Fíjne buiterij-ervaringen

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zwitsal

Berichten: 7420
Geregistreerd: 02-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 22:44

Even een verhaal van mij. geen buitenrij ervaring maar een wandel ervaring. niet met een paard..maar met onze hond..
(ik heb geen eigen paard/bijrijd paard enz dus rij ook niet zoveel buiten ).

maar zo'n 2 jaar geleden toen wij met onze toen 1jarige labrador naar t strand gingen om een lekkere wandeling te maken,
kwamen wij natuurlijk ook ruiters tegen op ons "pad" .
helemaal geen probleem, hond schonk er niet zó veel aandacht aan (voor zover dat mogelijk is voor een jonge hond die in alles geintresseerd is Tong uitsteken).
totdat natuurlijk het moment kwam waarop een meisje haar paard liet wennen aan de zee.
paard wou niet door een plas heen, en na wat heen en weer geloop en geoefen gingen ze dan toch door de plas.
mijn hond vond dit natuurlijk reuze interessant zo voor haar neus.
de ruiter vond het ook geweldig dat onze hond haar paard zo leuk vond en wist op de een of andere manier onze hond uit te dagen tot een kleine race:P
die onze lieve lab natuurlijk verloor.
maar, niet getreurd..ruiter en paard vonden t zo leuk dat ze nog even terug kwamen.
zodra ze vlak bij ons waren hielden ze even in om onze hond de kans te geven naast ze te komen om dan vervolgens in volle galop
over t strand te racen.
helemaal geweldig, hond, paard en ruiter hadden de grootste lol met elkaar.

ontzettend leuk om eens iemand te ontmoeten die niet geërgerd om zich heen kijkt van "kijk eens uit waar je loop ík ben hier aan het rijden".

(klein nadelig gevolg is wel dat wij nu iedere keer als wij op t strand een paard tegen komen de hond moeten vast houden omdat die
wel weer dat leuke spelletje wil spelen. en natuurlijk niet alle ruiters/paarden zitten daar op te wachten Clown Haha! )

amy_leftover

Berichten: 2506
Geregistreerd: 29-09-05

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 22:51

Ik rijd eigenlijk alleen maar buiten en maak dus zowel positieve als negatieve ervaringen mee
Aangezien dit topic bedoeld is voor de positieve ervaringen, zal ik de negatieve maar achterwege laten
Vorige week reed ik ergens over een zandpad waar ook wat bungalows aan staan
Daar was een knaapje van een jaar of 16 al de hele tijd overheen aan het scheuren, ik kon 'm al van verre horen
Toen ik er echter bijna was, ging ie stil staan en zette z'n brommer uit
Dat had ik dus écht niet verwacht! maar wel ontzettend netjes van 'm *LOL*

Verder zijn kinderen ook altijd erg leuk Ja
Die rennen altijd als een stel gekken naar de weg, om maar een glimp op te kunnen vangen

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 18:30

Vandaag drie keer lekker een rit gemaakt, met allemaal weer wat komisch positiefs Haha!

De eerste rit reden we met zijn twee in rengalop van een pad richting provinciale weg. Het verkeer op de weg raakte behoorlijk van de kook toen we er bijna waren en verschillende autos gingen in de remmen, doch uiteráárd konden we echt wel ruim op tijd terugnemen en het verkeer keurig de voorrang geven die het heeft. Klein stukje over de weg naar het volgen pad. Er is geen berm noch fietspad dus pittige draf erin omdat er al weer vrachtverkeer achterop kwam. De chauffeur ging netjes wat van het gas zodat hij pas achter ons aankwam toen wij het pad konden opdraaien.

Rit twee alleen op pad en bij een andere kruising diezelfde provinciale weg over stopten twee automobilisten lachend zodat ik er in galop overheen door kon rijden.

Rit drie met zoonlief van 5 kregen we OVERAL ruim baan en voorrang. Punt. Echt erg lief allemaal.
Opvallend detail was dat op een parkeerplaats bij een restaurant voor de kinderen het paard van zoonlief allemaal erg lief vonden en zacht ááiden. De volwassenen kon ik er nog net van weerhouden de voorspelbare klopgeest-actie uit te voeren. De betreffende kinderen glúnderen en dát zullen in ieder geval nooit paard-op-de-hals-bonkers worden Haha!

