tegemoetkomende ruiters in rengalop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Poiuytrewq

Re: tegemoetkomende ruiters in rengalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 10:34

Hier rijd v.n 1 meisje vaak in het bos en die komt altijd langsdraven zonder waarschuwing oid.
Ik vind dat je gewoon ff moet waarschuwen als je er langs wilt, wie weet verkoop mijn paard die van haar wel een klap ofzo.
Gelukkig zijn er ook mensen die zeggen gewoon van "hallo, ken ik passeren?!"
En dan zet ik hem even aan de zijkant stil Tong uitsteken omdat ie anders mee stuitert

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 10:39

Een tijd terug reed ik met een vriendin op ook zo'n lang pad, redelijk breed pad, zonder bochten
Wij rijden een rondje en komen uiteindelijk op dat pad terecht, met een vrouw te paard zo'n 200 meter voor ons.. Ze kijkt nog een aantal keer om en heeft ons duidelijk gezien.
Vervolgens gaat ze weer lekker verder met steeds van ons weg rijden (draf en zelfs galop), paard weer terug nemen en dicht bij ons komen, om vervolgens in galop weer weg te rijden.
Prima dat je je dressuurovergangen buiten wilt oefenen, maar niet als er paarden achter je rijden.
Door haar gekloot werd mijn paard behoorlijk heet, want ja die wilt ook mee natuurlijk. Uiteindelijk zijn we het zat en rijden er met een flink tempo langs heen en dan nog dat wijf lopen zeiken dat wij er zo langsheen gaan..

JoanneArnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:20

Gelukkig kom ik vrij weinig ruiters tegen onderweg hier op de Veluwe....soms kom ik ze wel tegen in een hardere versnelling als ik ben op dat moment....als ik op een heel breed pad rij en ik heb bijvoorbeeld beginners of kinderen bij me dan ga ik gewoon steeds meer naar het midden rijden en blijf daar ook....vaak stoppen ze dan wel.

Is het een smal pad dan gebaar ik vantevoren en hou halt. Gelukkig willen onze fjorden niet graag mee met andere rassen...anders hebben we het eens per jaar met de endurance van Kootwijk erg zwaar, en hierbij mijn complimenten voor deze ruiters, die passeren mij altijd in stap!!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 09:52

JoanneArnhem schreef:
...als ik op een heel breed pad rij en ik heb bijvoorbeeld beginners of kinderen bij me dan ga ik gewoon steeds meer naar het midden rijden en blijf daar ook....vaak stoppen ze dan wel.

???????????

Doe je dat op de snelweg ook?

Dit is simpel direct hinderen van het verkeer. Is én fout én lokt agressie uit én een puur foutief voorbeeld naar die onervaren ruiters.
Wanneer je met ruiters op pad bent die onvoldoende vaardig zijn om met normale omstandigheden in het verkeer om te gaan, moet je andere managementmaatregelen nemen en dit niet op de overige verkeersdeelnemers afwentelen.

Dit is in míjn ogen een schoolvoorbeeld van onverantwoordelijk verkeersgedrag.

hc

p.s.
ik heb zelf inmiddels de manegehoudster hier aangesproken over haar onverantwoordelijke gedrag met onervaren ruiters en zij vindt het normaal dat het overige verkeer rekening houdt met haar onvaardige klanten.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 10:48

sorry HC, maar als ik met mijn kleine kinderen op een landwegeltje aan het fietsen ben, en er komt een auto aansjeezen die niet van plan lijkt te vertragen, dan zorg ik er ook wel voor dat ik zelf niet te snel aan de kant ben.
liever die respectloze automobilist hinderen, dan mijn jongens overhoop te laten rijden.
of moet ik hen alleen in de tuin laten fietsen, en elke verplaatsing op de weg met de auto doen?

volgens mij moet je als je paarden tegenkomt op de weg (of je nu zelf op een paard zit of een ander vervoermiddel hebt), net zo reageren alsof het kinderen zijn.
dus daar ga je rustig voorbij (net zoals jij doet, in draf ofzo), en met voldoende afstand.
en als je ziet dat het paard / kind onrustig is, hou je daar extra rekening mee.

