Discussie, wat veranderen, paard en aso verkeer.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Re: Discussie, wat veranderen, paard en aso verkeer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 19:21

Needje schreef:
Volgens mij wil je het gewoon niet begrijpen hoe wij het zien.
Nogmaals, ik denk dat er maar weinig mensen zijn die de weg op gaan met een paard die daar niet geschikt voor is. Echter blijven het ten alle tijden vluchtdieren!! Hoe braaf ze ook zijn, en hoe braaf ze ook zijn als ze ingehaald worden door groot verkeer en galoperende paarden. Als jij links wordt ingehaald en er komt rechts ineens een kind uit de bosjes kan een paard daar van schrikken. Ze hoeven daar niet voor op hol te slaan, maar 1 pasje naar links kan al een aanrijding veroorzaken als je niet met gepaste afstand inghaald wordt.

Integendeel, ik begrijp héél goed hoe jullie het zien. Jouw betoog is trouwens een sterke argumentatie om wetgeving in te voeren die alle paarden op de openbare weg verbiedt. (En wellicht ten overvloede ikben daar niet voor).

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 19:24

Lees dan ook even verder. Want dan zouden fietsers en andere weggebruikers ook lekker thuis op de bank mogen blijven zitten.
Zolang er nog mensen rondrijden die hun rijbewijs bij een pakje boter hebben gekregen zie ik niet in waarom wij daar voor op moeten draaien. Bloos

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 19:25

misschien wel een strakke actie reclame te maken
met de slecht afgelopen zaken , foto materiaal , als voorbeeld
en dan na paar kompleet totoloss auto's en dode paarden
hier moest men zonodig tuteren , nog net ff inhalen , hield men geen rekening met
hard maar denk dat dat de enigste manier is om tot een bepaalde groep door te dringen

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 19:32

Fietsers en andere weggebruikers zijn geen"onvoorspelbare vluchtdieren", slechte vergelijking dus.
Jouw eigen redenatie beschrijft alle paard/ruitercombi´s als inherent gevaarlijk. Daar zou de wetgever de (redelijke) conlusie uit kunnen trekken dat het voertuig "paard" niet verenigbaar is met andere weggebruikers .

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 19:34

Kuggur schreef:
Jullie missen totaal het punt waar het omdraait; het gaat er hier niet om of het galopperend passeren wel of niet asociaal is, of dat galopperen op asfalt ongezond is voor paardebenen etc.
Het gaat erom of jij je paard onder dergelijke omstandigheden onder controle kunt houden. Uit de reacties hierboven lees ik dat dat bij velen niet/nauwelijks het geval is,onder meer uitspraken als "moedwillig in gevaar gebracht worden" .
Wel ik bepaal daarmee voor niemand wat hij wel of niet mag doen, maar bij een dergelijk laag gehalte aan rijkunst ben je veiliger af in de bak. En moet je zéker niet gaan lopen zeiken over gedrag van je medeverkeersdeelnemers (of die nu op een paard zitten of niet),want door met een dergelijke combi de weg op te gaan ben jij het zelf die jezelf en anderen in gevaar brengt..

sorry Rolleyes als iedereen te paard gewoon in stap een ander paard passeerd, dan hoeft niemand moeite te doen om zijn paard in bedwang te houden , heb je wel begrepen dat een paard een vluchtdier is , wat denk je dat de meeste paarden doen als er in een keer een paard langs galoppeerd?
Laatst bijgewerkt door Wesco op 14-11-07 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 19:36

Kuggur schreef:
Fietsers en andere weggebruikers zijn geen"onvoorspelbare vluchtdieren", slechte vergelijking dus.
Jouw eigen redenatie beschrijft alle paard/ruitercombi´s als inherent gevaarlijk. Daar zou de wetgever de (redelijke) conlusie uit kunnen trekken dat het voertuig "paard" niet verenigbaar is met andere weggebruikers .

