Ruiterbewijs wordt misschien verplicht!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ruiterbewijs wordt misschien verplicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 17:10

avanti
moeilijke manege paarden bestaan gewoon niet
Kan niet, teveel risico voor de eigenaar

maar denk dat bij de definitie bij bijv kim en mij en van andere ruiters bij lastig wel wat anders ligt Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 17:11

Ik heb bijvoorbeeld mijn motorrijbewijs, denk je nou echt dat als ik morgen op een scooter stap dat ik dan een brommercertificaat moet hebben???

tamary

Als ik de verhalen hoor over rare automobilisten, etc. die liefst alles plat rijden wat niet snel genoeg opzij springt zie ik veel meer in de invoering van een gezondverstandbewijs dan welk rijvaardigheidsbewijs danook.

Anoniem

Dat is idd een goed vergelijk Ja

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 17:14

Ik neem aan dat je vorige post voor mij was Clown

Voor de jongere ruiter is vooral kennis van de regels van belang. De meeste jonge ruiters rijden als een kip zonder kop (en cap!) over straat en brengen zichzelf en medeweggebruikers op een dergelijke manier in gevaar.

Echte doorgewinterde ruiters vind je weinig meer overigens. En als je zo goed bent, waarom zou je dan niet 'even' dat papiertje halen.

Een goed punt voor alle ruiters is verzekering en bescherming. Je bent echt beter verzekerd met een ruiterbewijs, dat is geen fabel.

Als het ruiter- en koetsiersbewijs verplicht word, worden de eisen denk ik wel behoorlijk bijgespijkerd en wordt het moeilijker om ze te halen.

Een punt is wel dat mensen dus vaker gecontroleerd gaan worden.

Een voorwaarde is weer dat er betere omstandigheden komen voor ruiters d.m.v. oversteekplaatsen en duidelijke regels waar ze mogen (fietspad of rijbaan?)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 17:15

Als jij het voor mij wil betalen haal ik het zo Lachen Lachen

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 17:16

KiWiKo schreef:
Ik heb bijvoorbeeld mijn motorrijbewijs, denk je nou echt dat als ik morgen op een scooter stap dat ik dan een brommercertificaat moet hebben???

Die moet je inderdaad hebben als je meer dan 80% op de brommer rijd. Ook i.v.m. verzekering overigens. En regels die voor een scooter anders zijn dan voor een motorrijder.

Andersom: Ik heb mijn brommercertificaat, denk je nou echt als ik morgen op een scooter stap dat ik dan een motorrijbewijs moet hebben? (Oke, het is verplicht.. maar het is dezelfde vreemde vergelijking)

Omdat ik in een vrachtwagen kan rijden, wil niet zeggen dat ik een Smart goed over de Nlse wegen krijg

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 17:17

KiWiKo schreef:
Als jij het voor mij wil betalen haal ik het zo Lachen Lachen

Met de verplichting zullen andere eisen en regels opgesteld worden voor zover ik weet.

Waarschijnlijk zijn de kosten voor de eerste keer dat je gaat (dus niet als je 20x gaat enzo) lager dan nu.

En t.o. een bekeuring is het goedkoper. En ook t.o. een fikse schadevergoeding zonder verzekering.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 17:18

Verzekerd ben je altijd Lachen

Ik heb er nogal moeite mee als ik op kosten gejaagd wordt zonder dat het op welke manier dan ook iets toevoegd aan MIJ

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 17:19

Jonge ruiters kan ik snappen..ook al geeft ze de kennis door dat papiertje niet meteen dat ruig doen met vriendjes in de buurt voorbij is.
In het bos waar ik eerst vaak kam, kwamen er 2 meiden van een jaar of 14/15 in bezit van bewijs, vaak je tegemoed gegallopeerd enzo.
Die hadden echt wel eens geleerd dat dat niet hoort Lachen

Dat is al meerdere malen gezegt, waarom niet
Geen zin in onzin kosten die niks toevoegen.
Kan mijn geld wel beter besteden Ja

