Ruiterbewijs wordt misschien verplicht!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Re: Ruiterbewijs wordt misschien verplicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:23

Malibu_ schreef:
Ik vind het heel goed dat ze dat (gaan) verplichten, en ze moeten een gewoon een goed ervaren paard hebben in het begin. Het is toevallig dat ik er een heb Haha! ( +menbewijs) maar het is gewoon veiliger. en je bent verzekerd.

Veiliger als wat??
En nog een keer: JE BENT ALTIJD VIA JE AVP VERZEKERD!!!!!

Ben ik nu duidelijk genoeg geweest voor iedereen...??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:30

Shadow0 schreef:
Runningkawa: met zo'n actie ben ik het gewoon helemaal eens! Zowel op de fiets, in de auto als te paard moet je soms ook je ruimte gewoon afdwingen.

Maar dat vind ik wel iets anders. Op zo'n moment hou jij zelf de regie in de hand. Maar bedenk de situatie eens als het jonge paard alleen de weg op was gegaan? Dat zou al een heel wat mindere veiligheid zijn.

Dat had die persoon nooit gedaan
Daarom ging ze ook mee met ons, die een paar keer per week gingen met ervaren paarden.
Maar ook kawa met ervaring kan wel eens flauw doen.
hij staat echt niet ineens midden op de weg, niet eens misschien
Maar een halve meter heb ik wel eens nodig.
Vaak weet ik bij welke dingen hij dat zal proberen, dus merk je dat je dan net samen met de auto uit komt, hou je halt. Dan is de weg weer vrij.
Maar soms verrast je paard je.
Niks aan de hand, behalve als je zo al met je beugel tegen de spiegel zou komen, dan zou je een dik probleem hebben

Malibu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:32

ikke schreef:
Veiliger als wat??

veiliger voor jezelf. En je hebt een veiliger gevoel Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:33

Dus ik ga me veiliger voelen met dat papiertje op zak?
Verklaar je eens nader? Lachen

Malibu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:35

Als jij je autorijbewijs haalt, voel je je toch veiliger dan dat je zonder bent? je hebt meer kans op boete ( want het is verboden).
Niet dat buitenritten verboden zijn zonder dat papiertje, maar het betekent wel wat. Vind ik he! Lachen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:36

Ik heb nooit een papiertje op zak
Dat kan uit mijn zakken waaien en daar kan mijn paard van schrikken...
Dat hij voor de eerste keer echt schrikt van iets moet nog komen... Die van mij is letterlijk bom-proof...

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:39

Zullen we het dan nu maar even samenvatten:

- Er wordt al tig jaar geroepen dat het ruiterbewijs verplicht wordt Gaaaap . Tot op heden is echter geen enkele datum genoemd, zelfs geen jaar.
- het ruiterbewijs schermt al jaren met een verzekering als meerwaarde. Ieder mens in NL is echter verplicht WA verzekerd en hier valt ook eventuele schade met je paard onder (of de hond die een antieke vaas omstoot e.d.)
- een ruiterbewijs moet iedere twee jaar verlengd worden. Dit kost geld. Voor dit geld krijg je niets anders dan de eerder genoemde verzekering die overbodig is.
- De eisen waaraan je moet voldoen om het ruiterbewijs te halen zijn erg laag en niet altijd relevant (vragen over aftekeningen e.d.)
- een ruiterbewijs biedt geen enkele garantie dat mensen zich hierdoor beter zullen gedragen met hun paard in het verkeer.

Mijn vraag: waarom zou ik iets halen dat mij tijd en geld kost en niet ter zake doend is? Het komt over als de zoveelste wassen neus. Hoort in hetzelfde rijtje thuis als dat zogenaamde veiligheidscertificaat van maneges.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:41

Malibu_ schreef:
ikke schreef:
Veiliger als wat??

veiliger voor jezelf. En je hebt een veiliger gevoel Knipoog

Ik heb het al 20 jaar (jaja, in 1987 kon je het al halen) maar ik moet zeggen dat ik me niet veiliger voelde nadien. Wat het toevoegd aan mijn veiligheid weet ik niet. Mijn vorige paard (waar ik het bewijs mee haalde) was zelfs kermisproof. Dat beest zat helemaal nergens mee, noem een bizarre plek en ik ben er waarschijnlijk geweest met haar, tot op de toonbank van de lokale ijsboer toe.

