Strandrit: VERANTWOORD??

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caresse07

Berichten: 9452
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 09:08

Het strand is zo gevaarlijk als je het zelf maakt Knipoog
Ik vind sommige hier er wel een erg drama van maken hoor, en idd
eens moet de eerste keer zijn en als je gewoon rustig aan doet kan er volgens
mij niet veel mis gaan en ja als ze gaan, dan heb je in ieder geval alle ruimte om
het op te lossen toch, zo lang je zelf maar niet in paniek raakt Lachen

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 09:17

Als je met een groep gaat en een van de deelnemers besluit om vol gas te gan,gaat de rest lekker mee Clown Die kans is heel groot...
Gewoon goede afspraken maken en ga eerst lekker door bos en duin...zoals ik al eerder had gezegt.De frissigheid is er dan af en tegen de tijd dat je het strand opkomt is de boel lekker ontspannen.Zeker voor een 1e keer vind ik dit echt een aanrader,bovendien is het afwisselende landschap geweldig...alleen een vlak strand is ook zo saai Bloos

Reed Trix trouwens niet in Katwijk?? Er staat mij bij dat het strand dan gesloten is voor andere deelnemers...even goed informeren Tong uitsteken

Onverantwoord rijden is niet alleen op het strand te vinden hoor...in het bos ook schering en inslag.Leuk als je je paard staat te lossen en in de verte zie je 2 ruiters die het gade slaan en het vervolgens geweldig vinden om vol gas lands te racen.En nee...die veewagen zie je wel en hard lanchen en omkijken geeft ook niet aan dat het per ongeluk ging Boos! Hmmmm...sorry,ik ging off-topic Bloos

On-topic...neem iemand mee die de buurt kent en ervaren is en ga niet op een mooie dag in het weekend ivm de drukte,verder niet te druk maken en gewoon gaan Knipoog

love_plien
Berichten: 84
Geregistreerd: 28-09-06

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 19:52

evdpanne schreef:
smurffie schreef:
Apple @ ligt 1 van de stranden niet open?(Noordwijk waren ze toch bezig en gingen daarna direcht door aan katwijk?)


Bij noordwijk is een gedeelte idd gesloten (van het strand). Een gedeelte wat zeer aan te raden is, is bij de langevelderslag, dit gedeelte is nog wel open. (hier is trouwens ook een parkeerterrein waar ik ook nog wel eens trailers zie staan Knipoog). Je moet dan eerst bos en duin door voordat je op het strand bent... Ik rij daar altijd van de manege (er zitten daar meerdere manege's in de buurt waaronder Smit en Bakker).

Het strand van Katwijk kan ook altijd, maar daar is het volgens mij wel drukker (wel goede parkeermogelijkheden op het grote parkeerterrein). Volgens mij was het een leuke route om vanaf katwijk naar wassenaar 'Meijendel' (als ik het zo goed schrijf) te rijden...


Noordwijk is voor ons wel iets dichterbij, dus als je daar gewoon ergens goed kan parkeren (heb je misschien het adres/straat?) dan is het misschien handiger om eerst bos + duin en dan strand te doen, maar hoe lang duurt het dan ongeveer voordat je op het strand bent?

smurffie

Berichten: 11135
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 22:16

Afslag langervelderslag nemen Knipoog is inderdaad gewoon goed te rijden Ja (reed ik ook altijd Ja ) als je meer informatie wil moet je me even mailen of op msn toevoegen Knipoog

ansj17

Berichten: 114
Geregistreerd: 12-03-08
Woonplaats: Strijen

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 15:27

Ben vorige zomer ook naar het strand geweest met mijn jonge pony die er nog nooit was geweest.Nou het viel erg tegen, ze was erg onder de indruk van het water en het duurde een hele tijd voordat ze er langs kon lopen.
Zorg vooral dat je op een tijd gaat dat er weinig mensen op het strand zullen zijn, dan kunnen de pony's rustig wennen aan de nieuwe omgeveing en het geluid van de zee.

_Ceres_

Berichten: 169
Geregistreerd: 05-03-08

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 20:45

Sorry voor heel late reactie
(had niet gezien dat topic was verplaatst naar BRT Schijnheilig )
Alles doorgelezen en veel tips bijgekregen: dankjulliewel!