je gaat dus bijvoorbeeld NIET tussen fietsende kinderen door slalommen in volle galop Koe (en ja, dat heb ik zelf meegemaakt met mijn kleuters).
met dergelijk gedrag van sommige incompetente ruiters, kan ik wel begrijpen dat sommigen zonder meer uit voorzorg de deur dicht doen.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 11:44

HC, jij lijkt wel te denken dat wij allemaal onvaardige ruiters zijn die de boel maar afblokken uit schrik dat we ons paard niet kunnen houden. Ik vind het simpelweg een beleefdheidsvorm dat je een paard traag en op voldoede afstand passeert. Aan elke school moet je tegenwoordig onder de 30km/u rijden maar een paard (een nog steeds 'wild' dier met enige onvoorspelbaarheid) zou iedereen gerust voorbij mogen sjezen? Ik dacht het niet. En degene die mij toch tegen een te hoge snelheid wil voorbij gaan heeft aan mij een slechte klant want dan ga ik inderdaad in het midden van de weg rijden totdat er vertraagd wordt, en dit geldt niet enkel voor andere ruiters.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 12:43

Mandyke schreef:
HC, jij lijkt wel te denken dat wij allemaal onvaardige ruiters zijn die de boel maar afblokken uit schrik dat we ons paard niet kunnen houden. Ik vind het simpelweg een beleefdheidsvorm dat je een paard traag en op voldoede afstand passeert.

Léés mijn inbreng eerst voor een vooroordeel te vellen.

´Traag en voldoende afstand´ staat niet in de verkeerswet. Daar staat ´vondoende snelheidsverschil´ en ´zonder hinderen´.

Beleefd is WEDERZIJDSE MEDEWERKING!

Verder is het een triest FEIT dat lsechts een miem percentage van de ruiters op de openbare weg weet heeft van de verkeersregels. Idem ruitervaardigheid.
Je kan daar lang en breed over ´vinden´ wat je wil, maar de realiteit is dat het modale niveau van de ruiters onacceptabel laag is en DAT de crux van de meeste problemen is.

hc

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 13:00

Huertecilla schreef:
Beleefd is WEDERZIJDSE MEDEWERKING

helemaal me eens, maar daar zit nu net het probleem: veel te weinig respect voor de anderen.
en zo gaat iedereen uiteindelijk al uit van het standpunt dat de andere geen rekening met hem zal houden.

laatst was ik aan het rijden op een ruiter-, fiets- en wandelpad (sowieso al een vreemde combinatie als je er goed over nadenkt)
daar kreeg ik van een groepje wandelaars (die netjes plaats gemaakt hadden zodat ik kon passeren) een complimentje omdat ik vertraagde om hen in te halen Koe

beleefd zijn is blijkbaar abnormaal Verward

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 16:27

fojoe schreef:
zo gaat iedereen uiteindelijk al uit van het standpunt dat de andere geen rekening met hem zal houden.

Dat is mijn ogen zoals al eerder geschreven twee dimensies erger dan voorbij gaan in galop. Dát is nl. hooguit hinderlijk.

Ik heb dit domme onverantwoordelijke gedrag inmiddels officieus met de locale policias opgenomen. Die rijden ook regelmatig een ronde over de caminos en zullen als ze haar treffen eens naar de vergunningen vragen en ook op de verhouding leerlingen-begeleider(s) letten. Reken maar dat ze er nu ook scherp op zijn als de ruiters niet opzij blijken te kúnnen....

