Ze moesten zich schamen...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: Ze moesten zich schamen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:31

russel schreef:
HC ik heb een keer heeeel erg lang moeten wachten totdat er iemand eindelijk de moeite nam mij te helpen. Boos! Jammer dat er kennelijk meer zijn die zo denken als jij.

Ik geloof dat jij beter moet lezen

Over strafbaar schreef ik ook al...

Wat je doet is stoppen, kijken, bepalen wat je kan doen. Dat verschilt sterk afhankelijk van hoe je op pad bent.

Ik heb het met de motorfiets meermalen meegemaakt dat ik als eerste of 1 van de eersten bij een verkeersongeval was en daar kan je zelden meer aan doen dan kontaktsleutel uitzetten en via een noodpaal of het dichtstbijzijnde huis/wegstation melding maken.

Als je even serieus nadenkt is er lang niet alrijd iets wat je kán doen en dan ben je beter niet in de weg.

Stel dat er een ruiter van het paard dendert.
Een niet paardkenner kan vaak beter het paard NIET proberen te ´vangen´.
Ben je zelf te paard, dan is je eígen paard jouw EERSTE verantwoordelijkheid. Ik heb geen teugels oid om het ergens vast te zetten en doorgaans niet veel meer kunnen doen dan proberen te voorkomen dat het eventueel loslopende paard niet meer veroorzaakt.
Als ik mijn mobiel nu bij me heb bel ik hier 1-1-2.

hc

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 21:36

Snap ik het nou niet...? Of ben je al aan het helpen als een contactsleutel omdraait en hulp inschakelt..? Verward

Ook ben je soms niet in de gelegenheid om zelf te bellen om hulp.
Daar ging het topic ook niet over, maar over langskomende mensen die met een stalen gezicht doorgaan en geen aandacht aan je schenken terwijl je toch duidelijk mogelijk wel hulp nodig hebt.

Ik dacht ook inderdaad dat het strafbaar was om geen hulp te bieden bij een ongeval. Toch kan ik het nergens terug vinden in een wet oid. Kan iemand dit wel vinden?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 07:30

Fielychi schreef:
Ik dacht ook inderdaad dat het strafbaar was om geen hulp te bieden bij een ongeval. Toch kan ik het nergens terug vinden in een wet oid. Kan iemand dit wel vinden?

Als zódanig staat het er ook niet.
Je dient je echter wel ´als een goed huisvader´ te gedragen en dat kan zo geïnterpreteerd worden.
Het ligt strenger bij medici en mensen met een ehbo-diploma. Ik heb dáárom nooit een examen ehbo gedaan. Ik wil helpen maar niet moéten want het blijft mijn eigen risisco-afweging waarbij mijn eerste verantwoordelijkheid die voor mezelf en alles onder mijn directe verantwoordelijkheid gaat.

hc

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 07:45

*is er zo een voor wie het strenger ligt* Ben verpleegkundige...en ja ik behoor te helpen als er iets gebeurt. Maar inderdaad, altijd eerst eigen veiligheid, dan die van de anderen. Mensen hebben er niks aan als ik toevallig de enige hulp ben in omstreken dat ik mijzelf ook nog eens ga verwonden.

Soms kan je niet meer doen dan bellen een inschatting geven van hoe het eruit ziet, soms ook echt meehelpen.

Als ik iemand zie vallen ed help ik in principe altijd, mits mijn eigen veiligheid niet in het geding is. Ik heb al meerdere malen dames en heren op leeftijd weer op de been geholpen / verbonden (lang leve de verbandkoffer in de auto) of naar het ziekenhuis gebracht.