Ik ben nu zelf tot volgende beslissing gekomen:
We gaan gewoon alleen (dus zonder 'ervaren' paard),
maar nog steeds wel mét ouders.
Paard van vriendin kan vreselijk dominant zijn,
dus een onbekend paard zorgt misschien alleen maar voor spanning..
We maken er in principe gewoon een stap-draf ritje van met eventueel
(als de omstandigheden goed zijn), een rustig galopje.

Wel grappig was dat ik tijdens het lezen merkte
dat mijn verhaal soms behoorlijk werd verdraaid:
in sommige berichten zou ik zelf (vreselijk) bang en zenuwachtig zijn Tong uitsteken
Toch grappig, dat ik dat dan zelf niet eens doorheb:
was namelijk alleen op zoek naar advies!

En dat heb ik gekregen, dus bedankt allemaal Haha!

Maar hoeft geen slotje op hoor, filosofeer gerust verder en wie weet kan ik binnenkort advies geven!

pmarena

Berichten: 48500
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:20

Ik vind dat je hiermee waarschijnlijk de beste keuze maakt , komt vast goed OK dan!

Caresse07

Berichten: 9452
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 08:56

Idd goede keuze en natuurlijk heel veel plezier gewenst Lachen

Apple

Berichten: 76251
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 09:24

_ceres_ veel plezier op jullie rit Lachen. Klinkt alsof het helemaal goed gaat komen Lachen.

Tinky12, klopt dat Trix ook wel rijdt op dat stuk tussen Katwijk en Wassenaar. Heb nog nooit meegemaakt dat daarvoor het strand werd afgesloten Haha! Haha!. Trix is ook een gewone amazone hoor Lachen.

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 09:53

Apple schreef:
_ceres_ veel plezier op jullie rit Lachen. Klinkt alsof het helemaal goed gaat komen Lachen.

Tinky12, klopt dat Trix ook wel rijdt op dat stuk tussen Katwijk en Wassenaar. Heb nog nooit meegemaakt dat daarvoor het strand werd afgesloten Haha! Haha!. Trix is ook een gewone amazone hoor Lachen.


Och Apple..had zoiets opgevangen en verder geen aandacht aan gegeven omdat ik daar niet echt van plan ben heen te gaan Tong uitsteken Maar is zo banketstaaf als je er staat en je hebt je verheugd en je kan niet omdat het afgesloten is Tong uitsteken
Dank je wel voor de opheldering Knipoog

_ceres_Veel plezier hoor Knipoog Laat je weten hoe het was en vergeet vooral niet om je ouders foto en/of film apperatuur in de handen te drukken Bloos Haha!

pmarena

Berichten: 48500
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:14

O echt niet ? Ik dacht ook wel eens gehoord / gelezen te hebben dat het strand dan dichtgaat , als Bea een hobbeltje gaat maken Lachen

Lijkt me ook wel logisch op zich , zou toch slordig zijn als net bij HAAR iemand z'n bouvier wel zin heeft om een paard te grijpen , of er net wat domme koters langs komen scheuren waardoor de paarden schrikken Tong uitsteken

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:38

pmarena schreef:
O echt niet ? Ik dacht ook wel eens gehoord / gelezen te hebben dat het strand dan dichtgaat , als Bea een hobbeltje gaat maken Lachen

Lijkt me ook wel logisch op zich , zou toch slordig zijn als net bij HAAR iemand z'n bouvier wel zin heeft om een paard te grijpen , of er net wat domme koters langs komen scheuren waardoor de paarden schrikken Tong uitsteken

Aan de andere kant...mag mijn paard dan wel lastig gevallen worden door voorbij-scheurende-domme-koters of paard-grijpende bouviers Clown
Ik neem aan dat Tante Trix ook geleerd heeft om op haar billen in het zadel te blijven zitten Bloos
Je rijd buiten met alle ins en outs of niet...ik heb ook geleerd om honden die in de aanval gaan van mij af te meppen en mijn poownies staan ook hun mannetje hoor.Kan een rondje Vondelpark wel aanraden als je dat wilt leren Duivel Bloos Haha!

pmarena

Berichten: 48500
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:46

Ik zat al te wachten op zo'n reactie Tong uitsteken
Of iets in de trant van : die paarden zijn wel goed mak hoor , ofzo.

