Over het spoor met je paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: Over het spoor met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 17:47

piecon schreef:
Paarden krijgen alleen stroom als er net een trein overheen is gekomen. Dit is geleidestroom. Daarna staat er GEEN stroom meer op het spoor. Van het werk van mij is er navraag naar gedaan bij de spoorwegen en dit wordt bevestigd. Het kan zijn dat je paard dit een keer heeft meegemaakt en hier dus a;tijd op reageert ookal krijgt hij geen stroom. Het geluid van ijzer op ijzer kan het paard ook zo'n reactie geven. Het zou ook niet zo fraai zijn als er stroom op het spoor zou staan.

Dat bedoelde ik, met jou kan ik praten.
Het is dus toch waar. als de spoorwegen het zelfs bevestigen...
dus dat is dus toch de reden waardoor mijn paard een gat in de lucht springt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 17:47

hoefnageltje schreef:
Wellicht is het een idee om even naar de NS te bellen? Een telefoontje is zo gepleegd. Ik kan mij niet voorstellen dat ze daar niet meer informatie hebben over de mogelijke gevaren bij spoorwegovergangen en hoefijzers. Schokgevoeligheid en statische electriciteit met dit koude weer kan ik mij wel voorstellen; ik ben zelf ook lekker aan het knetteren Knipoog

ook dit zal ik eens gaan doen Lachen

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 17:48

Hoe zit dat dan met andere dieren zoals honden bv, ik heb altijd honden gewoon over zien steken zonder dat ze een evt klap kregen of een meter de lucht insprongen.
Kan zijn dat alleen paarden met ijzers er last van hebben maar ik hoorde ook mensen met paarden zonder ijzers.
Ik heb echt geen idee of het waar is heeft misschien iemand een foto.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 17:49

blensink schreef:
Hoe zit dat dan met andere dieren zoals honden bv, ik heb altijd honden gewoon over zien steken zonder dat ze een evt klap kregen of een meter de lucht insprongen.
Kan zijn dat alleen paarden met ijzers er last van hebben maar ik hoorde ook mensen met paarden zonder ijzers.

honden hebben een kleiner oppervalk aan de poten?
ik denk dat de schok pas is als je 2 sporen aanraakt...
komt bij paarden sneller voor dan bij honden lijtk me

de ijzers versterken de klap alleen maar

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 17:55

@ Ikke: Ik snap het niet helemaal. Kan je het even uitleggen?!
Wij hebben een manegepaard echt een mak schaap, doet nooit geen pas opzij.
Alleen die heeft dus echt een keer iets van een opdonder gekregen op het spoor.
Waardoor dat paard nu best bang is voor spoorwegovergangen...
Nu wil ik wel een weten wat dat geweest is dan?! Aangezien jij nogal zeker van je zaak bent, dat een spoor geen kwaad kan.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 17:56

Ik rij regelmatig over het spoor. Maar er staat geen stroom op, daar heeft de NS voor gezorgd. Weet niet precies hoe het werkt, volgens mij stond daar een aantal jaren geleden een artikel in bit hierover. Alleen bij overgangen waar zelden iemand komt, is dit niet geval. Daar kan dus wel stroom opstaan.
Zal het artikel eens gaan opzoeken.
Maar er staat dus geen stroom op..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 17:56

Oke.. hier komt nóóit een kip over de overweg, alleen auto's, dan zal dat het wel zijn...

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:03

Hmm... kan het niet zijn dat er alleen stroom staat op de routes waar je electrische bovenleidingen hebt? Want ik ken dit verhaal, maar juist van hier in de buurt (met van die boemeltjes, geen bovenleidingen) hoor ik het nooit. Iemand hier enig idee over?

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:05

Elke87 schreef:
Ik rij regelmatig over het spoor. Maar er staat geen stroom op, daar heeft de NS voor gezorgd. Weet niet precies hoe het werkt, volgens mij stond daar een aantal jaren geleden een artikel in bit hierover. Alleen bij overgangen waar zelden iemand komt, is dit niet geval. Daar kan dus wel stroom opstaan.
Zal het artikel eens gaan opzoeken.
Maar er staat dus geen stroom op..

