Ruiterbewijs wordt misschien verplicht!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ruiterbewijs wordt misschien verplicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 18:31

idd
ook hier nagevraagt jaren terug al
gewoon verzekerd hoor.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 18:32

Dat er mensen ter paard een ongeluk buiten krijgen ligt idd vaak aan de onwetendheid van andere bestuurders die niets van paardengedrag weten/snappen en er niet bij nadenken dat een paard/pony kan schrikken van bijv een harde toeter op 3 cm afstand oid... of hard voor bij scheuren. Ik denk dat door dat soort dingen dus de onwetendheid van overige weggebruikers de meeste echte ongelukken gebeuren,.

Dat iem de verkeersregels moet kennen lijkt me logisch maar dat moet iedereen Lachen Krijg je ook met fiets examens Clown

Zoals ik al veel eerder in dit topic zei; (dus voor ik op het stukje 'suffe'paarden inhaakte) dat Iedereen het moet halen is niet eens echt haalbaar Dan moeten ze de regel maken net als toen met brommer certificaat Van bijv De mensen die nu leren rijden moeten na een aantal jaar zo'n ding halen maar dan wel wat strenger dan nu Ook moeten ze dan bij mensen die rijexamen met de auto doen een stukje geven over paarden in het verkeer gewoon standaard *Bij bromcertificaat was het geloof ik degene die na 1980 geboren zijn moeten het halen andere moesten het kopen.*

Bij ruiterbewijs vindt ik dan Dat ze de ruiters van nu die al heel lang rijden, nooit iets veroorzaakt hebben vrijstelling moeten geven en een bewijs moeten geven gratis of eenmalig een bedrag zonder verlenging elke 2 jaar Knipoog Zal ook niet haalbaar zijn gok ik

verzekerd ben je via aansprakelijkheids verzekering Lachen

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 18:33

Maar goed miijn mening is gezegt , En nu ga ik weer Doei!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 18:34

Elaine schreef:
Het zal je verbazen hoe weinig mensen goed zijn verzekerd als het erop aankomt. Je bent inderdaad verzekerd voor de schade die jij hebt en aanricht. En de schade die je paard heeft... maar niet de schade die je paard aanricht.. en dat is waar veel mensen zich in vergissen. Ik heb het bij mijn (zeer uitgebreide) paardenverzekering afgesloten en tóch ben ik niet gedekt zoals ik met het ruiterbewijs zou zijn.
Ik ben bij de uitreiking van het 10.000 ruiterbewijs geweest en hier werd het nogmaals benadrukt!

Dat verbaast mij helemaal niet, je AVP dekt namelijk ALLE schade die jij of je paard aanricht!! Je stookt dus met verkeerde argumenten!
Wel is het zo dat een goede assuradeur beide verzekerde bedragen kan optellen, maar voordat je voor meer dan 4milj. aan schade aanricht, heb je toch echt een heleboel stoms gedaan....
Elaine schreef:
Citaat:
mooi als de eis hoger wordt, nu is het belachelijk
Maar halen ze belachelijke vragen oer aftekeningen en dat een paard 5 kg brok moet er dan ook ff uit?

Het hele examen moet op de schop, dus wss wel ja Knipoog

Dat examen zal niet op de schop gaan zolang de organisatie niet op de schop gaat en dat gebeurt op z'n vroegst als bepaalde leden niet meer onder ons zijn.

En dan nog; HET probleem is dat we met een levend dier omgaan. Voorbeeldje?

Komt ie: Mijn paard heeft iets tegen waterplassen; geen idee waarom, het is zo. Wij lopen langs de weg, z'n staart wordt er aan 100km/h zowat afgereden, hij geeft geen krimp. Er ligt echter een plas langs de weg, die hij wat laat opmerkt en reden is om een pas opzij te doen. r nadert een auto; de wind doet het plasje rimpelen, hetgeen een reden is om nòg een stap opzij te doen. De nadere auto moet gierend in de remmen; hij geeft geen krimp.............

Wat heeft Eef Schreurs mij hiervoor te bieden...???

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 18:45

Ze moeten automobilisten en andere weggebruikers eens leren hoe ze met dieren in t verkeer om moeten gaan!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 18:47

Elaine schreef:
Het zal je verbazen hoe weinig mensen goed zijn verzekerd als het erop aankomt. Je bent inderdaad verzekerd voor de schade die jij hebt en aanricht. En de schade die je paard heeft... maar niet de schade die je paard aanricht.. en dat is waar veel mensen zich in vergissen. Ik heb het bij mijn (zeer uitgebreide) paardenverzekering afgesloten en tóch ben ik niet gedekt zoals ik met het ruiterbewijs zou zijn.
Ik ben bij de uitreiking van het 10.000 ruiterbewijs geweest en hier werd het nogmaals benadrukt!