Terug naar het ts.
Nee, het is niet normaal dat een groep je in galop tegemoed of achterop voorbij gaat. Spreek daar gerust de manegehouder op aan.
Idem obstructies die de weg niet vrijmaken zodat jij er in stap of draf voorbij kan.
Bewúst en actief hinderaars moet je gewoon gelijk melden bij de politie.

hc

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 17:57

Huertecilla schreef:
Dat is mijn ogen zoals al eerder geschreven twee dimensies erger dan voorbij gaan in galop. Dát is nl. hooguit hinderlijk.

sorry, maar dat ben ik dus niet met je eens!
in rengalop tussen fietsende kleuters slalommen is ronduit levensgevaarlijk, er zal er maar eentje schrikken en uitwijken!
idem voor een groep beginnende ruiters of kinderen op een paard, zelfs al zijn er voldoende begeleiders bij!

als er een L aan een auto hangt, dient dit ook om andere weggebruikers erop attent te maken dat daar iemand rijdt die nog niet veel ervaring heeft, en daar moet je rekening mee houden.
van mij mag er gerust een regeling komen dat beginnende ruiters ook zo'n L aan de paardekont hangen, zodat de ervaren ruiters hier rekening mee kunnen houden.
iedereen heeft het recht om te leren, uiteraard mits de nodige vooropleiding en begeleiding!

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 19:29

fojoe schreef:
van mij mag er gerust een regeling komen dat beginnende ruiters ook zo'n L aan de paardekont hangen, zodat de ervaren ruiters hier rekening mee kunnen houden.

Goed idee! Dat wilde ik eerst ook doen met mn jonge paardjes maar ik had er de kracht niet voor om het te maken haha! Haha! Zou wel superstoer zijn!

sammy07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:19

Zeer zeker melden bij die manege!
Nu is het bij jou goed afgelopen en heb jij je paard in bedwang kunnen houden. Bij mij was het anders: 2 dagen coma, 1,5 weken geheugenverlies en totaal 8 weken ziekenhuis....
Dit alles omdat er ruiters in volle galop achteer mij aan zaten terwijl ik in stap was. Tja mijn paard en ik hebben geen ogen in ons achterhoofd dus wij zagen ze niet aankomen met het gevolg.
Tis te gek voor woorden dat er nog steeds ruiters naar buiten gaan die dit niet kunnen of niet eens de regels kennen!
Dus mijn mening is: melden!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:52

@sammy, het is natuurlijk tragisch dat je een zo ernstig ongeluk hebt gehad, maar als een ontmoeting met galloperende paarden genoeg is om je in levensgevaar te laten belanden moet je je in mijn opininie eens serieus afvragen of jouw combinatie wel geschikt is om een buitenrit te maken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:27

fojoe schreef:
Huertecilla schreef:

sorry, maar dat ben ik dus niet met je eens!
in rengalop tussen fietsende kleuters slalommen is ronduit levensgevaarlijk, er zal er maar eentje schrikken en uitwijken!

Wie heeft het hier over tussen fietser in rengalop door galopperen?
Op de andere weghelft in galop passeren is hooguit hinderlijk en blokkeren actief hinderen, dát is een wereld van verschil en bovendien het verschil tussen onbeleefd en strafbaar.
Ikzelf hou keurig in en verwacht dat ik ruimte krijg. In stap of rustige draf passeren over de andere ´weg´helft is niet onverantwoordelijk en als dat niet kan is de andere verkeersdeelnemer niet verantwoordelijk bezig.

Ervaring opdoen prima, ´L´-bord prima, maar dan ook graag ná een gedegen traject op afgesloten gebied en met een begeleider per leerling én een registratienummer zodat dwarsliggers gemeld kunnen worden.
Daarbíj blijven de verkeersregels van toepassing en mag een ander gerust volgens de regels der kunst passeren. Dat moet de leerling namelijk ook leren en als dat niet kan hoort die nog niet buiten, zo simpel is het. We hebben het hier namelijk wel gewoon over de openbare weg. Een ´L´bord ontslaat NIEMAND van de PLICHT zich veilig en correct volgens de verkeersregels te gedragen. Ook een lesauto moet van rechts voorrang verlenen, mag niet te hard, moet zich op de snelweg aan de minimumsnelheid houden, mag ingehaald worden en mag het verkeer niet hinderen.

Gebrek aan ervaring, onvaardigheid is GEEN excuus en zeker geen recht. Het is op de openbare weg wel een grote verantwordelijkheid voor zowel pupil als leraar anderen door dit leertraject niet in gevaar te brengen. Dat mag je niet omdraaien!