een paard kan je niet met een ander voertuig vergelijken Nors opkijken

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 19:38

een paard wat in de stress schiet kan net zo gevaarlijk zijn als een hond die ergens achter na jaagt, beide letten ze niet meer op de omgeving en dat doet een fiets/ auto beweegt alleen als de bestuurder dat doet

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 19:41

En nogmaals, jullie hebben gelijk; het beste is ruiters niet op de openbare weg toe te laten... Haha!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 19:43

meissielief schreef:
een paard kan je niet met een ander voertuig vergelijken Nors opkijken

Voor de verkeerswetgeving is een paard niets meer en niets minder, en daar gaat het hier tenslotte over.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 19:49

Kuggur schreef:
En nogmaals, jullie hebben gelijk; het beste is ruiters niet op de openbare weg toe te laten... Haha!

het beste is om eens een flitser neer te zetten op al die landweggetjes zodat er veel auto s en vrachtwagens eens een boete krijgen , misschien leren ze dan eens zachter te rijden Clown

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 19:55

Nadeel van een paard is idd z'n vluchtgedrag. Maar ook mensen schrikken en kunnen ongelukken daardoor veroorzaken.
Het punt is juist dta als men gewoon rekening met elkaar houdt, je niet snel in gevaarlijke situaties komt. Dan is er aan geen enkele kant een probleem.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 19:56

Needje schreef:
Nadeel van een paard is idd z'n vluchtgedrag. Maar ook mensen schrikken en kunnen ongelukken daardoor veroorzaken.
Het punt is juist dta als men gewoon rekening met elkaar houdt, je niet snel in gevaarlijke situaties komt. Dan is er aan geen enkele kant een probleem.

OK dan!

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 19:58

Ik vind dat als je met een paard de weg opgaat, je paard ook gewend moet zijn aan het verkeer.
Het is aardig van automobilisten als ze wat langzamer gaan, maar daar zijn ze niet toe verplicht. Wat ik wel asosociaal vind zijn mensen die je express aan gaan rijden, maar die vallen niet onder de catagorie normale verkeersdeelneemers dus daar zou je ook niks aan kunnen doen tijdens het rijexamen.

Je kunt niet van automobilisten verwachten dat ze bij elkaar paard langzamer gaan rijden, de motor uitzetten en wachten tot het paard voorbij is. Dan kunnen ze hier beter blijven staan.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 20:06

Dat verwacht ik ook niet. Ik verwacht dat iemand met gepaste afstand inhaalt en niet expres gaat toeteren of afsnijden.
De titel geeft ook aan dta het gaat om aso verkeer. Een deel van de mensen hebben geen benul van wat een paard KAN doen. Maar er is ook een gros die dat juist wel weet en dat leuk vind om een beetje te provoceren.
Overigens zijn er in onze buurt ook al meerder fietsers dood gereden door trekkers. Kan me niet voorstellen datdie voor de trekker zijn gesprongen. Clown Geeft wel een idee van hoe men hier rijdt....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 20:08

Lest schreef:
Ik vind dat als je met een paard de weg opgaat, je paard ook gewend moet zijn aan het verkeer.
Het is aardig van automobilisten als ze wat langzamer gaan, maar daar zijn ze niet toe verplicht. Wat ik wel asosociaal vind zijn mensen die je express aan gaan rijden, maar die vallen niet onder de catagorie normale verkeersdeelneemers dus daar zou je ook niks aan kunnen doen tijdens het rijexamen.

Je kunt niet van automobilisten verwachten dat ze bij elkaar paard langzamer gaan rijden, de motor uitzetten en wachten tot het paard voorbij is. Dan kunnen ze hier beter blijven staan.

