Op Buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Re: Op Buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:55

potverdikkie schreef:
Hoi, ik denk ik reageer toch even.
Het is wel degelijk zo dat als je geen ruiterrijbewijs hebt, of nog niet L1 geklasseerd bent je niet verzekerd bent als je op buitenrit gaat.
Deze regel is van kracht gegaan omdat er teveel ongelukken gebeurden met ruiters die hun paard/pony in de bak wel leuk konden rijden, maar buitenritten veroorzaakte brokken.

Zodra er iets gebeurd door jouw schuld zal je W.A verzekering de schade niet dekken.

Buiten de toegestane en speciale ruiterpaden, daar ben je wel verzekerd.
Als jij op de openbare weg komt met je paard/pony ben je op dat moment bestuurder, en hoor je ook de regels van het verkeer geacht te kennen. De meeste kennen die niet.
Dus buitenritten op de openbare weg is niet zo slim,
op de speciale ruiterpaden is het geen probleem.

En waar staat die regel in de wet???
Op het moment dat ik (of mijn paard) schade veroorzaak en dus aansprakelijk ben voor de schade, zal mijn AVP daarvoor moeten betalen, daar betaal ik tenslotte premie voor. Er is nergens in de polis iets opgenomen over het hebben van een ruiterbewijs of een wedstrijdklassering.
Je hele verhaal klinkt uiterst ongeloofwaardig en riekt naar stemmingmakerij. Geef feiten of hou je mond.

dennisbj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:57

Ik rij het hele jaar door buiten. Bos, veen, stad maakt mij niet uit als we maar plezier hebben samen.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:59

Miss_Mustang schreef:
Wanneer gaan jullie op buitenrit?
Alleen in de zomer, of ook in de winter?
En maakt het dan ook uit of je in de polder, het bos of het strand rijd?
Ik rij altijd buiten,want ik heb geen bak.
In mijn profiel staat de omgeving waar ik altijd rij. Haha!
Zomers en winters,ik moet wel..heb geen bak.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 10:55

potverdikkie schreef:
hoi, ik denk ik reageer toch even.
Het is wel degelijk zo dat als je geen ruiterrijbewijs hebt, of nog niet L1 geklasseerd bent je niet verzekerd bent als je op buitenrit gaat.
Deze regel is van kracht gegaan omdat er teveel ongelukken gebeurden met ruiters die hun paard/pony in de bak wel leuk konden rijden, maar buitenritten veroorzaakte brokken.

Ik rijd geen dressuur wedstrijden, zal dit waarschijnlijk ook nooit gaan doen. Ik rijd IJslanders en daar gaat het heel anders Lachen Dat zou dus betekenen dat ik niet buiten zou mogen rijden, puur omdat ik anders rijd dan 99% van NL? Ik dacht het niet

Ik heb trouwens wel mijn ruiterbewijs, maar naar mijn weten is deze nog steeds niet verplicht. Daarbij kan iedere debiel dat ding halen omdat de pony's waarop je het kan halen zo mak en braaf zijn dat je alleen mee hoeft te liften. Ik blijf maar betalen voor dat ding, en heb hem in al die jaren nog nooit hoeven gebruiken, die ligt gewoon ergens te verstoffen.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 11:44

Waratje schreef:
potverdikkie schreef:
Hoi, ik denk ik reageer toch even.

Zodra er iets gebeurd door jouw schuld zal je W.A verzekering de schade niet dekken.

Als jij op de openbare weg komt met je paard/pony ben je op dat moment bestuurder, en hoor je ook de regels van het verkeer geacht te kennen. De meeste kennen die niet.

En waar staat die regel in de wet???
Op het moment dat ik (of mijn paard) schade veroorzaak en dus aansprakelijk ben voor de schade, zal mijn AVP daarvoor moeten betalen, daar betaal ik tenslotte premie voor. Er is nergens in de polis iets opgenomen over het hebben van een ruiterbewijs of een wedstrijdklassering.
Je hele verhaal klinkt uiterst ongeloofwaardig en riekt naar stemmingmakerij. Geef feiten of hou je mond.

