veeroosters

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xcomplientx

Re: veeroosters

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 13:41

bij ons zijn ook een aantal hekken gewoon op slot, dus als je er langs wilt moet je erover heen. Dit gaat om wildroosters, dus dat kan dan ook. Er zijn ook veeroosters, daar staat altijd een waarschuwingsbord bij, en die staat er niet voor niets, deze heeft echt spijlen ver uit elkaar waar gemakkelijk een paardenhoef doorheen kan.

Frekja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 13:51

Nooit over welk rooster dan ook rijden!!
De kater komt later.

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 18:45

Die van mij loopt er gewoon over heen, zonder enige angst.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik denk dat de ruiters banger zijn dan het paard ! Hg.a3

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 10:52

Heeft jouw paard ijzers onder de hoeven?

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 12:59

Tijd voor een brilletje ? Knipoog Ik begrijp je punt wel. IJzer op ijzer kan gaan glijden. Door een paard op ijzers te zetten, moet je ook gelijk de beperkingen daarvan accepteren in de praktijk, zoals bijv.het uitglijden op nat gras, sneeuw en ijs, op asfalt, op natte houten bruggetjes en wildroosters dus !! (op sommige plaatsen worden wildroosters vervangen door zg. stroommatten ivm de toch wel veel gewonde dieren door wildroosters. Daar ga ik dus ook niet over, zonder uitzetknop. Haha! )

http://www.sfs-afrastering.nl/omtrek_be ... .php?ond=3

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 18:20

Met ijzers zou ik het juist eerder doen dan met blote voeten. Je krijgt nu dat er nog meer druk op een relatief heel klein draagvlak komt doordat niet de hele hoef meer draagt. Ijzers zouden de druk wat meer verdelen.
In mijn ogen is met blote voeten over dit soort roosters geen optie, zeker niet als je ook nog op je paard blijft zitten.

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 19:01

Het is maar 3 meter om te overbruggen. Zoals je kan zien op de eerste foto draagt de hoef wel op 2 spijlen. Meestal loopt mijn paard op blote voeten maar op die foto heeft hij voor hoefschoenen aan. Een gezonde hoef kan dit wel aan, heb ik ervaren. Na vele wildroosters gepasseerd te hebben is hij daardoor nooit kreupel geweest. Ook geen beschadigingen aan de hoef geconstateerd. Ik stap overigens wel altijd af, voor dat wij een wildrooster over gaan. Als jij denkt het wel te durven met ijzers, dan doe je dat toch lekker, zal mij een biet wezen. gr. A3

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 22:31

Ik geef de voorkeur aan het hek naast het rooster Duivel

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 23:15

Met dit laatste antwoord laat je gelijk blijken, dat je niets weet van wildroosters en al helemaal niet van de hekjes er naast. Deze hekjes zijn meestal voorzien van een dranger(veer) en ze gaan altijd naar binnen open om te voorkomen dat het wild het hekje open duwd. Weleens in je eentje, door zo'n hekje gegaan met een paard ? Blijkbaar niet, want daarvoor zijn je armen te kort. Ga maar lekker door het hekje..kan me ook geen worst schelen !! gr.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 09:02

Oh, nu zou ik opeens niets weten van wildroosters en hekken daarnaast? Kom eens gezellig rijden, we hebben hier zat wildroosters-met-hek Duivel Wel een goed humeur meenemen graag, ik hou niet van chagerijnige mederuiters....
En ook de smalle hekjes ken ik wel, heb ik ook gebruikt, geen punt.

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 00:42

Het gaat niet over smal of breed. Het gaat er om dat die hekjes of- een dranger hebben, of- schuin zijn gemonteerd, zodat ze altijd dichtvallen. Moeilijk om ze open te houden, terwijl je paard er door heen gaat. Maak je over mijn humeur maar geen zorgen. Wat je uitnodiging betreft.. nee dank je, heb geen zin om steeds een hekje voor je open te moeten houden Haha!

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 01:05

Huh ik snap niet goed wat het probleem is, oke jullie hebben het denk ik wel over langere wildroosters, maar hier is overal om het bos een hek geplaatst om de hertjes etc in het bos te houden en niet op de drukke weg. De ruiterpaden zijn voorzien van wildroosters van ong 50 cm tot een meter, heb ze nooit gemeten, maar de mijne stapt er praktisch altijd overheen. Het fjordje waar ik wel eens op ree ging er met zijn grote voeten wel gewoon bovenop staan en ging altijd prima. Overigens zijn alle paarden die ik rijd ijzerloos, en met ijzers zou ik de gok ook absoluut niet wagen. Drukverdeling lijkt me onzinnig om daar rekening mee te houden, voor die 2 meter waar jullie het over hebben? Paard staat met rijden ook wel eens half op een steen ofzo waarbij je ook geen gelijke drukverdeling hebt. Ijzers lijken me levensgevaarlijk omdat het echt enorm kan gaan glijden. Iets te glad beton en ze gaan al, dus laat staan ijzer op ijzer Nagelbijten / Gniffelen

Hier bij ons in het bos zitten volgens mij niet eens hekjes, ze zijn er denk ik vanuit gegaan dat elk normaal paard gewoon over de wildroosters heen kan stappen. Mijne moest er even aan wennen omdat het ineens iets vreemds was op een plek waar normaal geen wildrooster zat, maar met een paar x afstappen blijf ik nu gewoon zitten en gaat ze er prima overheen.

Heb zelfs gehoord dat manegelessen hier in de buurt er overheen springen, dat vind ik dan weer wat linker.

Edit: zie op de foto wel dat de spijlen een stuk verder uit elkaar zitten. Zo was het de eerste weken hier ook, maar ze hebben toch maar meer spijlen er tussen gelast (ik denk na de nodige klachten, waaronder ik hihi), dus nu ongeveer 2 a 3 cm als een een gok mag wagen.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 06:19

Adrian schreef:
Met dit laatste antwoord laat je gelijk blijken, dat je niets weet van wildroosters en al helemaal niet van de hekjes er naast. Deze hekjes zijn meestal voorzien van een dranger(veer) en ze gaan altijd naar binnen open om te voorkomen dat het wild het hekje open duwd. Weleens in je eentje, door zo'n hekje gegaan met een paard ? Blijkbaar niet, want daarvoor zijn je armen te kort. Ga maar lekker door het hekje..kan me ook geen worst schelen !! gr.

Sorry hoor, maar ik ga ook gewoon door die hekjes, blijkbaar heb ik uitzonderlijk lange armen? Naar binnen of buiten open, dat ligt er aan van welke kant je komt Knipoog

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:51

Gevaarlijk hoor! Let alstjeblieft goed op. Heb ooit eens meegemaakt dat een pony erin vastzat, is gelukkig wel goed afgelopen, maar was best een traumatische ervaring.