Je zoekt ze zelf maar in de wetgeving op http://www.overheid.nl maar hier bestaat wel degelijk wetgeving voor. Zo streng zelfs dat als jij schade hebt aan je auto doordat je een paard passeerde, JIJ opdraait voor die kosten, er bestaat namelijk een wet die jou verplicht dieren zo ruim te passeren dat ze geen schade KUNNEN aanrichten!!! Ik weet dit omdat ik op die manier eens voor 2000 - 3000 gulden schade heb aangericht, doordat iemand zo kort passeerde dat mijn stalen stijgbeugel een kras op zijn gloednieuwe auto zette. Hij heeft het zelf kunnen betalen, hij had mij nooit zo kort mogen passeren dat de beugel de auto kon raken!!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 20:57

Kuggur schreef:
Daar valt over te discussieren hoor... Knipoog

Ik denk dat wat de aso's betreft de enige optie is om de ruiters/paarden te veranderen. Het zou een hele mooie wereld zijn als iedereen rekening met elkaar hield, de werkelijkheid is anders.
Onwetende maar goedbedoelende automobilisten zouden geinformeerd kunnen worden via voorlichtingscampagnes. Ik ben bang dat aso's op deze manier alleen maar meer manieren vinden om 'paardje te pesten'. De groep 'niemand hoort op de weg behalve ik' is denk ik helemaal niet te bereiken...
Een goede opvoeding van het paard en vertrouwen in de ruiter is het beste wapen tegen aso's ben ik bang.

Gelukkig houden 9 van de 10 keer mensen rekening met mij als ruiter. Vind ik hartstikke tof, groet dan ook netjes uiteraard (geleerd goed gedrag altijd te belonen Knipoog ), maar ik verwacht het niet en gedraag me daar ook naar. En er zijn momenten waarop ik niet naar buiten ga, omrij of afstap, doe ik liever dan maar hopen dat ze rekening met me zullen houden. Zodat ik verdacht ben op de meeste geintjes die die ene van de 10 uithaald. Dat beetje gekkigheid wat overblijft kunnen mijn schrikvrije paardje en ik wel aan.

En toch merk ik dat goed doen goed ontmoet. Op de momenten dat je het minst verwacht houden ze ineens rekening met je. Zoals die ene keer dat er een vrachtwagen aankwam met allerlei hotsende en rinkelende dingen. Ik rij mijn paardje uit voorzorg in de berm en wil haar rustig laten kijken naar dat gevaarte, wetende dat als ze ziet waar het lawaai vandaan komt ze niet schrikt. Tot mijn grote verbazing remt de bestuurder langzaam af zonder te piepen (of wat het ook is dat vrachtwagens doen) en rijdt zo rustig langs dat er niets meer hotst en klotst. Ik heb hem na staan kijken en tegen mijn paardje gezegd dat zoiemand vast zelf paarden heeft, kan niet anders...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 11:52

meissielief schreef:
een paard wat in de stress schiet kan net zo gevaarlijk zijn als een hond die ergens achter na jaagt, beide letten ze niet meer op de omgeving en dat doet een fiets/ auto beweegt alleen als de bestuurder dat doet

En daarom mag een hond die niet luistert naar z'n baas niet loslopen en zorg je dat je paard ook opgewassen is tegen de uitdagingen die hij tegen kan komen. Oftewel ken je paard, ken je eigen capaciteiten en ken je omgeving.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 14:34

Waarom zegt iedereen nog steeds dat paarden vluchtdieren zijn?

Als paarden in het wild echt bij iedere opvliegende vogel op de vlucht zouden slaan, zouden ze allang uitgestorven zijn, want onnodig vluchten is voor ieder dier de meest efficiënte (bb) manier om energie te verspillen.

Net als ieder dier kan een paard schrikken van iets, (=reflex) maar het is niet zo dat daar dan automatisch de reactie "vluchten" (=gedrag) op volgt. Soms volgt op schrikken bijvoorbeeld een trap met het achterbeen. (agressie = ook gedrag)
Soms volgt er op het schrikken zelfs helemaal geen actie, hooguit omkijken om erachter te komen waarvan er geschrokken werd.

