bang in rengalop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Priincessa

Re: bang in rengalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:24

Als je bang bent zou ik het inderdaad gewoon niet doen.
Rengalop is wel echt gaaf! Cool

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:26

Uhm, wil je zo hard gaan rijden dat ie niet meer te houden is?
Dat is níet leuk, geloof me!
Het is heerlijk om met een harder-dan-normale-galop door het bos te galopperen, maar als ie op een gegeven moment een mul stuk tegen komt en hij gaat zo hard dat je 'm niet kan houden vind je het alles behalve leuk. Het meest enge gevoel wat ik ooit op een paard heb gehad is geen controle meer over mijn paard hebben.
Bespreek het eerst even met de eigenaar van het paard, misschien is ie wel raar in de rengalop of wil de eigenaar de 1e keer even mee.
Kijk ermee uit, je voelt gemakkelijk de grens tussen "lekker hard" en "niet meer te stoppen hard" althans, bij de meeste wel:P

Verder: een lekkere rengalop op een pad waar niemand is behalve jij = het ultieme gevoel van vrijheid!
Een galop waarbij jij niets meer te vertellen hebt = doodeng
Laatst bijgewerkt door Judje op 08-10-08 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote v.d. beginpost verwijderd. Graag alleen quoten indien nodig.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 22:24

Ik vind het heerlijk !
Ik vind het echt geweldig om te racen, die wind door je haren, tranen die je ogen uitvliegen.
Maár, zolang ik dr wel onder controle heb , en ze er niet vandoor gaat. Dan begin ik wel bang
te worden dat ze de weg op schiet ofzoiets ! Maar als ik dr onder controle heb vind ik het super ! " Haha!

Rkayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:00

ik zou zeggen: gooi je teugels los ga in de verlichtezit zitten en laat hem ff lekker race!
dat is namelijk heerlijk voor jullie alle 2

chelss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:24

idd, ben het er mee eens, als je je paard goed onder controle hebt dan kan je best even lekker heel hard racen, even allebei genieten.

marijk1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:28

Een rengalop okay, maar als je het zover laat komen dat je alle controle kwijt ben, ben je niet zo verantwoordelijk bezig. Maar goed dat is mijn mening.

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 00:50

ik heb een tijd polopaarden getraind en vond het altijd superleuk om te racen, maar een keer hadden ze het snelste paard van de stal een ander bit gegeven om haar beter te kunnen houden en je kunt het al raden.. ik was niet op de hoogte van het nieuwe bit en het paard vloog er met me vandoor! echt niet leuk...... als je geen controle meer hebt.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 01:12

Prachtig was dat. Ik ben al een tijd niet meer naar het strand geweest maar als er weer een groep gaat, ga ik mee! Ik ben benieuwd hoe hard die van mij kan.... (heb nog niet met hem gerend, dat vind ik hier te onveilig)
Tegenwoordig vind ik het strand het meest veilig. Goed uitzicht en tijd genoeg om te stoppen. Op ruiterpaden heb je altijd voetgangers die niet naar borden kunnen kijken of verborgen gaten in de berm.

miloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 10:05

Ik rijd heel vaak buiten, deed vooral rengalop in de zomer( Nu is gras een beetje glad).
Pony is wel supersnel en sterk, maar als ik een volte inzet word ze wel rustiger..

Maar als je het niet fijn vind, niet doen.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:37

Rengalop mag die van mij alleen op t strand, en dat doen we dus ook zon 3 keer per maand. Ze kan erg heet worden dus dan gaan we weer naar t strand, ff de energie eruit scheuren! De eerste keer dat ik in rengalop met mn eigen paardje ging scheet ik bagger, vond t zo eng want t ging zoooo hard. Gister ook nog naar t strand geweest, was echt geweldig strand. Lekker hard en niet zo druk, dus lekker laten gaan. Heerlijk tegen wind, de tranen over je wangen en de wind in je gezicht. Mn paardje geniet dan ook echt, oortjes erop en racen maar. Ik hoef haar dan ook echt niet aan te sporen, laat de teugels wat vieren ga in verlichte zit en ze racet weg. Maar doe t ook alleen als t strand mooi hard is en t wat rustiger is.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:44

Laatst sinds lange tijd weer eens ECHT hard gegalopeerd, de pony's deden het uit zichzelf ze hadden er blijkbaar even behoefte aan Knipoog
Op vakantie doenw e het op een lang breed zandpad altijd wel 1 keertje die week. Verder doe ik het niet, vind het echt te gevaarlijk. wij zijn dan in een groepje en dan heb je toch meer risico's dan in je eentje vind ik.

