[HK] De kilometervreters en genieters

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [HK] De kilometervreters en genieters

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:22

Ik heb haar nu in de half lease deze maand, aan het einde van de maand ga ik dat omzetten naar volledig. :)

En Ikea ligt wel in ijsland hoor. http://goo.gl/maps/P4KlQ Hupla!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:37

@Snadrem, heel binnenkort gaan we!!
(maak dat hier niet openbaar...)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 22:25

Anoniem schreef:
@Snadrem, heel binnenkort gaan we!!
(maak dat hier niet openbaar...)

Snap ik, maar ik vroeg me af of het dit jaar nog zou zijn of dat je al heel vroeg was met boeken voor volgend jaar.

Superleuk in ieder geval! Als je nog tips nodig hebt hoor ik het wel, ik heb er vroeger gewoond. Inmiddels is er echter wel een hoop veranderd ;)

Maarten, ik bedoel meer dat Ikea an sich niet IJslands is, het komt toch van oosprong uit Zweden of zo? Dat er op IJsland wel een Ikea is verbaasd me niet zo, die dingen zitten bijna overal :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 22:27

Ja [land] natuurlijk. :P

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 08:42

Snadrem, je kan hem ook gewoon Skjoni noemen, is IJslands voor bont mannelijk paard :P

Lekker, DC! Veel plezier!

Leuk dat je haar volledig gaat leasen, Maarten. Met Daantje ga je dus niet verder ?

Hier nog steeds geen buitenritten om over te schrijven, ik ben nog steeds bang om af te stappen met mijn enkel, dus durf er ook niet op. Maar daar ga ik binnenkort met een bevriende fysio aan werken, dus wie weet ! Paard en ik hebben er na ruim een jaar wel weer zin in :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 09:00

Nee, Daantje staat nog steeds op de wei vanwege haar wondje. Nu rij ik een paard op mijn eigen niveau (beginner), maar ik heb les van een goede instructeur wiens instructies ik blindelings durf op te volgen. De basis begin ik nu aardig door te krijgen, dus ik hoop de komende tijd nog meer te leren. Het is wel vreemd, iedere keer dat ik terugkijk valt het op hoe veel ik bijgeleerd heb, maar nog steeds ben ik vooral bezig met het oefenen van de basis. Ik vind het niet erg, pas als dat in orde is kan ik verder. :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:07

Joh, die basis moet je gewoon ruim zien: alles t/m Z2 is basissport, dus het gros van de paardrijdende mensheid komt niet verder dan werken aan de basis :D :D
Lekker blijven leren, van genieten en je af en toe eens verbazen hoe ver je eigenlijk alweer gekomen bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:20

Voor mij is de basis alles wat komt voordat ik kan beginnen met oefenen voor B . :P En zo pak ik het ook aan hoor, alle oefeningen die bij B komen kijken hoeven nog niet, ze moet eerst rustig leren luisteren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:59

Anoniem schreef:
Voor mij is de basis alles wat komt voordat ik kan beginnen met oefenen voor B . :P En zo pak ik het ook aan hoor, alle oefeningen die bij B komen kijken hoeven nog niet, ze moet eerst rustig leren luisteren.

Correctie: JIJ moet leren luisteren naar het paard; dat is een stuk simpeler om vanuit te gaan al kan dat soms wat confronterend zijn voor de mens, aan het eind van de rit is het zeer leerzaam.
Het oplossen van manegepaardonhebbelijkheden is niet hetzelfde als "leren luisteren". De meeste manegepaarden hebben allang door dat dat niks te melden heeft en in het gunstigste geval hebben ze watjes in hun "oren". Aan jou om die watjes eruit te halen; het paard zal je vertellen hoe dat moet.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 22:08

@ikke: Plotseling op de lange zijde afwenden om proberen achter een ander paard te komen zonder dat ik er de hulpen voor geef is volgens mij nog steeds een kwestie van ongehoorzaamheid...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 22:25

Anoniem schreef:
@ikke: Plotseling op de lange zijde afwenden om proberen achter een ander paard te komen zonder dat ik er de hulpen voor geef is volgens mij nog steeds een kwestie van ongehoorzaamheid...

Nee, kwestie van een te late correctie door de ruiter.......
Als je goed oplet, zul je merken dat het paard signalen afgeeft dat ze dit gaat doen. De kunst is die signalen op te pikken en erop te reageren voordat het paard z'n plan daadwerkelijk uitvoert. Dat is luisteren naar een paard........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 22:30

En dat opvangen voordat het zo ver uit de hand loopt ben ik ook al beter in geworden, maar het is nog steeds trainen op de basis. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 23:23

Jezelf dus trainen idd! Ik ga mee met bovenstaande :)

Ik heb vandaag een lekker rustig rondje gereden tussen de buien door! En vanavond paard lief toch maar binnen gehaald, brrrr!

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 08:02

Anoniem schreef:

je kunt je ook afvragen waarom ze liever achter een ander paard aan wil lopen ... jij ziet het als ongehoorzaamheid ... is dat het wel echt ??? of voelt ze zich onveilig ?? mijn interpretatie hoor, paarden doen niets voor niets ... ik ga ook mee met mijn voorgangers ... luister maar naar je paard ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 08:29

Het was gewoon in de binnenbak hoor. Dat gedrag vertoont ze nu niet meer, maar dat duurde ook wel een paar lessen. Ze was in het begin nogal heel onrustig, op de poetsplaats al. Op de poetsplaats heb ik zelf opgelost door er voor te zorgen dat ik altijd wat eerder kwam zodat ze een tijdje daar kon rusten en ik niet gehaast hoefde op te stappen. Op die manier kon ze ontspannen de les in.