HC

VeerenAshley
Berichten: 1942
Geregistreerd: 07-12-06

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 20:09

Hier nog wat fijne ervaringen, geen hele speciale, maar wel van die ritten waar ik een fijn gevoel aan over houd (nu is dat bijna altijd het geval, gelukkig):

Vorige week voor het eerst sinds tien-en-een-halve week weer op mijn pony gereden, die al die tijd had stilgestaan (d.w.z. 's nachts op stal en overdag in de wei). Ze was superbraaf, maar natuurlijk wel héél erg voorwaarts, maar laat ik daar nu net geen problemen mee hebben... Haha! . En ik vond het zo super van mijn pony, ze was zo vrolijk en liep alsof ik er de dag tevoren nog op had gezeten, dat ik helemaal trots op haar ben (vooral omdat ik zo vaak lees over paarden die je nog geen dag kunt stilzetten zonder dat ze 'vervelend' worden). En denk nu niet dat mijn pony zo'n brave, rustige sukkelaar is!

Verder deze week nog tweemaal een rondje zonder zadel gehobbeld. En daar is echt vooruitgang in te merken (helaas niet waar het mijn zit betreft): vroeger raakte Ashley altijd in paniek als ik zat te stuiteren of scheef zakte en me daardoor spande, waardoor ze harder ging lopen en ik natuurlijk helemaal niet goed kon blijven zitten, maar deze keren ging ze stilstaan als ik niet goed zat! Echt geweldig, want ik weet hoe moeilijk het voor haar is om rustig te blijven; zij lost altijd alle moeilijkheden naar voren op.

Nog een fijne ervaring deze week, en passend bij het mooie weer: lekker even door het water gereden. Ashley vindt dat erg leuk, want ze gaat altijd zo heerlijk woest met haar voorbeen in het water slaan, en als ik niet oppas, gaat ze liggen. Ze heeft trouwens haar record gebroken door tot verder dan haar buik het water in te gaan (n.b.: mijn voeten komen net iets onder haar buik uit; leve de kisten en chaps!).

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 21:31

VeerenAshley schreef:
Verder deze week nog tweemaal een rondje zonder zadel gehobbeld. En daar is echt vooruitgang in te merken (helaas niet waar het mijn zit betreft)


Voor je zit is het sterk áf te raden.
Zonder zadel moet je geheel anders zitten en het is onvermijdelijk dat je de binnendijbeenspier gebruikt wat voor een correcte zit in het zadel een doodzonde is.
Het aanspannen van die binnendijbeenspieren, de 'grippers', is één van de drie hoofdfouten.
Voor een correcte zit in het zadel is zonder zadel rijden contraproductief.

HC

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 00:39

Even off-topic maar ik moet het toch vragen; wat zijn die andere twee hoofdfouten?

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 09:04

pm verstuurd.

HC

VeerenAshley
Berichten: 1942
Geregistreerd: 07-12-06

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 09:07

Huertecilla schreef:
VeerenAshley schreef:
Verder deze week nog tweemaal een rondje zonder zadel gehobbeld. En daar is echt vooruitgang in te merken (helaas niet waar het mijn zit betreft)


Voor je zit is het sterk áf te raden.
Zonder zadel moet je geheel anders zitten en het is onvermijdelijk dat je de binnendijbeenspier gebruikt wat voor een correcte zit in het zadel een doodzonde is.
Het aanspannen van die binnendijbeenspieren, de 'grippers', is één van de drie hoofdfouten.
Voor een correcte zit in het zadel is zonder zadel rijden contraproductief.

HC


Dat wist ik niet. Maar ach, er zijn nog andere en (als het goed is wel goede) redenen om zonder zadel op mijn pony te rijden, dus ik denk dat af en toe een kort rondje zonder zadel geen kwaad kan.

VeerenAshley
Berichten: 1942
Geregistreerd: 07-12-06

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 09:07

Huertecilla schreef:
pm verstuurd.

HC


Mag ik ze ook weten? Ben wel benieuwd.

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 13:06

Eigenlijk is er inhoúdelijk geen enkele positieve reden om zonder zadel te rijden.
Incidenteel kan het geen kwaad wat de rug betreft en als je het léuk vind is dat een prima reden.