Voor de bloederige dingen heb ik 9 van de 10 keer ook wel handschoenen bij me (beroepsdeformatie?) die zwerven dan nog ergens in mijn tas ofzo Clown

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 08:25

Kitty84 schreef:
Voor de bloederige dingen heb ik 9 van de 10 keer ook wel handschoenen bij me (beroepsdeformatie?) die zwerven dan nog ergens in mijn tas ofzo Clown

In Duitsland is er voor motorrijders een verplichting (geweest?) rubber handschoentjes mee te hebben omdat motorrijders veelvuldig bleken te helpen.
Kijk en zo wordt hulpvaardigheid afgestraf Gestoord

Waar je verder beslist rekening mee moet houden is dat je met jouw goede bedoelingen geen schade berokkend waarvoor je aansprakelijk gesteld kan worden. Als je geen kennis van zaken hebt, doe dan niet meer dan direct levensbedreigende dingen aanpakken.

hc

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 08:31

Huertecilla schreef:
Waar je verder beslist rekening mee moet houden is dat je met jouw goede bedoelingen geen schade berokkend waarvoor je aansprakelijk gesteld kan worden. Als je geen kennis van zaken hebt, doe dan niet meer dan direct levensbedreigende dingen aanpakken.

Dat is een hele belangrijke, niet handig om aan iemand te gaan lopen sjorren als iemand gevallen is / een ongeluk heeft gehad en wie weet wel wat ernstiger letsel heeft dan je op het blote oog kunt zien.
Kan je enge dingen aan overhouden...

Maar goed...er zit nog steeds wel een verschil tussen iemand 'proberen' te helpen, al is het maar bellen naar 112...of gewoon klakkeloos voorbij rijden / lopen / fietsen.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 09:02

Fielychi schreef:
Uiteraard, maar dat is gewoon een kwestie van het toepassen van de regels van EHBO.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 09:23

Fielychi schreef:
Uiteraard, maar dat is gewoon een kwestie van het toepassen van de regels van EHBO.

...en hoeveel lezers hier kennen die? of kunnen dit zelf op hun vingers natellen?

Ja, voetgangers kunnen íets doen, maar meer dan morele steun is het vaak niet. Te paard kan doorgaans érg weinig. Hooguit niet-paardkenners van raad zijn mbt het paard.
Mijn paarden pikken geen leiding van vreemden en ik rij zonder teugels dus dat houdt op.
Ook had ik nooit een mobiel bij, dus ook dát hield op.

De ts heeft een terecht punt over gebrek aan betrokkenheid en hulpvaardigheid. Het is echter niet correct hoge verwachtingen te hebben van de hulp die een modale persoon daadwerkelijk kán bieden.

Nog een laatste punt van overdenking is risico-gedrág.
Als een bungee-jumper ongelukkig avontuurt en beneden met een gebroken been ligt te creperen voel ik me niet geroepen risico te nemen naar hem/haar af te dalen. Dat zal bijna iedereen logisch vinden.
Veel ruiters denken vergelijkbaar over motorrijders die over een onverhard pad rijden met hun terreinmotor. De meesten zullen hun paard niet aan een boom binden om een gevallen ´crosser´ te vragen of alles nog werkt.
Voor veel niet-ruiters is paardrijden een ´enge´ aagelegenheid waarmee de ruiter zelf kiest risico te lopen Pling en is de bungee-jumper reactie van toepassing....

hc

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 09:31

Ik zou ook niet zonder handschoenen ofzo een bebloed iemand vastpakken enz. Ook zou ik geen hulp bieden zoals mond-op-mond omdat ik gewoon simpelweg niet weet hoe ik dat moet doen. Maar ik versta onder hulp bieden ook gewoon bij het slachtoffer blijven. Tegen blijven praten zodat degene bij ekknnis blijft en met mobiel iemand bellen die wel kan helpen. Ik zou iemand nooit alleen laten liggen. Hulp kan je op vele manieren geven en vind alleen al vragen hoe het gaat al hulp bieden. Hier in Nederland kom je gelukkgi niet zo snel een ravijn tegen waar een bundgee jumper in ligt Haha!

