Arabesk schreef:als er modder op onze knollen zit leg ik een navajo onder de westernpad, als de paarden nat zijn zadel ik ze gewoon op, immers zweet is ook nat. De ergste modder bezemen we eraf maar in de winter krijg je echt niet alles eraf.
Voor wat betreft ijzers; hoefschoenen zijn een heel mooi alternatief. Wij rijden ook alles langs de weg hier, want ja we hebben geen bos. Maar kan me voorstellen dat springen en krap draaien op gras op blote voeten een enge aangelegenheid is. Het zou leuk zijn als de KNHS hoefschoenen zou toelaten, want ik denk dat flexboots best zouden werken met soort kalkoenen erin. Gelukkig is het bij endurance wel toegestaan (en hoef je ook niet in zo'n apenpakje te rijden, pfff alleen al dát weerhoudt me van een dressuurproef)
Onze haflinger heeft inmiddels twee paar scoots aan flarden gelopen, dure grap, maar ja rondom beslaan 'vroegah' was ook al 110 euro en Rein liet elke 5 weken beslaan omdat ondanks rijden in de berm z'n ijzers dan doormidden gesleten waren hahaha. Voordeel van schoenen is dat we ze in het bos niet aandoen en ze dus ook niet slijten, netto komen we dus net zo duur uit denk ik als met ijzers.
Jantine lijkt mij eng hoor met hoefschoenen springen. Mijne zijn een keer losgegaan tijdens een galopje over de dijk. Je moet er wel 100% op aan kunnen en ik denk dat de kracht van een landing van het paard en het haken van de kalkoen in het gras het beide gaan winnen van het stevig in elkaar zitten van de hoefschoen