Als een groep paarden in de natuur bedreigd wordt door bijvoorbeeld wolven, (ook lange-afstandslopers die bovendien uitstekend samenwerken en waartegen vluchten dus niet zo handig is) gebeurt het vaak dat er door de paarden (haremhengst) gedreigd of zelfs aangevallen wordt. Geen vluchtgedrag dus. Pling

Een van de factoren die het gedrag bepalen na schrikken, is stress. Stress is niets anders dan het (extra) voorbereid zijn op iets engs of gevaarlijks. Door een verhoogde concentratie van o.a. adrenaline in het bloed is een dier dan in staat om sneller in actie te komen. Hierdoor kán (hoeft niet) een paard makkelijker op de vlucht slaan, kán (hoeft niet) het agressiever reageren, is dus "prikkelbaarder".

Door stress kan bijvoorbeeld een paard doorslaan en gaan bokken wanneer het publiek bij een dressuurclinic luidruchtig tekeer gaat.
Door stress kan een paard in het verkeer een "onvoorspelbaar vluchtdier" wórden.
Door stress kan een paard ook een gevaarlijk, agressief, onhandelbaar dier van 500+ kilo worden.

Het is dus zaak om als ruiter zoveel mogelijk stress te voorkomen.
Dit kan door zelf een rustige factor voor je paard te zijn. (niet de weg op als je het zelf eigenlijk al eng vindt)
Dit kan door een paard in kleine stapjes gewend te laten raken aan de dingen die je onderweg tegen kunt komen (zodat een buitenrit voor een paard niet gelijk staat aan allemaal nieuwe (en mogelijk enge) indrukken die het normaal niet tegenkomt)
Dit kan door de rijstijl van de ruiter, die het paard zo min mogelijk in een voor dat paard beperkende houding dwingt.
Dit kan.....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 14:47

oomens schreef:

Dat zegt niet "iedereen", dat zeggen er een paar die nog wat extra huiswerk moeten maken. Clown

Sus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 16:30

Poeh hé, wat een gekat over en weer!
Er is ook nog zoiets als leven en laten leven, graag met gezond verstand. Daar bedoel ik mee dat je als (on)zekere ruiter met een (on)zeker paard je kansen goed moet inschatten (ikzelf ga hooguit op zondagochtend vroeg, als alle trekkers en vrachtwagens binnen staan en de aso's na een avond zuipen nog op hun nest liggen, de straat op met mijn paard) en dat de andere weggebruikers ook best even kunnen nadenken als ze paarden naderen. Dat is toch niet te veel gevraagd ? Een aantal mensen is vergeten hoe het ook alweer zat met paarden passeren - het komt namelijk gewoon aan de orde in het theorieboekje van je rijexamen - in die zin is het echt niet verkeerd als daar 'ns een herinneringsspotje o.i.d. van op tv komt !

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 18:32

Waratje schreef:
oomens schreef:

Dat zegt niet "iedereen", dat zeggen er een paar die nog wat extra huiswerk moeten maken. Clown

Ach gut

Paarden zijn imo wel vluchtdieren. Daarme zeg ik nergens dat ze alleen aan de haal gaan, maar het is nou eenmaal zo dat prooidieren erg oplettent zijn en op hun hoede. Als er ineens een onverwacht geluid is of iets onverwachts gebeurd zal een paard daar in bijna alle gevallen op reageren. De ene keer idd met alleen een hoofd optillen, een andere keer met naar het "gevaar" toedraaien, andere keer er vanaf. Dat draaien kan een probleem zijn als je dicht wordt ingehaald....

