potverdikkie schreef:Ik ga er verder geen discussie over voeren, maar wat ik zeg klopt wel.
Laten we zeggen dat daar toch echt een discussie over te voeren valt
potverdikkie schreef:Mijn vader is zelf rechter, heb het nogmaals nagevraagd aan hem, en als je een ongeval door jouw schuld veroorzaakt ben je gewoon de klos.
Je wordt geacht de verkeersregels te kennen en die kennen de meeste kinderen nog niet goed genoeg. Dus als er een ongeluk gebeurd door jouw schuld ben jij gewoon aansprakelijk.
Verzekerings maatschappijen doen dan heel erg moeilijk.
Dan heb ik kennelijk een heel bijzondere verzekeringsmaatschappij. Toen ik opbelde om daarnaar te informeren kreeg een heel verbaasde dame "natuurlijk is uw paard meeverzekerd", met een duidelijke ondertoon van "hoe verzin je het dat het niet zo zou zijn". En laten we wel wezen, het is ook logisch dat ze gewoon meeverzekerd zijn, want je bent aansprakelijk voor de schade die je paard (of hond, kat of kind) aanricht en de verzekering is voor de kosten waarvoor jij aansprakelijk bent te stellen. Als je een verzekeringsmaatschappij hebt die hier moeilijk over doet, zou ik je toch adviseren om eens wat rond te gaan shoppen.
En dat je aansprakelijk bent als je een ongeluk veroorzaakt zal niemand hier betwisten, daar hoef je geen rechter voor te raadplegen.
potverdikkie schreef:Tuurlijk mag je zonder cap rijden?, weet niet wie dat nou weer bedacht heeft. Waarom moet je dan bij maneges altijd met cap rijden? Omdat ze anders aansprakelijk gesteld kunnen worden bij eventuele ongevallen!
Zelfs als je al les krijgt van iemand die niet bevoegd is kan de desbetreffende manege al aansprakelijk gesteld worden.
Zo moeilijk doen verzekeringen.
Dat is niet moeilijk doen van verzekeringen, daar gaat het om bedrijfsvoering en daar mogen eisen aan gesteld worden. Dat geldt in de paardenwereld net zo goed als in de horeca of industrie. Er moet aantoonbaar maatregelen worden genomen/geboden door het bedrijf om de veiligheid van medewerkers en klanten te waarborgen. Dat is een heel ander verhaal dan persoonlijke aansprakelijkheid en is niet te vergelijken.
potverdikkie schreef:nu is er 1 maar. Als jij duidelijk hebt aangegeven bij je verzekerings maatschappij dat jij een paard/pony bezit en daarmee ook buitenritten maakt nemen ze dat op in de polis, en dan ben je gedekt.
Zoals ik al zei zal het uitmaken welke verzekeringsmaatschappij je hebt, maar mijn maatschappij doet er niet ingewikkeld over en neemt er niets over op in de polis. Ik zou graag een kopie van een polis zien waarop staat dat je een ruiterbewijs o.i.d. moet hebben om buitenritten te maken, dus als jij zo'n polis hebt hou ik me aanbevolen.....
En ach, misschien dat ik nog eens voor de gein een stukje wedstrijden ga rijden, al zitten daar nog wat kleidingtechnische (paard en mens) haken en ogen aan. Als ik zie met wat voor dramatische prestaties mensen punten kunnen krijgen (ook in hogere regionen), zal het mij ook nog wel lukken