PinkyPie schreef:Hoi M_Nouska
Wat bedoel je met "wat doen als je even wegmoet ?" In principe staat je paard dan neem ik aan op de trailer, of als je een maatje hebt, bij je maatje. Ik zal je een algemene omschrijving geven van zo'n rit.
De ETR ritten worden door een plaatselijke vereniging georganiseerd, meestal is de manege het startpunt. Je kunt daar de auto parkeren (meestal op een veld of parkeerplaats).
Vaak krijg je enkele dagen van tevoren een mail met je starttijd of het staat op de site van de bewuste vereniging. Deelnemende ruiters worden op tijden ingedeeld om te voorkomen dat je meteen met z'n allen massaal het bos induikt.
Je meldt je dan eerst bij het secretariaat en daar krijg je de route en eventueel nummer om te bevestigen aan hoofdstel/zadel. Vaak krijg je ook een consumptiebon/munt voor wat drinken of wat te eten.
Daarna haal je je paard/pony op en start je met de route. De route is duidelijk uitgezet in met 3 kleuren lintjes, rood, geel en wit. Rood = rechts, geel = rechtdoor en wit = linksaf.
Halverwege de route is er vaak een stopplaats waar je wat te eten e/o drinken krijgt. Ook je paard wordt in de regel verzorgd met iets te eten e/o drinken.
Bij terugkomst verzorg je eerst je paard en daarna is vaak nog gelegenheid om wat te eten of te drinken.
Meestal staan er langs de route controleurs die checken of alle ruiters die zich hebben opgegeven ook echt langs komen (een soort checkpoints, vandaar dat nummer aan je hoofdstel). Bij moeilijke plaatsen, bijv een oversteek of een tunnel staan helpers om jou en je paard verder te helpen.
Een paardenpaspoort moet je sowieso bij je hebben als je op pad gaat met je paard. Bij mij is er nooit naar gevraagd, maar ik neem het wel mee voor het geval dat. Tijdens de rit heb ik m niet bij me.
Een tip is wel een klein heup- of zadeltasje mee te nemen waar je bijv. een liga, een snoepje of een klein pakje/flesje drinken in kan doen en je telefoon en evt sleutels. Ook kun je daar eventueel het routekaartje in stoppen, al zou dat niet echt nodig hoeven te zijn aangezien de rit uitgezet is. Ik adviseer je wel de routekaart altijd mee te nemen, want soms kan je wel eens een lintje missen (als je er te hard langsrijdt, of omdat het lintje van de boom af is gewaaid ;-0)
En verder : GENIETEN ! Het is hartstikke leuk en gezellig om eraan mee te doen en je komt in prachtige gebieden.
Voor een groom is het misschien minder makkelijk omdat de meeste ritten echt over ruiter- e/o menpaden gaan. Je zou wel kunnen vragen waar de pauzeplek is, zodat je daar dan af kunt spreken.
Veel plezier !
Wanneer je achteraf wat gaat drinken, heb je dan de mogelijkheid je paard in een zelfgemaakte paddock te zetten of moet je paard dan weer de trailer op?