Ruiterbewijs WAAROM??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Monatoetke

Re: Ruiterbewijs WAAROM??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 12:10

Tja idd... Het stomme is ook gewoon: neem een auto rijbewijs... Hoevaak hoor je mensen wel niet zeggen, "je leert pas echt rijden nadat je je papiertje op zak hebt"

Hetzelfde geldt voor het ruiterbewijs naar mijn idee...
Geef mij die boete ook maar, weten wat voor aftekeningen mijn paard heeft voegt niks toe aan de veiligheid imo.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:08

Hahaha, ja, dat van die aftekeningen snap ik ook niet. Leuk om te weten, maar wat heeft het in godsnaam te maken met veilig buiten rijden????? Clown

Ik heb overigens een paar jaar geleden een aanvaring via email gehad met iemand van de SRR. Ik had ze gevraagd of ik bitloos met mijn paard het examen kon doen. Aangezien ik tegenwoordig alleen met hem buiten rij. Nou, ik kreeg me een onzinargumenten terug waarom dat niet kon, blablabla. Dus toen vroeg ik wat de meerwaarde is om het op een manegepaard te halen, als ik alleen met mijn eigen paardje bitloos buiten ga rijden.
Had ze geen antwoord op en ik moest zelf maar weten wat ik deed in mijn vrije tijd. Clown
Tja, dan ben ik uitgepraat, hoor. Haha!

Inmiddels schijnt het wel te mogen met een medische verklaring van je DA. Clown
Dus er zit schot in de zaak. Tong uitsteken Haha!

0Whisper0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:36

Jeaulijn schreef:
0Whisper0 schreef:
Toevallig heb ik hem net verlengt. Ik heb hem 10 jaar geleden gehaald ( toen ik 9 jaar was hihi) En heb hem echt nog nooit nodig gehad. Maargoed ik blijf hem wel steeds verlengen. Maar die foto die erop staat Haha! die mag best wel vervangen worden. Ik lijk er niet eens meer op hihi

Met 9 jaar? Ik dacht dat je 12 moest zijn om op te mogen..
Dat met die foto heb ik ook, maar iedereen heeft het over een pasje, is het net als een rijbewijs tegenwoordig ter grootte van een pinpas of is het nog steeds dat niet handige formaat?

Waarschijnlijk was het 10 jaar geleden anders. Mijn ruiterbewijs is uitgegeven op juni 1998 en ik ben geboren in [***] [***] dus was ik nog net geen 10 jaar oud. Het was toen ook echt een makkie om hem te halen hoor. We hoefte toen nog geen eens naar buiten toe!
Ik heb een plastik mapje met zo'n kartonnen papiertje erin met een foto met die ijzere ringetjes erin.

Monatoetke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:58

Nadya schreef:
Hahaha, ja, dat van die aftekeningen snap ik ook niet. Leuk om te weten, maar wat heeft het in godsnaam te maken met veilig buiten rijden????? Clown

Ik heb overigens een paar jaar geleden een aanvaring via email gehad met iemand van de SRR. Ik had ze gevraagd of ik bitloos met mijn paard het examen kon doen. Aangezien ik tegenwoordig alleen met hem buiten rij. Nou, ik kreeg me een onzinargumenten terug waarom dat niet kon, blablabla. Dus toen vroeg ik wat de meerwaarde is om het op een manegepaard te halen, als ik alleen met mijn eigen paardje bitloos buiten ga rijden.
Had ze geen antwoord op en ik moest zelf maar weten wat ik deed in mijn vrije tijd. Clown
Tja, dan ben ik uitgepraat, hoor. Haha!

Inmiddels schijnt het wel te mogen met een medische verklaring van je DA. Clown
Dus er zit schot in de zaak. Tong uitsteken Haha!

Jeetje wat een onzin idd... Ik rijd ook bitloos en waarom zou dat niet mogen? Omdat er dan geen rem of stuur op zit? kom op...
Snel een DA vinden die vóór bitloos is dan als je het wilt halen Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 16:17

Jeevan schreef:
Jeetje wat een onzin idd... Ik rijd ook bitloos en waarom zou dat niet mogen? Omdat er dan geen rem of stuur op zit? kom op...
Snel een DA vinden die vóór bitloos is dan als je het wilt halen Clown

De SRR kon mijn veiligheid dan niet garanderen, was het argument. Clown
Alsof er niet heel veel ongelukken gebeuren met bit gereden paarden. Verward

Ik heb gezegd dat ze er wel van uit mogen gaan dat ik me niet zomaar op zou geven met mijn paard Knipoog , dat we dan wel goed voorbereid zullen zijn, ALS we aan het examen deel wilde nemen. Toen kwam ze met nog een enorm onzinverhaal (o.a. 'je zult ook wel niet altijd met cap rijden, maar ook dat is verplicht', en toen heb ik haar vriendelijk uitgelegd dat ik altijd met cap rij op mijn eigen paard en dat ik niet helemaal snapte wat deze argumenten te maken hebben met het wel of niet rijden met bit Verward ). Nooit meer wat van gehoord...... Ik heb de emails bewaard trouwens. Enorm vermakelijk onder mijn bitloze vriendinnen. Haha!