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 09:50

Nou, ik denk dat elk weldenkend persoon toch de risico's wel kan inschatten van het bieden van hulp? Er lijkt mij weinig risico te zitten aan het bellen van hulpdiensten en/of bij het slachtoffer blijven.
Er wordt toch ook niet gevraagd om je leven te wagen om iemand hulp te bieden, dat is onzin. EHBO-regels óf gezond verstand gebruiken: je moet jezelf in veiligheid houden, om meerdere slachtoffers te voorkomen.
Het gaat over iemand die op de grond ligt op het ruiterpad, niet die in een afgrond verborgen ligt.

Als iemand hulp inschakelt en een stukje morele steun biedt, door bijvoorbeeld bij je te blijven totdat de hulp er is, dat is toch echt bijzonder prettig als je op de grond ligt.
Als je geen EHBO weet, houdt het op. Maar lijkt mij dat iedereen over een stukje gezond verstand beschikt..?

Iemand die op de grond ligt en hulpnodig heeft, mag toch zeker verwachten dat iemand helpt, ongeacht of iemand vind dat je een 'risico'-sport uitoefent?
Ik vind motorfietsen (donorfietsen) een stuk linker en gevaarlijker, maar als iemand ermee op zijn smoel gaat, loop ík er echt niet voorbij.

Trouwens, als hulp bieden verplicht is, dan zou het toch ergens in een regel-of wetgeving opgesteld staan.

Het gaat ook om het bieden van hulp van het slachtoffer, jouw paard is inderdaad jouw verantwoordelijkheid. Wat je ermee doet als je eraf bent gekomen, is dan jouw keus (als je bij kennis bent..).
Als ik langs een andere ruiter zou komen, zou ik alsnog afstappen. Mijn paard heeft geleerd (zoals het hoort) bij mij te blijven en te blijven staan als ik hem dit zeg. Met 1 hand kan ik alsnog een soort van hulp verlenen, bijvoorbeeld een belletje plegen.

Ik vind dat er veel te moeilijk gedacht word over van alles en nog wat, waarom gebruikt men niet gewoon het gezonde verstand om je eigen risico's in te schatten bij het verlenen van hulp?
Ramptoeristen heeft niemand wat aan, iemand die betrokkenheid en hulpvaardig is, hebben we blijkbaar meer aan dan iemand met een daadwerkelijk EHBO diploma.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:15

Fielychi schreef:
Trouwens, als hulp bieden verplicht is, dan zou het toch ergens in een regel-of wetgeving opgesteld staan.

Waarom? Er staat heel veel niet expliciet in de wet omdat het impliciet is opgenomen onder de strekking en bedoeling ervan.
Vaak wordt dit dan konkreet gemaakt door jurispredentie. Jurispredentie over hulp bieden zal er zéker zijn.

Onder de streep:
- het zou normaal moeten zijn dat een voorbijganger, zonder of met welk voertuig ook, kijkt wat er aan hulp mogelijk is
- het slachtoffer mag van de modale voorbijganger nauwelijks of niet veel daadwerkelijke hulp verwáchten
- als je iets doet wat buiten het modale gedrag valt is het verstandig je op onvoorziene gebeurtenissen voor te bereiden en niet op hulp van buitenaf te vertrouwen. Een mobieltje meenemen is verstandig maar mag je géén ´veilig gevoel´ geven bijvoorbeeld...

hc

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:53

Ik heb hier vooral ervaring met behulpzame voorbijgangers. Mijn zus is er wel eens afgevallen en vervolgens vingen twee mountainbikers het paard. Maar ik zelf heb ooit met een snijwond van een tak dwars over mijn keel met mijn paard aan de hand gelopen, terug naar stal. Ik kwam de manege tegen en het enige wat gebeurde is dat iemand riep heb je je proberen op te hangen. Ik was toen pas 15 jaar en behoorlijk geschrokken ook van het bloed, maar niemand die even helpt, zelfs de instructeur niet.

