tweede foto van Varekaj.
Wij hebben ze op sommige plekken ook maar ik pak toch liever het fietspad dan. En dan heb ik zelfs nog kipmakke ijslanders die nergens van schrikken

@robijntjah 20-30 km is toch te doen? Je bent wel even onderweg maar als je eten meeneemt dan is dat dan een mooie lange rit toch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 21:28

Ohja die afstand rijd ik soms wel maar vergt wat planning met fulltime baan, pension'stal' en boerderij renovatie :+

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 21:51

Robijntjah schreef:
Ohja die afstand rijd ik soms wel maar vergt wat planning met fulltime baan, pension'stal' en boerderij renovatie :+

Ahh ja ik snap hem

aniek1985
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 21:57

Dorine92 schreef:
aniek1985 schreef:
Dorine wat fijn. Volgens mij ben ik jouw een tijdje terug ook tegen gekomen in het bos in Schoorl, maar weet het niet zeker.

Dat zou zomaar kunnen, ik rij daar nu vaak. Ik was niet alleen klopt dat? Wat voor paard had jij dan?

Ja klopt helemaal, jullie waren met zijn tweeën. Ik was toen net een beetje begonnen met de routes verkennen. Ik reed met een Friese hengst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 21:58

Dit is geen ruiterpad, dit is een gewoon wandelwegje in het veld zoals we er hier zoveel hebben in Vlaanderen. Als ik die paden zou moeten mijden dan rij ik hoofdzakelijk op steenpuin, grof grint en asfalt...
Langs de officiële ruiterroute zit een stukje van wat nog smaller is en waar over 100m afstand zulke draad staat. De overige 200m is breder en zonder prikkeldraad. Hoe ze dat bedacht hebben inderdaad, dat is me een raadsel. But again, wil je dat omzeilen dan krijg je 1km straat als alternatief.
Prikkeldraad komt hier nog enorm veel voor. Ofwel voor rundvee ofwel als omheining voor landbouwgrond, omdat (helaas) veel mensen anders gewoon zo iemands land in denderen. Met de Lockdown bijvoorbeeld stond er eens een gezin in een tarweveld foto's te maken. Witlof- en aardappelboeren riepen op om hun plantjes niet stuk te trappen of die zandbankjes die ze maken. Maïsboeren waar de jonge scheuten overhoop gelopen waren etc. Dus tjah, dan maar prikkeldraad errond.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 22:14

Rijden er hier wel eens mensen op de Holterberg? Dat is toch wel een van mijn favoriete plekjes om te rijden, mooie natuur en geen onveilige situaties!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 22:39

Ik kom me hier ook maar eens melden! Sta op dit moment op plek 124 dus niet echt hoog, maar steeds meer mogelijkheden tot buitenrijden <3

Ik rijd nu buiten in omgeving Someren en dit is mijn uitzicht:
Afbeelding

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 22:46

Petrichor schreef:
Wat gebeurd er als de challenge voorbij is, komt er dan weer een nieuwe?

Als het goed is wordt je automatisch door Mooney toegevoegd in de nieuwe groep. Dat kan een paar dagen duren maar alles wat je rijd komt uiteindelijk ook in de lijst te staan.

Fijn dat je weer een beetje op de rit bent Dorine! De foto's zien er weer gaaf uit!

Hier hebben we een heel mooi netwerk (Utrechtse Heuvelrug) met veel ruiterpaden en goed genummerde knooppunten. Laatst op de Veluwe was ik dus ook een paar keer de weg kwijt omdat die paden niet zo mooi genummerd zijn :+

In Hongarije konden we helemaal overal rijden, daar doen ze niet aan ruiterpaden of het afsluiten van weides. Dat was echt geweldig rijden daar! Gewoon iedere dag weer een ander paadje pakken. Of juist dwars door het bos en kijken waar je uitkomt.

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 23:27

Olina schreef:
[ [url=m/UW3Bds.jpg]Afbeelding[/url] ]

Leuk, morgen gaan wij ook weer richting someren voor een rondje!

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 23:42

Ik sta in Noordwijk met m’n paard. Helaas dichtbij alleen een veel te druk bos/duin/strandgebied. En gemeente Noordwijk is ook alles behalve paardvriendelijk.... Er zou zo mooi verbinding gezocht kunnen worden tussen de ruiterroutes vanaf Katwijk naar Scheveningen en de andere kant op richting Zandvoort maar helaas.... Strand van Noordwijk mag je grotendeels niet over (ook niet met slecht weer of bv ‘s ochtends vroeg of in de avond) en in het duin ligt ook geen ruiterpad. Amsterdamse waterleidingduin ligt een pad vanaf strand maar daar mag je alleen met vergunning in. Echt zo jammer.... Zoveel mogelijkheden voor mooie routes maar ze komen er niet. Terwijl er zoveel ruiters zijn in dit gebied... :\

rollyjogered

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 08:44

Petrichor schreef:
Rijden er hier wel eens mensen op de Holterberg? Dat is toch wel een van mijn favoriete plekjes om te rijden, mooie natuur en geen onveilige situaties!

ja, ik! :) dat is ook t gebied waar ik t meeste rij

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 08:59

Olina schreef:
Ik kom me hier ook maar eens melden! Sta op dit moment op plek 124 dus niet echt hoog, maar steeds meer mogelijkheden tot buitenrijden <3

[ [url=m/UW3Bds.jpg]Afbeelding[/url] ]

Haha, ik denk dat pad ken ik! Maar zo te zien sta je bij mij op stal...