Óóít, zeg tót minimaal 500 jaar geleden was het voor een 'lichte' cavalerist (dus per definitie in een 'skirmish'- of 'guerilla'-rol) zinvol dit te leren omdat het bij een verrassingsaanval nodig kon zijn. Het werd echter ook destijds als een volledig ándere vaardigheid gezien en dat is veelzeggend.

Bijvoorbeeld Caprilli schrijft in zijn documenten (1902-1907) dat zelfs het rijden zonder stijgbeugels af te raden is omdat het juist níet bijdraagt aan een betere houding.

De meest correcte visie wordt verwoord door Dom Duarte (1438). Deze stelt dat het voor een ridder noodzakelijk is zonder zadel, zonder stijgbeugels en in alle verschillende types zadels te kúnnen rijden doch dat het voor een correcte manier van rijden niets bijdraagt. Dat de ruiter zichzelf tekort doet als deze voor het normale rijdoel geen gebruik maakt van een voor dat doel goed zadel en de juiste stijgbeugels.

Dat is dan even off-topic en ik ga er verder niet op in.

HC

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 13:37

Of het postief is weet ik niet, ik moest wel heel hard lachen. Haha!

Van de zomer buitenrit met paard, stuk langs de rand van het dorp waar men aan het bbq'en was.
Bij ons groet je nog altijd iedereen op het dorp, daarna kwam het hoge woord eruit :
'goh dat is een grote sate, die zou niet misstaan op de bbq'

Afgezaagd maar op het moment kan ik er niet meer doen dan om lachen.

Na trainen ga ik vaak rondje uitstappen over het harde en gaat stuk door het dorp, meneer heeft wel eens neiging daar te gaan poepen midden op straat. Als ik na het rijden netjes met mijn schop daarnaar toe loop om het op te ruimen krijg ik ook altijd standaard reacties altijd positief.

Natural_K
Berichten: 694
Geregistreerd: 03-04-06
Woonplaats: fryslan boppe.. k voel me nog steeds een drenth!!!!

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 14:22

Ik heb ook een aantal mooie ervaringen..

Tijdje terug was het heerlijk weer dus ik met 2 stalgenoten het bos door naar het aekingerzand. Daar aangekomen was het super druk met wandelaars en natuurgenieters (t is ook een heel mooi gebied) dus we rijden over de vlakte in een rustig galopje en al die mensen gingen er echt voor staan om te kijken en oehs en aahs wat mooi! vervolgens werden er nog foto's gemaakt ook. Een eindje verderop kwamen we de boswachter tegen die tegen ons zei dat we daar niet mochten komen. Na onze excusses aangeboden te hebben en leuk gesprek te hebben gevoert zijn we omgedraaid en weer rustig terug gereden.
Boswachters zijn vriendelijk tegen je als je dat ook tegen hen bent..

Andere keer was ik alleen met mijn ventje naar buiten.. wederom heerlijk weer. Toen kwam ik een jong gezinnetje tegen met een klein kindje in de kinderwagen.... Paaaadje! riep het kindje en mams tild het kind er uit om even te kunnen aaien.
Vervolgens vraag ik, heeft hij al een op een paardje gezeten? nee zegt mams.. nou hij mag wel even voorop hoor! (heb een westernzadel... zit lekker stabiel) dus het manneke voorop.. lachen gieren brullen! heerlijk! Haha!

En dan nog 1.. maar dat was niet buiten.. sinds een tijdje train ik met mijn paardje bij een nieuwe trainer. Het gaat hardstikke goed en hij reageert steeds beter op mijn zit. Woensdag heerlijk gereden, toen we klaar waren met rijden kreeg ik de ingeving.. hey ik kan wel even kijken hoe hij reageert zonder hoofdstel! zo gezecht zo gedaan en ik reed zo met hem weg.. vooruit, achteruit, wenden, stilstaan..stap, draf en galop... hij deed het allemaal! ik ben zo trots op mijn mooie man! Ja

Laura82
Berichten: 7468
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 15:40