jennifer_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 21:40

Zo lekker dan nou nee nog nooit meegemaakt wanneer ik viel dat omstanders niet naar me omkeken wel dat ze bang waren van me paard maar dat is wel een beetje logisch... Ben je mooi klaar mee op zo'n manier :S

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 07:35

Over het hulp verlenen, ik heb geen EHBO en kan misschien niet veel uitrichten, maar zeker op een ruiterpad kan het voldoende zijn om erbij te blijven, stel dat er iemand komt aangallopperen een ruiter die op de grond ligt kan dan over het hoofd gezien worden, maar als ik erbij sta met mijn paard, dan wordt de zichtbaarheid en de veiligheid vergroot. Overigens als ik als mede ruiter in ider geval al iets kan doen dan is het het andere paard vastpakken als dat er nog staat om te voorkomen dat die ervandoor gaat. Mijn paard is daarbij mijn eerste verantwoordelijkheid, maar ik heb mijn paard vaker los meelopen dus waarom niet in een nood situatie.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 08:39

sonjim schreef:
Mijn paard is daarbij mijn eerste verantwoordelijkheid, maar ik heb mijn paard vaker los meelopen dus waarom niet in een nood situatie.

Omdat het ongewoon is en een stresssituatie. Het is normaal dat een paard dan normaal reageert en dat is niet zoals normaal.
Kijk, als ik hier een ruiter of herder in het terrein vindt met een verstuikte enkel, laad ik die op mijn paard als het geen overgewichtig type is. Indien wel, rij ik naar het dichtsbijzijnde huis. Grote kans echter dat mijn twee meest gereden paarden het niet pikken en ook dan is het hulp hálen...
Is de betreffende persoon door een adder gebeten, dan zal ik mijn UITERSTE best doen die zo SNEL MOGELIJK hulp te laten krijgen en of dat opladen of hulp halen is, is van de situatie afhankelijk.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 08:59

[quote="Huertecilla"]
- Stoppen om een vrouw met pech onderweg te helpen heb ik 30 jaar geleden afgeleerd. Ik heb geen behoefte aan angstige reacties. Het is mij een worst of daar wel/geen grond voor is, maar voor míj is het een aantasting van mijn integriteit.
/quote]

Ik geloof dat ik wel goed gelezen heb.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 09:25

russel schreef:
Ik geloof dat ik wel goed gelezen heb.

Ik denk het niet want je trekt een conclusie die niet slaat op de inhoud. Waarschijnlijk omdat jij je daar niet in kan verplaatsen en als vrouw een andere beleving hebt.
Ik wil helpen doch daar zijn grenzen aan. Bel maar met je mobiel Pling Die is daar toch superveilig voor Duivel

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 09:28

Als ik zeg daarom dat ik een keer heeeel erg lang heb moeten wachten en kennelijk meer mannen denken dat ze een vrouw langs de kant van de weg niet hoeven te helpen zoals jij het hebt gesteld dan is het niet best.... en zo bedoel ik het maar. Je schrijft het tenslotte zelf. Jij hebt die mening.

Niemand weet wat er echt aan de hand is en lang met panne staan en je hebt zelf geen mogelijkheid om te bellen is heel vervelend, zeker als het koud is en donker gaat worden. Dan kun je zwaaien wat je wilt, maar ze toeteren gewoon en rijden door...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 16:17

russel schreef:
Als ik zeg daarom dat ik een keer heeeel erg lang heb moeten wachten en kennelijk meer mannen denken dat ze een vrouw langs de kant van de weg niet hoeven te helpen ..

Je mist de kern. Het is níet dat ´ze denken´ dat ze niet ´hoéven´ maar dat ze zich aan die steen niet willen stoten. Inderdaad is dát heel triest, daar ben ik het mee eens, maar waarschijnlijk duid ik dan op iets anders dan jij.

hc

Lian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 19:57

Sjonge jonge, lekker flauw.. Beterschap..

gwnashleyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:40

ja de mentaliteit van tegenwoordig.

