Paard schopt hond; wie aansprakelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

Re: Paard schopt hond; wie aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:02

ik had ook een keer een hond achter me aan, paard aan de kletter na even weer onder controle maar nog steeds die hond in zijn staart enz. dus ik eraf gesprongen, teugels vastgehouden naar de hond gelopen en vol aan die hond weggetrapt, raad ik je niet aan wat een ruzie ik heb gehad met die eigenaar van de hond dat een hond er niets aan kan doen omdat het een vleeseter is enz. en dat ik een beul ben enz.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:07

Alexx schreef:
hestejente schreef:
@ TS: hee, ik zie ineens dat je in De Bilt woont. In welk bos rijd jij? Want dalijk staan die drie beesten voor mijn neus! Ik rijd in het Panbos en de Biltse duinen Knipoog

panbos Whoosh! Biltse duinen ken ik qua naam niet, maar is dat Beerschoten? (dat wat er aan vast zit)

Ooooeeehh! *is inmiddels behoorlijk opgejut*

Beerschoten heb ik nooit van gehoord, Biltse duinen is de andere kant op dan het Panbos vanaf stal Clown

Edit: je hebt er zo'n zelfde vergunning voor nodig als het Panbos, een oranje labeltje wat aan het zadel hangt.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 20:10

ja dat is beerschoten, welke stal sta je? Molshoop? Want de andere kant op is in iedergeval richting de bilt Clown en dat zijn wel heuveltjes enzo.

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:15

Zij had de honden moeten vasthouden je eigen paarden waren rustig & de hond heeft geprobeerd te bijten & dus is het niet jou schuld als de hond een beste schop krijgt!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:16

Alexx schreef:
Molshoop?

Ja aan de niet-sjieke kant Haha!

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 20:21

nou dan sta je nog aardig chique Haha!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:26

IJsco staat met drie andere paarden en een poown in een (meestal blubber-) doe-het-zelfweitje. Er is ook een inloopstalletje. Het hoort wel bij de Molshoop maar ze staan er niet op stal, alleen weidegang. Voeren, mest vangen enz. doen we ook zelf, niet zoals bij de jachtpaarden en de dressuurmiepjes aan de andere (sjieke) kant.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 20:40

oke, en ja kunt daar ook niet in de bak etc. rijden?
Ik heb de paardjes ook aan huis staan hoor, en ik heb ook geen bak

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:42

Wel in de buitenbak, als die begaanbaar is hebben we er ook nog wat aan. Paardjes aan huis, wauw, dat wil ik ook wel!

Edit: de springtuin is echter verboden terrein, je mag er niet alleen niet springen, we mogen er niet eens tussen de hindernissen doorrijden. Er is ook iemand die wat crosshindernissen heeft laten aanleggen, dwars door de wei heen Hamer Dus af en toe komt er iemand op een jachtpaard door de kudde heen gecrosst.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 20:45

ja dat is inderdaad ideaal, maar ook wel weer ongezellig. Ik heb gelukkig 2 rijpaarden dus ik rij wel af en toe samen maar soms is het toch wel eenzaam. en het lastige is toch dat ik niet zelf een bak heb, als ik dat wel had was het makkelijker, ik rij wel in de bak van de buren maar dat is toch een end weg.

Ach zelfs als je denkt dat iemand alles heeft, vindt diegene dat er nog wel wat bij kan, dus ik klaag niet hoor Knipoog

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:47

Hoe ver is het rijden naar de buren dan?

Een paar jaar geleden reed ik een hafje in Huis ter Heide, dan waren we minstens een kwartier onderweg naar het ruiterpad. En nu ligt het om de hoek, ideaal!

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 20:53

ja dat is wel lekker heh?
Mijn bak ik 10/15 minuten stappen, dus prima om in en uit te stappen. Maar toch, even snel rijden enzo doe ik toch minder snel in de bak. Het bos is voor mij op net zo'n tijd rijden, maar dan draaf ik wel

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 08:11

hestejente schreef:
LDRD schreef:
De bezitter van een dier is aansprakelijk voor schade door eigen gedragingen van het dier.
Wat er ook aan vooraf gaat, jij bent aansprakelijk voor de ontstane schade (dierenarts bv) aan de hond.
De vraag is of je ook een schadevergoedingsverplichting hebt. Dat is niet het geval, want in zo'n geval zal de hondeneigenaar zeker 100% 'eigen schuld' treffen.
Zie bij TAO bij FAQ voor meer uitleg.

De bezitter. Is dat de eigenaar van het paard? Of ik als bijrijder als ik die honden tegenkom?