Pardon? Kan het ook iets normaler of komt dat niet in je op?
Ik werk nu bijn 29 jaar met paarden, maar zal er vast niets van weten. Ga lekker op buitenrit, en je komt er dan vanzelf wel achter oke?.
Mij heb je er tenslotte niet mee.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 12:20

potverdikkie schreef:

Ik heb even op de site van het SSR gekeken,je bent wel verzekerd,en alleen in bepaalde gebieden is het ruiterbewijs verplicht:
Citaat:
Waar is het Ruiter- en Koetsiersbewijs verplicht

Het Ruiter- en Koetsiersbewijs is verplicht in de bossen van de gemeente Arnhem, de Amsterdamse Waterleidingbossen, het Goois Natuurreservaat, de bossen van de gemeente Soest en Landgoed Nienoord in de gemeente Leek.

Dit is de site:
http://www.ruiterbewijs.nl/srr/index.php?c=27

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 12:26

potverdikkie schreef:
Pardon? Kan het ook iets normaler of komt dat niet in je op?
Ik werk nu bijn 29 jaar met paarden, maar zal er vast niets van weten. Ga lekker op buitenrit, en je komt er dan vanzelf wel achter oke?.
Mij heb je er tenslotte niet mee.

Het feit dat je 29 jaar met paarden werkt zegt helemaal niets over wat jij weet over ruiterbewijzen of verzekeringszaken. Het zegt zelfs niets over je kennis over paarden, maar dat terzijde.
Ik ga zeer geregeld op buitenrit en heb kennelijk nog niets gemerkt, daarnaast heb ik een grote kennissenkring die ook veel op buitenrit gaat en ook nog nooit van hen een piep erover gehoord. Vandaar dat ik ernstig sceptisch ben over je uitlatingen.
En dat ik wat fel reageer heeft te maken met het aantal topics over "het verplicht worden/zijn van het ruiterbewijs", dat is ondertussen ontelbaar en elke keer dezelfde flauwekul. Allemaal "heb gehoord" en "zou". Nooit iemand die iets in die richting kan staven met enig officieel document, maar wel mensen (met kennis van zaken) die dit elke keer maar weer mogen rechtzetten.

Dus als je kunt aantonen met wetteksten in de hand dat er iets is veranderd, dan houden we ons allemaal van harte aanbevolen voor die informatie, maar als het een kletsverhaal is van je verzekeringstussenpersoon of zo, dan mag je zelf die persoon op z'n falie geven.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 12:53

Het Ruiter- en Koetsiersbewijs is alleen verplicht in de bossen van de gemeente Arnhem, de Amsterdamse Waterleidingbossen, het Goois Natuurreservaat, de bossen van de gemeente Soest en Landgoed Nienoord in de gemeente Leek.
Verder kan je dus overal zonder bewijs rondrijden.
Je WA verzekering dekt dan de schade.
Het is alleen wel zo dat ze moeilijk kunnen gaan doen,en met ruiterbewijs dekt de WA verzekering het altijd,en is er geen gedoe om de schuldvraag.
(staat op de site)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 12:58

Tinkerloos schreef:
Je WA verzekering dekt dan de schade.
Het is alleen wel zo dat ze moeilijk kunnen gaan doen,en met ruiterbewijs dekt de WA verzekering het altijd,en is er geen gedoe om de schuldvraag.
(staat op de site)

Goh, ik zal mijn verzekeringsmaatschappij eens vragen of ze überhaupt weten wat een ruiterbewijs is (en dan meteen ook maar of ze weten hoe de klassering bij de dressuur heet). Je AVP heeft te betalen als jij aansprakelijk bent voor de schade, als zij het nodig vinden om uitzonderingen te maken, dan moeten die uitzonderingen duidelijk worden vermeld bij de polis.
En wat er op de site van de SRR staat zal waarschijnlijk netzomin de heilige waarheid zijn als de les- en examenstof van het ruiterbewijs dat zijn.

starmixer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 13:59

wij rijden met onze paarden eigenlijk altijd buiten.. dus ook in de winter... de paarden vinden dit heerlijk natuurlijk moet je dan wel wat vroeger gaan rijden en goed op de bodem letten. het is bij ons zo dat de bakbodem te hard word in de winter als het vriest.. vaak is dan het mulle zand in de bossen minder hard

TopGun123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 17:52

Pardon
Waratje potverdikkie is mijn moeder ze heeft mij nu al 10 jaar ze is ook in de kampioenschappen geweest met springen en deressuur is ze nu bezig ondertussen werkt zij ook met Eurocommerce wereld kampioen hengsten springen wij zijn daar vevriend mee en die zeggen dat ook dus een ruiterrijbewijs is verplicht!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 18:23

TopGun123 schreef:
Pardon
Waratje potverdikkie is mijn moeder ze heeft mij nu al 10 jaar ze is ook in de kampioenschappen geweest met springen en deressuur is ze nu bezig ondertussen werkt zij ook met Eurocommerce wereld kampioen hengsten springen wij zijn daar vevriend mee en die zeggen dat ook dus een ruiterrijbewijs is verplicht!

