Wanneer mag je een nederland buitenrijden!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

VDB

Re: Wanneer mag je een nederland buitenrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:01

Een willekeurige manege
Bron: Manege Groenewoude

Citaat:
We verzorgen gedurende het jaar opleidingen voor het FNRS ruiterbewijs. De opleiding bestaat uit 3 delen; CBR-1 t/m CBR-3.
Vanaf 2007 kan het ruiterbewijs alleen nog in 1 keer gehaald worden als men voldoende ervaring heeft en een eigen paard heeft of een lease paard. Vraag naar de mogelijkheden aan de bar!

In het ruiterpaspoort, dat inmiddels bijna iedereen op de manege in zijn of haar bezit heeft, is een gedeelte opgenomen dat betrekking heeft op buitenritten. Iedereen moet drie Certificaten Buiten Rijden halen (CBR). De tijd tussen het behalen van de certificaten moet ten minste 3 maanden zijn.

Jaarlijks in februari beginnen we met CBR-1 omstreeks mei met CBR-2. In september sluiten we de cursus af met CBR-3.
Het derde certificaat staat gelijk met het ruiterbewijs.

De lessen worden in de weekenden gegeven; 5 dagdelen van 3 uur.
De lessen bestaan uit algemene verzorging van het paard, correct omgaan met het paard, opzadelen en praktijk oefeningen op stal. Verder zijn er theorielessen en praktijklessen. Praktijklessen lessen bestaan uit springen, buiten rijden, weidetraining, deelnemen aan het verkeer, bosritten en het oefenen van ‘enge dingen’.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:01

@ downhill, Ik weet dat er zat jonge kinderen alleen op pad gaan maar, dat neemt niet weg dat ik het onverantwoordelijk vind. Een paard is en blijft een vluchtdier, hoe verkeersmak het ook is.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:05

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:05

MandyR schreef:
@ downhill, Ik weet dat er zat jonge kinderen alleen op pad gaan maar, dat neemt niet weg dat ik het onverantwoordelijk vind. Een paard is en blijft een vluchtdier, hoe verkeersmak het ook is.

Dat begrijp ik Haha!
Het is ook niet verantwoordelijk. Ik zou mijn kind niet de weg op willen hebben. Wetende dat er ook andere weggebruikers zijn die NIEt rekening houden met paarden. Ook dit kan je weer lezen in alle trieste nieuwsberichten op bokt.

Ik heb nog méér gevonden op de betreffende site van Groenewoude:

CBR 1 , CBR 2 en CBR 3 vormen samen het ruiterbewijs.
Deelnemers aan de cursus CBR 2 moeten in het bezit zijn van CBR 1.

De cursus CBR 2 start op 29 april en omvat eveneens 6 lessen. Het examen zal vlak voor de zomervakantie afgenomen worden. Na de zomervakantie (begin september) start de cursus CBR 3. Eind oktober wordt deze cursus afgesloten met het examen.
Het is dus mogelijk om binnen het jaar 2008 het ruiterbewijs te halen.

Dit zou dus inhouden dat de minimum leeftijd 11 jaar is?

Ik weet ook (heb zelf ook ruiterbewijs) dat ALS je ruiterbewijs-houder bent, dat je groepen mag begeleiden van maximaal 12 ruiters.

Houdt dit dan ook in dat een kind van 11 een groep mag "begeleiden" met 12 mensen die GEEN ruiterbewijs hebben?

Scheve mond Nors opkijken

Weet iemand dit?

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:07

Leest verder op die site: Haha!

Citaat:

Certificaat Buiten Rijden 1 en 2 (CBR 1 en 2)

CBR 1 voor iedereen die minimaal 11 jaar is of dit jaar 11 wordt

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:10

@Downhill: Een zeer goede manege heb je dus gevonden!
Zo een hebben wij hier niet in de buurt.. Maar ik denk dat het probleem ook niet zo zeer bij manege rijdende kinderen ligt maar bij kinderen met een eigen crossmonster..
Verzorgers zou ook nog kunnen, maar als de eigenaar een beetje verstand heeft laat je je verzorger niet zomaar buiten rijden

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:10

Ik zie even niet waar jij de leeftijd van 11 vandaan haalt Blond
In principe zou dei ruitertje dan mogen begeleiden als je de regels erg letterlijk neemt. Maar, of het verstandig is?
Dat is natuurlijk hetzelfde als iemand die vandaag zijn rijbewijs haalt en morgen in de auto stapt om naar zuid spanje te rijden.

edit: lees nu de rest pas Haha!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:44