In principe is dat de eigenaar. In uitzonderlijke gevallen zou het de bijrijder kunnen zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:20

Het moge inmiddels duidelijk zijn dat ik in hetzelfde bos rijd als ts dus ik zou heel graag van jou willen weten wanneer ik dan aansprakelijk ben voor mijn bijrijdijsje.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:58

Dat hangt er vanaf of jij als bezitter kan worden aangemerkt en dat hangt weer af van de feitelijke omstandigheden waaronder jij jouw paarden bijrijdt.

Wat zijn bv de afspraken met de eigenaar, betaal je ervoor, staan ze bij de eigenaar of bij jou enz enz.

Als je de feitelijke situatie schetst wil ik mijn visie er wel op geven.

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:00

Volgens mij is in principe de eigenaar van het paard aansprakelijk voor schade die het paard aanricht, en al helemaal als het door de "eigen energie" van het paard komt (bijv. paard trapt hond omdat de hond bijt). Ook al rijdt er iemand anders op op het moment van de schade. Alleen als de bijrijder iets erg doms doet, wat hem/haar aan te merken is, kan de bijrijder (deels) aansprakelijk zijn (denk aan het paard aansporen om een hond te trappen, als dat zou kunnen). Ik geloof overigens dat minderjarige bijrijders nooit aansprakelijk te stellen zijn (hoogstens hun ouders). Als bijrijder kun je niet als eigenaar aangemerkt worden, ook niet als je betaalt; maar misschien als je een leasecontract hebt wel ...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:19

Wormboy, je hebt klokken horen luiden. Nu de klepel nog Knipoog .

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:24

LDRD schreef:
Wormboy, je hebt klokken horen luiden. Nu de klepel nog Knipoog .

Corrigeer me maar waar ik de mist in ga. Altijd bereid om mijn ideeen bij te stellen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:42

Lees eerst het stuk bij TAO bij FAQ maar eens. Ik blijf aan het uitleggen namelijk Knipoog .

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:54

Daar staat precies wat ik geprobeerd heb in een paar zinnen uit te leggen in mijn bovenstaande tekst en de tekst van mijn eerste post ...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 14:09

WormBoy schreef:
Volgens mij is in principe de eigenaar van het paard aansprakelijk voor schade die het paard aanricht, en al helemaal als het door de "eigen energie" van het paard komt (bijv. paard trapt hond omdat de hond bijt).

Niet al helemaal, gewoon, komt schade voort uit een eigen gedraging dan ben je aansprakelijk als bezitter (meestal eigenaar dus).

WormBoy schreef:
Alleen als de bijrijder iets erg doms doet, wat hem/haar aan te merken is, kan de bijrijder (deels) aansprakelijk zijn (denk aan het paard aansporen om een hond te trappen, als dat zou kunnen).

Als de schade niets van doen heeft met de eigen energie van het dier en er duidelijk bijvoorbeeld een stuurfout gemaakt is (denk aan het autospiegeltje waar je te dicht langs stuurt) dan is de berijder aansprakelijk.

WormBoy schreef:
Ik geloof overigens dat minderjarige bijrijders nooit aansprakelijk te stellen zijn (hoogstens hun ouders).

Ouder zijn aansprakelijk voor hun kinderen, mits deze kinderen zelf aansprakelijk zouden zijn in het hypothetische geval dat hun leeftijd hieraan niet in de weg zou staan.

WormBoy schreef:
Als bijrijder kun je niet als eigenaar aangemerkt worden, ook niet als je betaalt; maar misschien als je een leasecontract hebt wel ...

Al bijrijder kan je zeker niet als eigenaar worden aangemerkt, maar daar gaat het niet om. De vraag is of je als bezitter aangemerkt kan worden en dat kan incidenteel wel degelijk het geval zijn.
Dit hangt erg samen met de omstandigheden waaronder je bijrijdt.
Voorbeeldje, ik woon in Brabant en mijn bijrijdster in Friesland. Zij wil graag wedstrijden starten in Friesland en mag mijn paard daar neer zetten. Zij neemt alle kosten op zich verder. In dat geval is zij zondermeer bezitter voor het aansprakelijkheidsrecht.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 14:11

WormBoy schreef:
Volgens mij is in principe de eigenaar van het paard aansprakelijk voor schade die het paard aanricht, en al helemaal als het door de "eigen energie" van het paard komt (bijv. paard trapt hond omdat de hond bijt).

Niet al helemaal, gewoon, komt schade voort uit een eigen gedraging dan ben je aansprakelijk als bezitter (meestal eigenaar dus).

WormBoy schreef:
Alleen als de bijrijder iets erg doms doet, wat hem/haar aan te merken is, kan de bijrijder (deels) aansprakelijk zijn (denk aan het paard aansporen om een hond te trappen, als dat zou kunnen).

