Ruiterbewijs wordt misschien verplicht!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Narya

Re: Ruiterbewijs wordt misschien verplicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:49

runningkawa schreef:
maar voor een ruiterbewijs van nu hoef je ook maar amper op je paard te kunnen zitten, dus dat maakt dan ook niks uit.

Nou, dat vind ik best meevallen hoor. Zoals ik al aangaf, die 60 cm springen doe je niet zomaar, zeker niet met een pony'tje Clown

Overigens snap ik niet waarom ik 60 cm zou moeten kunnen springen. Ik rij al jaren en jaren buiten, en het hoogste wat ik ooit ben tegengekomen, is een centimeter of 15. Daar stapt een knol gewoon overheen Clown

Maar10e

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:50

bij ons in het bos is ie al verplicht. Ja
ik heb m dus al en ik ben er wel blij mee en vind het geen onzin. Clown

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:51

pff ik heb nu ongeveer 5 jaar mijn koetsiersbewijs en ik heb het enkel gehaald omdat je goed leert optuigen en inspannen en dat is wel erg belangrijk. verder wist ik het meeste al, en echt diep op de verkeersregels gingen ze ook niet in..
als ze dit verplicht willen dan moeten ze het eerst eens goed verbeteren.. zo vind ik het wel een beetje onzin dat je 60 cm moet springen, en dat je namen van botten moet weten
als ze het meer op verkeer en gevaarlijke situaties zouden richten zou ik al meer voor zijn.
ga maar eens schrikparcoursen doen en leer hoe je je paard onder controle houdt als er iets gebeurt.

die regel van kinderen onder begeleiding zou ik ook wel wat vinden.. misschien is onder de 16 ook wel een idee, maar ik zou 18 ook niet erg vinden.
wordt toch bijna 18 Nagelbijten / Gniffelen

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:52

Huilen van het lachen
pff dat zeggen ze elk jaar Clown
laten ze die autos enz.. maar is leren wat je moet doen als je een paard passert Knipoog
een ruiter kijkt echt wel uit hoor!

maar je moet even op internet zoeken want ik dacht ook dat ze het bij ons niet in de buurt doen maar toch wel ! nouja ik haal hem nu nog niet pas wanneer het ECHT verplicht wordt Clown
eerst zien dan geloven!

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:52

Ik ben toch niet zo'n buitenrij typje Vork
Maar ik vind wel dat zo'n ruiterbewijs handig is, maar hoe kunnen ze dan zien of je er een heb? Ik ga echt geen hele papierlading meenemen als ik rij. Wel vind ik dat bepaalde automobilisten en sommige ruiters zich onbehoorlijk gedragen in het verkeer. En waarom moet je persee springen? Als ik m'n ruiterbewijs moet halen zou ik dat op 2 pony's moeten doen, omdat de ene wel kan springen, maar daar ga ik niet mee buiten rijden da's ontzettend onverantwoord. En het paard waarmee ik buitenrij heeft atrose en mag daardoor alleen nog maar lekker buiten rijden (niet galoperen en zeker niet springen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:54

mm binnen 10 lessen werd dat al gesprongen op de plek waar ik heb leren rijden Lachen

Op mijn 2e les heb ik al een kruisje gesprongen Haha!
Daar werd niet zo moeilijk gedaan over springen, hoorder erbij vonden ze daar voor je algemene zit ontwikkeling

En ik snap best waarom, heb wel eens op paarden gezeten die over de witte strepen sprongen als of het 1.10 stond Lachen

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:55

je haalt dat ding op een mak manege paard en vervolgens ga je naar buiten met een minder makkelijk paard Verward niet erg nuttig dus. Ze mogen het eerst wel eens goed verbeteren en daarnaast ook de automobilisten beter onderwijzen..