Sentido schreef:
Zo een hebben wij hier niet in de buurt.. Maar ik denk dat het probleem ook niet zo zeer bij manege rijdende kinderen ligt maar bij kinderen met een eigen crossmonster..
Verzorgers zou ook nog kunnen, maar als de eigenaar een beetje verstand heeft laat je je verzorger niet zomaar buiten rijden

VInd ik een hele goede Sentido. Verzorgers van de crossmonsters Haha!
Maar je hebt ook HEUL VEEL mensen die hun paard verhuren / leasen om de kosten te delen. Als ze het geld maar vangen maakt het hun niet uit waar ze rijden met die pony of het paard. Ze zijn al blij dat er een "huurder" is voor het dier. (er zijn uitzonderingen)

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:46

MandyR schreef:
Ik zie even niet waar jij de leeftijd van 11 vandaan haalt Blond
In principe zou dei ruitertje dan mogen begeleiden als je de regels erg letterlijk neemt. Maar, of het verstandig is?
Dat is natuurlijk hetzelfde als iemand die vandaag zijn rijbewijs haalt en morgen in de auto stapt om naar zuid spanje te rijden.

edit: lees nu de rest pas Haha!

Geeft niet hoor Knipoog
Maar het voorbeeld wat jij noemt...... Jij bent toch met mij eens dat je weet dat dit TOCH plaats vindt?
Met auto
of Pony.
Helaas gebeuren er daardoor nog veel ongelukken.

Zou TS nu nog de weg op willen Tong uitsteken
Volgens mij is TS aan het trappelen om de weg op te kunnen. Misschien DOET TS dat nu ook al wel. Clown

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:50

Downhill schreef:
Sentido schreef:

VInd ik een hele goede Sentido. Verzorgers van de crossmonsters Haha!
Maar je hebt ook HEUL VEEL mensen die hun paard verhuren / leasen om de kosten te delen. Als ze het geld maar vangen maakt het hun niet uit waar ze rijden met die pony of het paard. Ze zijn al blij dat er een "huurder" is voor het dier. (er zijn uitzonderingen)

Klopt, dat is zeer zeker zo. Bij ons in de buurt hebben de meeste kinderen een eigen pony (als het er niet meerdere zijn, ik woon wat dat betreft echt in een verwen-de-kinderen-buurt) dus vandaar dat ik zei met eigen crossmonster Clown

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:53

Ja, ik ben het met je eens dat het gebeurt, helaas. Vaak zijn het de onschuldige die gewond raken zoals het paard.
Ik denk dat de TS nu heel erg stiekem op pad gaat en vooral niet bij ons in de buurt gaat rijden.
Maar, ik hoop dat ze gewoon verstandig is en een begeleider meeneemt als ze nog minderjarig en zonder ruiterbewijs is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 17:40

MandyR schreef:
Vaak zijn het de onschuldige die gewond raken zoals het paard.

..en de rest van de wereld?

Je zal maar ´s avond op weg naar huis een paard door de voorruit krijgen, of door een klein meiske op een schrikachtig paard van doorrijden na een ongeval beschuldigd worden terwijl je zonder daar direct wat aan te kunnen doen voor je ogen dat drama hebben zien ontvouwen....

Realiseren de wettelijke verantwoordelijken voor die minderjarigen zich dat eigenlijk wel? Dat zíj indirect voor een eventueel ongeval verantwoordelijk zijn?

Even over ´onvoorspelbaar vluchtdier´. Áls een paard een onvoorspelbaar vluchtdier is (en ik vind dat het dit NIET is), dan neemt de verantwoordelijke beslissingen om een ander dit niet onverwachte risico van een potentieel ongeleid projectiel van 500+ kilo te laten lopen.... Dat is een érg gevaarlijk ´verdediging´.

Andere voorbeelden:
Als je kan weten dat een paard na val van de ruiter naar huis zal denderen, dan stel je anderen (en het paard) daar ´bewust´ aan bloot.
Als je een jong meiske op een onstabiel paard de weg op laat gaan dan stel je ´bewust´ anderen (en het paard) aan de risicos hiervan bloot.

Dat in de NL wet geen leeftijden mbt paardrijden zijn vastgelegd is helemaal niet vaag. Bij gebrek aan een regel in het wegenverkeersregelement geldt de algemene wetgeving.
Bij wíe ligt de PRIMAIRE verantwoordelijkheid voor veilig met een paard in de openbare ruimte rijden??
Die verantwoordelijkheid kán niet bij een handelingsonbekwame liggen Pling

hc