Overigens wil ik dat hele examen al niet eens meer doen. Ik rij gewoon bitloos met labeltje van mijn staleigenaresse, die mij wel zo capabel genoeg vindt om alleen naar buiten te gaan. Clown
Ze kunnen bij de SRR nu helemaal mijn rug op. Doei!

Laura81883

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 10:57

Ik vind dat het puur je eigen verantwoordelijkheid is om met je paard langs de weg te gaan.

Stel je kunt nog zo super goed rijden met zóveel ervaring... Er gebeurt iets (of niets), je paard schrikt..veroorzaakt één of ander...daar heeft zo'n ruiterbewijs toch niks meer mee te maken?
Ieder paard kán schrikken, met een ruiterbewijs verandert daar niets aan... Bloos

En trouwens ik rij ook bitloos...en dacht echt niet dat ik dat bit weer in zijn mond ging leggen om zo'n examen te halen.
Zonder bit is hij braver dan met bit...dus jah...als je meer risico moet nemen om je examen te halen...beetje dom!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:01

Vind het ook onzin daarom ook nooit meer verlengt.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:11

Mijn ruiterbewijs is ook al meer dan 10 jaar verlopen. Ik rijd alleen op mijn eigen paardje en ik heb een standaard AVP-verzekering. Ik heb de voorwaarden gecheckt en de enige uitsluiting die erin staat, is voor auto's. Schade door paarden is dus gewoon gedekt.
Trouwens, de enige keer dat ik wat gehad heb (en toen was ik net wel verzekerd via ruiterbewijs) zeiden ze: "Heeft u een (toen nog) WA? Dan moet u daar maar claimen. Wij dekken alleen als een ander dat niet doet...."

Verder zegt het ruiterbewijs geen donder over niveau.
Mijn vader heeft hem op zijn 66e gehaald. Leuk hoor, maar ik zou hem niet mee durven nemen op buitenrit...

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:18

Ik heb hem nu een jaar of 12 en verleng hem alleen maar om de kans dat ik nog eens in een gebied wil rijden waar het verplicht is, of de kans dat ze het toch ooit op grotere schaal gaan verplichten. Maar in al die tijd heb ik hem nog nooit gebruikt, die verzekering geloof ik ook niet in. Ik vind het alleen zonde om hem te laten verlopen...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:20

Ik vind het nog niet eens zó gek, een ruiterbewijs, als ik zie hoe weinig mensen op Bokt al weten dat je wandelaars en andere ruiters en aanspanningen in stap hoort te passeren. Dat regeltje staat notabene op het ruiter/koetsiersbewijs zelf...
Wat basiskennis is handig, maar die 5 kilo brok is idd wel erg gedateerd...Haha! Toen ze het Ruiterbewijs introduceerden had je nog WPN-ers (volgens mij heetten die nog geen KWPN-ers) die daar rustig bij bleven...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:23

Miran schreef:
Ik heb hem nu een jaar of 12 en verleng hem alleen maar om de kans dat ik nog eens in een gebied wil rijden waar het verplicht is, of de kans dat ze het toch ooit op grotere schaal gaan verplichten. Maar in al die tijd heb ik hem nog nooit gebruikt, die verzekering geloof ik ook niet in. Ik vind het alleen zonde om hem te laten verlopen...

Dat op grote(re) schaal invoeren zal wel loslopen, maar als je wat aktiever wordt bij de NVVR Duivel loop je een zeker risico, hoewel ik in al die twintig jaar NVVR nog nooit in een gebied ben geweest waar het verplicht is.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:25

ik heb m ook al zo'n 12/15 jaar en heb m nog nooit nodig gehad, je bent als ik het goed heb tot 30.000 gulden extra verzekerd met je ruiterbewijs. (voor shde aan derde) ik blijf m netjes verlengen. ik rij veel buiten en hoop m nooit nodig te hebben. heb m ook nooit bij me trouwens. weet niet eens waar hij ligt

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:36

Alsof dat papiertje zegt dat je goed kan rijden. Ik zelf heb het niet, ik geef gewoon iedereen voorang of krijg van iedereen voorrang. No problemo toch?! Hier in de buurt is volgens mij ook niet een gebied waar het verplicht is. Ben ook nooit aangehouden ofzo.
Maar het is idd geldkloperij.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:41

ik heb het ruiterbewijs vorig jaar gehaald
maar 'k denk niet dat we dat in België moeten verlengen
of ben ik de enige die dat denkt? Blond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:46

Citaat:
vind het nog niet eens zó gek, een ruiterbewijs, als ik zie hoe weinig mensen op Bokt al weten dat je wandelaars en andere ruiters en aanspanningen in stap hoort te passeren. Dat regeltje staat notabene op het ruiter/koetsiersbewijs zelf...

in het bos waar ik eerst veel reed werd ik altijd ingehaald in volle galop door 2 meiden.... van moeder wisten we dat ze heel goed wisten wat ze op de weg moesten doen....ze hadden hun ruiterbewijs... Haha!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:53

heb een ruiter en koetsiers bewijs..
ene jaar moet de een verlengd.. andere jaar de ander....

