.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Re: Veiligheidspullen, wat raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 13:28

Sinelia schreef:
Ik heb gisteren ook een reflecterende uitrijdeken gekocht. Deze valt heel erg op.

Bij daglicht wel, ja en ook als je een pony tot ongeveer 1.40 hebt. Duivel

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 13:32

Mijn vriend en ik hebbben hem gisteren getest en ook in het schermer zie je het erg goed. Zeker stukken beter dan mijn zwarte paard.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 13:39

Reflectie is niet voldoende voor al het verkeer, denk aan hardlopers bijv. welke geen licht voeren. Voor reflectie is licht nodig van de tegenpartij.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 13:52

sandratien schreef:
[Oh HC, kom nu alstjeblieft niet weer met onzin als: Je moet dermate getraind zijn dat je nooit van je paard valt,....

Lees een paar cm. hoger: ´been there done that´ (op mijn mobiel gevallen. Dus???? Zowel mobiel als vallen Pling ).

Niets menselijks is mij vreemd en ik doe mijn best om als ruiter daarvan te leren mbt diezelfde én vergelijkbare stenen Haha!

Terug naar het onderwerp MOET je in het duister verlichting voeren. Die verlichting is helaas verder niet gedinieerd en ik heb aan ruiterverlichting niets goeds te koop gevonden.

Een beperkte mate van´zichtbaarheidskleding´ kan zinvol zijn. Zinvoller dan een telefoon een hulpdienst te bellen dat je niet gezien bent. Nóg zinvoller is het om in het duister te vermijden dat je waargenomen moet worden....

hc

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 14:06

Wij gaan zo:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-GBZXQ6XF.jpg
En verder met een lampje (rood) achter aan het zadel, en eentje (wit) op de borst. Daar is dat reflectie-voortuig dan weer handig voor, daar kan je het aan vast maken.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 10:11

Is het voor overdag of voor in de schemering. Als je het echt veilig wilt doen ben je voor de schemering weer bij je stal namelijk. Om die reden heb ik geen reflecterende spullen in gebruik. Ik wil liever niet rijden in het donker. Ze zien je namelijk echt niet. Er zijn in mijn omgeving al 2 ongelukken gebeurd in de schemering met paarden. Beiden met voor het paard dodelijke afloop.

Mijn veiligheid zijn een mede-ruiter, een mobiele telefoon en mijn cap. (Bijna niemand noemt die hier en de bodyprotector wel. Vreemd!) Mijn paardje krijgt altijd een martingaal om, omdat hij nog wel eens het bit wil vastpakken. Maar ja, ik kom nauwelijks op de openbare weg, wel in de bossen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 10:38

idefix4 schreef:
Mijn veiligheid zijn een mede-ruiter, een mobiele telefoon en mijn cap. (Bijna niemand noemt die hier en de bodyprotector wel. Vreemd!) Mijn paardje krijgt altijd een martingaal om, omdat hij nog wel eens het bit wil vastpakken. Maar ja, ik kom nauwelijks op de openbare weg, wel in de bossen.

Jij noemt iets vreemd maar gaat wel met martingaal vanwege een scholingsprobleem op pad. Dat vind ík vreemd Knipoog
Conform míjn prioriteiten is een rijtechnisch veiliger situatie zonder cap minder vreemd!!
De bp werd genoemd in combinatie met reflectief spul. Je kan ook een dayglow cap met reflectiestrepen opzetten ja.
Op twee van mijn helmen zit af fabriek een refectiestrip achterop. Of dat zichtbaar of verwarrend is doe ik geen uitspraak over Haha!