Verder gaat het in de ts niet over een leerling die klaagt maar over een normale ruiter die een galopperende groep tegenliggers tegenkomt. Dat is hinderlijk, onbeleefd, meer niet.
Zoals Kuggur terecht opmerkt is er wanneer dit echt gevaarlijk zou zijn een fors probleem bij de ´tegenligger´.

hc

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:59

Huertecilla schreef:
Wie heeft het hier over tussen fietser in rengalop door galopperen?

euh ... ik Doei!
fojoe schreef:
je gaat dus bijvoorbeeld NIET tussen fietsende kinderen door slalommen in volle galop Koe (en ja, dat heb ik zelf meegemaakt met mijn kleuters).
met dergelijk gedrag van sommige incompetente ruiters, kan ik wel begrijpen dat sommigen zonder meer uit voorzorg de deur dicht doen.

Huertecilla schreef:
Op de andere weghelft in galop passeren is hooguit hinderlijk en blokkeren actief hinderen, dát is een wereld van verschil en bovendien het verschil tussen onbeleefd en strafbaar.

in galop kan wel als onaangepaste snelheid bekeken worden (ligt aan de situatie), en dan is het weer wel strafbaar! Knipoog

Huertecilla schreef:
Ervaring opdoen prima, ´L´-bord prima, maar dan ook graag ná een gedegen traject op afgesloten gebied en met een begeleider per leerling én een registratienummer zodat dwarsliggers gemeld kunnen worden.
Daarbíj blijven de verkeersregels van toepassing en mag een ander gerust volgens de regels der kunst passeren. Dat moet de leerling namelijk ook leren en als dat niet kan hoort die nog niet buiten, zo simpel is het. We hebben het hier namelijk wel gewoon over de openbare weg. Een ´L´bord ontslaat NIEMAND van de PLICHT zich veilig en correct volgens de verkeersregels te gedragen. Ook een lesauto moet van rechts voorrang verlenen, mag niet te hard, moet zich op de snelweg aan de minimumsnelheid houden, mag ingehaald worden en mag het verkeer niet hinderen.

en dit ben ik helemaal met je eens Ja al is het in de praktijk vaak nét even anders

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:07

Ik denk dat het heel erg afhangt van het fatsoen van de ruiter.
Ik ben ooit ingehaald door een galoperende ruiter en mijn net ingereden ijslander (2 maand onder het zadel) ging dus net zo hard mee, ik roepen of ze wilde stoppen en werd zij boos dat ik mijn ijs niet onder controle had....

Laatst liep ik met mijn dochter op haar shet door het bos (ik lopend met de pony aan het halstertouw voor de zekerheid) Toen werden we door 2 groepjes ingehaald, beiden vroegen of het goed ging als ze passeerder. Dat is weer de hele andere kant op...
En ondanks dat alles onder controler was ben ik blij dat ze de moeite namen om het te vragen, heel attent!

Dat zijn wel weer twee uitersten...
Ik vind dat je ten allen tijden rekening moet houden met je mederuiters die je tegenkomt of inhaalt. En tsja als er eentje echt onbestuurbaar op hol is dan kan je er natuurlijk niet echt iets aan doen.

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:10

Kuggur schreef:
@sammy, het is natuurlijk tragisch dat je een zo ernstig ongeluk hebt gehad, maar als een ontmoeting met galloperende paarden genoeg is om je in levensgevaar te laten belanden moet je je in mijn opininie eens serieus afvragen of jouw combinatie wel geschikt is om een buitenrit te maken.

Dat ben ik niet met je eens hoor, een paard is een kuddedier en als er van achter een paard in hoog tempo inhaalt is het op zich logisch dat je paard mee "op de vlucht slaat" Het paard denkt immers dat er gevaar dreigt...
Tsja en een dier is nooit 100% veilig zelfs al istie 200% verkeersmak... er kan altijd wel iets gebeuren!