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:05

1 stapje opzij ..meer heb je niet nodig ..
niks bokken draaien ervandoor
slechts 1 klein stapje

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:11

Mijn idee.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:17

denk dat het idee er mede aan ligt WAAR je in nl woont en kan rijden
"vroeguh"zaten we in een gebied met breeeeede bermen en veel ruiterpaden daar kan een paard rustig een stapje opzij doen
hier moeten we om in een rustige buur te rijden echt langs een drukke weg en de bermen zijn hier buiten levens gevaarlijk max 30cm breed gemiddeld genomen .. hier en daar ook bredere
maar de meeste smalle bermpjes worden hier ook zogenaamd natuurlijk gehouden ..niet gemaaid dus
laatst heeft hierdoor nog een pony het leven verloren
zag niet waar berm stopte en (bijna droge 1 meter diepe ) sloot begon en heeft zijn nek gebroken daar rij ik dus liever niet in ..maar ja ..op een weg waar 2 autos elkaar niet kunnen passeren .. is het toch prettig dat als daar een weg brede trekker rijd deze de snelheid heeel eventjes een beetje aanpast
en iig een poging doet om iets ruimer dan mm van mijn beugel vandaan te passeren idem voor autos en vrachtwagens
en niet juist op dat moment ook nog claxoneren ..je kant imo geen kant op
dat ALS er ineens een eend oid wegvliegt mijn paard dat stapje opzij kan doen en je de tijd hebt om te reageren

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 01:51

Ik las net een stukje in een boek, heb de pc maar weer aangezet om het tegendeel wat hier wordt beweerd te bewijzen. Bloos

Het komt uit het boek:

Paardrijden van Selma Brandl.
ISBN 90-5877-107-5
Citaat:
Schrikken.

Schrikken- plotseling opzij springen- is voor een vluchtdier paard een kans om te overleven; door zijn hoogontwikkelde zintuigen neemt het gevaren zeer vroeg waar, ook gevaren die voor ons onopgemerkt blijven. Zo bijvoorbeeld de trilling van de straat door de vrachtwagen waarnemen, nog voordat deze in zicht is.
Voor de ruiter is het schrikken echter niet zo aangenaam, omdat het zo plotseling is! Juist daarom mag hij zich niet bij iedere mogelijke vermoeden van een gevaar spannen en opwinden, want vaak wordt het paard daardoor juist geïrriteerd en op dingen opmerkzaam gemaakt die het anders misschien niet had opgemerkt.
Door de plotselinge schrik raakt de ruiter vaak de kluts kwijt, hij wordt agressief tegen het paard om zichzelf af te reageren en probeert het langs "gevaarlijke" objecten te dwingen. En dat versterkt juist de angst van het paard alleen maar.
Je kunt beter je verstand gebruiken en de weg van de minste weerstand volgen dan het met zinloze krachttoeren te proberen, die het paard en ruiter alleen maar kwaad maken en ook wat de africhting betreft geen enkele zin hebben.Het paard schrikt namelijk niet uit domheid of ons te ergeren! Het is alleen dom als de ruiter onverstandig reageert; tenslotte maak je bij het opvoeden van kinderen ook pedagogisch zinvol gebruik van je beheerste verstand.
Het eenvoudigste is om de kuddedrang te benutten en een rustig paard voorop te laten lopen. Als je alleen bent, probeer je het rustig praten en klopjes te geven te kalmeren en het aan het voorwerp te laten snuffelen. Je kunt ook proberen om het paard er achterwaarts of met afgewend hoofd langs te laten lopen; bovendien is het geen schande om af te steigen en het paard erlangs te geleiden. Dit helpt allemaal veel meer dan dat je je paard mee probeert te sleuren en het te slaan.
Schrikt het paard in de rijbaan voor iets waar het dat uur nog langs moet lopen, bijvoorbeeld een voorwerp op het beschot, dan laat je het er zo ver vanaf lopen als het wil. Na een paar rondjes is het het schrikaanjagende voorwerp vergeten. Dit is een veel eenvoudiger en slimmere manier dan bij ieder rondje te trekken en te sjorren, omdat "die stomme knol zich weer zo vreselijk aanstelt"!

Hoe meer vertrouwen het paard in de mens heeft des te meer afwisseling het bij de dagelijkse arbeid krijgt, des te meer het in de wei en in het terrein mag komen; en des te minder het zal schrikken. Een paard dat nooit ergens anders komt dan op het pad tussen box en de manege, is vanzelfsprekend veel schrikachtiger.