Goed, ik zal hier toch wat erg fijne buitenrij-ervaringen neerzetten Lachen
Eigenlijk allemaal met mijn oude verzorgpaardje. De eerste toen we voor het eerst samen naar buiten gingen. Hij was in jaren niet buiten de wei geweest, dus alles was nogal spannend. Voordat je in het duin kwam, moest je eerst een stuk langs een weg waar redelijk hard gereden wordt, er is wel een fietspad en een smalle berm. Maarja, de berm was iets TE smal om te rijden met een paard van ruim 1.80 hoog en flink breed, die overal uitgebreid naar wil kijken Clown Dus maar over het fietspad. Kwamen een stel duitse toeristen aan, die vroegen of ze met mij en "mijn" prachtige paard op de foto mochten Haha! Natuurlijk, als ik ook een afdruk krijg Haha! Ze vroegen mijn email-adres, en hebben het later ook opgestuurd Haha! Helaas is mijn computer gecrashed en ben ik alle foto's kwijt geraakt Boos!

Een andere keer een rit naar een pannenkoekenhuis met stallen. Ik was met een vriendin daarheen, op manegepaarden. Het paard waar zij op reed ging sowieso al niet voorop, en mijn paard bedacht bij de (zeer drukke) weg dat hij daar ook geen zin meer in had. Op zich kan ik een paard er wel van overtuigen om alsnog te gaan, maar ik vond dat bij zo'n weg toch wel wat link, als hij midden op de weg stopt zit je met een probleem. We wilden al bijna omkeren om dan maar aan de terugweg te beginnen, toen er een man van het terras opstond om het verkeer tegen te houden. Erg lief! Paard even streng toegesproken Knipoog en ja hoor, hij ging. Toen we aan de overkant waren begonnen mensen te klappen. Eerst dacht ik nog: oh nee he, straks schrikt ie daarvan. Maar nee, het paard zette zijn nek erop, maakte zich groot en straalde uit: knap he?? Haha! En het was zo goedbedoeld, dat ik de grijns ook niet meer van mijn gezicht afkreeg.
Tot slot bood een meisje van 5 aan om bij de paardjes te blijven, want anders stonden ze zo alleen Lachen

VeerenAshley
Berichten: 1942
Geregistreerd: 07-12-06

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 15:59

Ja, kinderen met paarden zorgen bijna altijd voor leuke ervaringen. De keren dat totaal onbekende kindjes een rondje op de rug van mijn pony hebben gestapt, zijn niet meer te tellen. Maar soms zijn toch de volwassenen aan de buurt:

Ik reed net de oprijlaan af van het oude landgoed waar mijn merrie stond, toen ik een aantal mensen met kinderen tegenkwam die daar kastanjes aan het rapen waren. Natuurlijk gestopt om de kinderen de gelegenheid te geven om Ashley te aaien (wat overigens soms wel voor schrik kan zorgen, omdat ze er altijd van overtuigd is dat mensen die haar aaien, eigenlijk eten voor haar bij zich hebben), en gevraagd of ze er soms even opwilden. Dat durfden ze toch niet, en moeders wilde ook niet, maar pa zou wel even het goede voorbeeld geven. Ik er dus af, en pa heeft zich met enige moeite op de pony gehesen, die van de schrik nogal begon te drentelen (pa was geen kleintje, en ze heeft sowieso al last van 'mannenvrees'). Ik moet nu nog lachen om de gespannen blik van die man, die probeerde over te komen als een stoere bink en helemaal niet wilde laten zien dat hij het eigenlijk doodeng vond! Ik hoop voor hem dat zijn kinderen en vrouw hem goed bewonderd hebben thuis.

Zwitsal

Berichten: 7420
Geregistreerd: 02-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 16:00

aah wat leuk al die kleine kinderen..
mijn nichtje is ook HELEMAAL paardenfan..(nu 6 jaar)
eerst wou ze nooit op zwemles..want ze wou op paardrijden! zwemmen was saai!
toen heeft me tante gezegd...als je je C diploma hebt..mag je op paardrijden..
nou! vanaf toen stroomden de diploma's binnen Haha!
en nu heeft ze der 7e paardrijles al weer gehad..
ze zegt zelfs de feestjes van der vriendinnetjes af om haar paardrijles niet te missen..

echt zo lief!!