Wat jouw moeder schrijft is daarom nog niet correct.

Wettelijk is er NIETS verplicht anders dan:
- de ruiter dient het wegenverkeersregelement te kennen en zich eraan te houden (jouw moeder is dus in overtreding want ze kent de wet niet Knipoog )
- het paard dient op de rijbaan te rijden of op een speciaal pad indien dit er is
- in het donker 1 rood licht naar achter schijnend, 1 wit naar voren
- een minimumleeftijd met of zonder volwassen begeleider

Verder niets. Geen helm, geen ruiterbewijs, geen entingen, geen dringdressuurgedoe en dus ben je ook gewoon verzekerd. Zelfs bitloos Haha!
Oh, je mag zelfs rijdend telefoneren!

Niemand hoeft zich hierover gepikeerd te voelen en je kan het onder je vingertoppen opzoeken Haha!

Of je op een strand mag hangt af van de locale APV. Idem poepen op straat; dat mag tenzij er een apv over is.
Of en onder welke voorwaarden je op prive- bezit mag is geheel aan de eigenaar. Díe kan voor toelating op díens grond een roze puntmuts, lidmaatschap van een bridgeclub of een minimale golf-handcap eisen. Zélfs een ruiter- of speciaal toegangsbewijs en een groot nummer aan het zadel.
Dit staat echter TOTAAL los van de openbare weg.

hc

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 18:35

Wat potverdikkie zegt klopt inderdaad niet. Als je gewoon je AVP hebt dan ben je verzekerd. Een ruiterbewijs is daarbij een eventuele ondersteunig, doch geen verplichting (enkele gebieden uitgesloten) en een L1 klassering dressuur zegt al helemaal niets.

*ziet in gedachten al hele groepen Endurance ruiters noodgedwongen dressuurwedstrijden starten om hun L1 klassering te halen* *LOL*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 18:55

Apple schreef:
Een ruiterbewijs is daarbij een eventuele ondersteunig, doch geen verplichting (enkele gebieden uitgesloten)

Die gebieden zijn dan geen openbare weg.
Zo kan een openbare weg langs of door een natuurgebied niet zomaar zonder meer onder een dergelijke verplichting vallen. Ook een ruiterpad lángs die openbare weg wat daardoor het verplichte pad is niet. Dat is dan óf deel van die openbare weg waar geen verplichting geldt óf het is natuurgebied en mag de ruiter op de rijbaan.

hc

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 19:46

Apple schreef:
*ziet in gedachten al hele groepen Endurance ruiters noodgedwongen dressuurwedstrijden starten om hun L1 klassering te halen* *LOL*
En wat dacht je dan van alle bos hobbelaars.. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 19:53

Apple schreef:

Hier ook al ja, moeten we toch heel hard dresuur gaan oefenen om nog te mogen trainen. Kan ik het wel vergeten. Clown

Zelfs zonder cap, zadel bit ect. ben je verzekerd als je een WA verzekering hebt.

Anders zal half paardrijden nederland een probleem hebben.

Maar goed, wij rijden dus het hele jaar door buiten. Heerlijk om door het bos te rijden als het waait en de blaadjes geel zijn Ja

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 20:11

Judith_ schreef:
Apple schreef:

Hier ook al ja, moeten we toch heel hard dresuur gaan oefenen om nog te mogen trainen. Kan ik het wel vergeten. Clown

Kunnen de meesten toch wel.
Bedenk dat een armlange lijst van ongein verplicht is om te mogen starten bij ringdressuur.

Ik rij met totaal andere zadels, zonder optoming, met ongeënte paarden, zonder goedgekeurde cap, met eigen ´stijl´kleding, ´natuurlijk´paarden en kom dan uiteraard op mijn hengst Haha!