Hmmm, ik zou het interessanter vinden als een onafhankelijke deskundige dit kan bevestigen. Natuurlijk benadrukt het ruiterbewijs dat Ja Zij hebben er immers belang bij om dat te benadrukken.

Maar volgens mij klopt wat jij zegt niet. Een WA-verzekering dekt schade waar je wettelijk voor aansprakelijk bent. En als eigenaar van het paard ben je in principe wettelijk aansprakelijk voor alle schade die jouw paard aanricht. En dus wordt dat gedekt door de WA. (Maar ik zie dat je het over een paardenverzekering hebt. Dat is toch iets anders? Dat heeft volgens mij niets met aansprakelijkheid te maken.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 18:53

Paardenverzekering is voor de ziektenkosten van je paard.
Net zoals bij ons de zorgverzekering

Staat er idd los van Ja

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 18:54

runningkawa schreef:
Paardenverzekering is voor de ziektenkosten van je paard.
Net zoals bij ons de zorgverzekering

Staat er idd los van Ja

Ja klopt! Ja

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 18:56

Overigens las ik een voorbeeld van een paard dat bang van waterplassen is. Ik vraag me ernstig af of het verstandig is om daarmee de straat op te gaan, want persoonlijk vind ik dat vragen om moeilijkheden. Je weet dat een paard op waterplassen reageert, je weet ook dat je in Nederland over het algemeen een heel aardige kans loopt om die dingen tegen te komen. Daarmee creeer je toch een gevaarlijke situatie?

Begrip moet wel van 2 kanten komen, en ik vind persoonlijk dat te veel paardeigenaren (maar goed, ook teveel fietser, teveel scooteraars en teveel automobilisten) vinden dat de rest van de wereld zich aan hen aan moet passen.
En dat vind ik niet juist.

Gebeurt het een keer, dan moet je daar als automobilist mee om kunnen gaan. Zoals je om moet kunnen gaan met plotselinge noodstops en andere onverwachte situaties, ander verkeer dat op een kruispunt door rood rijdt en alle stomme en gevaarlijke situaties die kunnen ontstaan in het verkeer. Maar. Dat maakt het nog NIET ok om daar op te rekenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:00

een paard dat een stukje opzij springt hoeft helemaal geen gevaar te zijn, als er maar met ruimte omheen gereden word
En daar ontbreekt het vaak aan.

Je rijd met je auto toch niet rakelings langs een kindje op de fiets, dan neem je toch ook de ruimte dat er nog geslingerd kan worden zonder dat er wat gebeurd?

En je minder sowieso vaart
Bij een paard vindt men dat men maar met 80 voorbij moet kunnen vliegen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:03

Maargoed, ik vind ook dat als je paard bang is en je probeert het nooit uit, zal hij nooit wennen aan de plassen.
We moeten gewoon rekening houden MET elkaar, vind ik.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:08

Binckydenice schreef:
Ik heb het toen gehaald op mijn manege waar ik toen reed. Maar iedereen heeft het hier over een manegepaard, wat is hier mis mee. Als je daar zo tegen bent kan je hem ook met je eigen paard gaan aheln hoor....

Ik heb het nooit over een manegepaard gehad. Ik wil nooit meer op manegepaarden rijden, want ik heb mijn eigen paardje. Aangezien ik mijn eigen paard bitloos ga inrijden en berijden, mag ik hem niet eens halen vanwege hun stomme regeltjes. Maar goed, ik was het toch al niet van plan. Tong uitsteken

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:08

runningkawa schreef:
een paard dat een stukje opzij springt hoeft helemaal geen gevaar te zijn, als er maar met ruimte omheen gereden word

Nee, dat vind ik niet. Een paard dat opzij springt is in principe NIET acceptabel in het verkeer, zeker niet als je vantevoren kunt weten dat het gebeurt.

Ja, de andere verkeersdeelnemers moeten daar rekening mee houden. Maar dat ontslaat de ruiter niet van de verplichting om zelf ook de zaken op orde te hebben. En met een paard waarvan je weet dat het opzij springt in bepaalde tamelijk alledaagse situaties, heb je dat gewoon niet.

Citaat:
Je rijd met je auto toch niet rakelings langs een kindje op de fiets, dan neem je toch ook de ruimte dat er nog geslingerd kan worden zonder dat er wat gebeurd?

Ja dus, maar dat betekent niet dat het ok is voor het kind om te slingeren, en een kind dat nog erg slingert zou ik ook niet zomaar de weg op laten gaan. Dan heb je ook als ouder de taak om het slingeren te beperken en om die ruimte af te dwingen. Dat moet je niet aan de automobilisten overlaten!

