Hond mee tijdens buitenrit / tips gevraagd

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

xcomplientx

Re: Hond mee tijdens buitenrit / tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 10:19

Ja sorry, helemaal verkeerd getypt ik kon het helaas niet meer wijzigen. Waarschijnlijk beetje moe op dat moment Lachen
Wat is bedoel... dat ik alleen mijn hond aan de riem doe als het echt noodzaak is. Ik vind nl. dat je paard heel erg braaf moet zijn en de hond niet bang moet zijn om vast naast je paard te lopen. De hond los mee vind ik veiliger, mocht het paard schrikken dan kan de hond wegkomen. Dat is aan de riem niet zo. Mijn hond duikt dan in elkaar van schrik en dat vind ik gevaarlijk voor mijn hond. Ik stap dus altijd af, lijn mijn hond aan en loop met paard aan rechterkant en hond aan linkerkant. Als het weer kan gaat mijn hond weer zo snel mogelijk los. Dan kan de hond ook zijn eigen looptempo bepalen.
Dat van die steentjes meenemen vond ik ook een goed idee !

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 10:27

Mijn hond gaat altijd los mee.
In de stad loopt hij op de stoep en als het nodig is (bv met oversteken) aan de voet.
In het bos (park) mag hij zijn eigen gang gaan, hij houdt me wel in de gaten.
Het is echt een ideale hond! Haha!
Paar jaar geleden ging hij zelf mee op tochten van 5 uur ( met pauze natuurlijk)
Kwamen we thuis, kwam hij met zijn bal aanlopen. Knipoog

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 22:33

Leuk hondje heb je jolynn!

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 20:11

Thanx, het is een schat, hij wordt wel een beetje oud nu, is 12 jaar.
Maar nog steeds goed actief hoor en nog steed mee naar de paarden!
Afbeelding

Quillemette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 14:02

mijn hond is heel goed fagericht om mee te gaan hij luisterd eigelijk altijd en hij vind het super om mee te gaan!

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 19:46

Ik heb vandaag mijn hond (Cane Corso) meegenomen op een buitenrit. Het ging prima, en ze bleef netjes onder commando. Echter 1 groot nadeel, ze bleef achter mijn paard vastplakken. Echt gewoon tot op de hoeven bleef ze achter hem lopen. Kreeg in stilstand dan ook een (zachte) trap, maar leerde hier niet van. Iemand van jullie tips??? Want dit zie ik toch liever niet.
Overigens, als ik zo met haar loop, loopt ze ook vaak vlak achter mijn been. Dit doet ze uit zichzelf met het commando voet. (Ze neemt het gewoon wel heel letterlijk Nagelbijten / Gniffelen )

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 19:50

Een nieuw commando aanleren voor als zij verder naar achteren moet, of links of rechts of wat je maar wilt. Gewoon lopend mee beginnen. Intussen gewoon mee laten lopen zodat je het nieuwe commando meteen in de praktijk kan laten voelen. Het is voor haar ook prettiger wat meer afstand te hebben.
Hoe oud is ze? Als ze nog bang is je kwijt te raken dan is het nemen van meer afstand ng wat moeilijk.

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 23:46

Luna is drie, maar pas een jaar bij mij. Ze is in het verleden (naar mijn idee) mishandeld, en heeft dus moeite met vertrouwen en idd ook loslaten. Toch gaat ze te voet wel een aantal meters uit mijn buurt. Alleen op de stoep blijft ze plakken achter mijn been.
Maar commando naast of iets in die trant is idd wel wenselijk om aan te leren.

polbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 23:57

Ik heb dan wel geen hond mee maar een schaap en die vind het ook geweldig om mee buiten te rijden.

Ik heb hem gewoon los lopen en als we bij een drukke weg komen roep ik hem bij me.
Als het me echt te druk wordt met auto's of hij begint wat minder goed te luisteren gaat de gewoon vast. Meestal zit die dan aan een rol lijn zodat die alsnog een heel stuk kan lopen.

Ik weet precies de plekjes te vinden waar die minder luisterd of niet mee komt omdat die gras blijft eten en dan doe ik hem van te voren al vast, maar over het algemeen loopt die overal los mee.
Afbeelding

Wat ik ook wel is doe is de riem half over hem heen gooien dus de 2 buiten kanten van de riem vast houden en dan over zijn hoofd heen gooien heb je hem half vast.
Andere mogenlijkheid om je hond snel te pakken is aan de riem een kort touwtje doen van 20 of 30 cm (ligt aan de grote van je hond) zodat als je hem moet pakken het wel snel kan (het is ook makkelijker vast houden).

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 13:33

Polbo, dit slaat alles Lachen ik sta versteld, een schaap mee! heel bijzonder..... en wat er in je profiel staat, ik lach mij werkelijk suf, heb nog nooit zoiets gezien.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 13:50

idd, wat een gaaf profiel.