@fabske, heel veel sterkte met dit verlies. Vandaag weer heerlijk rondje van 15 km gemaakt. In bos was het goed te doen, maar in de zon was het toch wel vrij warm.
Ik heb weer een km of 25 gereden. Geen droge plekken dit keer, had beugels 1 gaatje korter gedaan. Wel trekt het zadel teveel naar de schouder door zijn stomme bolle graspens, ik moet echt een anatomische/banaan singel hebben denk ik zo...
Josien_
Geplaatst: 22-08-13 20:52
Sterkte Fabske!
Vandaag een lekker ritje gemaakt, heb stieken een mountainbike route gevolgd. Pony werd helemaal enthousiast van het op en af etc . Al is het soms een enorm zeikwijf
Fabske, wat een naar bericht!! Ik vind het altijd zo raar om dit te lezen van paarden die je "kent" via de berichten die je over hen las. Heel veel sterkte met het verlies van je maatje...
Vanavond 11km gereden met vriendin met jonge pony.4 km gedraafd hihi. Morgen weer een ritje voor het echte werk, 35 km op tempo zal wel afzien worden met de voorspelde 27 graden(maar moet toch gebeuren)
Ik heb vandaag een flinke roadtrip gemaakt om mijn nieuwe zadel op te halen voor de buitenritten. Bij thuiskomst meteen even gepast, en volgens mij past hij nog ook!
Morgen ga ik hem zorgvuldig testen En dan natuurlijk op den duur ook beugelriemen en hoofdstel in de juiste kleur gaan zoeken
Dat zadel vind ik echt zo bijzonder. Ben m een aantal keren op internet tegen gekomen, maar het lijkt me echt apart zitten vergeleken met een gewoon (dressuur)zadel, of valt dat wel mee?
Snadrem
Geplaatst: 24-08-13 18:45
Ik heb er heel even een rondje op gestapt, en het zit echt fantastisch! Vanzelfsprekend wellicht, maar veel meer contact met je paard!
Misschien een hele stomme vraag; maar waarom zou je voor dit zadel gaan ipv. een gewoon dressuur zadel. Want de basis is in principe hetzelfde. Ben erg benieuwd
yenopi
Geplaatst: 24-08-13 19:45
Snadrem ; mooi zeg ik ben heel benieuwd naar je bevindingen !! tja en die Alanda is z'on snoepig paardje ....
Snadrem
Geplaatst: 24-08-13 20:26
dancer_ schreef:
Misschien een hele stomme vraag; maar waarom zou je voor dit zadel gaan ipv. een gewoon dressuur zadel. Want de basis is in principe hetzelfde. Ben erg benieuwd
Mijn dressuurzadel hou ik ook gewoon, want voor de dressuurmomentjes zit die gewoon superlekker en hij heeft een goede pasvorm.
Bij de langere ritten zit ik echter op een gegeven moment niet lekker meer in mijn dressuurzadel, dan gaan de wrongen mij in de weg zitten. Daarbij merk ik dat Alanda een hoop warmte niet kwijt kan door het zadel. Dat heb ik al wat verbeterd door dunnere, zadelvormige dekjes te nemen, maar je blijft met een zweetblad zitten (de naam zegt het al). Dit zadel heeft geen zweetblad, dus er blijft veel minder warmte onder zitten. En het is súperlicht!! Wel zo lekker dus, want het paard hoeft zo minder mee te nemen en kan de warmte beter kwijt.
Ah okee ik snap hem, klinkt echt ideaal zeker voor jullie als ik het zo hoor!
Marcella
Geplaatst: 24-08-13 20:52
Mooi zadel.
Pony loop in zekere zin niet echt meer kreupel, maar wel stijfjes lijkt het nog wel. Maffe stresskip heeft nog laten zien dat hij nog steeds kan springen was alleen niet helemaal de bedoeling.
apart zadel zeg. is het enige verschil met een normaal zadel dat er geen zweetbladen aan zitten of zijn er nog meer verschillen?
ben vandaag weer een klein rondje geweest met gipsy samen met een vriendin die mee liep.Ze was alweer wat stoerder en heeft alleen de eerste 100 meter achter die vriendin gelopen. De rest van het rondje of er langs of zelfs ervoor. Morgen gaan we weer een grotere ronde maken met een stalgenootje.
ik ben groot fan van minimalistische zadels, maar kan er tegelijkertijd zelf niet heel lekker inzitten. mis dan juist een beetje de wrongen,waar ik mijn been fijn tegenaan kan leggen...
@Marcella: Hoezo stress, sommige paarden houden juist van een sprongetje maken. @Snadrem: Ik heb nog nooit zo'n zadel gezien. Zit zo'n zadel wel lekker? Het lijkt me dat zoiets heel erg schuurt.
Marcella
Geplaatst: 25-08-13 08:42
Landing was niet zo fijn voor zijn zere pootje (hoefzweer) en hij liep na de landing een paar passen licht kreupel. En hij was nog alleen buiten en kreeg een stukje wei erbij wat dus heel eng was, want er was een meneer in zijn tuin bezig aan de andere kant van de sloot (niet zichtbaar). Dadelijk was het een fjord etende monster.