Ben erg nieuwsgierig naar het artikel en hoop dat je hem kunt vinden Haha!
Hier hebben we ook een overgang waar niemand overheen gaat, zou het erg fijn vinden als ik het ga proberen om te weten hoe het precies in elkaar zit.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:07

Nee hoor! De NS heeft dit probleem zo'n 4 jaar geleden verholpen. Alleen aan geleidestroom kunnen ze niets doen (dat is wrijving), maar dat verdwijnt als de trein zo'n 150 meter weg is. Ik woon ook bij een overgang in het bos waarbij bijna niemand komt en zelfs nog onbewaakt is en ik kan er echt zonder problemen met mijn paard op ijzers overheen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:14

Jolliegirl schreef:
blensink schreef:

honden hebben een kleiner oppervalk aan de poten?
ik denk dat de schok pas is als je 2 sporen aanraakt...
komt bij paarden sneller voor dan bij honden lijtk me

de ijzers versterken de klap alleen maar

Dat is dus gezwam van de bovenste plank. Evenals dat kleinere oppervlak van de poten van de hond.
Wanneer heb jij eigenlijk natuurkunde uit je pakket geschrapt?
SannevdM schreef:
@ Ikke: Ik snap het niet helemaal. Kan je het even uitleggen?!
Wij hebben een manegepaard echt een mak schaap, doet nooit geen pas opzij.
Alleen die heeft dus echt een keer iets van een opdonder gekregen op het spoor.
Waardoor dat paard nu best bang is voor spoorwegovergangen...
Nu wil ik wel een weten wat dat geweest is dan?! Aangezien jij nogal zeker van je zaak bent, dat een spoor geen kwaad kan.

Nee, ik heb geen flauw idee wat het geweest kan zijn. Kwam het wel door de spoorwegovergang? Paarden knopen de gekste dingen aan elkaar als er iets fout gaat.
piecon schreef:
Nee hoor! De NS heeft dit probleem zo'n 4 jaar geleden verholpen. Alleen aan geleidestroom kunnen ze niets doen (dat is wrijving), maar dat verdwijnt als de trein zo'n 150 meter weg is.

Puk en muk en de elektriciteitsleer.
geleidestroom = wrijving Verward
Mijn vak wordt hier met de post gekker. Geweldig vak heb ik toch. Je kunt er eindeloze onzin over verkondigen en iedereen slikt het voor zoete koek. ROFL ROFL ROFL

Degene die mij uit kan leggen wat zwerfstromen zijn, mag door voor de breedbeeld TV.........

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:15

Wanneer kom je langs? je hebt er nog niet op gereageerd

En ik ga morgen de NS even bellen Lachen

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:17

Als jij het zo goed weet leg jij het danuit, Ikke. Dit is een verhaal van de NS zelf. Maar misschien heb jij beter opgelet in de klas?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:18

piecon schreef:
Als jij het zo goed weet leg jij het danuit, Ikke. Dit is een verhaal van de NS zelf. Maar misschien heb jij beter opgelet in de klas?

het is haar vak, en dat wil/moet/zal ze hooghouden.
ik ga morgen de NS ook eventjes bellen, begrijp dat jij ook de info van de NS gehad hebt?

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:22

Ja dat klopt. We hebben het 4 jaar geleden nagevraagd. Ik zal eens vragen of ze nog een naam of nummer hebben.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:23

piecon schreef:
Ja dat klopt. We hebben het 4 jaar geleden nagevraagd. Ik zal eens vragen of ze nog een naam of nummer hebben.

heb al een mail gestuurd, en bel morgen even als er geen reactie is Lachen
Als het niet waar is trakteer ik Haha! en jah Ikku is dan ook welkom Ja

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:28

Jolliegirl schreef:
Wanneer kom je langs? je hebt er nog niet op gereageerd

En ik ga morgen de NS even bellen Lachen

Ik ga even overleggen. Geduld, ik kom heus langs, maak je niet druk.
piecon schreef:

Waar NS op doelt zijn zwerfstromen. Alleen die stroom verdwijnt niet, zoals NS sugereerd, je kunt het alleen niet waarnemen.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:30

Kan het atikel helaas zo snel niet terug vinden. Maar daar stond inderdaad dat het vroeger voorkwam, maar ze nu het probleem op de meeste plaatsen hebben opgelost (een aantal jaar terug dus) dus nu misschien al wel overal.
Denk dat je bij de ns zelf niet echt ver komt..