Moeder van mijn haf deed het ook uit zichzelf, en net wat hier ook al gezegd werd galopeerde ik dan nog net een tikkeltje harder dan was de lol er snel af Knipoog

zolang jij het leuk vindt, het pad vertrouwd is (geen kuilen en geen omstanders) en je een goede rem hebt kun je het wel doen als je dat wilt. Als 1 van bovenstaande niet in orde is moet je het gewoon niet doen!

loveyou2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:49

nou, ik heb wel dat ik het soms eng vind.
want mijn pony gaat niet makkelijk terug uit de galop in het bos.
maar op een gegeven moment dan lukt het wel om der terug te krijgen..
want als zei echt niet luisterd geef ik een ruk in der mond.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:19

loveyou2008 schreef:
nou, ik heb wel dat ik het soms eng vind.
want mijn pony gaat niet makkelijk terug uit de galop in het bos.
maar op een gegeven moment dan lukt het wel om der terug te krijgen..
want als zei echt niet luisterd geef ik een ruk in der mond.

Frusty

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 19:51

Rengalop is niet echt eng zolang je maar controle hebt

Wij doen ook wel een race wedstrijden maar dan op een super lange wei en dan laten we ze ook echt gaan
spreek dan wel een punt af vanaf wanneer je gaat remmen anders gaat het fout
En heel af en toe mogen wij gebruik maken van een draf/renbaan bij ons in de buurt
maar daarmee moet je wel geluk hebben Knipoog

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 19:58

Ik rijd heel bewust stukken rengalop. Alleen als de paden geschikt zijn.
De paarden weten precies wanneer het mag. Als ik aan draf denk, komen ze al terug voor ik daar bewust hulpen voor hoef te geven. Ideaal. De paarden vinden het heerlijk om de gekkigheid weg te rennen en het is ook een machtig gevoel. Lovers
Geen greintje angst dus.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:50

Ik ben dit jaar mee geweest op een strandrit. Vond het in het begin best spannend. Maar uiteindelijk was het geweldig. De pony´s wisten ook wanneer ze mochten. Ik stond echt van mezelf te kijken overgens dat ik het durfde. Mijn pony was best fris. En probeerde wel steeds om verder ook te mogen lopen. maar naar een tijdje raak je er aan gewend, aan het tempo. Al blijft het een kick! Ik zou nu een beetje aarzelend zijn om weer te gaan, omdat ik weet wat me te wachten staat haha.
Dan overgens wel met een grotere pony. Deze was voor het leuke te klein, zit niet zo lekker. Zeker omdat ik ook groter gewend ben. Dan heb je meer om `overheen te staan` in verlichte zit.

Het nadeel is dat ik na bijna ander half uur wel heel moeie benen had, en toen nog een stuk moest Bloos

Eternalty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 23:04

ik ben pasgeleden voor het eerst met ringo in rengalop geweest was echt machtig gewoon Haha! in de bak wil hij nog wel eens lui zijn dus ik was al snel verrast want hij ging voor mijn gevoel echt hard. Ik wist die paar seconden van verbazing niet wat ik moest kiezen: of ik het nou spannend vond of toch heel vet.