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:44

ThaGirl schreef:
Een tijd terug reed ik met een vriendin op ook zo'n lang pad, redelijk breed pad, zonder bochten
Wij rijden een rondje en komen uiteindelijk op dat pad terecht, met een vrouw te paard zo'n 200 meter voor ons.. Ze kijkt nog een aantal keer om en heeft ons duidelijk gezien.
Vervolgens gaat ze weer lekker verder met steeds van ons weg rijden (draf en zelfs galop), paard weer terug nemen en dicht bij ons komen, om vervolgens in galop weer weg te rijden.
Prima dat je je dressuurovergangen buiten wilt oefenen, maar niet als er paarden achter je rijden.
Door haar gekloot werd mijn paard behoorlijk heet, want ja die wilt ook mee natuurlijk. Uiteindelijk zijn we het zat en rijden er met een flink tempo langs heen en dan nog dat wijf lopen zeiken dat wij er zo langsheen gaan..

Haha ja erg leuk vond ze het toen wij hetzelfde bij haar deden je had der hoofd moeten zien toen ze haar 'witje' bijna niet meer hield. Geen respect voor een ander wij dan ook niet voor hun.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 19:56

Auks schreef:
Ik vind dat je ten allen tijden rekening moet houden met je mederuiters die je tegenkomt of inhaalt.

Net zo goed als de ingehaalde dat dient te doen. Niet meer, niet minder en dat blíjft op dit topic net als in de werkelijke wereld een probleem.
´Het´, inhalen, kent TWEE kanten. BEIDEN dienen zich flexibel op te stellen.
In galop inhalen hóóguit na daartoe de vrije hand gekregen te hebben door de ingehaalde.
De ingehaalde hoort echter evenmin op te houden en al helemaal niet met opzet.
Als de langzamere kant een vaardigheidsprobleem heeft dan is dit in principe díens probleem, met of zonder ´L´achterop.
Als de inhaler merkt dat er een escalatie ontstaat bij de ingehaalde is het niet meer dan normaal dat die dit probeert te voorkomen. Kwaad worden daarover is voor ruiters en paarden onverstandig. Het is de ingehaalde echter zonder meer verwijtbaar dat de inhaler diens NIET normale probleem moet, helpen, oplossen.

Nognógmaals, dit onderwerp heeft TWEE kanten.
Goed paardmanschap houdt in dat de ruiter ZELF problemen voorkomt. Als deze of diens paard een probleem heeft met inhalen, dan gat deze opzij of stapt af. VOORKOM joúw(!!!) probleem. Een dergelijk probleem hoort opgelost vóór de ruiter naar buiten gaat en vóór je het paard onder het zadel naar buiten gaat.
Hoé dat moet is basiskennis beleren en opleiden. Als de ruiter deze kennis niet heeft, dient deze les te nemen. Zadel niet de wereld op de openbare weg op met een onveiligheidsprobleem. Die mag er namelijk vanuit gaan dat elke verkeersdeelnemer vaardig is, de regels kent én zich daaraan houdt. Ja, van BEIDE kanten.

hc

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 20:25

Ik lees hier toch een boel situaties die waarschijnlijk makkelijker en veiliger opgelost hadden kunnen worden door even vriendelijk te overleggen (bijvoorbeeld een ruiter die dressuuroefeningen wil doen. Even vriendelijk vragen of het handiger is om er voorbij te gaan bv)

Wat betreft inhalen en ingehaald worden: HC heeft absoluut gelijk dat het iets is wat van 2 kanten moet komen. Maar... ook het aan kunnen geven wanneer iets niet kan is belangrijk in het verkeer, en ook in de auto of op de fiets merk ik dat. In sommige gevallen waarin inhalen eigenlijk net niet mogelijk is, moet je soms maar actief blokkeren - niet iedereen schat dat hetzelfde in. Als ik in een smalle straat fiets waar net geen fietser + auto naast elkaar passen, heb ik geen zin om in de berm / tegen de stoeprand gedrukt te worden (en dat is me dus al wel een paar keer gebeurd.) Dus daar rijd ik duidelijk op de weg, zodat daar ook geen twijfel over mogelijk is. Zodra het kan wil ik dan best opzij gaan, maar zolang het niet kan, kan het ook echt niet. 't Is het kiezen uit twee kwaden, maar dan kies ik (egoistisch, geef ik toe Ja ) meestal voor de kwade waarbij ik zelf de grootste kans heb om heel te blijven Lachen