Van de verzekering is wel een fabel
Je bent zo, als normaal mens met verzekering ook voldoende verzekerd.

mooi als de eis hoger wordt, nu is het belachelijk
Maar halen ze belachelijke vragen over aftekeningen en dat een paard 5 kg brok moet er dan ook ff uit?

controle zou me niks doen, ze doen maar Lachen

Dat eerst zien dan geloven
Ik eis dan dat er hier ruiterpaden komen Tong uitsteken

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 17:21

runningkawa schreef:
avanti
moeilijke manege paarden bestaan gewoon niet
Kan niet, teveel risico voor de eigenaar

maar denk dat bij de definitie bij bijv kim en mij en van andere ruiters bij lastig wel wat anders ligt Lachen

Dat er waarschijnlijk een verschil qua rijden zit tussen jullie met veeeeel heel veel uren ervaring neem ik direct aan geef ik je gelijk en onmiddelijk gelijk in
Ontken ik niet.

Maar goed ik vindt moeilijke manege paarden bestaan wel Dat die voor jullie misschien makkelijk(er) zijn vanwege ervaring/handigheid dat kan best zo zijn Maar niet iedereen heeft of zoveel lef of ervaring de definitie moeilijk is dus moeilijk te definiëren in deze discussie denk ik.. Wat ik moeilijk vindt vinden jullie misschien een eitje kan Nee weet ik wel zeker want ik ben geen held op paarden nooit geweest ook.

dus Tja denk dat In deze we beide een beetje gelijk hebben.

Ik blijf er bij wij hebben geen standaard manege paardjes die altyd braaf hun rondje lopen

*uitleg kwijt kan het nu niet beter uitleggen Mis de concentratie ff )

edit de manege is niet van 1 eigenaar is van een heel bedrijf
Laatst bijgewerkt door MaraYvette op 16-05-07 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 17:24

natuurlijk zijn er lastige manegepaarden, bij ons vliegen ze er ook regelmatig naast....... maar de echte naarlingen (lees die zich achterover laten klappen, een grote rodeo weggeven of zelfs tegen de muur aan laten vallen) vind je niet op een manege... het ergste wat ik ooit zie is dat er een gaat rennen en er een keer een bok bij geeft.........

En dat kan lastig zat zijn als je net even niet handig genoeg bent, helemaal mee eens......... Maar als jij elke week op dat paard rijd, dan leer je daar ook mee omgaan, en wordt het lastigste paard van stal voor jou een appeltje/eitje...

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 17:25

runningkawa schreef:
Jonge ruiters kan ik snappen..ook al geeft ze de kennis door dat papiertje niet meteen dat ruig doen met vriendjes in de buurt voorbij is.
In het bos waar ik eerst vaak kam, kwamen er 2 meiden van een jaar of 14/15 in bezit van bewijs, vaak je tegemoed gegallopeerd enzo.

Nee, maar dat komt doordat.. als het verplicht word.. het examen ook drastisch gaat veranderen. Je moet dan niet standaard regels uit je kop leren, maar je leer ook de gevaren en de situaties e..d

Citaat:

Aan een bekeuring bijvoorbeeld?

Anoniem

Dat wil niet zeggen dat het lastige paarden zijn, maar je nivo nog niet ver genoeg

Er zijn ook een hoop paarden waar ik echt niet op ga zitten, voor geen goud.
Maar zijn dat dan lastige paarden of ben ik gewoon niet goed genoeg?
Ik denk dat laatste Lachen Want een ander rijd er zo mee weg Lachen

Op een manege kunnen ze geen echt lastige paarden permiteren Lachen
Dan kunnen ze wachten op een keer een rechtzaak aan de broek
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-05-07 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardenmeis1

Citaat:
Van de verzekering is wel een fabel
Je bent zo, als normaal mens met verzekering ook voldoende verzekerd.