Maar toen ik me bedacht dat het een heel veilig pad, vooral voor een eerste x, je kan op 1 slinger na ver vooruit kijken, dr is geen kip en een te moeilijke bocht op het einde zodat je wel gas moet terug nemen was was het alleen maar leuk Haha!

het leuke van ringo is dat hij heel mensgericht is en daphne (eigenaar) en ik alleen nog met z'n tweeën naar buitengaan omdat hij nog niet 100% verkeersmak is.
Soms dan blijft 1 iemand staan zodat de ander een draf kan maken, maar als ie (echt hard) schrikt draait hij om om regelrecht naar de ander te rennen, daar stopt hij om gerust gesteld te worden Ach gut
( hoewel we het nu aan het afleren zijn hoor,want zo ideaal is het niet hij moet op degene vertrouwen die op hem zit, maar als jij van hem schrikt dan denkt oooh eng hup terug, en ach geef hem eens ongelijk)

paard123j

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:53

Ik heb pas 3x een buitenrit gemaakt, maarja de pony waar ik op reedt deed dat niet Vork
Maar ik ging gisteren rijden, en ik zat op een pony die Happy heet. Die ging met de galop
in rengalop de hele bak door. Dat vond ik wel eng ja Haha!

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 19:14

rengalop is heerlijk maar je moet hem wel weer terug kunnen nemen als jij dat wil Tong uitsteken
die van mij kan dus keihard en af en toen mag hij van mij z'n gang ff gaan kan ie ff z'n ei kwijt Haha!
laatst met iemand anders een buitenritje gedaan en even een wedstrijdje gehouden nou die van mij was niet meer de snelste Tong uitsteken jeetje wat kon die hard zeg.dus als jij hem terug kan nemen wanneer jij dat wil waarom dan niet een rengalop. voor paarden is het goed als ze zich even kunnen laten gaan

Eclaiire

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 21:05

Over het algemeen houd ik de paarden meestal wel bij. Op het strand zijn ze knetter gek, de eerste paar galop sprongen heb ik geen controle. Ze zijn dan zo blij dat ze even mogen rennen dat ze geen doel voor iets anders hebben. Echter na die paar sprongen heb ik ze alweer gauw onder controle.

Ik zelf vind evenals de paarden die ik rijd, het heerlijk om in rengalop te zitten. Zeg nou zelf wat is er geweldiger dan samen keihard door de wind te rennen. En zo'n krachtig bewegend dier onder het zadel te hebben!

luviwantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 14:53

één keertje, toen was ik in het veld en ging echt heel hard.
En toen kwam er in één keer een sloot inzicht. Ik dacht ik stop hem nooit meer.
Maar ging gelukkig net goed. Anders laten we met ons beiden in de sloot. Tong uitsteken

xLiiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 10:15

Ik ga altijd in rengalop op het strand, dan racet ie echt achter iedereen aan !
Ik vind het echt heel leuk ! Knipoog

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 10:21

Rengalop is niet hetzelfde als op hol slaan. Het eerste is leuk als je paard goed luistert, het tweede vindt niemand leuk denk ik en moet je denk ik ook niet willen (lijkt me niet erg pedagogisch om je paard bewust op hol te laten slaan).

En ben met een aantal anderen eens dat rengalop in de bak eigenlijk niet kan, als je paard in de bak niet te houden is kan natuurlijk wel, maar dat hoeft nog niet hetzelfde te zijn als rengalop. De bak is er gewoon te kort voor, zelfs voor een shetlander en zelfs in een grote bak. Hard galopperen kan natuurlijk wel in de bak, maar dat is denk ik dan toch echt geen rengalop.

Ik denk dat ik wel weet waar ik over praat, heb namelijk een ex-racer (Arabier, heeft de sprint gelopen), die wil best keihard galop doen in de bak (en kan dan ook helemaal gek worden als je hem laat gaan) maar dat haalt het nog lang niet bij z'n rengalop in het bos.

En oh ja, als je bang bent in galop, gewoon NIET doen.

__lennie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 15:59

ik zorg er wel altijd voor dat ik nog controlen heb.

DeeVee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:43

Inderdaad alleen als je echt controlle hebt.

Ik rij zelf op een ex-polo paardje wat (vooral nu het wat kouder is) maar al te graag wil en ook echt kei en kei hard kan. Vind dat zelf nog iets te eng, vooral omdat hij je nogal hoog gooit in galop en ook moeilijk terug te nemen is, omdat het nu eenmaal zo'n enthousiasteling en show-off is Lachen
En soms kan hij vanuit een supergalop in een keer naar stilstand en dan vlieg je echt wel een eindje als je je niet schrap zet.

Weet iedereen waar bij zijn of haar paardje de eventuele 'noodrem' zit? Ooit moeten gebruiken?