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:40

Ik geloof er ook wel e.e.a. van om de redenen die hierboven zijn genoemd.

@ Ikke: Waarom worden alle antwoorden zo diep de grond ingetrapt? Als jij echt zo serieus en goed bent in je vak dan kun je je antwoorden vast ook wel héél goed onderbouwen Clown Dat mis ik in je posts wel degelijk (je onderbouwing). Ook doe je net alsof de rest van de bokkers een stel domme schapen zijn...

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:41

Elke87 schreef:
Kan het atikel helaas zo snel niet terug vinden. Maar daar stond inderdaad dat het vroeger voorkwam, maar ze nu het probleem op de meeste plaatsen hebben opgelost (een aantal jaar terug dus) dus nu misschien al wel overal.
Denk dat je bij de ns zelf niet echt ver komt..

Jammer maargoed misschien worden we hier wat wijzer. De Ns heb ik ook niet zo aan haha.
Hier in het achtergelegen gebied zal het spoor wel enorm onder stroom staan.
@ikke misschien kun je mijn paard er ook even overheen komen nemen de eerste keer Knipoog
Weet niet of het het nog ga durven om te proberen na dit topic Nagelbijten / Gniffelen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:46

Mij is ook altijd verteld om voorzichtig te zijn met spoorweg-overgangen, ookal is dat al heel wat jaartjes geleden .
Ik ben nieuwsgierig naar de reactie van de NS.
De reactie van Ikke vind ik ronduit triest. Iemand de grond intrappen, zonder onderbouwde reactie

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:50

Wat er in het artikel stond is dat als de NS bij die spoorovergang geen maatregelen heeft genomen, de kans nog niet heel groot was op schok. Want het is zeker niet zo dat er altijd stroom op staat. Maar grote kans dat het daar nu ook is opgelost.
Ik ben altijd over het spoor kunnen gaan zonder schok dus..

@ ikke De NS zou daar toch niet over liegen, dat er eerst een kans was dat er stroom op kon staan en dat ze dat nu verholpen hebben?
Hoe kan er stroom op het spoor komen? Of hoe juist niet?

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:53

Dit wist ik eigenlijk niet.
Heb ooit met een paard gereden dat steigerde toen we over de spoorweg gingen, nadat er een trein gepasseerd was, nu weet ik wat waarschijnlijk de oorzaak was.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:55

Paulusjuh schreef:
Ik geloof er ook wel e.e.a. van om de redenen die hierboven zijn genoemd.

@ Ikke: Waarom worden alle antwoorden zo diep de grond ingetrapt? Als jij echt zo serieus en goed bent in je vak dan kun je je antwoorden vast ook wel héél goed onderbouwen Clown Dat mis ik in je posts wel degelijk (je onderbouwing). Ook doe je net alsof de rest van de bokkers een stel domme schapen zijn...

Jij wil dat ik twee jaar vakopleiding in één post ga stoppen? Heb je een half jaar?

Wat is er moeilijk aan 12Vdc op twee spoorstaven voor de bediening van seinen, overwegen en aanwezigheidsdetectie? Dat er over de spoorstaven een signaal gestuurd wordt voor de ATB? Die ga jij niet opmerken en je paard al evenmin.

De retourstroom van de trein naar het onderstation loopt inderdaad door de spoorstaven, maar aangezien de beide spoorstaven zijn doorverbonden, ontstaat er geen spanningsverschil tussen de spoorstaven.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:57

wáárom schiet mijn paard dan weg, *TIK* hup paard de lucht in.. trillend zwetend.. snuivend

en ja die tik was net zo'n tik als die je hoort bij schrikdraad