Mobiele telefonie en paardrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 17:30

pairadice schreef:
Even off topic: uiteraard is bellen te paard in een vaquero- uitrusting met een miep in stippeljurk achterop veel stijlvoller dan bellen in een gepimpte golf met een hand aan het stuur. Feit blijft natuurlijk dat het beide niet mag....Al weet ik niet wat de wegenverkeerswet bij jullie daarover zegt.

Hetzelfde = mag niet.

Idem roken bij brandgevaar.

Helaas ook idem genegeerd.

hc

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 17:31

Huertecilla schreef:
pairadice schreef:
Maar ergens geeft zo'n ding me blijkbaar een gevoel van veiligheid.

...en zoals jij treffend beschrijft doorgaans válse veiligheid.
Een beteje vergelijkbaar als met een helm. De káns op een val blijft hetzelfde.
De telefoon is alleen zinvol áls het ding niet stukgevallen is, áls je bereik hebt, áls het probleem telefonisch opgelost kan worden, áls de hulp bereikbaar is.
Idem helm alleen áls je daarmee de grond raakt.
Beiden zijn zonder meer nuttig doch als mógelijk hulpmiddel ná een voorkomend geval.

Mbt de telefoon is erg belangrijk dat je het ding niet gevaarlijk gebruikt en daardoor niet alleen met een vals gevoel van veiligheid rijdt maar zelf risico toévoegt.

hc

Uiteraard, in de meeste gevallen válse veiligheid. Ik kan niet anders dan me aansluiten bij de rest van je betoog.

klaske123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 17:37

ik doe hem uit,, als er wat gebeurd is ofzo zou ik pas bellen maar wel eerst afstappen en dan pas bellen,,

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 17:37

Valse veiligheid of niet... Hij geeft wel een soort van veilig gevoel. maar ook DAN kan er van alles gebeuren, en ik heb al eens gehad dat toen er iets gebeurd, ik precies OP mijn mobiel (in een plas) viel, en dus helemaal niets meer aan dat ding had Nagelbijten / Gniffelen maar als hij nog wel netjes werkt, is hij in zulke gevallen ERG handig.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 17:54

Tancreda4 schreef:
..maar als hij nog wel netjes werkt, is hij in zulke gevallen ERG handig.

Dat ben ik slechts heel beperkt met je eens, doch dat is het punt niet. Het ding kán nuttig zijn doch je moet je er wel veilig, wettig en fatsoenlijk mee gedragen.

hc

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 18:10

pairadice schreef:
...en zoals jij treffend beschrijft doorgaans válse veiligheid.
Een beteje vergelijkbaar als met een helm. De káns op een val blijft hetzelfde.
De telefoon is alleen zinvol áls het ding niet stukgevallen is, áls je bereik hebt, áls het probleem telefonisch opgelost kan worden, áls de hulp bereikbaar is.
Idem helm alleen áls je daarmee de grond raakt.
Beiden zijn zonder meer nuttig doch als mógelijk hulpmiddel ná een voorkomend geval.

Mbt de telefoon is erg belangrijk dat je het ding niet gevaarlijk gebruikt en daardoor niet alleen met een vals gevoel van veiligheid rijdt maar zelf risico toévoegt.

hc

Tjonge jonge...Als de hemel naar beneden valt hebben we allemaal een blauwe muts op....

Vorig jaar hebben wij een behoorlijk ongeluk gehad in het bos. We waren aan het mennen en trainden wat hindernissen. Door een stuurfout en een onhandige reactie van het paard daarop gingen we over de kop met de koets. Ik kwam er onder en bleek later een compartimentsyndroom in mijn kuit te hebben (spiercellen die geéxplodeerd zijn, om het even simpel te zeggen). Ik kon op dat moment niets meer van de geweldige pijn. Niet lopen, alleen maar liggen en af en toe ging het lichtje bijna uit. Het paard was doorgerend met de koets op de zijkant achter zich aan. Mijn man er naast rennend, met de leidsels nog in de handen. Achter de bosjes wist hij het paard tot kalmte te bedaren (braaf paard...maar dat wisten wij al). Mijn man riep om min hulp, om uit te spannen en de kar weer rechtop te zetten. Maar ik kon slechts kermen.
Hij heeft zijn trainer gebeld (die vlak bij woont, het trainingsterrein ligt achter zijn bedrijf) en vervolgens kwamen de hulptroepen: 1 auto om mij naar het ziekenhuis te brengen en één auto met drie personen om te helpen met paard en kar. Daar was niks mee aan de hand, dus die gelijk weer ingepannen en samen met zijn trainer is mijn man terug naar het bedrijf waar we ingespannen hadden gereden, om vervolgens uit te spannen en naar het ziekenhuis te komen. En de andere twee gingen met de auto weer terug.
Ik was toch maar wat blij dat we een mobiele telefoon mee hadden. Anders hadden we op een toevallige voorbijganger moeten wachten....