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:57

runningkawa schreef:
mm binnen 10 lessen werd dat al gesprongen op de plek waar ik heb leren rijden Lachen

Op mijn 2e les heb ik al een kruisje gesprongen Haha!
Daar werd niet zo moeilijk gedaan over springen, hoorder erbij vonden ze daar voor je algemene zit ontwikkeling

En ik snap best waarom, heb wel eens op paarden gezeten die over de witte strepen sprongen als of het 1.10 stond Lachen

ja okee, het springen is nog wel handig.
maar waarom dan allemaal theorie over botten van paarden of over de verschillende benamingen van tuig..
bij het koetsiersbewijs moesten we zelfs antieke rijtuigjes kennen..
alsof je bij een ongeluk gaat zeggen dat iemand je Wagonette kapot heeft gereden Clown

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 13:00

Misschien is jouw manege daarbij een uitzondering, RK. Ik heb hiervoor op 2 maneges gereden, zo'n jaartje of 4, en op allebei heb ik nog nooit gesprongen in de lessen. Ik heb pas voor het eerst gesprongen op een ponykamp, jaren later. Springen zit blijkbaar toch niet in het pakket van elke manege. Overigens springen we op de ponyclub ook niet zo vaak in de lessen, de meeste kleintjes hebben de basis toch nog niet helemaal onder de knie en dan vind ik het ook nog niet zo'n goed idee om dan te gaan springen. Niemand valt er graag af, ten slotte.

BBotanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 13:01

zal mooi zijn als het eindelijk verplicht wordt!!!

9 van de 10 mensen die een paard of pony hebben weten nog niet hoe ze zich op de weg moeten gedragen.. echt gevaarlijk!!

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 13:01

Ik vind het echt onzin, zeker omdat je dat kreng ieder jaar moet verlengen. Kan wel een betere besteding verzinnen dan betalen voor een stom papiertje.

Dat kinderen onder 16/18 er eentje bij zich moeten hebben vind ik op zich nog wel een redelijk idee, dan weet je zeker dat ze verantwoordelijk bezig zijn. Mits je hem echter niet iedere jaar hoeft te verlengen. Paardrijden is al duur genoeg.

Als ze het nu in zouden voeren zou ik echt in protest gaan, maar het zal er wel niet van komen Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 13:02

Zolang ik niet bitloos op mijn eigen jonge paard mee mag doen met zo'n examen, ga ik echt geen ruiterbewijs halen. Bij ons is het verplicht als je gaat rijden in de bossen en op de hei, maar ik zal vaak meerijden met mensen met een ruiterbewijs of ik ga illegaal als mijn Sam is ingereden.

We horen al jaren dat het verplicht wordt (vanaf 1987 ofzo, jaaaa, ik word stokoud Haha! ), maar ik wil het eerst wel eens zien. En dan wil ik meteen dat ze het overige verkeer op de weg ook eens heel duidelijk uit leggen hoe om te gaan met paarden op de weg. Want ik ken de regeltjes wel en hou me er aan, maar helaas zie ik dat bij andere weggebruikers heel vaak niet. Boos!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 13:02

Dat 'kreng' moet om de 2 jaar verlengd worden. Tevens ben je via dat 'kreng' verzekerd voor schade aan plantsoenen en dergelijke.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 13:03

echt waar nooit springen?
Op andere plekken hier in de buurt was het altijd om de 2 weken Ja
Elke les. (beginners gevorder ed)
Jeetje, ben ik echt verbaasd over Ja
eerlijk waar.

Nu weet ik waarom er hier in de omgeving zoveel springruiters zijn en er in de zomer 3 of 4 ringen continue vol zijn van 9 tot 6 Haha!

Theorie over de kleur van een paard ed vind ik ook zoiets doms...

Ja ik ben van mijn paard gevallen en hij heeft een blesje en dat in een neusgat indringt
En hij heeft een witte kroonrand rechtsvoor
En links achter een een wit sokje
Wilt u hem mee helpen zoeken?