Als de schade niets van doen heeft met de eigen energie van het dier en er duidelijk bijvoorbeeld een stuurfout gemaakt is (denk aan het autospiegeltje waar je te dicht langs stuurt) dan is de berijder aansprakelijk.

WormBoy schreef:
Ik geloof overigens dat minderjarige bijrijders nooit aansprakelijk te stellen zijn (hoogstens hun ouders).

Ouders zijn aansprakelijk voor hun kinderen, mits deze kinderen zelf aansprakelijk zouden zijn in het hypothetische geval dat hun leeftijd hieraan niet in de weg zou staan.

WormBoy schreef:
Als bijrijder kun je niet als eigenaar aangemerkt worden, ook niet als je betaalt; maar misschien als je een leasecontract hebt wel ...

Als bijrijder kan je zeker niet als eigenaar worden aangemerkt, maar daar gaat het niet om. De vraag is of je als bezitter aangemerkt kan worden en dat kan incidenteel wel degelijk het geval zijn.
Voorbeeldje, ik woon in Brabant en mijn bijrijdster in Friesland. Zij wil graag wedstrijden starten in Friesland en mag mijn paard daar neer zetten. Zij neemt alle kosten op zich verder. In dat geval is zij zondermeer bezitter voor het aansprakelijkheidsrecht.

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 14:28

Dank je voor de toelichting.

LDRD schreef:
...

ben ik met je eens, maar punt wat ik wilde maken is dat je als bezitter in eerste instantie de klos bent tenzij je kunt aantonen dat de schade het resultaat is van een fout van de berijder of van de tegenpartij (en dat aantonen zal in de praktijk lastig zijn). Hoe bewijs ik dat mijn bijrijder een spiegeltje van de auto heeft afgereden en dat het niet de eigenwijsheid van mijn paard was? In het geval van een hondenaanval zal het makkelijker zijn om de hondeneigenaar (mede)schuldig te krijgen denk ik zo.

LDRD schreef:
Als bijrijder kan je zeker niet als eigenaar worden aangemerkt, maar daar gaat het niet om. De vraag is of je als bezitter aangemerkt kan worden en dat kan incidenteel wel degelijk het geval zijn.

Hmmm, dat is nieuw voor mij. Ik dacht dat dit alleen het bezitterschap overgaat als het paard commercieel gebruikt wordt, dus als er geld mee gemoeid is. Oftewel: stel een manege huurt paarden van een handelaar om in te zetten in lessen. Daarmee is de manege bezitter in zin van aansprakelijkheid, en niet de handelaar. Toch niet als iemand jouw paard leent om een wedstrijd te rijden? (of valt er geld te verdienen met die wedstrijd?)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 14:41

WormBoy schreef:
Hmmm, dat is nieuw voor mij. Ik dacht dat dit alleen het bezitterschap overgaat als het paard commercieel gebruikt wordt, dus als er geld mee gemoeid is. Oftewel: stel een manege huurt paarden van een handelaar om in te zetten in lessen. Daarmee is de manege bezitter in zin van aansprakelijkheid, en niet de handelaar. Toch niet als iemand jouw paard leent om een wedstrijd te rijden? (of valt er geld te verdienen met die wedstrijd?)

Het bezitterschap gaat daarmee niet over, maar wel gaat de aansprakelijkheid in dat geval over op de bedrijfsmatig gebruiker. Dat is iets anders dan dat het bezitterschap over gaat op iemand anders.

Overigens gaat het bezitterschap zeker niet snel op een ander over hoor. Dat is echt iets dat van geval tot geval beoordeeld moet worden, omdat de wetgeving en jurisprudentie daar toch wel vaag in is.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 20:06

Ik weet niet precies of het exacte antwoord er nu is. En nouja.. beetje laat, maar ik heb 't m'n tante zojuist (aan de telefoon) gevraagd. (hoog opgeleide huppeldepup iets met rechten :p )

De eigenaar van een dier is altijd aansprakelijk wat zijn/haar dier aanricht. Máar bijv. als een hond losloopt op een plaats waar deze aangelijnt móet zijn en de hond dan een schop krijgt omdat deze om het paard aan het rondspringen/blaffen is oid dan is de eigenaar van de hónd aansprakelijk. Maar als de hond het paard bijt en dan moet dit gehecht worden oid is de eigenaar van de hond dus aansprakelijk, maar als het paard de hond dan een schop geeft is de eigenaar van het paard weer aansprakelijk voor de schade die dit de hond oplevert. Het is wél zo dat als de eigenaar een beetje staat bij te 'koekeloeren' en de hond helemaal niet probeert terug te roepen dan kán je de eigenaar van de hond zelf aansprakelijk stellen als de hond dus dan een trap krijgt. Knipoog