Dus wil ik er mee eindigen:
Als de nood aan de man is, is het erg handig dat je tegenwoordig deze hulpmiddelen hebt!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 18:19

polly2 schreef:
Als de nood aan de man is, is het erg handig dat je tegenwoordig deze hulpmiddelen hebt!

Hetgeen niemand ontkent heeft.
De valkuil is het erop vertrouwen en die is net zo realistisch.
Zorg dat je het ding niet nodig hebt, neem het dan toch mee en gebruik het verstandig.

hc

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 20:28

Huertecilla schreef:
polly2 schreef:

Hetgeen niemand ontkent heeft.
De valkuil is het erop vertrouwen en die is net zo realistisch.
Zorg dat je het ding niet nodig hebt, neem het dan toch mee en gebruik het verstandig.

hc

Ik vond het zo grappig hoe jij aan het "alsen" was....

Lisetjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 20:30

Beauty_yana0 schreef:
Ik heb hem altijd op stil staan.
En als er gebelt word pak ik de ene keer wel op en de andere keer niet, ligt eraan waar ik mee bezig ben.
Met rijden zelf bel ik zelf nooit naar iemand, of ik moet eraf gejoekelt zijn en niet meer kunnen lopen of iets Clown

Bij mij precies hetzelfde.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 20:34

ik heb als ik buiten ga rijden/wandelen wel altijd mijn mobiel bij me.
het geeft mij een gevoel van veiligheid, dus heb ik hem graag bij me.
als ik bezig ben met spelen, wandelen, rijden etc neem ik niet op als er gebeld wordt en hij staat alijd op stil.
ik heb hem puur bij me voor een geval van nood.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 20:37

Ik heb hem altijd bij me. Meestal neem ik niet op als ik met de paarden bezig ben. Tijdens het poesten oid wel, maar niet als Mone druk is met rijden ofzo. Als ze rustig is wel. Doet ze gek, pech, dan zal mijn telefoon ter aarde storten en gaat het paardje voor.
Maar ik wil graag bereikbaar zijn voor noodgevallen of mijn werk (werk op oproepbasis).

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 21:27

Heb mijn mobiel eigenlijk altijd bij me als ik aan het rijden ben.
Meestal wel op stil.
Ik bel alleen in noodsituaties of als ik later thuis kom, dat soort dingen.

Otjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:43

Altijd, op de manege staatie op stil met me les/vrijrijden etc. maar bij mn verzorgpaarden staat ie gewoon op geluid Knipoog
Mijn mobiel zit altijd in mn zak!

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 10:47

ik neem hem altijd mee, als ik zelf moet bellen stap ik af en als die af gaat neem ik alleen op als het iemand is waarvan ik zie dat die niet zomaar voor een kletspraatje belt en als ik in de gelegenheid ben om op te nemen.

Flitssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 11:27

Ik neem hem altijd mee. Ik zet het geluid uit en zet hem op de trilstand. Is het iemand die me dringend nodig heeft neem ik op, een vriendin ofzo neem ik niet op.

Mijn paard schrikt er zo niet van.

En je kan hem vind ik beter meeneemen.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 11:40

Tijdens het opzadelen enz. geluid uit maar wel in mijn zak. Als ik in de bak rijd ligt hij meestal in mijn tas of anders langs de bak maar dit is alleen als ik weet dat bijvoorbeeld een familielid slecht ligt of wat dan ook. Op een buitenrit heb ik hem altijd mee met geluid uit en neem ik alleen op als één van mijn ouders belt want dan weet ik dat er wat aan de hand is en stap ik ook van mijn paard af om te bellen. Met telefoon in je hand bellen vind ik gewoon te gevaarlijk, je kan niet zo snel "twee handen aan het stuur krijgen" en je bent niet op je paard geconcentreerd die toch ook allemaal rarigheid kan uithalen.

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 11:48

Heb mn GSM altijd bij. Meestal ligt die gewoon in mn tas aan de kant, ergens op een bankje.
Als ik hem in mn jas heb zitten neem ik niet op tijdens het rijden of longeren, niet terwijl ik bezig ben met de paarden, wil er mn hoofd bij houden.

yentlstyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 11:59

Ik heb hem altijd bij me.. En ook aanstaan. Word ik gebeld neem ik op en vraag ik of ze me over uur of iets dergelijks terug willen bellen of ik zeg dat ik ze wel terug bel.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 12:04

Ik heb hem altijd bij me, maar heb het geluid wel altijd uit (heb ik eigelijk altijd, hou er niet zo van als dat ding begint te schreeuwen als ik net bij de kassa sta ofzo)
Als ik gebeld wordt neem ik ook gewoon op, stap, draf of galop maakt niet uit. In het bos of langs de weg ook niet.
Zelfs smsen in galop gaat prima hoor
Sommige mensen zullen het niet verstandig vinden.