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:44

aniek1985 schreef:
Dorine92 schreef:

Ja klopt helemaal, jullie waren met zijn tweeën. Ik was toen net een beetje begonnen met de routes verkennen. Ik reed met een Friese hengst.

Die hengst herinner ik me nog ja :D

@Varekaj super bijdehand hè dat mensen zomaar andermans grond betreden

@Muiz op zich kun je overal wel dwalen toch want je ziet met endomondo toch waar je beginpunt is dus dan kan je er zo naar terug rijden. Ik gebruik nooit kaarten en nummers enz

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:32

Dorine92 schreef:
@Muiz op zich kun je overal wel dwalen toch want je ziet met endomondo toch waar je beginpunt is dus dan kan je er zo naar terug rijden. Ik gebruik nooit kaarten en nummers enz

Onder het zadel gaat dat vaak wel ja. Het punt is vooral dat ik hier in een redelijk druk stuk bos zit met veel boswachters. Naast paden rijden is een dure hobby.
Daarnaast rijden wij veel aangespannen, dan kan je toch vaak niet zo gemakkelijk omdraaien als onder het zadel en als je ineens vast staat baal je wel.
Laatste keer dat wij een grote rit op de Veluwe hadden merkte ik dat de paaltjes en nummering daar wat slecht loopt. Ik kan je vertellen dat je met een groep van 6 aanspanningen waaronder een vierspan wel zenuwachtig wordt als je niet meer weet of dat het pad waar je op rijd wel de goede is :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 11:07

Daarom heb ik op mijn telefoon altijd een digitale kaart van Natuurmonumenten. Hier staan de routes duidelijk op aangegeven. Op elk kruispunt staan paaltjes met een hoefijzer of een wagenwiel, die de ruiterroute en menroute aangeven in de gebieden van Natuurmonumenten. Het kan bijna niet missen. Dit is overigens de Veluwezoom. Ga je meer noordelijker naar de Veluwe (Epe/Vaassen bijvoorbeeld) heb je een fantastisch knooppuntensysteem. Dat mogen ze van mij hier ook wel uitzetten :j
Zelf rijd ik ook veel in het bos van Middachten (de achtertuin). Hier mag je vrij op alle paden rijden, dus dan kun je wel heerlijk dwalen in het bos. Veluwezoom (deel Natuurmonumenten) mag je alleen op de paden met een vergunning en dan alleen op de ruiter-/menpaden, niet op andere paden. Middachten grenst daar aan, dus ik heb altijd de penning aan mijn zadel hangen, zodat je op elkaar aan kunt sluiten.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 12:30

Hier zit een gebied wat heel fijn up tot date word gehouden door ruiterenenmennen en de knooppunten zijn laatst allemaal voorzien van nieuwe palen. Op die site van de KNHS staan in dit gebied grove fouten in voor menners.

Dat mooie knooppunten systeem miste ik bij Elspeet de vorige keer. Soms waren er wel knooppunt paaltjes maar soms ook totaal niet. Of op een ruiterpad wat afsloeg van het doorgaande pad wat er liep stond alleen een half paaltje. Beetje lastig dan :')

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 13:13

Oh lekker handig inderdaad :=
Ruiterenenmennen gebruikte ik in het begin ook heel veel. Maar de kaart van Natuurmonumenten is nu geupdate en in PDF, dus makkelijker in iBooks als je even geen internet hebt. En dat is best heel vaak hier op de Veluwezoom :D

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 13:55

Wij hebben geen ruiterpaden hier eigenlijk. Er is er 1, die gaat door een natuurgebied en eindigt op een industrieterrein. Dus tenzij je echt een kuikenmak paard hebt kun je dan weer omdraaien en dezelfde weg terug. :') Maar polder en strand genoeg verder.

Zijn er hier mensen die in de Loonse en Drunense duinen rijden? Hoe is het daar tegen zeg september ongeveer gesteld met het ongedierte? Ik zou daar in mn vakantie graag eens heen gaan voor een paar dagen, maar lees op bokt zoveel over dazen en herteluisvliegen dat ik een beetje bang ben... Paard en ik zijn helemaal niks gewend wat dat betreft want we staan vlakbij zee en zien zelden een daas en zelfs nog nooit zo'n hertenluisding gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 13:56

Dazen zitten daar echt heel veel.

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 16:59

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 17:17

Robijntjah schreef:

Ja dat had ik al gehoord, maar wanneer verdwijnen die weer een beetje?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 17:54

Fangio schreef:
Robijntjah schreef:

Ja dat had ik al gehoord, maar wanneer verdwijnen die weer een beetje?
eind augustus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 18:03

Ligt aan het weer :+

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 18:29

Fabster schreef:
eind augustus

Top, bedankt voor je antwoord, dan zou half september dus wel moet lukken :D