[BRT] Paard 'aan de teugel' of met los teugeltje rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xAmigo

Re: [BRT] Paard 'aan de teugel' of met los teugeltje rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 14:15

Meestal gewoon los, omdat ik voornamelijk buiten rij voor het plezier en de ontspanning.
Maar heel af en toe rijd ik hem wel nagefelijk buiten, omdat ik ook over een tijdje wedstrijden wil gaan rijden, en dan moet hij op onbekend terrein ook gewoon serieus blijven. Lachen

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 17:24

Huertecilla schreef:
laartjuh schreef:
behalve de galop maar dat komt omdat ze anders niet te houden is

In 'welke' galop rij je dan? Verzamelde-, onderhouds- of rengalop? Bij het goed beleren kan je allen 'aan-de-hulpen' doch met 'losse' teugel rijden. De rengalop is uiteraard de moeilijkste omdat die dicht tegen de vlucht aanligt en er endorfines bij vrijkomen. De valkuil van meer teugeldruk is dat hierdoor méér endorfinevrijgave gestimuleert wordt.

hc

Ze is altijd erg moeilijk geweest in de galop maar dit word overigens met les nu wel beter, in het bos blijft het vervelend, buiten het hek galoperen voor haar = rengalop, dit zat er al in voordat ik haar kocht/kreeg, maar ben er zeker wel mee bezig om dit rustiger te krijgen.
Het enige prettige galopje wat ik nu buiten kan doen is een die nagevelijk(verzameld) is of wanneer ze alle spannende dingen gezien heeft en moe is.

Maar zal het onthouden van dat endorfine, dat wist ik namelijk niet, aangezien dat uit angst ook mijn respons is om harder in de hand te worden wanneer ze te snel wilt (Toch nog dat van vroeger op de manege).

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 18:25

dagmach schreef:
Om te beginnen blijft het begrip aan de teugel een lastige.
Het aan de teugel gaan betekent voor mij,een op mij gericht dier (dus fijn op de gewichts/kuithulp),dat netjes actief de achterhand eronder stapt,zijn rug lekker los gebruikt en daardoor zijn buikspieren aanspant waardoor die het ruitergewicht mooi kan dragen en als gevolg daarvan zijn hals laat zakken en lekker het bitje voor opzoekt.

Dus hoe rij ik buiten?
Op deze manier natuurlijk,heb geleerd dat dit het behoud van je dier is.Gebruikt zo zijn spieren optimaal,krijg geen extra belasting voor en voor de ruiter zit het geweldig.
Ik doe buiten dus niets anders dan in de bak Haha! .
Tja,ik dacht dat dat voor iedereen logisch was.
Denk dat er verschillende zienswijzes zijn door de term aan de teugel.
Dit heeft niets te maken met trekken aan de nek,naar beneden dwingen of zoiets maar gewoon een fijn ontspannen dier die zo kilometers kan maken,met een geweldig ruggebruik.

tja daar ben ik het wel mee eens.
Helaas hebben veel mensen dat niet door, mensen beginnen maar met dat hoofd naar beneden te trekken, en hebben weinig/geen aandacht voor de achterhand/rug

Avary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 18:29

Hangt er vanaf. Als ik een lange rit ga maken dan gewoon met een los teugeltje (misschien alleen in stap 10 minuutjes lang laag ofzo, maar verder los). Soms ga ik naar een open vlakte in de buurt en daar vraag ik dan ook meer van haar, maar dan blijf ik niet zo lang weg natuurlijk..

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 14:50

ligt eraan, met mn fjordje doe ik ook veel dressuuroefeningen buiten dus dan aan de teugel, daarna verder aan lang teugeltje, met mn ander paard (beetje gevoelig in de rug) wil ik dat ze wel met dr neusje laag loopt (niet aan de teugel) dus niet steeds met dr neus in de wind, verder vaak aan lang teugeltje

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 14:51

gewoon netjes op maat langs de weg en in het bos wat losser.