Enne dat autorijbewijs is eigenlijk ook een lachertje. Ga eens rijden met een vrachtwagen; moet je eens opletten hoe je opeens dingen MOET doen die je met de auto niet moest proberen, tenzij je erop uit was te zakken.......
Laatst bijgewerkt door ikke op 16-05-07 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:42

estja schreef:
Zullen we het dan nu maar even samenvatten:

- Er wordt al tig jaar geroepen dat het ruiterbewijs verplicht wordt Gaaaap . Tot op heden is echter geen enkele datum genoemd, zelfs geen jaar.
- het ruiterbewijs schermt al jaren met een verzekering als meerwaarde. Ieder mens in NL is echter verplicht WA verzekerd en hier valt ook eventuele schade met je paard onder (of de hond die een antieke vaas omstoot e.d.)
- een ruiterbewijs moet iedere twee jaar verlengd worden. Dit kost geld. Voor dit geld krijg je niets anders dan de eerder genoemde verzekering die overbodig is.
- De eisen waaraan je moet voldoen om het ruiterbewijs te halen zijn erg laag en niet altijd relevant (vragen over aftekeningen e.d.)
- een ruiterbewijs biedt geen enkele garantie dat mensen zich hierdoor beter zullen gedragen met hun paard in het verkeer.

Mijn vraag: waarom zou ik iets halen dat mij tijd en geld kost en niet ter zake doend is? Het komt over als de zoveelste wassen neus. Hoort in hetzelfde rijtje thuis als dat zogenaamde veiligheidscertificaat van maneges.

AMEN!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:49

ikke schreef:
Ik heb het al 20 jaar (jaja, in 1987 kon je het al halen) maar ik moet zeggen dat ik me niet veiliger voelde nadien. Wat het toevoegd aan mijn veiligheid weet ik niet. Mijn vorige paard (waar ik het bewijs mee haalde) was zelfs kermisproof. Dat beest zat helemaal nergens mee, noem een bizarre plek en ik ben er waarschijnlijk geweest met haar, tot op de toonbank van de lokale ijsboer toe.

Enne dat autorijbewijs is eigenlijk ook een lachertje. Ga eens rijden met een vrachtwagen; moet je eens opletten hoe je opeens dingen MOET doen die je met de auto niet moest proberen, tenzij je erop uit was te zakken.......

Nagelbijten / Gniffelen

Malibu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:56

Nee, maar het ging over dat ruiterbewijs, dat het beetje t zelfde is Knipoog en nu begin jij over vrachtwagen.. waar doel je mee? Lachen

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 20:01

runningkawa schreef:
een paard dat een stukje opzij springt hoeft helemaal geen gevaar te zijn, als er maar met ruimte omheen gereden word
En daar ontbreekt het vaak aan.

Je rijd met je auto toch niet rakelings langs een kindje op de fiets, dan neem je toch ook de ruimte dat er nog geslingerd kan worden zonder dat er wat gebeurd?

En je minder sowieso vaart
Bij een paard vindt men dat men maar met 80 voorbij moet kunnen vliegen.

Bij kinderen ook soms hoor.

Als ik op de weg rij dan ga ik, als er een auto nadert, gewoon midden op de weg rijden. Dan dwing je ze om vaart te minderen. Werkt altijd. Want of je nu een ervaren paard hebt of niet en MET of ZONDER ruiterbewijs, ze kunnen altijd schrikken en iets onverwachts doen. Dan rij ik liever niet net op dat moment naast een auto die met 80 langsgescheurd komt Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 20:16

ja die aso's zul je ook nog wel hebben dat ze menen dat ze met 80 langs kinderen moeten vliegen.
Ondanks dat ik zelf geen kinderen heb, weet ik dat ze ineens uit kunnen zwaaien.
Ook al zijn ze ouder..ff wat giebelen op die fiets en het is al zover.
Daar hou je als auto gewoon rekening mee.

Bij een paard idem dito
Hoe bomproof ook, het blijft een dier
Als mensen daar nu eens rekining mee hielden was er helaal niets aan de hand.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 20:18

runningkawa schreef:
Vaak weet ik bij welke dingen hij dat zal proberen, dus merk je dat je dan net samen met de auto uit komt, hou je halt. Dan is de weg weer vrij.
Maar soms verrast je paard je.

Ja... dat zal ik ook nooit ontkennen... maar wat jij wel duidelijk doet, en veel andere ruiters veel minder is: anticiperen. Jij ziet een mogelijk obstakel en denkt "ik kan misschien beter even wachten tot de auto voorbij is". En dat vind ik gewoon in orde. Dat is in mijn ogen ook gewoon verantwoord gedrag.

Maar er zijn teveel mensen die eigenlijk best hadden kunnen weten dat er zo'n situatie aankomt, en die dan gewoon vinden dat de auto's daar maar op moeten wachten. Dat vind ik de andere kant - en dat vind ik gewoon niet erg slim of verantwoord.

