Hoe wil je gepasseerd worden door fietsers?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DreE

Re: Hoe wil je gepasseerd worden door fietsers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:42

Het liefst even zeggen van kunnen we erlangs/we gaan erlangs of gewoon hallo, zodat het paard weet dat er iets achter zich gebeurd. Ik zeg zozio altijd hallo als mensen mij passeren, zodat ze ook weten dat ik hun heb gezien. Maar ik rij eigleijk altijd zo veel mogelijk aan de kant, dus wat dat betreft kunnen ze er makkelijk langs.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:44

Precies!

Hier in de omgeving rijdt een stel rond dat nooit oplet, kilometers lang in stap midden op de autoweg blijft rijden terwijl de berm meters breed is. En inderdaad, ook een paar van die mafkezen die bewust het verkeer frustreren.

Ik vind eigenlijk dat zulke ruiters niet in het verkeer thuishoren. Ik ga altijd netjes aan de kant en als dat echt niet kan doe ik dat bij de eerste de beste gelegenheid. Daar heeft vrijwel elke automobilist begrip voor. Zeker als je even aangeeft dat je zo snel mogelijk naar de kant gaat. Kleine moeite toch? En de meeste automobilisten zijn zo bang voor schade (en vaak ook bang voor paarden) dat ze toch geen gekke dingen doen.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:54

oomens schreef:
Er zijn helaas genoeg ruiters die hun paard bijna alleen maar op de weg proberen verkeersmak te maken, terwijl ze op zijn minst iets aan voorbereiding in een gecontroleerde omgeving zouden kunnen (en volgens mij ook moeten) doen.
Er zijn ook genoeg mensen die buitenritten maken op paarden waarop ze hooguit 5 minuten hebben rondgestapt, en die dus per definitie in iedere situatie onvoorspelbaar reageren.

Da's hier allemaal even off topic. Je kan dan nog je paard zo goed voorbereiden als wilt. Uren aan de hand gaan wandelen, rijden in de piste totdat alle basishulpen er alvast zitten ingebakken + schirktraining. Je moet toch ooit die stap nemen om met je paard voor het eerst onder het zadel naar buiten te gaan. Natuurlijk kan niemand van ver zien dat je met onervaren paard op straat gaat. Misschien een L op z'n kont hangen? Haha! En ach, nog erger zijn de mensen die nog nooit op een paard hebben gezeten en dan gelijk een buitenrit gaan doen, al dan niet op een jong paard.

Terug on-topic. Als ik een medeweggebruikers heb, die echt netjes/rustig/stoppen zelf, omdat ik eraan kom. Die krijgen een grote smile en een bedankje hoor. Dat appreciëren die mensen echt. Meestal zijn deze mensen of zelf paardenmensen of inderdaad mensen met grote schrik voor paarden Haha! .

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 13:02

Bolieke schreef:
oomens schreef:
Er zijn helaas genoeg ruiters die hun paard bijna alleen maar op de weg proberen verkeersmak te maken, terwijl ze op zijn minst iets aan voorbereiding in een gecontroleerde omgeving zouden kunnen (en volgens mij ook moeten) doen.
Er zijn ook genoeg mensen die buitenritten maken op paarden waarop ze hooguit 5 minuten hebben rondgestapt, en die dus per definitie in iedere situatie onvoorspelbaar reageren.

Da's hier allemaal even off topic. Je kan dan nog je paard zo goed voorbereiden als wilt. Uren aan de hand gaan wandelen, rijden in de piste totdat alle basishulpen er alvast zitten ingebakken + schirktraining. Je moet toch ooit die stap nemen om met je paard voor het eerst onder het zadel naar buiten te gaan.

Natuurlijk zul je ooit die stap moeten zetten om met je paard voor het eerst onder het zadel naar buiten te gaan. Het moet alleen níet je eerste stap zijn.
Dat is wat ik eerder ook al schreef.

Je zult altijd een keer voor het eerst onder zadel naar buiten gaan, maar zorg er dan in ieder geval voor dat je vooraf alles hebt gedaan om te zorgen dat die eerste keer in het verkeer zo veilig mogelijk is, zowel voor jezelf als voor je omgeving.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:54

Helemaal mee eens oomens!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:47

oomens schreef:
Wat ik nóg erger vind, zijn ruiters die wel opletten, en dan expres hun paard dwars middenop de weg zetten als er verkeer nadert "zodat ze wel ruim móeten passeren".