Nee, laat maar.

HC

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 20:12

Alleen al door die hengst kun je het vergeten HC Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 20:15

Dat word castreren, compleet andere uitrusting kopen en bit er in voordat je mag buiten rijden Haha!

Ohja, en in een pakje Ja

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 20:25

Apple schreef:
Alleen al door die hengst kun je het vergeten HC Haha! Haha!

...en cap en enten en optoming + bit en zadel en kleding en lidmaatschap. Echt niet Haha!

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 20:31

Judith_ schreef:
Dat word castreren, compleet andere uitrusting kopen en bit er in voordat je mag buiten rijden Haha!

Kijk, het is gekheid en speelt niet. Niet daar en niet hier.

Verder lijkt het mij érg interessant om bijvoorbeeld in de bergen waar ik rij een controleur tegen te komen. Die man (vrouw) moet ik dan waarschijnlijk reanimeren, warm neerleggen en een hulpdienst waarschuwen Haha!

Gelukkig allemaal complete onzin en ik hoop dat het nooit zover komt bij jullie. Hier is dat ondenkbaar Haha!

hc

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 21:14

Huertecilla schreef:
Verder lijkt het mij érg interessant om bijvoorbeeld in de bergen waar ik rij een controleur tegen te komen. Die man (vrouw) moet ik dan waarschijnlijk reanimeren, warm neerleggen en een hulpdienst waarschuwen Haha!
hc

off topic ;Dit is een goeie...ROFL
Effe bijkomen...
Het zou toch echt van de zotte zijn als een L1 klassering een maatstaf zou zijn voor buiten ritten. Imo is een L1 klassering nog geen rijvaardigheidsbewijs (hooguit een dressuurvaardigheidsbewijs), netzomin als een ruiterbewijs (al eerder hier aangehaald, dat het op de meest makke ponies kan). Ik ken mensen die met gemak richting L1 kunnen rijden maar als het paard een stap opzij doet eraf kukelen. Zou toch een vervelend gezicht zijn op straat...
Ik rij dressuurmatig nog geen deuk in een zacht pakje boter, maar ik weet dondersgoed waar ik mee bezig ben als ik met mijn paardje de straat op ga. Imo is er een groot verschil tussen kunnen rijden (lintjes winnen) en kunnen rijden (bv bokkesprongen kunnen uitzitten).

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 06:43

Apple[quote]Wat potverdikkie zegt klopt inderdaad niet. Als je gewoon je AVP hebt dan ben je verzekerd. Een ruiterbewijs is daarbij een eventuele ondersteunig, doch geen verplichting (enkele gebieden uitgesloten) en een L1 klassering dressuur zegt al helemaal niets.[quote]

Ik ga er verder geen discussie over voeren, maar wat ik zeg klopt wel.
Mijn vader is zelf rechter, heb het nogmaals nagevraagd aan hem, en als je een ongeval door jouw schuld veroorzaakt ben je gewoon de klos.
Je wordt geacht de verkeersregels te kennen en die kennen de meeste kinderen nog niet goed genoeg. Dus als er een ongeluk gebeurd door jouw schuld ben jij gewoon aansprakelijk.
Verzekerings maatschappijen doen dan heel erg moeilijk.
Ieder wel denkend persoon weet zelf ook wel dat het te vaak gebeurd dat er kinderen zonder begeleiding onverantwoord op buitenrit gaan.
Toeterende auto's, dikke trekkers, opvliegende eenden uit de sloot. Pony schrikt, ruiter valt eraf en de pony vervolgd zijn eigen weg.
Dan wordt je geacht je pony in toom te kunnen blijven houden. Zoniet, dan heb je niets op de weg te zoeken.

Tuurlijk mag je zonder cap rijden?, weet niet wie dat nou weer bedacht heeft. Waarom moet je dan bij maneges altijd met cap rijden? Omdat ze anders aansprakelijk gesteld kunnen worden bij eventuele ongevallen!

Zelfs als je al les krijgt van iemand die niet bevoegd is kan de desbetreffende manege al aansprakelijk gesteld worden.
Zo moeilijk doen verzekeringen.

nu is er 1 maar. Als jij duidelijk hebt aangegeven bij je verzekerings maatschappij dat jij een paard/pony bezit en daarmee ook buitenritten maakt nemen ze dat op in de polis, en dan ben je gedekt.