Je kan moeilijk voor elk beppie met een paard het strand af gaan sluiten , maar het zou nogal slordig zijn om je koningin aan overbodig gevaar bloot te stellen toch Knipoog

Moet je je de koppen voorstellen als het fout gaat , dan krijg je weer een mediacircus over de beveiliging van de koninklijke familie , iedereen verontwaardigd enzo Tong uitsteken

Apple

Berichten: 76251
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:47

Trix kan goed rijden hoor Lachen.

Daarnaast rijdt ze nooit alleen, altijd met 2-4 paarden en daarnaast nog een terreinwagen met beveiligers.

Eve_lien

Berichten: 12252
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:51

Zou Beatrix nou ook op 't strand een dameszadel gebruiken *LOL*?

TS: Veel plezier & laat weten hoe het was! Volgens mij gaat het helemaal goed komen.

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:52

Apple schreef:
Trix kan goed rijden hoor Lachen.

Daarnaast rijdt ze nooit alleen, altijd met 2-4 paarden en daarnaast nog een terreinwagen met beveiligers.

Kijk..dat kan ik mij nog wel voorstellen maar iedereen op laten wieberen omdat ze een ritje gaat maken...nee.

Trix is volgens mij ook een redelijke ruiter met ervaring en weet welke risico's een strandrit(zowiezo paardrijden) met zich meebrengen Knipoog

@Pmarena...zelfs de meest doorgewinterde schaapmakke paarden kunnen schrikken hoor.Ik rijd al te lang buiten én in het verkeer om dat over het hoofd te kunnen zien,zelfs in een beschermde omgeving kunnen rare dingen gebeuren Knipoog

In dameszadel is weinig anders hoor....als je gewend bent om daarop te rijden tenminste,maar niks aan als je lekker even een sprintje wilt trekken..je kunt niet staan in dat zadel Tong uitsteken Bloos Haha!

SamCo

Berichten: 2340
Geregistreerd: 23-10-07

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:59

Cheveyo schreef:
Heb niet alles doorgelezen maar mag ik je wel met klem adviseren om de zachte zandstukken in stap over te gaan.
Langs de waterkant op het hardere en stevige zand kan je wel de galop pakken.
Op andere stukken niet ivm peesklappen (die kunnen ze maar 1 keer krijgen...daarna moeten ze afgemaakt namelijk..).


Dat is wel een heel "voorzichtig" advies Knipoog
Als dat zo zijn, zou ik inmiddels al 200 x bij de slager hebben moeten staan Haha!
En zijn endurance-ruiters die juist klapzand opzoeken om in te trainen.

Hilli

Berichten: 22955
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 17:04

@scoxxx: maar is dat niet iets anders dan een keertje een strandrit proberen te maken? Dan zou ik nl. ook gewoon m'n paard z'n gemak laten houden in zo'n mul stuk.

pmarena

Berichten: 48500
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 17:10

Tinky12 schreef:
@Pmarena...zelfs de meest doorgewinterde schaapmakke paarden kunnen schrikken hoor.Ik rijd al te lang buiten én in het verkeer om dat over het hoofd te kunnen zien,zelfs in een beschermde omgeving kunnen rare dingen gebeuren Knipoog


Waarom ben je me steeds voor de hand liggende dingen aan het uitleggen alsof ik zo'n meut ben die dat niet weet Tong uitsteken

Uiteraard spelen die dingen mee , maar is zo voor de hand liggend dat je dat niet gaat benoemen.
Ik vind het gewoon niet zo'n raar idee om het zo veilig mogelijk te maken als iemand als Bea gaat rijden.
Dus goed getrainde betrouwbare paarden , zelf goed kunnen rijden , begeleiding natuurlijk.... zelfs de beste ruiter op het liefste paard kan er vanaf stuiteren als er problemen zijn met "enge" dingen van andere strandgangers. Wat mij betreft is dat dan gewoon 1 van de zaken die je probeert te voorkomen. Ik bedoel die paar uurtjes dat moet toch best kunnen. Komt wel vaker voor als een "belangrijk" persoon ergens is dat het dan even allemaal niet zo vrij toegankelijk is vanwege veiligheidsoverwegingen.