Ten eerste is de weg niet van hun alleen, en bovendien is dat niet de manier om als ruiters respect van het overige verkeer af te dwingen.

Als een automobilist enkele keren een paard op zo'n manier dwars voor zijn bumper heeft gehad, zal hij in het vervolg ook van mening zijn dat ruiters niet in het verkeer thuishoren. En ik denk dat ik hem dan niet eens volledig ongelijk geef.

Het hangt er een beetje vanaf hoe je t doet (ik ga niet dwars op de weg staan ofzo) maar ik maak me hier toch wel n beetje schuldig aan.
Als ik op de fiets op de weg rij en hoor een auto aankomen met grote snelheid, ga ik ook iets meer middenop rijden om hem te laten afremmen. Ik wil niet met 80km/u of meer op een smalle weg ingehaald worden, ongeacht of ik fiets of op m'n paard rij.
Een automobilist heeft ook verantwoordelijkheid. Dus op die manier dwing ik dat wel een beetje af, ja.
Ik ben tevens vrachtwagenchauffeur en als ik zie dat een personenwagen mij wil inhalen op een plaats waar het eigenlijk niet kan of de weg te smal is, doe ik dat ook. Sommige mensen moet je een beetje opleiden Knipoog

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:54

Geheel afhankelijk waar jij op dat moment bent. Ben je op een niet ruiterpad dan vind ik dat iedereen goed zijn omgeving in de gaten moet houden. Op dat moment vind ik het prettig dat allebei de partijen zich aanpassen. Daar bedoel ik mee dat beide partijen de snelheid aanpassen en een ieder zich op zijn eigen weghelft blijft.
Ben je op een ruiterpad dan vind ik dat de fietser zich meer moet aanpassen. Is het ruiterpad smal en naderen ze je van achter dan ga je als ruiter zoveel mogelijk aan de kant en laat je ze passeren (je bent ze dan ook meteen kwijt!).
Vaak vraag ik bij groepjes of ze de laatste zijn, dan weet je ook of de groep echt voorbij is. Voordeel van het vragen is dat als je die groep vaker tegen komt dat ze het op den duur al uit zich zelf gaan zeggen (is mijn eigen ervaring).
Op een ruiterpad vind ik dat de ruiter meer te zeggen heeft dan op een niet ruiterpad.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 10:57

sflj schreef:
oomens schreef:
Wat ik nóg erger vind, zijn ruiters die wel opletten, en dan expres hun paard dwars middenop de weg zetten als er verkeer nadert "zodat ze wel ruim móeten passeren".

Ten eerste is de weg niet van hun alleen, en bovendien is dat niet de manier om als ruiters respect van het overige verkeer af te dwingen.

Als een automobilist enkele keren een paard op zo'n manier dwars voor zijn bumper heeft gehad, zal hij in het vervolg ook van mening zijn dat ruiters niet in het verkeer thuishoren. En ik denk dat ik hem dan niet eens volledig ongelijk geef.

Het hangt er een beetje vanaf hoe je t doet (ik ga niet dwars op de weg staan ofzo) maar ik maak me hier toch wel n beetje schuldig aan.
Als ik op de fiets op de weg rij en hoor een auto aankomen met grote snelheid, ga ik ook iets meer middenop rijden om hem te laten afremmen. Ik wil niet met 80km/u of meer op een smalle weg ingehaald worden, ongeacht of ik fiets of op m'n paard rij.
Een automobilist heeft ook verantwoordelijkheid. Dus op die manier dwing ik dat wel een beetje af, ja.
Ik ben tevens vrachtwagenchauffeur en als ik zie dat een personenwagen mij wil inhalen op een plaats waar het eigenlijk niet kan of de weg te smal is, doe ik dat ook. Sommige mensen moet je een beetje opleiden Knipoog

Het is alleen jammer dat sommige ruiters dit vertalen in: Als er een auto aankomt dan ga ik dús in het midden rijden. Ongeacht of dit nodig zou zijn of dat ze er misschien een gevaarlijke situatie mee veroorzaken.

Natuurlijk blijft het verkeer een kwestie van op elkaar inspelen, en dat betekent soms extra ruimte maken voor een ander, en in andere gevallen die ruimte juist liever niet geven.

P.S. Gefeliciteerd sflj