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 09:42

Hier zoals algeschreven elke dag fijne buitenritten. Gisteren een memorabele met zoonlief.
Voor mijn eigen stijl heb ik een wapenvergunning voor zwartkruid-pistolen aangevraagd en hij wilde ook. Twee 'piraten-model' houten pistolen gekocht en er ééntje in een houder op zijn zadel gestoken.
Het geweldige ervan is dat hij er nóg vrijer mee te paard door is.
Afbeelding

We zijn samen een 'copa' gaan drinken in de kroeg van een buurtschap een stukje stroomopwaards. Door de campo heengelopen. Dan nóg ziet hij overal kennissen en roept die aan. Iedereen maakt tijd voor hem en dat is echt heel vermakelijk.
Daarbij erg goed voor het beleren van paard en ook zijn vrijheid dus zit.

Hij had zélf geld bij zich gestoken want pa heeft nooit wat mee en hij wíl naar de kroeg.... Over een paar pittige hellingen, door de rivier etc. zit hij of te zingen of hele verhalen te vertellen en tijdens best lastige manouvres gewoon achterstevoren met zijn pistool imaginaire monsters op een afstand te houden.
Om 'jaloers' op te worden zo leert hij onafhankelijk zitten

Afbeelding

Om een lang verhaal kort te maken heeft de hele 'buurt' weer meegenoten van een onwijs vrolijk kwetterend kereltje en het is heerlijk hoe iedereen daar ook tíjd voor maakt.

Straks weer in het strakke pak het dorp in aan mijn eigen 'imago' werken Haha!

HC

traan_beauty

Berichten: 3837
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: Eibergen

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 10:08

Heel leuk, al die buiterit ervaringen Ja

Ik heb niet heel veel bijzonders meegemaakt maar toch wel een paar dingen die ik altijd wel waardeer:
- Een grote, lawaai makende auto gaan zover mogelijk in de bosjes staan en daar rijd ik dan langs met mijn veel te bange paardje Clown Die heeft echt zo iets van: pfff, rij maar door hoor!
- Vrachtwagens/trekkers die speciaal aan de kant gaan en zelfs de mótor afzetten! Aplausje voor hun hoor!
- ''Buurkindjes'' die heel hard schreeuwen: PAAAARDJEEEEE en dan even naar je toekomen en heel voorzichtig nog even aaien..
- Wandelaars/hardlopers die langs je heen rennen (voorzichtig) en dan een heel verhaal vertellen over hoe mooi het weer wel niet is, en wat voor ras je hebt enz.
- Mensen die de honden al 100 meter van te voren helemaal in de berm gaan staan en de honden al af laten zitten. Ik vind het dan toch wel heel zielig om ze zo lang te laten wachten dus ga dan even een stukje in tölt en stap er dan dankbaar langsheen Haha!
- 10 mensen die heel hard aan het werk zijn op de kuil, bezig met een zeil erop aan het leggen enz.
Mijn beestje gaat er al een beetje kijkend op af en de mensen stoppen allemaal met het werk tot ik 50 meter verderop ben!
- Een auto die ik kéihard aan zie komen remt af, gaat er heel voorzichtig langsheen en gaat dan als hij er nog niet eens helemaal langs mij heen is weer gas geven Clown Waar mijn doos dan wel van schrikt.. Maar ach, het was goed bedoeld en ik bedankt ze vriendelijk.

Kleine dingen waarvan je toch heel blij kunt worden, dat er ook mensen zijn die wel rekening met je willen houden Lachen

VeerenAshley
Berichten: 1942
Geregistreerd: 07-12-06

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 11:30

traan_beauty schreef:
Kleine dingen waarvan je toch heel blij kunt worden, dat er ook mensen zijn die wel rekening met je willen houden Lachen


Precies! Vorige week nog meegemaakt: ik was een rondje 'landbouwgebied' aan het maken, wat toch altijd spannend is voor mijn 'bospony'. Ze wordt altijd extra wakker van sloten, boerderijen etc., en dat was ook vorige week het geval, zodat ze opeens nogal schrok van een tractor (OK, wel met een heel eng mestinjecteerapparaat erachter!), en wat van die zenuwenhuppeltjes maakte in de berm. De boer had dat blijkbaar onthouden, want toen ik hem tijdens datzelfde tochtje nog tweemaal tegen kwam, zette hij zijn tractor helemaal in de berm met de motor uit. Zo aardig! (Overigens is mijn pony normaal helemaal niet bang van trekkers, maar er zijn van die dagen...)