Zie je er 1 met een kolletje vrij ronlopen, laat maar lopen, is niet de mijne Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-05-07 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 13:04

Mijn WA verzekerd ook alle schade die mijn paard eventueel zal maken......
Heb ik nog speciaal gecheckt bij mijn financiele man, die al onze financiele zaken/verzekeringen doet.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 13:04

Sammie schreef:
Dat 'kreng' moet om de 2 jaar verlengd worden. Tevens ben je via dat 'kreng' verzekerd voor schade aan plantsoenen en dergelijke.

volgens mij ben je dat zowieso.. iedere Nederlander is verzekert voor schade die hij/zij zelf veroorzaakt toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 13:05

idd, doet mijn verzekering ook Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 13:05

Sentido schreef:
Sammie schreef:

volgens mij ben je dat zowieso.. iedere Nederlander is verzekert voor schade die hij/zij zelf veroorzaakt toch?

Als je een goede verzekering hebt wel. Zo'n ruiterbewijs voegt dus weinig toe in ons geval. Ja
Het is gewoon geldklopperij.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 13:06

@Runningkawa: Ook op de manege waar ik reed sprongen we zelden en bij de ponyclub waar ik nu les springen we nooit, tenzij je naar springles gaat natuurlijk Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 13:07

jeetje..wat erg Haha!
Niet springen?
is zo goed voor je paard en jezelf
Echt verbaasd
Maar snap nu steeds beter waarom het hier omgeving Asten het spring mekka van Nederland word genoemd Haha!
En de parcousen hier altijd aan de maat staan en in andere delen van Nl niet...

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 13:09

Om de twee weken elke les? Dat kan toch nooit goed zijn voor die paarden, zoveel springen? Ik mag met mijn verzorgpony om de week springen, maar dan wordt er op de overige dagen nooit gesprongen, omdat het anders slecht voor de paarden zou zijn :/ Nu snap ik best dat om de week misschien een beetje overdreven is, springpaarden enzo springen ook veel vaker, maar om de twee weken iedere les, dan zou een paard toch minstens elke dag springen, of zie ik dat verkeerd?

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 13:10

bij ons op de verening springen ze in de baislessen geloof ik een keer per maand..
en als je 18+ bent moet je kiezen spring of dressuur lessen.. of beide natuurlijk.
het is wel handig want je krijgt er wel een onafhankelijke zit van, als je paard een rare sprong maakt kun je in ieder geval meekomen.
ik spring tegenwoordig nog zelden maar vroeger heel veel. in de lessen spring ik gewoon een aantal sprongetjes mee maar ben niet meer zo fanatiek als vroeger Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 13:12

ja, maar je hoeft toch niet elke les dezelfde week te hebben
Ik bedoel gevorder kan deze week springen en ongevorder niet

eigenlijk geen idee hoeveel lessen er daar waren, is een goeie van je Ja

Maar heb de paarden nooit zien lijden van die huppeltjes Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 13:13

Ik heb vroeger ook altijd gesprongen vanaf mijn 8e jaar. Maar ik zat niet op een manege. Ik was een echt springruitertje, vond het geweldig (wilde zelfs wedstrijden gaan doen toen). Een sprongetje van 60 cm zal dus wel lukken (mits mijn paard ook straks een beetje kan springen Haha! ).
En die theorie vind ik ook allemaal prima, al snap ik niet wat sommige zaken met buiten rijden te maken hebben (idd, bijvoorbeeld die aftekeningen).

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 13:13

ja tis inderdaad vind ik geldklopperij , je moet hem verlengen , je moet dingen kunnen je moet het betalen ,
terwijl de motorrijders hier er gewoon schijt aan hebben als er een paard langs loopt en de begeleider maakt nog een beweging van rustig aan maar nee hoor vol gas met een plofmotor , gevolg je kan naar de politie gaan die doen er niks mee ja lachen mee ook niet , en je loopt naar het motorclubhuis en iedereen ontkent en lacht ,
gevolg ? een doodsbang paard voor alles wat motor geluid maakt