Maar in de bak heeft echt wel een paar lessen gekost voordat de rust er een beetje in kwam. Een aantal van de oefeningen die ik moest doen was soms ook gewoon stilstaan op de ac-lijn of stappen zodat ze kon ontspannen terwijl de rest ging draven of galopperen. Ik wil best geloven dat ik er zelf ook beter mee om kan gaan nu. In ieder geval ik train niet alleen mezelf, maar ook [naam]. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 09:39

Een kleine aanvulling; een paard denkt niet; laat ik eens ongehoorzaam zijn. Een paard denkt überhaupt niet. Een paard zal altijd en alleen zijn instinct volgen. Dus dan is het ineens minder raar dat Ze liever achter een ander paard aan loopt, een paard is immers een kudde dier :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 09:58

Robijntjah schreef:
Een kleine aanvulling; een paard denkt niet; laat ik eens ongehoorzaam zijn. Een paard denkt überhaupt niet. Een paard zal altijd en alleen zijn instinct volgen. Dus dan is het ineens minder raar dat Ze liever achter een ander paard aan loopt, een paard is immers een kudde dier :)

Oh nee, evenmin als dat een paard niet kan pesten zeker? Nou, neem van mij aan, dat is iets te simpel bedacht.
Denken is namelijk niet hetzelfde als redeneren. Als je zegt dat een paard niet kan redeneren, dan heb je gelijk, maar denken kan een paard wel degelijk!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 10:00

Dat is iets te simplistisch gesteld en doet paarden ook tekort. Paarden denken niet op dezelfde manier als wij, maar ze hebben wel eigen denkpatronen. Het zijn geen machientjes die alleen maar een instinct achternalopen, want dan zouden ze ook niets kunnen leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 10:24

Ook prima maar mensjes pesten doet een paard nooit bewust!
Actie = reactie!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 10:46

Robijntjah schreef:
Actie = reactie!

Jawel, ook dat doet een paard doelbewust! Evengoed als dat een paard verantwoording kan nemen voor de ruiter!
Mijn vorige paard ging in het begin steevast en doelbewust op m'n tenen staan bij het opzadelen. Een welgemikte actie met S3's loste dat op.
Mijn huidige paard neemt verantwoording voor de ruiter. Als ik er zonder zadel op zit, schrikt ze niet of nauwelijks; met zadel schrikt ze uitbundiger maar zorgt nog altijd dat je mee kunt in die beweging en het elementaire begrip van paardrijden kunt handhaven: keeping the horse between you and the ground........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 10:55

Let's agree to disagree ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 12:28

Robijntjah schreef:
Actie = reactie!

Een ruin die ik ken doet dat dus wel. Overigens redelijk in het veilige, maar die zie je dus bijvoorbeeld gewoon kijken bij het poetsen "waar staat die voet van het mensje" en dan doelbewust zijn hoef daar opzetten. Hij zet er verder geen serieus gewicht op, maar scoort wel zijn punten......
Mijn merrie kan het ook wel, op een heel andere manier. Een keer een invaller voor het bekappen, ze deed het keurig en super geduldig, zet de hoef van de merrie op haar bokje, trekt de merrie het met een uitgestreken smoel er weer af. Niet 1x, maar gewoon 4x achter elkaar tot ik haar tot de orde riep. Er was geen enkele reden om die voet weg te trekken, paard was ruim ervaren, er werd niets geks gevraagd, maar ze had gewoon zin om eens een beetje te neten. Allemaal heel veilig, maar echt wel erop uit om een reactie te krijgen, gewoon kijken wat dit nieuwe mensje doet :roll:

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 13:12

Gisteren dus in de regen gereden , Yentle was wat hupsig ;-) dus we hebben flink gescheurd over de zandpaden ! En ikke maar denken dat ze het misschien eens rustiger aan zou gaan kunnen doen, dus minder met haar rijden enzo ...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 13:28

yenopi schreef:
Gisteren dus in de regen gereden , Yentle was wat hupsig ;-) dus we hebben flink gescheurd over de zandpaden ! En ikke maar denken dat ze het misschien eens rustiger aan zou gaan kunnen doen, dus minder met haar rijden enzo ...

Ehm, hoe ouder hoe gekker, hoor! Gewoon gassen, geeft de beste garantie op een goed funktionerend lijf! Rust roest, tenslotte.......

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 13:32

Ik denk dat wat wij 'pesten' noemen in paardengedrag naar ons toe niet veel meer is dan het opzoeken van grenzen - de meeste paarden hebben daar een standaardlijstje manieren voor. Ik denk dat het ene paard meer (sneller/vaker) grenzen opzoekt dan het andere, of dat nou bij de eigenaar of bij een vreemde is.

@Maarten: je wordt denk ik ook steeds handiger in het lezen van de signalen :j Wat dat betreft is het fijn dat je regelmatig les hebt. Blijf je nu dit paard rijden denk je?

Vanwege m'n wedstrijdkilometers van zaterdag heeft m'n merrie nu nog lekker weivrij - ik moet zeggen dat met 43 mm regen gisteren het hoe dan ook geen rijdag was geworden.