Het zal je verbazen hoe weinig mensen goed zijn verzekerd als het erop aankomt. Je bent inderdaad verzekerd voor de schade die jij hebt en aanricht. En de schade die je paard heeft... maar niet de schade die je paard aanricht.. en dat is waar veel mensen zich in vergissen. Ik heb het bij mijn (zeer uitgebreide) paardenverzekering afgesloten en tóch ben ik niet gedekt zoals ik met het ruiterbewijs zou zijn.
Ik ben bij de uitreiking van het 10.000 ruiterbewijs geweest en hier werd het nogmaals benadrukt!

Citaat:
mooi als de eis hoger wordt, nu is het belachelijk
Maar halen ze belachelijke vragen oer aftekeningen en dat een paard 5 kg brok moet er dan ook ff uit?

Het hele examen moet op de schop, dus wss wel ja Knipoog

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 17:26

Citaat:

Controle zou je niets doen Clown Behalve iedere keer een bekeuring?

Citaat:

Dan moet je niet bij de instanties van het ruiterbewijs zijn, maar bij de beheerders van het gebied waar je ruiterpaden wilt. Wij wilden hier in de buurt ook ruiterpaden (zie topics rond goede vrijdag vorig jaar over het Oosterpark) en wij hebben ze gekregen. Geen ruiterbewijs-instantie aan te pas gekomen.. wel groen voorziening Zuid-Holland, 250 handtekening en 40 paarden in een optocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 17:29

Elaine schreef:
runningkawa schreef:

Nee, maar dat komt doordat.. als het verplicht word.. het examen ook drastisch gaat veranderen. Je moet dan niet standaard regels uit je kop leren, maar je leer ook de gevaren en de situaties e..d

Citaat:

Aan een bekeuring bijvoorbeeld?

nu krijg ik geen bekeuring
En al het verplicht word vind ik dat zeker geld klopperij
Ik leer er niks van, ga er neit anders van rijden op de weg.
Verzekerd ben ik al.
at is gewoon mensen op kosten jagen...oke daar is nederland goed in, maar wat krijg ik er in dit geval voor terug?
Een ruiteroute hier in de buurt
Mag ik de grote peel in met mijn paard?
Kan hier vast allemaal een nee op antwoorden.

over de jongeten
Mensen met een auto hebben ook geleerd hoe het hoort..maar kijk weg misbruikers eens?
Denk jij dat een paarden rijbewijs onverantwoorde ruiters verantwoord maakt?
Dat is een utopie Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 17:30

Elaine schreef:
Citaat:

Controle zou je niets doen Clown Behalve iedere keer een bekeuring?

Citaat:

Dan moet je niet bij de instanties van het ruiterbewijs zijn, maar bij de beheerders van het gebied waar je ruiterpaden wilt. Wij wilden hier in de buurt ook ruiterpaden (zie topics rond goede vrijdag vorig jaar over het Oosterpark) en wij hebben ze gekregen. Geen ruiterbewijs-instantie aan te pas gekomen.. wel groen voorziening Zuid-Holland, 250 handtekening en 40 paarden in een optocht.

nee eenbekeuring kan ik pas krijgen als dat bewijs me door de strot geduwt is
nu niet
dus ze controleren er maar op los, doe niks verkeerd.

Staatsbosbeheer wil niet
En als ik niks krijg voor dat bewijs, vertik ik het ook te halen
Geef zo mijn geld ook niet uit aan onzin...ben een echte hollander Tong uitsteken

Zo en nu de asperges aanzetten Vingers aflikken

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 17:36

@kiwiko We hadden een merrie staan die dat wel deed bij ons , Stijgeren en bijna vallen) is terug gegaan na een tijd naar oude eigenaresse heeft het niet meer gedaan daar Dat is denk ik een voorbeeld van het niet kunnen aarde als manege paard. Tegen eenmuur laten vallen idd niet wel was er vroeger 1 die sprong rustig over de bakrand heen de bak uit met ruiter of ook 1 die net zolang bokte tot diegene eraf lag en 1 die ging rennen rennen rennen keek nergens naar onstuurbaar ... uiteindelijk zijn die weggegaan hoor maar hebben er wel aardige tijd gestaan

@rk dat schreef ik toch ook? dat het aan niveau kan liggen ookal was het in andere woorden hoe ik het zei dan En ik persoonlijk zal ook nooit dat niveau halen Mis ik het lef voor ..