Kijk dat strand HOEFT van mij niet dicht hoor , ik zeg alleen maar dat ik het helemaal zo raar nog niet zou vinden.

Maargoed gaat wel een beetje offtopic zo en ik was ook helemaal niet op zoek naar een discussie , vroeg het me gewoon af Haha!

--------------------------

Zeker als paarden niet gewend zijn om in zulk zwaar zand te lopen dan is er wel wat gevaar ja , net zoals de pezen moeten wennen aan harde bodem , moeten ze ook wennen aan zware bodem. Loop je altijd op stevige of veerkrachtige bodems en ga je dan ineens in diep zand lopen dan is dat nogal een heftig verschil.

Majbritt
Berichten: 20
Geregistreerd: 27-02-08

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 17:49

het zou best kunnen hoor als je maar lekker stapt daar en rustig aan doen daar is niks anders dan zand en water. Daar slaan ze niet snel op hol van hoor. en als ze gaan rennen dan krijg je ze toch wel terug omdat het zo een eind is op het strand. Ik ging ook met mijn paard voor het eerst naar het strand met nog een paard die er nog nooit was geweest en het ging gewoon super goed nergens op druk over te maken.

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 19:31

pmarena schreef:
Waarom ben je me steeds voor de hand liggende dingen aan het uitleggen alsof ik zo'n meut ben die dat niet weet Tong uitsteken

Bloos Niet mijn bedoeling...sorry als het zo over komt,komt ervan als je al 2 dagen voor-de-hand-liggende-zaken moet uitleggen aan een persoon Tong uitsteken Clown
Maar goed idd off-topic......on-topic nu weer....lekker het strand op heb zelf eigenlijk ook wel weer zin in Haha!

pmarena

Berichten: 48500
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 22:29

Ja heerlijk weer lek gestoken worden door muggenzwermen in de duinen Tong uitsteken

Is dat bij jullie ook zo erg ?

Traiectum

Berichten: 1515
Geregistreerd: 30-01-06
Woonplaats: In m'n hoofd altijd ergens anders

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 16:39

TS: goed idee wat je nu van plan bent. Gewoon lekker rustig rijden. De meeste paarden die voor het eerst op het strand komen zijn een beetje overdonderd door de grote ruimte, vreemde geluiden en nieuwe luchtjes - en zullen langzamer dan normaal gaan. Paarden die gaan racen op het strand zijn dat 9 van de 10 keer aangeleerd. Niet boven jouw tempo laten lopen, dan heb je daar ook in de toekomst geen problemen mee.

Ik snap het hele 'probleem' van op het strand rijden ook niet zo. Ja, het is anders dan het bos, de berm of de hei. So what? Moet ik dan ook speciale maatregelen nemen als ik met m'n strandpony voor het eerst op de hei ga rijden? Haha! Met een beetje gezond verstand kom je een heel eind hoor. Niet tegen de TS bedoeld hoor, maar er wordt af en toe zo dramatisch gedaan over rijden op het strand.

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 16:49

pmarena schreef:
Ja heerlijk weer lek gestoken worden door muggenzwermen in de duinen Tong uitsteken

Is dat bij jullie ook zo erg ?

Hier wel in de buurt van de stal...verderop in de polder waait het te hard Duivel

Traiectum...ik snap het ook niet zo hoor.Het is gewoon een andere omgeving en de hei kan ook gevaarlijk zijn...ga maar eens als de heide in bloei staat.Zoooooo mooi je wilt er niet meer vandaan...je paard kan fluiten naar een kort ritje Haha!

Traiectum

Berichten: 1515
Geregistreerd: 30-01-06
Woonplaats: In m'n hoofd altijd ergens anders

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 16:56

Tinky12 schreef:
Traiectum...ik snap het ook niet zo hoor.Het is gewoon een andere omgeving en de hei kan ook gevaarlijk zijn...ga maar eens als de heide in bloei staat.Zoooooo mooi je wilt er niet meer vandaan...je paard kan fluiten naar een kort ritje Haha!


Ik kan niet wachten, maar waarschijnlijk denkt knol daar anders over Nagelbijten / Gniffelen Die zal waarschijnlijk denken Wow! 'AAARGH bloemen, AAARGH struiken, AARGH bomen' en dan héél snel weer naar huis Haha!