Buitenritten voor of tegen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Denise

Re: Buitenritten voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 22:17

Met het juiste paard ben ik voor. Als ik geen juist paard zou hebben, zou k dit paard trainen. Ik rijd natuurlijk vooral recreatief, daar ligt het aan. Buitenrijden is één van mn favo dingen met rijden.

germus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 10:35

Ik ben zeker voor, een gezonde en leuke afwisseling.
De paarden blijven lekker fris in de bol van.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 10:39

`Tsja buitenritten... Ik háát ze, dus iig ga ik nooit naar buiten Haha!
1 keer in de zo veel tijd doe ik is een rondje maar dan voor me paard.
De laatste keer was ik binnen 10 minuten terug, verveelde me kapot, toen had ik nog maar een rondje gedaan Bloos
Verder heb ik gewoon veel afwisseling in de training en hij blijft het leuk vinden Lachen

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 11:01

Ik gril van de beslotenheid van een bak. Gelukkig is mijn paard buiten vrijwel altijd hanteerbaar, ondanks dat ze soms opgefokt raakt door allerlei spannende dingen. Ik rij niet buiten om kilometers te maken, maar om te genieten van de sterren aan de hemel, de vogelgeluiden in het bos enz. enz. Zo laat ik even alles achter om samen met mijn paard verder te gaan.

xAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 11:06

Ik ben voor, Ik hou mezelf er ook standaard aan om minstens 1 keer in de week een buitenrit te maken. Iedere keer weer een ander rondje, ik merk egt dat mijn paard ervan opknapt, Dan kan hij er weer een weekje tegenaan Haha! Het hoeft niet eens een lange rit van 3 uur te zijn, of met veel galopperen, hij vind het gewoon heel leuk om buiten te zijn en nieuwe dingen te zien. Maar hij is dan ook 100% verkeersmak (ok bloempotten zijn zeer verdacht) maar ik kan me ook wel voorstellen dat als je een paard hebt die veel schrikt, je tegen buitenritten bent.

Maarja als je ook nooit buitenritten maakt went hij er natuurlijk nooit aan. Ik zou hem dan gewoon aan de hand (met hoofdstel) een keertje mee naar buiten nemen, kijken hoe hij reageert.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 11:08

Ik ben op zich hartstikke voor buitenrijden. Ben met dit paard alleen heel onzeker om er voor de eerste keer opuit te gaan. Vrijwel de hele route stapt hij (aan de hand) aan een loshangend lijntje mee. Rolstoelers, wielrenners, trekkers, langsrazende auto's, passerende vrachtwagens, grasmaaiers, ze interesseren hem helemaal niks. Maar bijv. een wei met meegalopperende koeien dan gaat hij vanuit het niets helemaal over de emmer, in een keer steil overeind, zo hoog dat hij zichzelf nog maar net kan houden om niet om te slaan, met trillende achterbeentjes van inspanning en stress. Dat vind ik echt doodeng, want als ik erop zit zitten we aan het asfalt vastgeplakt met tweeen.
Als ik het voor de eerste keer heb aangedurft open ik een heel groot glorietopic op Bokt *LOL*

Boev

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 11:09

Ik rijd ook veel buiten voor de afwisseling, niet alleen in de zomer maar ook in de winter. Ik heb een super betrouwbare pony en die gaat gewoon onder zijn winterdeken, zonder zadel, mee naar buiten toe. We staan midden in een dorp en gaan dus dwars door een woonwijk heen naar het ruiterpad.
Met schrikkerige paarden zou ik het ook niet op deze manier doen, maar bijvoorbeeld meenemen in een groep met verder alleen braven paarden. Ook goed je route plannen kan het veel veiliger maken.
Verder, als je het zelf eng vind gaat er gegarandeerd wat mis omdat je paard jou spanning oppikt, dan dus ook niet gaan!

conclusie, buitenritten zijn super maar alleen als je er zelf vertrouwen in hebt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 11:25

Ik vind niet dat je kunt zeggen dat je voor of tegen buitenritten bent.

Ik denk dat dat helemaaal verschilt per paard, en dan nog, denk je dat een paard het leuk vind om elke dag hetzelfde rondje in de bak te lopen? Lachen

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 11:29

Hier nog een voorstander van buitenritten. Niet alleen voor paarden die recreatief gereden worden of die endurance of SGW lopen. Nee, ook dressuurknollen en springpaarden.