Ik heb ook is een keer zo gelegen op het fietspad,en ik lag daar maar te wachten tot mijn moeder kwam,
En een HOOP fietsers kwamen er langs ze keken even maar gewoon doorfietsen hoor!niet eens even vragen of er je even kan helpen hoor,nee van de mensen tegenwoordig moet je het hebben.
en ik lag daar met de teugels van mn paard in mn handen.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:44

Gelukkig kon je je moeder bereiken, dan zonder hulp. Overigens ik laat mijn paard ook dan gerust los, aangezien ik niet in de stres hoef te schieten als ik iemand help en mijn paard dus ook niet. Als ik iemand laat liggen is mijn paard de eerste die terug loopt. Opgevoede paarden helpen ook de ruiter om zijn taak als medemens uit te voeren. Maar nogmaals als iemand op een ruiterpad ligt kan ik op zijn minst zorgen dat er geen ruiters overheen gallopperen door met mijn paard de weg te versperren. Ik ben niet alleen op de wereld en ik vind dat je daar waar het kan altijd een helpende hand moet toesteken.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:51

Ik heb zoiets gelukkig nog nooit mee gemaakt, maar wel het omgekeerde. Ik was lekker een buitenritje aan het maken toen er opeens 2 op hol geslagen paarden langs kwamen. Op 1 paard zat nog iemand maar op het andere niet. Ze kwamen uit een pad waar gedeeltes niet zichtbaar zijn voor de fietsers. Dus ik als een gek die kant op gereden. (heb er met een flinke draf en galop nog zo'n 10 minuten over gedaan om bij de gevallen ruiter te komen). Het viel gelukkig mee met de ruiter, hij had wel wat last van zijn heup maar verder niks. Ik had hem nog aangeboden om op ginger te zitten, maar dat hoefde niet. Wij liepen terug en toen kwam de eigenaar van de paarden aangefietst (hun hadden de paarden gehuurd). Die jongen kreeg een grote mond en moest achterop de fiets stappen. En weg waren ze ik heb nog geen dankjewel gehoord (zou kunnen door de schrik, maar kwam ze later nog een keer tegen en toen ook helemaal niks). Ik vind dit zo ondankbaar en het is zo'n kleine moeite om even dankjewel te zeggen.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 21:02

Ik heb het ook eens meegemaakt. Ik ging op buitenrit met paard en al door de prikkeldraad. Ik viel er dus af (die prikkeldraad bleef om z'n been zitten en paard sprong alle kanten op om em kwijt te raken) en m'n paard bleef in die wei rondrennen. Ik had een hoef tegen m'n gezicht aangekregen, dat had ik al gevoeld. En aan het bloed op m'n bodywarmer te zien bloedde het flink. Maar hoe of wat kon ik niet zien (ik had m'n spiegeltje thuis laten liggen Knipoog ). Er waren mensen die het gezien hadden en die vroegen hoe het ging (nouja, riepen vanaf de fiets). Dus ik roep terug: "wacht even totdat ik m'n paard gevangen heb" (hij liep in een afgezet weiland in paniek rond). Ik was bang dat als ik m'n paard zou hebben, de adrenaline weg zou zijn en ik flauw zou vallen.
Nou, ik m'n paard gevangen en weg was iedereen. Op de terugweg keek iedereen me wel aan, maar niemand die iets zei. (ik had een witte bodywarmer aan, die rood was van het bloed. Bloed in m'n gezicht. En m'n paard (schimmel) zat ook onder het bloed. Dus het viel wel op zeg maar).
Eenmaal thuis bleek dat ik toch wel gehecht moest worden (tand door m'n kin en flinke snee in m'n kin).
Maarja, is niet leuk als niemand zich dan om je bekommerd. Dat maakt me dan wel verdrietig als ik er aan denk.

Quillemette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 15:57

nee daar heb ik geen last van