Als ik rondkijk op bv PP dan zijn er toch wel iets te veel ruiters die vinden dat de weggebruikers maar moeten wijken om hun niet-echt verkeersmakke paard ruim baan te geven. En da's niet helemaal hoe het werkt.

Ik weet overigens best dat er altijd wat kan gebeuren (maar dat is met automobilisten onderling niet zoveel minder), maar als ik terugkijk naar vrijwel alle ongelukken/vallen, gevaarlijke acties en bijna-ongelukken die ik heb meegemaakt rond het paardrijden, dan zie je de problemen opbouwen tot er op het moment een 'druppel' is die de emmer doet overlopen.
Dan kun je zeggen: het paard schrok van (bv) een wegvliegende vogel, daar kan ik niets aan doen. Maar meestal had je al die voortekenen al aan kunnen zien komen - en zeker als je de weg op gaat moet je met die voortekenen wat doen. Geen 100% garantie, maar wel een flinke verbetering. Dat durf ik te wedden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 20:23

Met een beetje gezond verstand kijk je idd vooruit
Kijk je naar wat er evt kan gebeuren als je in de verte iemand ziet vliegeren, of een stuk plastic in de sloot ziet liggen.
Dan kijk je of de weg daar op dat moment vrij is. Niet dat hij perse wat doet, maar het zou kunnen.
En je leert voelen of je paard zich al op aan het fokken is, al ver voor dat plastic

Maar leer je dat voor uit kijken door dat papiertje?
Dat denk ik dus niet.
Worden mensen verantwoordelijker door dat papiertje?
Den ik ook van niet
Leren ze dat voelen door die lage eisen, die sommige nog te veel vinden ook?
Denk dat je dat alleen leert met vlieguren Lachen

Auto rijden en echt vooruit kijken leer je eigenlijk ook pas als je kilometers gaat maken.
En dan heb je het gewoon nog veel simpeler, tenminste mijn auto is best verkeersmak Tong uitsteken Clown

Maar ook daar blijven mensen onverantwoordelijk, ook al hebben ze dat papiertje
En sommige gaan zover dat zelf hun voertuig ingevorderd word, maar de eerst volgende keer doen ze het toch weer.
Dat zit er bij die mensen in ofzo

Gaan die paardrijden zal er wel hetzelfde gebeuren

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 20:38

runningkawa schreef:
Maar leer je dat voor uit kijken door dat papiertje?
Dat denk ik dus niet.
Worden mensen verantwoordelijker door dat papiertje?
Den ik ook van niet

Daar ben ik het ook helemaal mee eens Ja Ik ben daarom al net zomin fan van het ruiterbewijs.

Vlieguren is overigens wel een vereiste, maar veel doen zonder kritisch naar jezelf te kijken, dat helpt nog niet.

Citaat:
Auto rijden en echt vooruit kijken leer je eigenlijk ook pas als je kilometers gaat maken.
En dan heb je het gewoon nog veel simpeler, tenminste mijn auto is best verkeersmak Tong uitsteken Clown

Maar ook daar blijven mensen onverantwoordelijk, ook al hebben ze dat papiertje

Jep, dat is precies waar ik nu mee bezig ben: kilometers maken Lachen En ik heb vandaag weer mogen genieten van iemand die de ringweg per ongeluk aanzag voor een reuzenslalom! Hamer Links inhalen, rechts inhalen, auto er weer links tussenzetten.... Heel fijn. Verdrietig

Tegelijkertijd merk ik dat je toch best steeds een keuze hebt. Ik doe onhandige dingen - ik heb dus nog maar net mijn rijbewijs en niet veel ervaring. Maar ik kan vaak wel kiezen of ik daarmee in een gevaarlijke situatie kom, of alleen in een onhandige. (En dat zal best vervelend zijn voor de mensen die achter mij wat langer moeten wachten. Maar liever dat dan een aanrijding doordat ik gewoon niet op tijd weg kan zijn.)