Ik kom uit de tijd, dat je in een groot weiland moest rijden,
en ook de straat op moest met je paard.....(modernere versie dus..)

Heb toen heel lief aan de examinator gevraagd of ik een langere
dan toegestane zweep mee mocht nemen..
En dat mocht.. (reden, ik reed mee op een hengst, die nog wel
eens zijn tandjes in een ander paard wou zetten.. en bij de
buitenrit rijden ze je allemaal voorbij... dus voor de veiligheid..)

Vond toen wel grappig dat er in het theorie gedeelte vragen zaten,
met antwoorden die niet klopten..
Wij hebben uiteraard gewoon de niet kloppende antwoorden uit
ons hoofd geleerd en ingevuld... (zodat we slaagden)

Maffe vond ik wel, dat als je als prutsende beginnner ruiter
op een super braaf paard zat, je zeker wel slaagde..
Terwijl een ander meisje dat ook op mijn verzorgpaard hengstje
reed, bijna zakte.. want hij weigerde te springen...
Zou toch te gek zijn, dat zij die best goed kon rijden dan gezakt zou zijn..
Ze mocht gelukkig uiteindelijk op een ander paard springen...
Iedereen uiteindelijk geslaagd... geloof ik...
Waren wat "herkansers" van elders.. maar daar waren weer een paar zakkers...

Overigens vind ik het zo gek nog niet dat je bij het ruiterbewijs ook
iets moet weten van het exterieur... Blijf me vaak verbazen over hoe
weinig paarden eigenaren soms zelfs weten over paarden...
exterieur... ziekte .. (zelfs sommingen nog nooit van koliek gehoord..)
toch handig om daar minstens iets... van te weten..

Bij het koetsiersbewijs moest je ook allerlei typen rijtuigen kunnen herkennen..
Nuttig??? geen idee..... maar als je dan toch ment.. misschien wel passend
dat je ongeveer weet wat je tegenkomt.... dus in ieder geval intressant..

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:09

Sjolvir schreef:
Vond toen wel grappig dat er in het theorie gedeelte vragen zaten,
met antwoorden die niet klopten..
Wij hebben uiteraard gewoon de niet kloppende antwoorden uit
ons hoofd geleerd en ingevuld... (zodat we slaagden)

Maar denk hier eens over na, dit is toch volstrekt ZOT??
Dat jij beter wist is natuurlijk mooi, maar hoeveel van je medecursisten nemen deze onzin voor waar aan?

Sjolvir schreef:
Overigens vind ik het zo gek nog niet dat je bij het ruiterbewijs ook
iets moet weten van het exterieur... Blijf me vaak verbazen over hoe
weinig paarden eigenaren soms zelfs weten over paarden...
exterieur... ziekte .. (zelfs sommingen nog nooit van koliek gehoord..)
toch handig om daar minstens iets... van te weten..

Bij het koetsiersbewijs moest je ook allerlei typen rijtuigen kunnen herkennen..
Nuttig??? geen idee..... maar als je dan toch ment.. misschien wel passend
dat je ongeveer weet wat je tegenkomt.... dus in ieder geval intressant..

Als je het interessant vind, dan leer je het toch wel. Als je het alleen maar leert om een examen te halen, ben je het een week later waarschijnlijk alweer vergeten. Nut? Geen enkel.
Natuurlijk is het goed als mensen die met paarden omgaan een stukje basiskennis hebben, maar om dat op deze manier te koppelen aan een "rijvaardigheidsbewijs" is niet zinvol.
Ik zie meer in dat diplomaatjesgebeuren van de FNRS, dat richt vooral op de mensen die nog geen eigen paard hebben en geeft een opbouwende lijn aan je rijden. Nou ken ik dat inhoudelijk niet, maar dat lijkt me de plek om ook wat van de theorie te behandelen, want dan komen dingen gewoon in het volgende trapje weer eens terug.
Herhaling is voor de meeste mensen de methode van leren en 1x een cursusje-met-examen zoals het ruiterbewijs is, zal dus niet heel veel impact hebben op het kennisniveau van mensen.