Indien je minderjarig bent zijn de ouders/verzorgers aansprakelijk.

Ik ga er verder geen discussie meer over voeren, als er gedacht wordt dat ik een 1 of andere kletsmanus ben is mij het wel goed.

(Heb indd heel wat lintjes gewonnen, maar ook heel wat paarden zadelmak gemaakt, dus ook heel wat bokkesprongen uitgezeten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 07:27

Als er een ongeluk gebeurt door jouw schuld, natuurlijk is het dan jou schuld. Maar er is imo wel een verschil tussen expres rond crossen op de auto weg met je paard en niet uit kijken en een paard wat schrikt van weet ik veel wat.

Verder vind ik L1 niet een presatie eerlijk gezegd, het zegt helemaal niks of je je paard in toom kan houden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 08:09

potverdikkie schreef:
Ik ga er verder geen discussie over voeren, maar wat ik zeg klopt wel.

Laten we zeggen dat daar toch echt een discussie over te voeren valt Duivel

potverdikkie schreef:
Mijn vader is zelf rechter, heb het nogmaals nagevraagd aan hem, en als je een ongeval door jouw schuld veroorzaakt ben je gewoon de klos.
Je wordt geacht de verkeersregels te kennen en die kennen de meeste kinderen nog niet goed genoeg. Dus als er een ongeluk gebeurd door jouw schuld ben jij gewoon aansprakelijk.
Verzekerings maatschappijen doen dan heel erg moeilijk.

Dan heb ik kennelijk een heel bijzondere verzekeringsmaatschappij. Toen ik opbelde om daarnaar te informeren kreeg een heel verbaasde dame "natuurlijk is uw paard meeverzekerd", met een duidelijke ondertoon van "hoe verzin je het dat het niet zo zou zijn". En laten we wel wezen, het is ook logisch dat ze gewoon meeverzekerd zijn, want je bent aansprakelijk voor de schade die je paard (of hond, kat of kind) aanricht en de verzekering is voor de kosten waarvoor jij aansprakelijk bent te stellen. Als je een verzekeringsmaatschappij hebt die hier moeilijk over doet, zou ik je toch adviseren om eens wat rond te gaan shoppen.
En dat je aansprakelijk bent als je een ongeluk veroorzaakt zal niemand hier betwisten, daar hoef je geen rechter voor te raadplegen.

potverdikkie schreef:
Tuurlijk mag je zonder cap rijden?, weet niet wie dat nou weer bedacht heeft. Waarom moet je dan bij maneges altijd met cap rijden? Omdat ze anders aansprakelijk gesteld kunnen worden bij eventuele ongevallen!

Zelfs als je al les krijgt van iemand die niet bevoegd is kan de desbetreffende manege al aansprakelijk gesteld worden.
Zo moeilijk doen verzekeringen.

Dat is niet moeilijk doen van verzekeringen, daar gaat het om bedrijfsvoering en daar mogen eisen aan gesteld worden. Dat geldt in de paardenwereld net zo goed als in de horeca of industrie. Er moet aantoonbaar maatregelen worden genomen/geboden door het bedrijf om de veiligheid van medewerkers en klanten te waarborgen. Dat is een heel ander verhaal dan persoonlijke aansprakelijkheid en is niet te vergelijken.

potverdikkie schreef:
nu is er 1 maar. Als jij duidelijk hebt aangegeven bij je verzekerings maatschappij dat jij een paard/pony bezit en daarmee ook buitenritten maakt nemen ze dat op in de polis, en dan ben je gedekt.

Zoals ik al zei zal het uitmaken welke verzekeringsmaatschappij je hebt, maar mijn maatschappij doet er niet ingewikkeld over en neemt er niets over op in de polis. Ik zou graag een kopie van een polis zien waarop staat dat je een ruiterbewijs o.i.d. moet hebben om buitenritten te maken, dus als jij zo'n polis hebt hou ik me aanbevolen.....

En ach, misschien dat ik nog eens voor de gein een stukje wedstrijden ga rijden, al zitten daar nog wat kleidingtechnische (paard en mens) haken en ogen aan. Als ik zie met wat voor dramatische prestaties mensen punten kunnen krijgen (ook in hogere regionen), zal het mij ook nog wel lukken Tong uitsteken