Dat zou ik te paard hetzelfde doen. En dat hoeft niet eens te maken te hebben met hoe goed ruiter/paard in het verkeer zijn, het kunnen ook de omstandigheden zijn die dat soort dingen beinvloeden.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 20:30

aan mij hadden ze een zeer slechte gehad. ik was dwar op het pad gaan staan. heb het ook een xtje gehad die wouden in stap al niet voor mij aan de kant gaan(reden de andedre kant op) . ik rij verder en kom net op het ruiterpad uit een dennebosje in rengalop die andere die eerst neit aan de kant wouden gan reden op wandelpad. alle paarden gingen aan de kletter. al ze niet beleefd zijn hoeven ze ook nik terug te verwachten(kende ze al langer)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 09:05

ikke20 schreef:
aan mij hadden ze een zeer slechte gehad. ik was dwar op het pad gaan staan. .... al ze niet beleefd zijn hoeven ze ook nik terug te verwachten(kende ze al langer)

en zo ontstaan oorlogen Pling

Wat wil je nu? Escalatie van misdragingen? Ik woon ver van je vandaan, reageer beleefder en met humor doch zou moeiteloos achter je langs wendend door kunnen galopperen en in het voorbijgaan jouw paard op de kont kunnen kletsen Haha!
Verbeter de wereld en begin bij jezelf. Maak ruimte, laat gaan en spreek ze als je ze toch al kent gewoon een keer onder rustiger omstandigheden aan of het niet wat rustiger kan. ´Zeg, wat wil je drinken van me, want ik wil wat kwijt aan je´ of zo...

Je moet het sámen oplossen. Zowel de inhaler als de ingehaalde hebben hetzelfde recht van een andere kant bekeken. Beíden hebben ´gelijk´, dus los het op! De ene geeft zo vlot mogelijk ruimte de andere gaat er in een versnelling langzamer voorbij. Wát is nu het probleem?
Onvoldoende vaardigheid of -fastoen? Tja, dan houdt het op en is alle discussie verder zinloos Ach gut

hc

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:16

Kuggur schreef:

Nee dan moet die groep zich serieus afvragen of ze het wel veroorloofd is dat zij op pad gaan. Die groep komt ineens ergens achter vandaan, nergens geen overzicht!! Je gaat toch niet in rengalop een bocht doorcrossen? Voor hetzelfde geld ligt er modder/water/boomstammen..wat dan? Boos!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:56

R0X schreef:
Je gaat toch niet in rengalop een bocht doorcrossen?

Ja hoor Rock-on, dudes!

Citaat:
Voor hetzelfde geld ligt er modder/water/boomstammen..wat dan? Boos!

Dan rij je daar door c.q. spring je er overheen of, als het té veel is, stop je. ¡Píng Pling !

Ik kom nét binnen van een zálige snelle rit. Voor de lol en dressuur op de terugweg een motorcrossbaan gedaan. De dubbelsprongen moeten in galop omhoog, stoppen op de kam en zittend omlaag, want dat is ploep na de helling te ver voor het paard te springen.
Dat is érg goede training, toegepaste ringdressuur op snelheid, maar je gaat me nu toch niet schrijven dat je voor door de natuur ´crossen´ een crossbaan op moét zoeken omdat er buiten combinaties rondrijden die eigenlijk niet buiten horen?!

NogNOGmaals (zucht), het is een simpel verkeersonderwerp: beetje geven, beetje nemen, van BEIDE kanten. Wie dat niet kán, hoort niet buiten, van BEIDE kanten.

hc

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 14:21

Huertecilla schreef:
NogNOGmaals (zucht), het is een simpel verkeersonderwerp: beetje geven, beetje nemen, van BEIDE kanten. Wie dat niet kán, hoort niet buiten, van BEIDE kanten.

Afgod