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 13:20

Vandaag mijn nieuwe 'chamois breeches' geprobeerd. Was voor beiden éven wennen want door de totale 'grip' moet je echt met de puntjes op de i rijden.

Dit is van de nog onwennige eerste meters.

Afbeelding

Ging snel beter tot uiteindelijk écht goed. Ronduit fijn gereden.
Zoals gebruikelijk legio positieve reacties en autos die niet voorbij gaan als je opzij stapt

De uitschieter van deze rit was een oude man uit het dorp die me achterna reed. Het is een onooglijk kereltje met fors wat land = geld. Hij gebaarde me te stoppen en wilde wéér mijn merrie kopen. Ja, ik wéét dat u geld heeft. Ja, x euro ís een goede prijs. Nee, ze is gewoon niet te koop.
Hij heeft me het hele dorp door 'begeleid', is twee keer vooruit gereden om te kijken Bloos
Ok, je kan er bijhoorlijk moe van worden maar het ís natuurlijk gewoon helemaal geweldig dat hij overal goedkeurend knikt en met de duim(en) omhoog staat.

Zo, nu de van de week ontvangen kopie van een vertaling van een 14de eeuws Mameluken-handboek van boven halen en van de zon genieten Haha!

HC

Asciugamano
Berichten: 5853
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 22:56

Leuk pak! Haha!

Leuk topic ook! Heb vandaag ook ff lekker buitengereden met m'n (normaal) racekees / stresskip Knipoog .
Na eerst in de bak wat te hebben gegymnasticeerd, nog even uit laten stappen langs de weg.
Maar omdat t zo lekker en ontspannen ging, het rondje maar wat langer gemaakt, een stukje gedraafd en in t dorp bij pa en moe een appeltje gehaald voor t paard.
Door t dorp, in de (smalle) berm langs het kanaal teruggestapt en onderweg vrolijk toegezwaaid en verschillende positieve reacties gehad.
Kwam waarschijnlijk doordat ik heerlijk ontspannen én bit,- en zadelloos reed met m'n als nerveus en huppelig bekend staande zwiepmiep! Haha!

overigens; bitloos omdat ze daar nou eenmaal t rustigst mee is en zadelloos omdat ik t lekker vind, ze mijn zit dan beter aanvoelt (en ik haar) en daarnaast om mijn eigen zit te verbeteren. lees: meer ontspannen, want spieren aanspannen moet je bij deze huppelppony dus al helemaal niet doen! Knipoog

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 09:02

Even off-topic. Zadelloos je 'zit verbeteren' is een illusie omdat je zadelloos inherent anders moet zitten en andere spiergroepen gebruikt. Je leert dus de in het zadel juist verkeerde dingen.

Verder geldt 'actie = -reactie' en is het samenspel van krachten om in evenwicht te blijven zadelloos opgebouwd uit andere bewegingen dus -'hulpen'.

Let wel, dit betreft geen goed-slecht.

HC

Asciugamano
Berichten: 5853
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 15:59

Op Jive moet je/ik gewoon erg ontspannen zitten om háár ontspannen te houden, júist zonder zadel natuurlijk omdat ze alles nog veel beter voelt. (alleen al het dénken aan je billen aanknijpen betekend bij haar al 'vol gas vooruit!!' Haha! ) Dus echt álles los!
Daarom oefen ik af en toe voor mezelf om op die manier toch m'n evenwicht te bewaren (dus een onafhankelijke zit te 'kweken') en tegelijk om onze communicatie via m'n zit te verbeteren.
Daarnaast is mijn zit een stuk verbeterd nadat ik -noodgedwongen- een tijd geleden, een hele periode alleen maar zadelloos heb kunnen rijden met haar. (ik had een poos simpelweg geen goed passend zadel Knipoog )