Wat dat betreft kijkt de ruiterij niet erg kritisch naar zichzelf.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:09

runningkawa schreef:

En je minder sowieso vaart
Bij een paard vindt men dat men maar met 80 voorbij moet kunnen vliegen.

Inderdaad, dat merk ik dagelijks bij het wandelen. En dan loop ik er nog tussen, maar de echte aso's houden geen rekening met je, hoor. Ik hou me hart vast hoe dat straks gaat als ik er op zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:09

idd

Zo heb ik kawa eens midden op de weg geparkeerd, bewust
Kan hem als het moet er erg snel afkrijgen

We waren met 4 ruiters, alle 4 erg ervaren.
1 had een jong paard, super braaf dier, maar de eerste keer buiten kan toch best spannend zijn.
We hadden bemerkt dat hij auto's op die smalle B weg niet erg vond, maar wel als ze met 80 voorbij kwamen (je mag er overigens maar 60)

En daar kwam zo'n jong gastje aangevlogen, denk dat hij nog wel harder als 80 ging.
Je zag gewoon dat hij nooit van plan was te remmen.
Ik heb Kawa toen op de weg geplant en ben pas erg laat opzij gegaan.
Jongen draait boos het raam open waarom die knol nog op de weg was.
En ik heb hem toen met een lieve lach en schijnheilig gezicht gezegt dat hij bang was van iets in de berm. En daardachter, ja te hebben paarden ooit Schijnheilig

Je moet soms wat...en een jong paard kan niet leren door nooit buiten te komen..zo simpel is het ook.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:10

QuijoSavan schreef:
Jawel, want je doet netalsof kawa niets is in vergelijking van jou, omdat ze het ruiterbewijs niet wil halen?

Mooi voorbeeld trouwens: Het blaadje wat ik nu door hun ontvang: Allemaal voor recreatie mensen! Dus als je B+1 bent zit je zelfs al boven ruiterbewijs niveau

Dat zit ik onder het nivo, ik heb immers nooit dressuurwedstrijden gestart...

Overigens kom ik wel makkelijk aan die 20 jaar ervaring *LOL*

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:11

Vind het een beetje onzinnig, ik rij ook in het bos enzo en waarom heb je dan een ruiterbewijs nodig? Bij ons op de Manege begleiden we buitenritten en mensen die het bos kennen en kunnen rijden mogen zelf naar buiten. Als het verplicht word zullen we niet zo veel klanten overhouden denk ik. Of anders gaan ze wel lekker zonder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:13

Shadow0 schreef:
runningkawa schreef:

Nee, dat vind ik niet. Een paard dat opzij springt is in principe NIET acceptabel in het verkeer, zeker niet als je vantevoren kunt weten dat het gebeurt.

Ja, de andere verkeersdeelnemers moeten daar rekening mee houden. Maar dat ontslaat de ruiter niet van de verplichting om zelf ook de zaken op orde te hebben. En met een paard waarvan je weet dat het opzij springt in bepaalde tamelijk alledaagse situaties, heb je dat gewoon niet.

Citaat:

Ja dus, maar dat betekent niet dat het ok is voor het kind om te slingeren, en een kind dat nog erg slingert zou ik ook niet zomaar de weg op laten gaan. Dan heb je ook als ouder de taak om het slingeren te beperken en om die ruimte af te dwingen. Dat moet je niet aan de automobilisten overlaten!

Wat dat betreft kijkt de ruiterij niet erg kritisch naar zichzelf.

sorry, maar hier kan ik het totaal niet mee eens zijn
dus mensen mogen hun kinderen niet meer laten fietsen in hun woonwijk, omdat er asociale zakken zijn die het kindje van de fiets rijden omdat ze geen geduld hebben of geen ruimte willen geven?

Dat is gewoon idem dito met een paard.
Hij kan eens wat doen, het is geen robot en ook die robot knol heeft het ooit moeten leren..
Die was ook niet van dag 1 af aan verkeers mak.

zoals jij het stelt mag er bijna niemand op de weg
behalve de suffe dooie knollen

sorry, maar nee
Een neuroot hoeft idd de weg niet op, maar een paard wat eens een pasje opzij doet...aub zeg...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:13

RK, inderdaad, je moet toch oefenen buiten. Daarom wandel ik veel met Sam, maar hij blijft schrikachtig van die asociale automobilisten, die zo nodig 80 of harder rakelings langs razen op een weg waar je maar 50 km mag.
Echt niet te geloven!!! En dan zou IK mijn ruiterbewijs moeten halen voor de veiligheid op de weg?
Jaja...... Omgekeerde wereld, daar doe ik echt niet aan mee.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:15

Runningkawa: met zo'n actie ben ik het gewoon helemaal eens! Zowel op de fiets, in de auto als te paard moet je soms ook je ruimte gewoon afdwingen.