Caribe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:19

Khareem2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:28

Caribe schreef:
Ik heb me ruiterbewijs een maand geleden gehaald. Bij ons in het bos heb je een
ruiterpas nodig. Die krijg je alleen als je een ruiterbewijs hebt. Dus voor mij was
het wel nodig... heb geen zin in een boete.
http://www.gnr.nl//index.cfm?vid=8DFFD6 ... C6C843347A

Dat zelfde grapje doen ze in mijn bos (Soest) Ik kan alleen een ontheffing aanvragen voor de ruiterpaden (een zgn ruiterplaatje) als ik een kopie van geldig ruiterbewijs meestuur.
'Gelukkig' heb ik die en doe ik het braaf verlengen...

Maar verder heeft er nog nooit iemand gekraaid naar dat ding.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:32

Ik heb het 5 jaar geleden gehaald omdat ik toen op een stal pony's verzorgde. Van de eigenaars mochten we alleen naar buiten met ruiterbewijs. Niet omdat het dan meer verantwoord zou zijn... Maar wel zodat we wistern waar we mee bezig waren en wat de verkeersregels waren ed. Ook ik vond het boek ontzettend interessant. Alle ziekten en het anatomische gedeelte van het paard vond ik geweldig. Dat was voor mij zeker een aanvulling.

Toen ik examen deed zijn er wel degelijk een groot aantal mensen gezakt. Bij ons lieten ze de mensen die niet konden rijden dus echt niet door.

Ik verleng wel braaf elke 2 jaar mijn ruiterbewijs, krijg elke keer netjes deel B. Vraag me inderdaad ook wel eens af wanneer we nou eens een nieuwe deel A krijgen! Ik liet het ding altijd in mijn broek of jas zitten en de foto is nu al zo vaak gewassen dat het net een regenboog lijkt.

Toen had het voor mij dus zeker meerwaarde, nu niet meer maja om nou niet om de 2 jaar, wat is het? 40-50 euro? te betalen, ik hou liever gewoon het geldige ruiterbewijs.

Wie weet is het over een jaar of 40 verplicht Tong uitsteken

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:33

Ja als ik lekker wil rijden dan is dat bos ook het meest dichtbij voor mij.(nederhorst den berg) Dus ik denk dat ik ook maar dat papiertje ga halen.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:38

Ik heb dat ding geloof ik ook alweer een jaar of 8 en het koetsiersbewijs alweer 4 jaar. Mennen heb ik na het examen nog maar 1 keer gedaan en paardrijden doe ik de laatste anderhalf jaar nog maar zeer sporadisch, moet je dus nagaan hoeveel het zegt over mijn niveau... Knipoog Omdat ik nog nooit ergens mijn Ruiterbewijs heb moeten laten zien, heb ik ook bewust niet gekozen voor het Ruiterpaspoort (of heet het Paardenpaspoort?). Daarvan werd bij de manege waar ik toen reed gezegd dat dat verplicht ging worden voor weet ik veel wat allemaal, maar dat werd eerder ook gezegd van het Ruiterbewijs...

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:51

ikke schreef:
Miran schreef:

Dat op grote(re) schaal invoeren zal wel loslopen, maar als je wat aktiever wordt bij de NVVR Duivel loop je een zeker risico, hoewel ik in al die twintig jaar NVVR nog nooit in een gebied ben geweest waar het verplicht is.

Het ligt zeker wel in de bedoeling om wat aktiever te worden, heb nu eindelijk de combi gezond paard, geen veulen en auto met trailer, nu nog wat meer tijd Clown .

loby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 21:15

Ik heb mijn ruitersbewijs 18 jaar rij weinig maar verleng hem wel weer iedere keer ik vind het toch wel belangrijk
maar ieder zijn mening

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 02:35

Houders van een geldig Ruiter- en Koetsiersbewijs zijn verzekerd tegen schade (wettelijke aansprakelijkheid) toegebracht aan derden tijdens een recreatieve rit (inclusief op- en afzadelen c.q. in- en uitspannen) voor maximaal € 750.000 per geval met een maximum van 1,5 miljoen euro per jaar. De verzekering gaat in op het moment dat de kandidaat is geslaagd voor het examen.

Maar dit geld alleen voor je eigen paard en spullen.
Op de verzekering die is gekoppeld aan uw ruiter/koetsierbewijs is schade aan zaken die u leent of in een andere hoedanigheid (bv huurt) onder u heeft uitgesloten. Dit is niet alleen bij schade aan het paard maar bijvoorbeeld ook bij schade aan zadel,hoofdstel,rijtuig, enz.

Mocht je een goede WA verzekering hebben dan kan het zijn dat die ook heel veel dekt, maar dat zou je dan even moeten navragen bij jou verzekeringsmaatschappij.

In sommige delen is het idd verplicht om een ruiterbewijs te hebben, en daar worden de ruiterpaden dan meestal ook netjes onderhouden.