On topic: Gisteren met beide dames meegedaan aan de N.T.R en dat ging geweldig (afgezien van de uitslag)
Jive was als vanouds en vooral vlak voor de start een beetje springerig en vond t allemaal maar veel te langzaam gaan maar de hindernissen nam ze zonder blikken of blozen.
Ook t water in was geen enkel probleem.
Het weer was geweldig, de omgeving prachtig, organisatie top en het gezelschap natuurlijk vooral prettig Knipoog Lovers maar het meest tevreden was ik over Asbe!
Deze -best wel- eigenzinnige tante heeft eigenlijk helemaal niet zo veel (buitenrij,- en trail-) ervaring maar was superbraaf, deed bij / in de hindernissen erg haar best, heeft een hekel aan natte voeten maar Nor (die voor t eerst op haar reed!) kreeg haar toch het water in en heeft een heerlijke 24 kilometer gereden! OK dan!

De uitslag was helemaal verrassend! Haha!
Kortom; een leuke buitenrij ervaring!

Asciugamano
Berichten: 5853
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 17:01

Nog ff een fotootje van het 'pootje baden'
Afbeelding
met dank aan Rob / Pannekoek

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 23:30

Tsja ik rijd bijna alleen maar buiten en maak genoeg leuke dingen mee, meer positieve dingen dan negatieve moet ik zeggen. Ik groet ook iedereen die ik tegenkom en dat zijn er op mooie zondagen een heleboel Clown .

Uiteraard trek ik al de aandacht door mijn stoere haf met zijn lange manen, en bovendien alles in stijl gematched qua kleur (paars/zwart/grijs) kunnen een heleboel mensen ook waarderen Haha!

Laatst was het wel erg leuk. Ik was bijna terug bij stal toen ik een paar bekenden te paard tegenkwam, dus nog even met hun opgereden en zij zouden even gaan zwemmen. Ik denk dat is een mooie gelegenheid om Siem ook over zijn koudwatervrees heen te helpen en dat is gelukt. Ik ben zo enorm trots op mijn mannetje met watervrees die nooit verder dan kniehoog in het water is geweest (voor zover ik weet) en liever de voeten helemaal niet nat krijgt.

Maar de toeschouwers die we trokken door ons waterballet was helemaal leuk. Er waren zelfs 2 auomobilisten die de auto aan de kant zetten om het spektakel te bewonderen Haha! . En van de week werd ik tijdens een rit nog aangesproken door iemand die blijkbaar ook op de brug stond en mij dus nog herkende, even een gezellig een praatje gemaakt.

Terwijl wij aan het badderen waren kwamen er ook nog mensen aan met kano's die via hetzelfde stukje het water in wilden. Maar ja dat gaat natuurlijk niet als er 3 paarden in de weg staan. Maar ze wilden wel even wachten op ons hoor, vonden het een veel te leuk gezicht Cool .

En ja mijn zadel lag er nog op omdat ik nooit verwacht had dat mijn stoere man er zover in zou gaan, eerder met een 180 graden draai er heel snel weer weg Clown .

Afbeelding

En een deel van de toeschouwers
Afbeelding

Interesse in de rest, die staan hier: http://www.mijnalbum.nl/Album=JYSA6U4A

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 11:30

Gisteren twee hele fijne buitenrijervaringen.
We waren te voet op stap met twee jaarling hengsten en een oudere ruin (hij moet het goede voorbeeld geven Knipoog). Onderweg kwamen we over het dorpsplein gelopen waar een tiental jongens van een jaar of 10-12 aan het voetballen waren. Gelijk kwamen die in groep aangerend om kennis te maken en de namen van de paarden te vragen. Wortelstukjes rondgedeeld en uitgelegd hoe ze dat aan een paard kunnen geven zonder vingers te riskeren. Eentje had zelf een pony dus die begon meteen de anderen instructies te geven. Toffe buurt Haha!
Terug thuis kwamen we net uit de veldbaan die naast ons huis op de straat uitgeeft als er een zwaar model race-motor met twee volledig verpakte berijders de helling af kwam gescheurd. Toen hij ons zag zwaaide hij echter, zette de motor af, liet zich traag voorbij bollen, en startte pas weer 100 m verder naar beneden. Heel sympathiek, en we hebben uitbundig terug gezwaaid OK dan!
De paardjes vonden alles prima..