Als ik zie hoe fijn mijn paard kan genieten van een buitenrit en daarna extra gemotiveerd weer aan de slag gaat met dressuurtrainingen, vind ik het eigenlijk bijna een must.
Gewoon even wat anders.
Voorwaarde is natuurlijk wel dat je een verkeersmakpaard hebt en dat het verantwoord is. Maar goed verkeersmak, moeten ze ook leren dus als je weet dat je de controle over je paard kunt bewaren zou ik het zeker doen.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:14

voor Lachen
tevens als je veel naar buiten gaat krijg je paard dat juist verkeersmak is en lekker overal doorheen banjert.
vind zelf erg belangrijk dat onze paarden goed verkeersmak zijn en die gaan ook overal doorheen naar buiten hoor.
en wij wonen in de stad Knipoog
als er afval is mijn eerste reactie toch altijd om paard vast te houden..
1x heb gehad dat m'n teugels braken bij flinke bokpartij in bos..
geen houden meer aan en heb me eraf laten vallen..ik wist zelf niet dat teugels gebroke waren daar denk je niet aan.. toen is paard wel door gerend en door de politie gevangen..
gelukkig goed afgelopen.. maar je hoort wel vaker de laatste tijd dat paarden te water raken..

Amonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:21

Ik ben zeker voor! moet er niet aan denken om niet meer naar buiten te gaan..
Maar dan wel met een "geschikt" paard. (het is en blijft een dier)
Je paard kan altijd schrikken en weet ik veel wat doen.. Maar
dan kun je zelf net zo goed de straat ook niet meer op gaan..
er kan altijd wat gebeuren..

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:28

Voorstander.
Als ik alleen maar met een paard in een bakje moet gaan rijden dan is de lol er voor mij snel af.
Als je je paard op het land zet kunnen ze ook getrapt worden of in de sloot of hek terecht komen.
Er kan altijd wat gebeuren.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:37

kleinelinda schreef:
ik vind ook dat je zeker moet weten of een paard echt verkeersmak is. Ik vind het toch nog gevaarlijk. Maar goed dat is mijn mening. Inderdaad in de bak kan ook wat gebeuren maar daar rijden geen auto's en kan hij / zij niet alle kanten op rennen. Vroeger maakte ik ook wel buitenritten maar nu niet meer wie weet den kk ik er straks wel anders over als mijn friesje wat ouder is

Bij een nieuw jong paard weet je ook niet zeker of hij echt verkeersmak is.
Ik bedoel, mijn fokmerrie is aan een touwtje over de weg best braaf, maar wacht maar af tot je erop zit.
Je moet zoiets gewoon op een vroege zondagochtend testen.
met een ander braaf, mak paard voorop!
Zelf niet krampig gaan zitten als er verkeer aankomt.
Zet je paard bij de eerste auto stil en laat hem de kant op kijken waar de auto vandaan komt.
De ruiter met het makke paard kan tussen jouw en het verkeer instaan en de chauffeur laten weten dat hij rustig aan moet doen.
En dat bouw je uit totdat je lekker door kan stappen terwijl er auto's aankomen!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:38

Urielle schreef:
Ik ben op zich hartstikke voor buitenrijden. Ben met dit paard alleen heel onzeker om er voor de eerste keer opuit te gaan. Vrijwel de hele route stapt hij (aan de hand) aan een loshangend lijntje mee. Rolstoelers, wielrenners, trekkers, langsrazende auto's, passerende vrachtwagens, grasmaaiers, ze interesseren hem helemaal niks. Maar bijv. een wei met meegalopperende koeien dan gaat hij vanuit het niets helemaal over de emmer, in een keer steil overeind, zo hoog dat hij zichzelf nog maar net kan houden om niet om te slaan, met trillende achterbeentjes van inspanning en stress. Dat vind ik echt doodeng, want als ik erop zit zitten we aan het asfalt vastgeplakt met tweeen.
Als ik het voor de eerste keer heb aangedurft open ik een heel groot glorietopic op Bokt *LOL*

Misschien een volslagen belachelijk en onuitvoerbaar idee, maar kun je je paard niet een tijdje in een weiland zetten met of naast koeien, en het liefst nog ander 'eng' vee (schapen bv., is hij daar ook meteen aan gewend)? Dan zal hij misschien nog wel maf blijven doen uit joligheid als er een kudde met hem mee rent als je met hem naar buiten gaat, maar dan zal hij er in ieder geval niet meer bang van zijn.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:40

Ja maar das toch anders denk ik.
Die van mij kent koeien en schapen super goed.
Staan overal om haar heen.
maar als wij over de weg rijden en er komt z'n kudde koeien aan rennen word die van mij ook maf.
Niet zo erg als die va Urielle!

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:43

Ik had het berichtje ook gelezen en ik schrik elke keer ook heel erg als ik zoiets lees. Ik ga me dan meteen bedenken dat het mij en mijn paard ook kan gebeuren. Ik kan je mening ook wel begrijpen. Jij kent je paard en je weet hoe jij reageerd. Je zou het wel kunnen oefenen door eerst samen met iemand te gaan rijden, of iemand erlang, zodat je jezelf wat zekerder voelt. Maar als jij er geen goed gevoel over hebt om met je paard naar buiten te gaan, dan moet je het gewoon niet doen.