Maar dat vind ik wel iets anders. Op zo'n moment hou jij zelf de regie in de hand. Maar bedenk de situatie eens als het jonge paard alleen de weg op was gegaan? Dat zou al een heel wat mindere veiligheid zijn.

ikke

Shadow0 schreef:
Overigens las ik een voorbeeld van een paard dat bang van waterplassen is. Ik vraag me ernstig af of het verstandig is om daarmee de straat op te gaan, want persoonlijk vind ik dat vragen om moeilijkheden. Je weet dat een paard op waterplassen reageert, je weet ook dat je in Nederland over het algemeen een heel aardige kans loopt om die dingen tegen te komen. Daarmee creeer je toch een gevaarlijke situatie?

Ja, dat was ik.
Hoezo is dat gevaarlijk?? Die plas lag er al een poos en hij is er zeker 10 keer zonder problemen LANGS gelopen en langs tig meer plassen, zonder er zelfs maar aandacht aan te schenken.
Als ik daarmee dan niet de weg op mag, hoe hoog wil je dan in vredesnaam de lat gaan leggen voordat je wel de weg op mag??

Ik reed eens met mijn oude Range Rover op een wegversmalling aan (ik had het blauwe bord) zie ik op ruime afstand een VW GOLF (!!!) aankomen die overduidelijk een onbehoorlijke hoeveelheid gas gaf om toch vóór mij langs te kunnen! Toen kreeg hij mijn onbehoorlijk lompe lierbumper in het oog en ging zo mogelijk nog harder in de ankers als dat ie in z'n gaspedaal klom, en mij dan heel schaapachtig aankijken: ik weet de regels hoor. Mietje........

Ik wil maar zeggen, hoe lomper je overkomt in het verkeer, hoe meer ruimte je krijgt (ik wil een 18-tonner voor de paarden.....)

griebels

KiWiKo schreef:
en toch kan ik het niet meer dan eens zijn met RK, zo een papiertje heeft nul comma nul waarde voor een doorgewinterde ruiter....... want deze bezit naast een goed paardengengevoel ZEKER de basiskennis mbt planten, aftekeningen, beenstanden en dat soort sjit.

paardrijden leer je alleen maar door vlieguren maken, en iemand die in 20 jaar tijd 14.000 ( 350 dagen per jaar, gemiddeld 2 uur pd x 20 jaar) vlieguren heeft gemaakt heeft gewoon veel meer ervaring, kennis en gevoel dan iemand die al 20 jaar eens in de week een uur op een manege lest.

Iemand die niks anders doet als op jonge donders stappen heeft veel meer gevoel dan iemand die op haar enigste eigenste paard na 10 jaar starten eindelijk in het z is......

en ik kan je wel vertellen wie ik liever op de weg tegenkom Lachen

Ik weet overigens bijna niets van planten maar als ik iets wil weten zoek ik het ook op Knipoog

Malibu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:18

Ik vind het heel goed dat ze dat (gaan) verplichten, en ze moeten een gewoon een goed ervaren paard hebben in het begin. Het is toevallig dat ik er een heb Haha! ( +menbewijs) maar het is gewoon veiliger. en je bent verzekerd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:19

ikke schreef:
Hoezo is dat gevaarlijk?? Die plas lag er al een poos en hij is er zeker 10 keer zonder problemen LANGS gelopen en langs tig meer plassen, zonder er zelfs maar aandacht aan te schenken.

Dat was niet wat ik uit het verhaal opmaakte. Ik las dat het een paard was dat heel regelmatig bij waterplassen schrikt. Het spijt me, maar als dat de situatie is, zou ik het dus niet handig vinden om daarmee het verkeer in te gaan. (En die conclusie trek ik zonder ruiterbewijs op zak Knipoog )

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:21

Elaine schreef:
Het zal je verbazen hoe weinig mensen goed zijn verzekerd als het erop aankomt. Je bent inderdaad verzekerd voor de schade die jij hebt en aanricht. En de schade die je paard heeft... maar niet de schade die je paard aanricht.. en dat is waar veel mensen zich in vergissen.

Ik zal maar even reageren als ex-medewerkster bij een schade-expertisebedrijf...
Een WA-verzekering dekt schade die jijzelf aanricht maar ook als een van je dieren schade aanricht.
Kun je hoog en laag springen, het is echt zo...
De schade die je paard oploopt wordt alleen vergoed als iemand anders daar dader van is, of van je paardenverzekering die je afgesloten hebt.