Voor de vragen over het zadel: Het is een Zaldi Gobi. Het is een boomzadel met latex-gevulde kussens en er zitten geen zweetbladen aan. Qua zit was mijn eerste ervaring heel erg positief: je zit gewoon met je benen tegen je paard en hebt goed contact. Daarbij worden je voeten niet naar buiten weggedraaid door kniewrongen die de ligging van je been veranderen. Ik zit heel natuurlijk, voor mijn gevoel. Doordat je nog wel op die boom zit, is het niet hetzelfde als rijden zonder zadel: dan zit je namelijk een stuk "breder" dan nu. Ik zal straks nog wel even wat fotootjes maken, ga hem straks uitproberen.
Silver_Bolly, fijn dat Gipsy al wat zelfvertrouwen begint te krijgen buiten! Als je zo lekker rustig blijft opbouwen, maak je voor je het weet al lange ritten! Dat ging bij ons ook ineens heel snel, nadat we het rustig hadden opgebouwd.
Marcella, onderschat nooit Fjord-etende monsters, want die zitten er veel meer dan je zou denken. Van Alanda heb ik vernomen dat ze, bij gebrek aan Fjorden, ook niet te flauw zijn om een KWPN'er te verschalken. Ze verstoppen zich met name onder afdekzeil, maar zijn ook niet te beroerd om achter elektriciteitskastjes hun kampement op te slaan. Ik heb er zelf nog nooit een gezien, maar als ik Alanda moet geloven is het geen pretje om naar te kijken...
Ik heb ook weleens over zaldi gedacht,vind het leuke zadels. Heb er nooit mee gereden alleen..ga je er geen fenders aanhangen? Ij heb wel naar zaldi vila en nog een gekeken.
Oo de zaldi vila vind ik zo mooi ! Ben benieuwd hoe deze je gaat bevallen snadrem
Snadrem
Geplaatst: 25-08-13 13:51
Fenders weet ik nog niet. Ik heb gisteren een bitloos hoofdstel besteld in een kleur die bij het zadel past (als het goed is), en na mijn volgende loonstrookje wil ik op zoek naar beugelriemen in de juiste kleur en een stel flexibele lichtgewicht beugels. Ik weet niet of ik fenders als prettig ga ervaren, dat zou ik dan eigenlijk een keer moeten proberen. De fenders die ik al wel heb gezien (in de juiste kleur etc.) zijn echter ongeveer net zo duur als wat ik voor het zadel heb betaald Dat is wel erg veel geld om even te proberen of het fijn is.
De neusriem van mijn nieuw bestelde hoofdstel bij Equiplay: (De onderste)
Vandaag weer kritisch naar het zadel gekeken. Eerst mijn dressuurzadel op Alanda gelegd om eens goed te kijken naar hoe dat nou eigenlijk ligt (pas nog nagekeken door de zadelmaker). Vervolgens het nieuwe zadel er op, en geconcludeerd dat het echt net zo goed ligt als mijn andere zadel voor zover ik kan beoordelen aan de hand van alle tips en tools die ik door de jaren heen geleerd heb. Daar komt bij dat ze nu nóg meer schoudervrijheid heeft, dus dat is wel een prettige bijkomstigheid!
Ik ben nog wel aan het kijken wat voor dekje er onder gaat. Ik heb nu een sjabrak genomen, maar dat is een ontzettend schuifding. Bij mijn andere zadel wandelt dat dekje ook al na 10 minuten richting Alanda haar kont, terwijl andere dekjes prima blijven liggen zonder lusjes. Ik herinnerde me dat pas weer toen het er onder lag Ik denk dat ik zelf een keer een dekje ga fabriceren wat alleen onder de kussens gaat, dan blijft er ook geen onnodige warmte hangen. Eens bedenken hoe ik dat ga doen.
Eerst in de bak gereden. Het zit echt heerlijk! Lekker je benen vrij, ze liggen ook meteen mooi recht onder je, geen gehannes meer met welke kant je tenen op steken... zo fijn! En ik hoef alleen maar mijn kuiten aan te spannen en ik heb al een hulp gegeven, echt ideaal met die lange stelten van mij! Aan Alanda is meteen ook te merken dat ze haar schouder goed kwijt kan, want er zit niets meer wat belemmert in de beweging (ja, ik dan als ik even niet op zit te letten )
In draf merkte ik wel dat ik met lichtrijden erg aan kniewrongen gewend ben, want mijn onderbenen komen wat naar voren. Ik heb weer iets rijtechnisch gevonden om aan te gaan werken, want dit moet ik zonder kniewrongen kunnen vind ik De beweging is lekker ruim, en het voelt heel grappig om te lichtrijden: net alsof je zonder zadel rijdt, maar toch ook weer niet.
Galop is ook helemaal prima, de hulp is makkelijk te geven met wat kuitspanning. Je kan overal lekker bij, want er zit geen onderdeel van het zadel in de weg.
Aangezien het zo lekker ging, nog maar even buiten wezen testen op een heel kort ritje. Steile bergjes beklimmen gaat prima en afdaling zijn ook geen probleem. Bij een "oh-wat-is-dat-bos-toch-spannend" huppelgalopje merk je wel weer even dat de wrongen weg zijn, maar dat is een kwestie van wennen en zitten.
Nog een fotootje van het testen gisteren. Ik zit nog wel wat onwennig, maar voor het idee