Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
oomens schreef:Er zijn helaas genoeg ruiters die hun paard bijna alleen maar op de weg proberen verkeersmak te maken, terwijl ze op zijn minst iets aan voorbereiding in een gecontroleerde omgeving zouden kunnen (en volgens mij ook moeten) doen.
Er zijn ook genoeg mensen die buitenritten maken op paarden waarop ze hooguit 5 minuten hebben rondgestapt, en die dus per definitie in iedere situatie onvoorspelbaar reageren.
Bolieke schreef:oomens schreef:Er zijn helaas genoeg ruiters die hun paard bijna alleen maar op de weg proberen verkeersmak te maken, terwijl ze op zijn minst iets aan voorbereiding in een gecontroleerde omgeving zouden kunnen (en volgens mij ook moeten) doen.
Er zijn ook genoeg mensen die buitenritten maken op paarden waarop ze hooguit 5 minuten hebben rondgestapt, en die dus per definitie in iedere situatie onvoorspelbaar reageren.
Da's hier allemaal even off topic. Je kan dan nog je paard zo goed voorbereiden als wilt. Uren aan de hand gaan wandelen, rijden in de piste totdat alle basishulpen er alvast zitten ingebakken + schirktraining. Je moet toch ooit die stap nemen om met je paard voor het eerst onder het zadel naar buiten te gaan.
oomens schreef:Wat ik nóg erger vind, zijn ruiters die wel opletten, en dan expres hun paard dwars middenop de weg zetten als er verkeer nadert "zodat ze wel ruim móeten passeren".
Ten eerste is de weg niet van hun alleen, en bovendien is dat niet de manier om als ruiters respect van het overige verkeer af te dwingen.
Als een automobilist enkele keren een paard op zo'n manier dwars voor zijn bumper heeft gehad, zal hij in het vervolg ook van mening zijn dat ruiters niet in het verkeer thuishoren. En ik denk dat ik hem dan niet eens volledig ongelijk geef.
sflj schreef:oomens schreef:Wat ik nóg erger vind, zijn ruiters die wel opletten, en dan expres hun paard dwars middenop de weg zetten als er verkeer nadert "zodat ze wel ruim móeten passeren".
Ten eerste is de weg niet van hun alleen, en bovendien is dat niet de manier om als ruiters respect van het overige verkeer af te dwingen.
Als een automobilist enkele keren een paard op zo'n manier dwars voor zijn bumper heeft gehad, zal hij in het vervolg ook van mening zijn dat ruiters niet in het verkeer thuishoren. En ik denk dat ik hem dan niet eens volledig ongelijk geef.
Het hangt er een beetje vanaf hoe je t doet (ik ga niet dwars op de weg staan ofzo) maar ik maak me hier toch wel n beetje schuldig aan.
Als ik op de fiets op de weg rij en hoor een auto aankomen met grote snelheid, ga ik ook iets meer middenop rijden om hem te laten afremmen. Ik wil niet met 80km/u of meer op een smalle weg ingehaald worden, ongeacht of ik fiets of op m'n paard rij.
Een automobilist heeft ook verantwoordelijkheid. Dus op die manier dwing ik dat wel een beetje af, ja.
Ik ben tevens vrachtwagenchauffeur en als ik zie dat een personenwagen mij wil inhalen op een plaats waar het eigenlijk niet kan of de weg te smal is, doe ik dat ook. Sommige mensen moet je een beetje opleiden