Wat gezelschap betreft is twee geen ´correct´ aantal. Wanneer je voor de veiligheid met gezelschap op pad gaat is drie optimaal. Met twee is er altijd een keuze over hulp bieden of hulp halen.
Ook mag je niet vegreten dat bij hulp halen die ruiter dan alsnog alleen rijdt. Zou je dus met vier op pad moeten doch de kans op een incident neemt bijna exponentieel toe met het aantal ruiters.
Verder dienen de paarden, ruiters en combinaties van gelijk niveau te zijn omdat anders de kans op incidenten nóg groter wordt.
Tot slot hebben de betere ruiters in gezelschap van mindere ruiters méér kans op incidenten dan alleen. De beste ruiter in een groep is wellicht beter af alleen want tenslotte niet de hulpdienst Haha!

Wat het tópic betreft zitten we op dezelfde lijn: erop vertrouwen dat je waargenomen zal worden is niet inherent veilig. In die zin heeft ´zichtbare´ kleding een valkuil. Dat is mijn ´relativiveiligheidstheorie´ Cool

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 10:51

Iets anders mbt reflectiemateriaal.

Standaard afspraak in het verkeer = rood achter, wit voor en als bonus oranje aan de zijkant.

Ik vind het daarom zeer verwarrend dat op mijn helmen en hesjes álle reflectiemateriaal, dus ook aan de achterzijde, wit reflecteert.
Als ik een hesje achter het zadel knoop heb ik wit ´licht´ áchter Gestoord Wanneer iemand mij daarmee op een bosweg achterop komt ziet die reflexmatig iets incorrects Pling Zal ook reflexmatig naar de verkeerde kant uitwijken.
Ik heb zelf met mijn terreinmotorfiets hierdoor al eens rechts in een greppel gelegen. Met de auto had ik achterop de ruiter gezeten.

hc

wittespook

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 13:01

ik koop bij de action altijd die reflectorspulletjes, ik heb ook nietmeer dan dat in mijn kistje zitten Tong uitsteken
Ik neem altijd van die klikbare fietslampjes mee, die bevestig ik zo op mijn zadel mocht het donker worden, verder neem ik altijd mijn mobiel mee Tong uitsteken

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 11:12

Normaal gesproken rij ik overdag het vaakste buiten. Maar als het in de zomer erg heet is ga ik liever in de avond en dan wil het voorkomen dat je in de schemer terrecht komt, vandaat deze vraag.

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 11:34

Huertecilla schreef:
Wanneer iemand mij daarmee op een bosweg achterop komt ziet die reflexmatig iets incorrects Pling Zal ook reflexmatig naar de verkeerde kant uitwijken.
Ik heb zelf met mijn terreinmotorfiets hierdoor al eens rechts in een greppel gelegen. Met de auto had ik achterop de ruiter gezeten.

hc

Dus als je rechts een rood licht ziet wijk je uit naar links, maar als je rechts een wit licht ziet wijk je uit naar rechts? Er van uit gaande dat iedereen netjes aan de zijkant van de weg licht, en de automobilist/motor rijder/fietser/oid gewoon snapt dat de weg niet breder is, zal je altijd naar de juiste kant uitwijken. Daarnaast is er een duidelijk verschil tussen het licht wat van reflectie materiaal afkomt, en licht van een lamp, wat iedere weggebruiker zal herkennen.
Uiteraard is het waar dat je allereerst een veilige situatie met je paard moet hebben, maar ontkennen dat er iets fout kan gaan is naief. En tja, we wonen nou eenmaal niet allemaal in de bergen....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 15:15

mawaikee schreef:
Dus als je rechts een rood licht ziet wijk je uit naar links, maar als je rechts een wit licht ziet wijk je uit naar rechts?

Dat is de opzet van de wegenverkeersregels ja, dat je ook instinctief dus snél correct reageert.

Citaat:
Daarnaast is er een duidelijk verschil tussen het licht wat van reflectie materiaal afkomt, en licht van een lamp, wat iedere weggebruiker zal herkennen.