Ik denk wel dat alle ruiters zich bewust moeten zijn van de verantwoordelijkheid die je zelf ook hebt in het verkeer, door kritisch te blijven en gevaarlijke situaties al ver van te voren aan te zien komen. Dat leer je NIET op het ruiterbewijs, maar daar moet wel aandacht voor blijven.

dark_moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 20:55

Ik vind het wel een goede zaak dat het ruiterbewijs verplicht wordt. Op de weg rijden kan in bepaalde gevallen gevaarlijk zijn en dan is het goed om in ieder geval een keer geleerd te hebben hoe om te gaan in een gevaarlijke situatie bv. Als je het ruiterbewijs wil kunnen halen moet je in ieder geval laten zien dat je kan paardrijden, toch ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 20:56

je moet laten zien dat je erop kunt komen..dat is ongeveer alles Lachen
Maar als je dit topic wat terug kijkt, al is het maar de laatste 2 bladzijdes, zelfs de paar berichten hierboven snap je waarom het een nutteloos vodje is

Idd, jezelf aankijken in je kunde is wel belangrijk shadow
Maar zou je juist met dat bewijs niet het gevaar creëren, ik heb dat bewijs, dus ik ben vast heel goed.
Er kwam straks een tijd lang iemand voorbij die dat zo wel liet merken, ik heb dat bewijs en andere konden er niks van... En zei je dat je nivo hoger lag, was je maar meteen arrogant...want dat papier stelde heel wat voor Ja

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 21:05

t kost bakken me geld...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 21:27

runningkawa schreef:
je moet laten zien dat je erop kunt komen..dat is ongeveer alles Lachen
Maar als je dit topic wat terug kijkt, al is het maar de laatste 2 bladzijdes, zelfs de paar berichten hierboven snap je waarom het een nutteloos vodje is

Idd, jezelf aankijken in je kunde is wel belangrijk shadow
Maar zou je juist met dat bewijs niet het gevaar creëren, ik heb dat bewijs, dus ik ben vast heel goed.
Er kwam straks een tijd lang iemand voorbij die dat zo wel liet merken, ik heb dat bewijs en andere konden er niks van... En zei je dat je nivo hoger lag, was je maar meteen arrogant...want dat papier stelde heel wat voor Ja

Helemaal mee eens. Dat papier zegt niks. Stel je hebt dat papiertje en je vindt dat je daarom op de weg mag komen. Maar je hebt inmiddels een jong paard die zich niets van dat papiertje aantrekt en die TOCH lekker de weg overstuitert.
Dat was laatst bij ons in de straat het geval. Was een jongen van een jaar of 18 schat ik en die moest zonodig z'n paard verkeersmak maken op een tijdstip dat hier alle kinderen naar school gaan. Hij reed met die jonge stuiterende bok zo het dorp in. Hij sprong van links naar rechts, levensgevaarlijk. Wat een randdebiel denk ik dan. Denk je dat het op zo'n moment wat uitmaakt of je een papiertje hebt? Ik denk in zo'n geval dat als je ongelukken maakt je nog niets uitgekeerd krijgt van welke verzekering dan ook. Want hem valt iets te verwijten, nl dat hij met een jong dier dat knotsgek is op een tijd dat daar kinderen lopen en fietsen, gaat rijden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 21:29

hmmm ik heb dan geen 20 jaar ervaring, maar wel mijn paarden zelf verkeersmak gemaakt, ééntje betuigd en ééntje bereden, en ook nog een paar paardjes van de stalhouder waar ik destijds stond ingereden en verkeersmak gemaakt. misschien geen 14,000 vlieguren, maar toch zo'n 6000... ik denk niet, dat zo'n 'rijbewijs' mij een veiliger verkeersdeelnemer maakt, voor niemand. het belangrijkste is gewoon ervaring, kennis van zaken en gezond verstand.

als ze nou voor ervarener ruiters een gratis examen maken, doe ik het met plezier. maar niet voor honderden Euro's. het voegt niets toe voor velen, ik ga dan liever nog een paar mooie halsters of zadeldekjes kopen, hihi!

verder heb ik me bijzonder geamuseerd met de discussie van een paar pagina's terug... Clown Bloos

wat nog wel gezegd mag worden, is dat er meer aandacht voor ruiters moet zijn bij het halen van brommercertificaten en rijbewijzen voor motorvoertuigen. zo werden wij eens afgesneden in een onoverzichtelijke bocht, automobilist kwam ons tegemoet, in de binnenbocht, aan de verkeerde kant van de weg. hij zag ons, remde niet af, en ging amper uit de weg. onze paarden kunnen ertegen, maar het is wél te gek voor woorden. die man heeft die dag ook twee vrolijke opgestoken vingertjes gezien...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 21:33

Zomaar je middel vinger opsteken..sstkkkk
Dat staat niet in de penny...euh theorie boek....

Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-05-07 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 21:35

runningkawa schreef:
Zomaar je middel vinger opsteken..sstkkkk
Dat staat niet in de penny...euh theorie boek....

ROFL ROFL
Wat weet jij trouwens van dat theorieboek? Stiekum toch een ruiterbewijs? Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 21:36

De vragen hebben we hier een stuk terug gezien Ja

zal ff linkje opzoeken Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 21:37