Ik vind zelf niks fijner als lekker met mijn paardje door het bos te rijden. En ja, ze schrikt regelmatig, ik ben er ook wel 's afgevallen en elke keer ben ik dan weer blij dat het goed is afgelopen en bedenk wat er fout had kunnen gaan. Maar een ongeluk kan altijd gebeuren. Mijn paard vind het heerlijk buiten en als het fout gaat dan gaat het fout.... In de bak kan ook vanalles gebeuren. Ik probeer er niet teveel over na de denken, en te genieten van mijn buitenrit. En in het begin was ze ook doodsbang voor koeien, maar ook daar is ze aan gewend.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:47

ik ben voor buitenrijden en als je valt ik heb ook al een berg paarden uit de bak zien rennen gewoon door hte hek heen. Maar je moet je paard wel kennen daar ben ik het mee eens ik weet presies wat ze eng vindt dus hou ik er rekening mee.

Maar ik ben der ook schandewijs achtergekomen. Een keer is een vrachtwagen tegen der kont gereden en nu weet ik als er een vrachtwagen aankomt vraag ik of hij langzamer gaat zodat ik aan de kant kan. En de meeste houden der goed rekening mee.

en nog 1 wat sommige buitenhebben het saai vinden. Ik heb soms les in een bak maar dat heb ik na 10 minuten meestal wel gezien.

maar ieder zijn/haar mening. gelukkig wel

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:51

Ik ben voor buitenritten

En er zijn genoeg paarden die niet schrikken, of genoeg ruiters die hun paard zover krijgen dat ze niet schrikken.

Als we nooit mochten buitenrijden zou het leven heel saai worden...

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 13:00

Mijn paard blijft schrikkerig, ik zou het raar vinden wanneer ze helemaal niet reageert op de dingen die om haar heen gebeuren, dan zou ik mij pas zorgen maken Knipoog

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 13:22

daantjuhhh schreef:
Ja maar das toch anders denk ik.
Die van mij kent koeien en schapen super goed.
Staan overal om haar heen.
maar als wij over de weg rijden en er komt z'n kudde koeien aan rennen word die van mij ook maf.
Niet zo erg als die va Urielle!

Jawel, die van mij die echt super geweldig is in het bos, begint soms ook wat te stuiteren en zich te spannen als er een kudde koeien meerent. Maar dat is heel wat anders dan trillen van angst zoals het paard van Urielle bijkbaar doet. Ik denk dat je dat dus misschien zou kunnen verhelpen door 'm samen met die dooooooooodenge beesten in één wei te zetten.

11a11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 13:24

_lOnnie_ schreef:
Ongelukken zitten in een klein hoekje. Paardrijden is niet zonder gevaar, er kan ook wat gebeuren in de bak, zoals je zegt: het blijven dieren.
Je moet niet naar buiten gaan als je weet dat je je paard niet aan kan of als je paard niet verkeersmak is. Als je weet waar je mee bezig bent en je gewoon aan de regels houdt, ben ik zeker voor buitenrijden.
Maar zoals je zelf zegt, als het met jouw paard niet kan, dan moet je het ook vooral niet doen.

maar
als je niet met je paard naar buiten gaat omdat hij niet verkeersmak is dan zal hij het ook nooit worden Knipoog

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 13:32

Lekker naar buiten is alleen maar goed, daar leren ze van en het houd ze lekker fris in het koppie.

In de bak kunnen ze ook een keer in het hek springen en hun poot breken al shet tegen zit.

Mijn pony's gaan al mee het bos in als ze net zadelmak zijn(ben wel met pony's waar ik toen nog maar 2 of 3x op gezeten het bos in geweest) en de weg op als de rem en het stuur bevestigd is.
Ben gister nog zonder zadel met een halstertje het bos in geweest, en eergister met die zelfde optoming langs de weg.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 14:44

Ik ben voor buitenritten, maar als je zelf te onzeker bent of je paard gewoon niet braaf is buiten, dan zou je daar op de grond al aan kunnen werken.
Zoiezo moet je dan met een stalgenootje met een braaf paard (of liever 2 of 3 anderen) mee. Zodat je paard leert dat het allemaal niet zo eng is als dat het lijkt.

Na een buitenrit gaat mijn pony juist weer extra hard voor mij aan het werk in de bak Lachen

Ik heb volgende maand mijn debuut in de Endurance... Dat zou een beetje lastig zijn zonder buitenritten Haha! Tong uitsteken

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 15:00

Tsja, ik denk dat bijna alle paarden geschikt (te maken) zijn voor buitenritten, misschien niet alle ruiters...

Het lijkt mij een gemis voor paarden die nooit een buitenrit maken. Gewoon even ontspannen de bossen in en de benen strekken. Even een galopje over het strand. Gewoon ongecompliceerd meters maken. Heerlijk!!

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 15:00

Ik ben van mening dat ieder paard een buitenrit moet kunnen lopen. Vooral voor sportpaarden zou het goed zijn als die 1x per week een buitenrit zouden maken!