Denk je?
Het gaat om snelle waarneming en dan is dit een illusie.
Het woord 'herkennen' geeft al een probleem aan: dat is een procés en dat kost tijd.
Als de weggebruiker eerst moet nadenken of zich moet realiseren dat het witte licht het eigen geflecteerde voorlicht is, is er kostbare tijd verloren gegaan.
Daarom kan je als ruiter het beste aan het verwachtingspatroon voldoen.

Nogmaals, daar is gedegen wetenschappelijk onderzoek naar verricht.

Niet iedereen woont in de bergen nee, en dat betekent? Dat je bv. in de Randstad wonend véél terughoudender moet zijn met in het donker of ander slecht zicht in de openbare ruimte te gaan rijden.
Er op vertrouwen dat je waargenomen zal worden is hier net zo onverstandig als in een grootstad. Hier zijn alleen meer mogelijkheden dan verkeermijdend tóch te rijden. Het principe blijft echter gelijk.

hc

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 15:34

Ik heb een armlampje van imperial riding. Deze kwam als winnaar uit de bit test. Ik ben er erg tevreden over. Rood achter, wit licht voor en opzij. Knipper of gewoon constant licht. (wat ik doe is het laatste)
Verder een veiligheidsvestje die ik in de schemer draag.
Ik heb reflectoren voor om zijn benen, die werken ook goed.
Ik wil eigenlijk nog meer lampjes, ik vind alleen een om je arm zo min.
Ik heb deze gezien: Afbeelding
ik weet niet hoeveel licht hier vanaf komt. Misschien wel interessant. Alleen rij ik nooit met peesjes omdat ik het een slecht idee vind. Dus dat is voor mij een nadeel. Maar knipperlampjes om de benen klinkt wel weer goed.

heeft iemand van jullie toevallig ervaring met deze peesjes?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 16:23

Is dat een chemisch lampje? Dat zou dan wegwerp zijn, dat vind ik maar niets.
Maar groene lichtjes op de benen zijn ook in strijd met de verkeersregels, in feite mag je alleen maar niet-knipperend wit vanvoor, en niet-knipperend rood vanachter hebben als licht.
Voor ruiters zouden ze eens wat moeten uitvinden dat binnen die beperkingen licht draagbaar en makkelijk is, en gewoon goed veel licht maakt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 17:24

Bandida schreef:
Maar groene lichtjes op de benen zijn ook in strijd met de verkeersregels, in feite mag je alleen maar niet-knipperend wit vanvoor, en niet-knipperend rood vanachter hebben als licht.

Pling lichtje

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 17:32

Bandida schreef:
Voor ruiters zouden ze eens wat moeten uitvinden dat binnen die beperkingen licht draagbaar en makkelijk is, en gewoon goed veel licht maakt.

Er is een heel nette fietslamp met felle LEDS en zonepaneeltje. http://cgi.ebay.com/LED-Solar-Bicycle-B ... dZViewItem

Is niet zó fel als een achterlicht van een auto of motorfiets maar dáár heb je een aardige 12V spanningbron voor nodig.
Er zijn inmiddels LED vervangingslampen voor deze achterlichten en die gebruiken een fractie van de stroom doch het blijft een echter oplaadbare accu wat je ervoor nodig hebt.
http://www.led1.de/shop/product_info.ph ... b90358f010

Deze club heeft alles wat je voor een écht goede zelfbouwset nodig hebt: http://www.batteryspace.com/index.asp?P ... AWxkHhgqd6

In de offroad motorfiets en atb sector is TrailTech een superbron voor buitenritten en hun lampen zijn met rode siliconenlens ook achter te gebruiken: http://trailtech.net/lights.html
Te paard is de MR16 in 20W ´flood´ wat je nodig hebt, achter met rode lens. Voor accu en oplader is overleg met hen nodig want afhankelijk van hoeveel lichturen je wil. Ze hebben van alles en bedoeld voor ruig buitenwerk. Compleet met hufterbestendige stekkers, zelfs een stevig tasje voor de accu.
Is duurder dan een armlampje, maar ook wél even wat anders; serieuze verlichting.

hc