Oke, geen twee handen aan de teugels, maar ik rij toch 9 van de 10 keer met een hand los, ook zonder telefoon.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 12:11

Lenneke_ schreef:
Als ik gebeld wordt neem ik ook gewoon op, stap, draf of galop maakt niet uit. In het bos of langs de weg ook niet.
Zelfs smsen in galop gaat prima hoor
Sommige mensen zullen het niet verstandig vinden.

Ik rij in galop door zwaar terein en héb niet eens teugels. Of jij het kan, of iemand het onverstandig vind is allemaal het punt niet.
Het ís onveilig (want jij let niet onverdeeld op het rijden) en het mág niet!

De buitenruiterij staat zowat bol van de negatieve ervaringen met en kritiek op aso ánderen maar....

Bedank voor de onderbouwing van de reden voor het topic.

hc

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 16:00

Climax schreef:
CrazyCat schreef:
Ik heb hem altijd op mijn lijf bij me, maar dat is puur voor noodgevallen. Ik heb als ik een rustgevend ritje ga maken geen behoefte om die opdringere telefoon op te nemen.

Snap mensen die dat doen ook niet zo goed ik heb genoeg gezelschap aan mijn paard.

Hoezo snap jij die mensen niet?
Als je gebeld word pak je toch gewoon op? Misschien is er wel iets ergs aan de hand of moet iemand je dringend spreken.

Ik doelde meer op de mensen die een uitgebreid kwek gesprek met vrienden/vriendinnen gaan voeren als ze op hun paard zitten. Heb alle gesprekken over jongens en de kleding die ze gekocht hebben al wel gehoord hoor en dan is zo iemand dus een buitenritje aan het maken. Dat snap ik inderdaad niet dat doe je dan toch gewoon na het rijden. Ik vind het namelijk ook gewoon onverantwoord aangezien je een verkeers deelnemer bent. Je paard kan ook altijd ergens van schrikken en dan ben je toch echt minder alert.

Overigens neem ik ook niet op als ik aan het rijden ben. Dingen zijn nooit dusdanig dringend dat ik het nodig vind om op te nemen of om zelfs maar te kijken wie het is. Als het echt dringend is bellen ze wel een paar keer achter elkaar dan weet ik dat er iets mis is.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 16:36

Huertecilla schreef:
Het ís onveilig (want jij let niet onverdeeld op het rijden) en het mág niet!

Niet om het één of ander, maar ik let met buitenrijden ook niet onverdeeld op het rijden. Ik mag graag om me heen kijken en richt met regelmaat een flinke dosis aandacht op het uitzicht en/of flora en fauna om mij heen. En wanneer ik samen met iemand rijd, houd ik toch ook enige aandacht voor de andere combinatie. Dus wie bepaald hoeveel aandacht je minimaal op je rijden moet houden? Haha!
Dat bellen tijdens het rijden onveilig is (hangt een beetje af van omstandigheden) en niet mag, is een ander verhaal.

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 17:23

ANWB schreef:
Welke bestuurders
De regeling geldt voor:

bestuurders van motorvoertuigen
bestuurders van bromfietsen
bestuurders van invalidenvoertuigen

Fietsers, snorfietsers en ruiters vallen er dus niet onder. Rij-instructeurs als bijbestuurder vallen ook niet onder de regeling. Onder 'mobiele telefoons' vallen alle apparaten bestemd voor het gebruik van mobiele openbare telecommunicatiediensten. Hiertoe behoren niet 27 MC-apparatuur en mobilofoons van bijvoorbeeld taxi's.

Je bent niet verplicht om handsfree te bellen op een paard. Scheve mond

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 17:34

Ik neem meestal wel op (word niet heel vaak gebeld) maar bel zelf nooit te paard. Als ik opneem is het of in stap of ik zet haar stil. Verder zijn het altijd korte gesprekken, in de trant van: ik bel je straks terug of hou het kort want ben aan het rijden.
Als ik op een drukke weg rij neem ik trouwens niet op! Is mij iets te gevaarlijk Bloos .

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 18:17

Tomaatje schreef:
ANWB schreef:
Welke bestuurders
De regeling geldt voor:

bestuurders van motorvoertuigen
bestuurders van bromfietsen
bestuurders van invalidenvoertuigen

Fietsers, snorfietsers en ruiters vallen er dus niet onder. Rij-instructeurs als bijbestuurder vallen ook niet onder de regeling. Onder 'mobiele telefoons' vallen alle apparaten bestemd voor het gebruik van mobiele openbare telecommunicatiediensten. Hiertoe behoren niet 27 MC-apparatuur en mobilofoons van bijvoorbeeld taxi's.

Je bent niet verplicht om handsfree te bellen op een paard. Scheve mond

TOP Tomaatje.
Goed speurwerk met een helder FEITELIJK antwoord.
Bedankt!

Dit verandert overigens niets aan mijn persoonlijke keuze, dus een evt. setje 'bakkies' gaat met handenvrij-kit in de helm.

@waratje
ik rij ook het liefste alleen. Wat ik doe en waarom leg ik al duidelijk op mijn site uit. De enige communicatie die daaraan bijdraagt is die tussen mij en mijn paard.

hc