Maar of je nou z of l bent handigheid zit in je lef moet je kunnen hebben ik mis dat vaak allebei
dus zal ik qua technieken niet maar dan ook nooit zo worden als jij en kim maar met een paard waar ik op vertrouw kan ik als ik daar ambitie voor zou hebben ook Z worden edit Dus niveau wat je rijdt van klasse heeft er niet veel mee te maken , Zo ken ik een B ruiter die beter rijddt dan ik puur omdat ze nergens van onder de indruk is maar ook n m2 ruiter die waarschijnlijk wel handiger is maar nog net iets onzekerder is te paard dan ik dus de dingen dan weer minder adequaat oplost dan ik Het dressuurniveau zegt dus niet heel veel het onder controle kunnen houden en weten hoe op te lossen daarintegen wel en dat heb meer met lef/zekerheid te maken.

Avanti was moeilijk maar daar was ik niet bang van en dus kon ik hem aan , doet een ander net als wat hij deed ben ik en voorzichter en durf ik niet zo goed Denk dat het daar ook een beetje aan ligt aan het niet bang zijn dus lef hebben. ik heb pas lef op een paard als ik hem vertrouw . En kan dus ook niet met elk paard over weg ik moet er een goed gevoel bij hebben ...
Laatst bijgewerkt door MaraYvette op 16-05-07 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 17:40

Ze roepen al jaren dat het ruiterbewijs verplicht wordt Rolleyes
We hebben hier ook geen eens ruiterpaden, als die er komen haal ik hem anders niet. Vork
Mijn vader vind het ook te duur...

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 17:42

Heb net een paar bladzijdes gelezen maar zolang het nog niet verplicht word
kan je er ook geen boete voor krijgen.. Clown
En ik ga minimaal 1 keer per week buitenrijden maar dat komen er soms auto's keihard
langs gescheurd! Ze remmen niet af hoor! Ik heb geluk dat ie verkeersmak is maar anders....
Misschien moeten ze bij het rijbewijs de mensen wat meer inlichten over paarden Knipoog

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 17:53

_Rapido_ schreef:
Heb net een paar bladzijdes gelezen maar zolang het nog niet verplicht word
kan je er ook geen boete voor krijgen.. Clown
En ik ga minimaal 1 keer per week buitenrijden maar dat komen er soms auto's keihard
langs gescheurd! Ze remmen niet af hoor! Ik heb geluk dat ie verkeersmak is maar anders....
Misschien moeten ze bij het rijbewijs de mensen wat meer inlichten over paarden Knipoog

Joh.....

Dat zijn de 2 kanten van het verhaal. En ook de 2 kanten die mijn vriend aan het onderzoeken is.

Maar praktisch alle onderzoeken wijzen toch meer op fouten van ruiters dan automobilisten

tuinkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 17:54

ik heb er geen maar binnekort wel hoop ik,anders kan je dus niet meer buitenrijden enzo,het is ook wel handig denk ik want dan ben je ook gelijk verzekerd enzo Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 17:57

En meer fouten van ruiters kan ik me dus totaal niet voorstellen

dat met 80 langs razen is gewoon heel bekend
net als het ontluchten van een vrachtwagen

en wat heb je aan je bewijsje als een ander dat doet?

heb je voorbeelden?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 18:23

maar niet de schade die je paard aanricht..

Dus mijn verzekering doet het helemaal fout! Clown

Ik heb een verzekering dat als mijn paard de weg opvliegt en er gebeurt iets, ik dan verzekerd ben, zonder ruiterbewijs, apart.